sälja bil till åland?

ENBART för motorrelaterade topics
tumez
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

Någon som har erfarenhet av att sälja bil till åland? En kille som vill komma & slå till på min turbo VTi.
Det sägs vara ett jäkla krångel.

Har läst på vägverket <a href="http://www.vv.se/templates/page3____11295.aspx" target="_blank">http://www.vv.se/templates/page3____11295.aspx</a>
Men tänkte om det är nån här som har erfarenhet..

mvh
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

ja sålde min CRX til Finland å de va inget vidare krångligt....

Va jag kommer ihåg så va de enda att jag behöll skyltarna å lämna in de till VV...
SMacke #364
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

låna topic lite. Om jag vill köpa en bil från Åland då? Vad behöver jag för registrera den?
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
tumez
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

det enklaste sättet verkar vara att köparen skickar in reg plåtar, kopia på bevis att bilen tullats in & regbevis till svenska vägverket. men det känns ju lite sådär med tanke på att bilen kommer vara skriven på mig tills vv fått dom 3 sakerna, min försäkring och allt.. hmmmmmmmmm
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Honda ATS-06
Honda Civic -92
PeGe
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2007, 21:14
Ort: Åland
Kontakt:

Som Ålänning kan jag säga att det är inga bekymmer för er i Sverige att sälja bilen till Åland....

Det ända är att köparen, om det är en ålänning, måste ha hela register utdraget, så fixar Motorfordonsbyrån (ålands motsvarighet till vägverket) så att vägverket får brickorna och de papper som säljaren egenteligen skall lämna in, om han säljer bilen i Sverige.

Konstigare än så e det nog inte...

Var med när en kompis skulle köpa en bil i Sverige en gång, och då fick han inte den där delen av registerutdraget, så vart det lite trubbel här hemma, men det fixade sig sedan efter lite brevväxling...

Vem är den eventuella spekulanten då?
Man vet ju vem dom flesta här på Åland är så, skulle vara skoj att veta om d e ett rötägg eller någon vettig.... ;)
Åland


<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
BuuMi
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

PeGe skrev:Vem är den eventuella spekulanten då?
Man vet ju vem dom flesta här på Åland är så, skulle vara skoj att veta om d e ett rötägg eller någon vettig.... ;)
Jag kan säga till 90% säkerhet vem det är :D:D
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
PeGe
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2007, 21:14
Ort: Åland
Kontakt:

BuuMi skrev:<!--quoteo(post=485510:date=19 May 2008, 08:56:27:name=PeGe)--><div class='quotetop'>QUOTE(PeGe 4 19 May 2008, 08:56:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=485510"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vem är den eventuella spekulanten då?
Man vet ju vem dom flesta här på Åland är så, skulle vara skoj att veta om d e ett rötägg eller någon vettig.... ;)
Jag kan säga till 90% säkerhet vem det är :D:D
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


SÄG SÄG SÄG! ;)
Åland


<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
tumez
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

tack så mycket för svaren! killen som är sugen heter daniel, mer vet jag inte just nu. nån ni känner till? :)
PeGe
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2007, 21:14
Ort: Åland
Kontakt:

Då var det inte samma kille som Buumi trodde att det var...

Så då står det stilla i huvet... ;)
Senast redigerad av PeGe den 21 maj 2008, 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
Åland


<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
BuuMi
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

faaak då har jag spekulerat fel :(

det här måste jag forska i.

har han kollat på den ännu?
sorry för OT nu men vi kan inte rå för att vi måste veta allt på den här kobben
Senast redigerad av BuuMi den 21 maj 2008, 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
tumez
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

hehe de är lugnt! nix det är tal om att han ska komma över i helgen.
men vi får väl se hur de blir!

ni verkar ha en väldigt bra "bilprovning" på åland om man jämför med sverige btw!
Senast redigerad av tumez den 21 maj 2008, 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
PeGe
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2007, 21:14
Ort: Åland
Kontakt:

tumez skrev:ni verkar ha en väldigt bra "bilprovning" på åland om man jämför med sverige btw!
Menar du när man får besikta med turbo, utan större bekymmer??? :D

Förrut har man tyckt att det e en jävla byrokrati, och att dom e stränga, men det verkar som det har släppt lite... :)
Åland


<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
M@nge
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

Fan va hård Honda, den sku borda komma på streetrace nästa helg!:D
Senast redigerad av M@nge den 25 maj 2008, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Acura RSX
BuuMi
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

yey, nu vet jag vem det är som ska köpa den :D
lucky me! :wub:

var han efter den ihelgen? :oops:
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
tumez
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

åfan! :)

nix har inte hört nå mer från han...
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Uppar denna

Imorgon kommer en från finland och ska kolla på Nitrams VTi

Nitram jobbar till typ midnatt så jag försöker reda ut hur det funkar att sälja till finland.

Någon som kan ta med varje steg och förklara hur man går tillväga?

Tack på förhand
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

Enkelt, kan inte svara för om det är några skillnader i finland mot åland förutom momsskatten.

du som svensk behöver göra detta.
1. ge bägge delar av registerutdraget till köparen
2. skriv ett kvitto såklart - utifall du måste betala bilskatt så att du kan få tillbaka pengarna när den blivit avreggad.
3. åk hem och pilla navel, det kan dröja ett tag innan bilen avskrivs från dej beroende på hur snabbt tullen tar fram ett beslut om beskattning. Men de har just (nyår 2007) så det ska gå rätt fort nuförtiden.

klart.

man ger plåtar och regutdrag till motorfordonsbyrån på åland så sköter de avregistrering från sverige. bilen avregistreras när tullskatten är betald.
Bilen får inte köras med svenska plåtar annat än till färjan och av färjan från sverige. Den får temporära plåtar direkt i hamnen när man går in till tullen med alla papper. så parkeringsböter och fortkörningsböter vid kameror behöver du inte bekymra dig om då den kommer att köra med finska plåtar.

lätt som en plätt!
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Tack
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Skriv svar