Olagligt att köra runt på stan?

ENBART för motorrelaterade topics
Krolleg
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Jag och en kompis åkte runt litegran på stan ikväll. Vi körde lagligt men det gick oftast fort upp till lagliga 40km/h. alltså det betydde ganska höga varv på ettan efter ett stop. Vilket med japsdämpare låter en hel del.

Nåja jag åkte alltså efter min polare å hans audi. Efter att vi åkt omkring ett tag så åkte vi in på en återvändsgata för att vända runt på en väntplats utanför en krog. Eftersom min polare är van å köra i halmstad så åkte jag efter han utan att vidare tänka på vart vi åkte.

Men när vi ska vända runt på denna återvändsgata så börjar en bil som ligger bakom mig tuta å blinka. Jag tänker vafan va denna är arg då. Vi vänder runt och åker vidare då denna bil gasar upp vid min sidan och jag ser att det sitter poliser i den som skricker "stanna för i helvete"

Dom undrar om ja va höll på med eftersom dom vinkade åt mig att stanna. Men hur lätt är det att se 2 mörklädda poliser i en mörk bil på kvällen? Nåja dom pratade med mig och undrade vart jag skulle. jag svarade "ne jag å min kompis åker omkring lite innan vi ska till han" polisen sa att han kunde sätta böter på mig för "störand av allmänhet och trafik" eller vad han nu sa.

Jag viste inte att det var olagligt att bara åka omkring på stan men det verkar det ju vara.

Nåja jag klarade mig utan böter men med en muntlig varning, min polare vände när han såg att jag blivit stopad. Men på han kollade de inte enns körkort... Knepigt.

Konstig kväll belv det iaf å jag behövde bara skriva av mig lite :)
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Vad sur jag blir på sånt. Låter som bullshit och griniga poliser, det finns fanimej inget som heter "allmänt störande av ordning" som de kan ta till för att ni åker bil på allmän väg.

Ni får köra var fan ni vill (ja, inom rimliga gränser då :)), alternativet är att de gör flygande besiktning och underkänner ditt avgassystem. Men något godtyckligt "störande av allmän ordning" låter helt främmande.

Det finns en gammal lag som är riktad mot "courtegekörning" som de ev. skulle kunnat ta till. Vet att den varit uppe här i trakten när polisen störde sig på ett gäng svarta Audis som gled runt. Lagen skapades på 50 eller 60-talet för att kunna hindra raggare att glida runt ostört och har väl knappt använts sen dess.

Men det som de snackade om vad gäller "störande av allmän ordning" kan de stoppa upp i arslet. Det var förmodligen därför de inte bad om körkortet skulle jag gissa, för de hade inte ett skit på er.
Senast redigerad av David Lundin den 22 augusti 2008, 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Svensson
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson

Här i stan är det inte tillåtet att köra runt centrum eller vad man ska säga efter klockan 22.00 till 06.00. (om du inte bor där visserligen)
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Man får ju inte väsnas för mkt med bilen så det kan ju vara det som han menade, han kanske uttryckte sig dumt eller nåt sånt men kommer du och brölar på högt som fan med bilen så har jag för mig att de kan sätta dit en. Tur du slapp iaf.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag har iaf svårt att tro att han menade att ni inte får köra i stan, det var nog mest ljudnivån han syftade på.
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
David Lundin

%H%jdm% skrev:Här i stan är det inte tillåtet att köra runt centrum eller vad man ska säga efter klockan 22.00 till 06.00. (om du inte bor där visserligen)
Då är det isåfall en kommunallag, och den skall de isåfall hänvisa till. Det är inte samma sak som "allmänt störande av ordning" vilket betyder "vi är irriterade, men har inget på dig".

Vi har en kommunallag här i stan som gör att vi inte får dricka alkohol i "innerstan", något som alltså inte är olaglig enligt någon rikstäckande lag men här lokalt.
Dani skrev:Jag har iaf svårt att tro att han menade att ni inte får köra i stan, det var nog mest ljudnivån han syftade på.
Antingen är bilen godkänd för allmän väg eller inte, finns inget "Nej nu är det för sent för din bil".

Som sagt, flygande besiktning (med ljudmätning) eller låt dem köra. Polisen har ingen godtycklig rätt att tycka någon är för högljudd, det är inget subjektivt ämne utan något som bilprovningen avgör.

Allt annat skulle jag vilja se en lagtext som stödjer, eller praxis.
Senast redigerad av David Lundin den 22 augusti 2008, 00:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Hur svårt är det att lagliggöra en bil innan bes. för att sedan byta tillbaka agassystem osv? Sen säger jag bara vad jag tror att polisen syftar på, jag säger inte att det är så, att polisen har rätt eller säger att Airman har fel.
Honda CRV 2.2D 2014
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Är det inte ganska självklart att polisen tar en i örat om man åker omkring och brölar på fullvarv på ettan genom halva stan på kvällen? Förstår mig inte på denna sortens beteende och framför allt inte på varför man blir överaskad av att Haffa får upp ögonen för en..?

Med det sagt så vet jag inte om de har stöd i lagen för att faktiskt bötfälla en, men de kan säkert komma på något om de vill.
Senast redigerad av Mooseman den 22 augusti 2008, 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
Krolleg
Kontakt:

Igentligen tror jag att polisen hade något emot mig/min bil. För polarens låter i princip lika mycket å han kollade dom ju inte enns körkortet på.

Nåja blev lite paff igår iaf. Tydligen så går ryktena om att halmstadspolisen är allmänt emot ungdommar som glider omkring. Så man får väll bli vad att bli stoppad här.

Ska bli intressant å se vad som händer om jag kör lite lugnare nu ett tag å se om jag bli stannad igen för samma sak. Polisen skulle ju tydligen memorera mitt namn sa han.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Bilprovningen och polisens uppfattning om hur mycket en bil låter kan vara helt olika, enligt vad jag hört iallafall.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
David Lundin

Poängen är att det inte är ett subjektivt ämne utan ett mätvärde.

Sen blir jag så förbannad på att de har tid med sån skit mitt i natten, slår vad om att någon fick stryk nån annanstans i stan medan de stod där och tjafsade.
Krolleg
Kontakt:

Nu var det ju inte mitt i natten heller. Blev stoppade strax efter kl 21. Så även om våra bilar låter "mycket" så är det ju inte så att vi störde någon nämnvärt. Vad jag vet så brukar väll kl 22 vara en "tyst" gräns.

Men hur som helst så tror jag det fanns bättre ställen å vara på än att stanna en kille osm glider omkring lite på stan, körde ju varken farligt eller fort heller.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
David Lundin

Just klockan 22 är mer en "hedersgräns" än något som stöds av lagen dock, så 21.15 eller 22.15 är inte jätterelevant.

Hade ni rejsat runt och sladdat i rondeller, varvat ur på varenda raka etc, så hade jag haft mer förståelse för det hela, och då börjar det bli vårdslöshet i trafik (som det trots allt finns en lag mot). Men att cruisa runt lite tidigt på kvällen... suck... att de orkar bry sig.
Kristian

Airman skrev:Vi körde lagligt men det gick oftast fort upp till lagliga 40km/h. alltså det betydde ganska höga varv på ettan efter ett stop.
Där har du problemet. Att accelerera "omotiverat" fort är inte tillåtet då det kan klassas som vårdslöshet i trafik.
Kristian, Hondalös.
ziggy

På teoriprovet för MC så var det en fråga om man kunde få böter för störande buller, eller liknande, även om man åkte omkring med en orginal motorcykel. Tydligen så är fallet så att man får inte föra onödigt buller oavsett fordon.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
David Lundin

Kristian skrev:<!--quoteo(post=500365:date=22 Aug 2008, 00:15:38:name=Airman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Airman 4 22 Aug 2008, 00:15:38) <a href="index.php?act=findpost&pid=500365"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vi körde lagligt men det gick oftast fort upp till lagliga 40km/h. alltså det betydde ganska höga varv på ettan efter ett stop.
Där har du problemet. Att accelerera "omotiverat" fort är inte tillåtet då det kan klassas som vårdslöshet i trafik.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Skulle möjligen kunna räknas som det... men det sa alltså inte polisen utan de pratade om "störande av ordning" (om inte Airman felciterat totalt), alltså handlade det inte om vårdslöshet i trafik.
Senast redigerad av David Lundin den 22 augusti 2008, 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Bagarn

Det ar ju en valdigt hypotetisk diskussion i och med att inga boter utdelades.

Det ar klart det hela later battre nar de sager att det finns en chans att du blir botfalld. Det kan tolkas som vad som helst., kanske han menade att "om vi stoppar dig och gor en fullstanding flygande besiktning, ljudmatning och hela karusellen hittar vi formodligen nagot att botfalla dig for."

Det ar troligen sa att enda sattet att fa snutiga unga grabbar (sager inte att just du ar en) att sluta upp med sadant skit ar att vara lite tuff mot dem.

Sen att halla pa att brola 8000rpm inne i centrum av en smastad ar kanske inte direkt genomtankt..
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Mooseman skrev:Är det inte ganska självklart att polisen tar en i örat om man åker omkring och brölar på fullvarv på ettan genom halva stan på kvällen? Förstår mig inte på denna sortens beteende...
Joruvettu.... man gasar fett mycket såatte låter sådärsan ballt liksom! Så brudarna blir våta o grabbarna avis! Joråsåatte...!
Pierriewargen

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=500393:date=22 Aug 2008, 08:07:13:name=Mooseman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 22 Aug 2008, 08:07:13) <a href="index.php?act=findpost&pid=500393"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det inte ganska självklart att polisen tar en i örat om man åker omkring och brölar på fullvarv på ettan genom halva stan på kvällen? Förstår mig inte på denna sortens beteende...
Joruvettu.... man gasar fett mycket såatte låter sådärsan ballt liksom! Så brudarna blir våta o grabbarna avis! Joråsåatte...!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Haha.

Iofs ganska uppenbart varför de stannade dig. Sen om de har lagstöd eller inte är väl en annan sak. Du fick ju inte böter, så de ville väl bara skrämmas lite. Som du själv säger så ska du ju köra lugnt nu för att se om de stoppar dig ändå, så man kan ju säga att deras taktik gick igenom =).
dvs

Blev stoppad av polisen igår pga nästan samma anledning, va på väg hem till en kompis och dom körde bakom mig, blinkade lite å ja körde åt sidan. Fick göra alkotest och så frågade dom lite om min kväll osv sen vart de bara kallsnack medans dom kollade upp mitt körkort och ägarbevis på bilen :annoyed: sen efter ett tag så fick jag åka vidare, stod väl där i 20 min elr nåt.

Vissa har verkligen inget att göra...
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->073-7133458<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Stockholm<!--colorc--></span><!--/colorc-->-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Åkersberga<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Medlemsnummer 2032<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->04' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Hb<!--colorc--></span><!--/colorc--> [i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTi<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->92' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->-såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skriv svar