6 månader gammal Fn2 Bromsbelägg SLUT!

ENBART för motorrelaterade topics
cell

Köpte min fn2:a I slutet av mars i år och är överlag nöjd med bilen. Dock har jag från början varit skeptisk mot bromsarna och haft problem med växelådan och 3:ans växel.
I slutet av Juni gjorde jag efter ca 1650 mil en 2000-mil service på Förenade Motor i Malmö, där dem bytte olja i lådan och bytte även handbroms på garanti. Resten gick igenom som "OK", däck, motor och bromsar etc. Nu ca 2 månader och 100 mil senare strular min växelåda fortfarande lika mycket samt oroväckande ljud från bakvagnen dök upp igår när jag bromsade. Till min förvåning så va vänsterbak belägg HELT slut och gick på metallen samt att jag hade en tydlige repa i skivan. Höger var det inte mycket kvar av, kanske 1-2 mm. Min fråga är naturligtvis hur det kan ha gått igenom service utan att detta noterats...ör 2 månadersen? Jag Ringer Peter Isrealesson på FM i Malmö och han säger att dem bedömt att beläggen ska hålla 1-2 år till. Så enligt honom har jag kört upp 1-2 års förbrukning på mina belägg på en 1km lång raksträcka mellan villan och jobbet under 2 månaders tid. .Jag säger att detta är inte knappt möjligt om man ens ansträngde sig...han säger sig inte veta och påstår att hade han kunnat sälja in belägg så hade an gjort det...vilket jag kan förstå, men nån måste väl ändå ta sitt ansvar? Speciellt när det kostar mig 2700kr. Tillägas kan att det inte var Peter som gjorde servicen. Döm själva men jag tycker det är luktar fisäcklig hund lång väg. I allafall vill jag gärna fråga om andra haft samma problem som jag med beläggen? jag vet att dem ska visst slitas snabbare för att dem är lite mjukare bak än andra men detta är ju helt sjukt, särkilt när jag inte påfrestat bromsarna i den mån att det ens ska va möjligt.

Suck :omfg:
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kan inte hjälpa dig alls eftersom jag inte har en FN2, men som referens kan jag nämna att mina bromsbelägg hållit enligt följande på min EP3:

Belägg fram:
Första uppsättningen byttes efter 4000 mil (ingen bankörning)
Andra uppsättningen byttes av mig efter ca 3000 mil (till S2000 belägg)eftersom jag skulle till Mantorp. De hade då gått en bankörning samt 3000 mil alltså.
Den uppsättningen höll endast ca 1000 mil och 2 bankörningar och byttes vid 8000-milaservicen av Rosenholtz. Varför de slets så fort berodde troligen på att mina skivor var slut eftersom även de byttes samtidigt.

Bak:
Första bytet av belägg gjordes vid 8000-milaservicen och då var det ändå minst 500 mil kvar på de gamla! De hade alltså klarat exakt 8200 mil inklusive 2 repor på Mantorp och ett besök på Lunda för konbana.

Dock så tycker jag att detta är i värsta laget och funderar lite på om mina bakbromsar verkligen tar som de ska. Dock så tyckte besiktningen det :hmm:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag glömde nämna att bakbromsar oftast tar slut eftersom oken börjar kärva. Det är väldigt viktigt att bromsa riktigt hårt ganska ofta för att bakbromsarna ska få jobba. Annars är det risk att oken kärvar ihop och beläggen ligger emot och tjyvhåller lite. Då slits de i ett nafs. Troligen är det det som har hänt dig som kör så korta sträckor med din bil...

Om du ska köra så små svängar så är det nog bäst om du monterar bort oken varje gång du byter däck och rör kolvarna manuellt ut och in för att de ska hålla sig fräscha. Det gör du med en polygrip och försiktiga tryck på bromspedalen när oken är av. Var dock noga med att inte trycka för mycket på pedalen så att kolvarna åker ur. Det är inte så roligt ;).
Senast redigerad av Steffo den 24 september 2008, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Kimmo

cell skrev:Köpte min fn2:a I slutet av mars i år och är överlag nöjd med bilen. Dock har jag från början varit skeptisk mot bromsarna och haft problem med växelådan och 3:ans växel.
Tog ut min FN2a i början av april, och snart dags för 2kmil-service här.. Min 3a är också skum :huh:
Vad är det för fel/problem? Är det något alla åkt på?
Senast redigerad av Kimmo den 24 september 2008, 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type-R -08
Civic Type-R -08 (Krockad =( )
Volvo S40 -99 -såld
Användarvisningsbild
Foz
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson

Steffo skrev:Jag glömde nämna att bakbromsar oftast tar slut eftersom oken börjar kärva. Det är väldigt viktigt att bromsa riktigt hårt ganska ofta för att bakbromsarna ska få jobba. Annars är det risk att oken kärvar ihop och beläggen ligger emot och tjyvhåller lite. Då slits de i ett nafs. Troligen är det det som har hänt dig som kör så korta sträckor med din bil...

Om du ska köra så små svängar så är det nog bäst om du monterar bort oken varje gång du byter däck och rör kolvarna manuellt ut och in för att de ska hålla sig fräscha. Det gör du med en polygrip och försiktiga tryck på bromspedalen när oken är av. Var dock noga med att inte trycka för mycket på pedalen så att kolvarna åker ur. Det är inte så roligt ;).
Det är sällan att det börjar med att oken kärvar utan det brukar vara beläggen som fastnar i hållaren och sedan får man problem med oken. Vill man hålla bakbromsarna i skick så ska man ta bort okhållaren och skrapa rent från rost där belägget glider med tex en kniv sen lägga kopparfett, detta är skitvanligt även på de nyare Hondabilarna
Senast redigerad av Foz den 24 september 2008, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

sen ska man inte behöva stå o pilla med bromsarna på en ny bil, då de e de man har service till.
där ingår genomgång av bromsarna
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

En enkel fråga, vad har gjort att miltalet per månad skurits ned så radikalt att du kör 1650mil från mars till service men sedan inte kör mer? Att beläggen tagit slut på dessa mil är inget konstigt med tanke på bilens art, och trolig körstil. Bilen bromsar dessutom väldigt mycket bak för att vara en fwd, du märker det genom bromsdammet bak.
Hade bromsklossarna varit på gränsen vid service, vet jag ingen verkstad som försitter chansen att sälja in ett par nya belägg, speciellt inte när allt ändå är nedrivet.
Senast redigerad av M Scotte den 24 september 2008, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Kontakt:

PatrikGBG skrev:sen ska man inte behöva stå o pilla med bromsarna på en ny bil, då de e de man har service till.
där ingår genomgång av bromsarna
Behövs inte, en gång om året servas bromsarna på en Honda om man lämnar in på aukt. hondaverkstad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Kristian

Mina erfarenheter är att dom flesta verkstäder (även auktoriserade Honda verkstäder) ser på punkten "kontroll av bromsar" som något man gör med en ficklampa genom fälgen, detta VET jag genom att vi alltid rev alla bromsar på alla servicar när jag jobbade på Rosenholtz och när vi fick in bilar som servats på andra Honda verkstäder så satt klossarna i princip alltid fast.

Det skulle vara intressant att höra vad Honda har för åsikt i denna frågan, ska man plocka isär, göra rent och smörja upp bromsarna vid varje service eller ska man kolla så att det finns klossar kvar? Alla verkstäder jag jobbat på förutom Rosenholtz har tolkat det som att man ska göra det sistnämnda (dock var det inga Honda verkstäder men själva service punkten såg likadan ut)
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Kontakt:

Man ska alltid riva ned, putsa till okhållare, smörja och återmontera vid service.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Robz

Du skrev att dom bytte handbromsen på garantin...kan den vara för spänd nu efteråt kanske? Bara en tanke...
Robban Stevemark

Type R FN2 <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Deep Bronze Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Hondata FlashPro "E-tuned by <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Nuno<!--colorc--></span><!--/colorc-->"
XO/AAS Race Exhaust Manifold
BlueFlame Catback
Tomason TN1 18x8,5
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Kimmo skrev:<!--quoteo(post=505912:date=24 Sep 2008, 14:52:41:name=cell)--><div class='quotetop'>QUOTE(cell 4 24 Sep 2008, 14:52:41) <a href="index.php?act=findpost&pid=505912"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Köpte min fn2:a I slutet av mars i år och är överlag nöjd med bilen. Dock har jag från början varit skeptisk mot bromsarna och haft problem med växelådan och 3:ans växel.
Tog ut min FN2a i början av april, och snart dags för 2kmil-service här.. Min 3a är också skum :huh:
Vad är det för fel/problem? Är det något alla åkt på?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nej det är inte alla men många. Vi har skrivit en massa om det i en annan forums topic men jag kan ge dig denna <a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... ar_problem" target="_blank">länken</a> Så kan du läsa lite mer om det.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

martin det var ju exakt det jag sa.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
cell

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->En enkel fråga, vad har gjort att miltalet per månad skurits ned så radikalt att du kör 1650mil från mars till service men sedan inte kör mer<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag flyttade närmare mitt jobb i somras så slipper pendla 10 mil om dan längre...sen några resor till stockholm från malmö på de.

Det låter mest realistiskt att det är som scotte säger att dem legat mot och kärvat. För vid vissa tillfällen har jag hört detta att det låtit som om bromsen inte släppt skivan liksom och fått bromsa till ordentligt. Får väl kanske börja ta cykeln till jobbet...eller den gamla sierran från 84, en gammal trogen arbetshäst :)
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Hrrrmmpf... Som Steffo säger om jag får be :prop:
Stockholm
Blixten

hmm, av egen erfarenhet tolkar Många verkstäder just "bromspunkten på protokollet" genom att man lyser in genom fälgen och kollar ifall beläggen är ok. Har då dina belägg varit mer slitna på insidan än utsidan kan de mycket väl ha varit slut redan på service, mecken ser inte det och då är det ju inte heller någon som passar på att sälja på dig ett par nya belägg.

Och precis som ett par andra skiver, nej du ska inte behöva riva ner och smörja upp dina bromsar på en ny bil. Aldrig fel att göra det, men du ska Inte behöva göra det.

Det mest vettiga verkar ju faktiskt som din handbroms, beroende nu på vad som byttes, är för hårt spänt, den har legat och nötit lite lite och nu är beläggen slut.

Sen är jag lite tveksam till om du verkligen genom hård körning på landsväg kan ta slut på ett par belägg på 1600 mil. Även om det nu är en CTR och den körs hårt. En sak är bana men landsväg ska man nog fan pressa bilen rätt bra hårt.. men men, visst kan de vara slut genom normal slitage, MEN då borde det ha upptäckts på servicen!! :blink2:
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Blixten

Hur har det gått nu då? Som notis kan jag ju berätta att min bil, uttagen mars i år rullat ca 1200 mil, finns det 80-90% av beläggen kvar på. Och nej, den är inte käringkörd :D
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Skriv svar