skärmskador ctr.

ENBART för motorrelaterade topics
element

tjena,

kunde inte bestämma mej om jag skulle posta denna fråga i teknik, eller här, så det blev här.

har efter ungefär 150 mil(roliga) med ctrn märkt en lite jobbig grej med bilen, som jag undrar om nån av er har någon bra lösning på?

sitter 215 däck på bilen, det gör att senskott och annat man kör över stänker upp på innerskärmarna bak på bilen. där sitter ju heller inget plast skydd, som det gör fram på bilen. ringde honda idag, för att höra om dem hade något man kunde montera med typ clips på bakskärmarna. det hade dom dessvärre inte.

ska in med bilen till lackerare nästa vecka för att fixa dom lackskador jag ådragit mej på innerkanten av skärmen. tar ju inte många minuter innan rosten dyker upp. bättre att fixa direkt.

honda sa att det bara var att byta däck om jag ville bli av med problemet, men det vill jag inte då däcken är nya.

så är det någon som har någon bra lösning? eller kan man rent av beställa skärmskyddet som sitter fram och montera det bak?
eller måste man försöka bygga något eget? räcker ju med en smal lite kraftig plast remsa,som skyddar innerkanten av skärmen, alltså den som viker av in mot hjulhuset, kan man kanske fästa med clips, eller kanske limmar??

ös på med allt ni kan komma på. är det fler som haft samma problem?
tacksam för funderingar och tips
tack.
mvh
Användarvisningsbild
Chrille79
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 10 times
Been thanked: 20 times

Stenskottsfilm som man formar på plats :thumbup:
Gammal räv...
element

Chrille79 skrev:Stenskottsfilm som man formar på plats :thumbup:
gött, :wohow: och var kan man få tag på det?
är det något man sätter på själv? eller bör man ha något proffs? :hmm:

märkligt att inte honda tipsade om det? :hmm: ringde ändå till 3 olika återförsäljare.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har kört med 215 breda däck på sommaren sedan 2006 och har inte märkt någon som helst skillnad...
Jag har ludd där bak på min (facelift) som skydd mot stenskott inuti skärmarna, men inget särskilt på skärmkanter och som sagt har heller inte sett några stenskott där. Vad har du för ET på fälgana?
Original är 45 och då hamnar även 215 breda däck väl innanför skärmkanten.
Senast redigerad av Steffo den 13 oktober 2008, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
element

Steffo skrev:Jag har kört med 215 breda däck på sommaren sedan 2006 och har inte märkt någon som helst skillnad...
Jag har ludd där bak på min (facelift) som skydd mot stenskott inuti skärmarna, men inget särskilt på skärmkanter och som sagt har heller inte sett några stenskott där. Vad har du för ET på fälgana?
Original är 45 och då hamnar även 215 breda däck väl innanför skärmkanten.
har orginal fälgar, 215 däck, tittar man på hjulhuset ser man att däcket absolut inte går utanför.
så visst har jag kanske haft väldig otur, :ranting: när jag köpte bilen fanns inte ett märke, men då var den ju iofs sänkt. kanske att det förvärrar när den nu är i orginalhöjd.
har blivit 3 st lackskador inte stora alls men dom är i behov av att slipas ner och lackas, och det kostar ju ändå nån tusenlapp.

så frågan är var man får tag på stenskottsfilm och hur man går tillväga, göra själv? eller låta ett pro göra jobbet?
sätter man på film är man ju på säkra sidan så att säga :thumbup:
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Samma här... mina skärmar går ju till och med ner över däcket, hade inte funkat om däcket stuckit ut :)

EDIT: Too slow, var förstås tänkt att komma efter Steffos post.
Senast redigerad av David Lundin den 13 oktober 2008, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Min är inte heller sänkt... Skumt detta.. Något märke har jag säkert, men inget som ser ut att kunna börja rosta iallafall, för då skulle jag vara snabbare än Fantomen med att årgärda!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
element

Steffo skrev:Min är inte heller sänkt... Skumt detta.. Något märke har jag säkert, men inget som ser ut att kunna börja rosta iallafall, för då skulle jag vara snabbare än Fantomen med att årgärda!
har 215/45/17 är det va ni har också?

ingen som vet vart man får tag på stenskottsfilm?
matte_d
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

element skrev:<!--quoteo(post=509604:date=13 Oct 2008, 22:27:29:name=Steffo)--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 13 Oct 2008, 22:27:29) <a href="index.php?act=findpost&pid=509604"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Min är inte heller sänkt... Skumt detta.. Något märke har jag säkert, men inget som ser ut att kunna börja rosta iallafall, för då skulle jag vara snabbare än Fantomen med att årgärda!
har 215/45/17 är det va ni har också?

ingen som vet vart man får tag på stenskottsfilm?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

205/45-17 är original!
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag har också 215/45/17 ja.
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Ni som kör 215/45 17, har ni orginal fälgarna eller annan fälg?

Jag är på jakt efter nya fälgar och däck till nästa år och undrar lite på fälg bredd och däckbredd. Har hittat fälgar jag gillar men dom finns ju bara i 8" bredd som känns lite saftigt...
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
David Lundin

På min sitter Rota Subzero 17x7,5... men däcken skall passa på org. också.
FoXxIe
Namn: Daniel Lindblom

jag har 8" breda fälgar på min bil och det funkar! det hela beror på vad du har för et. nu kommer inte ja ihåg vad för et ja har men som sagt det funkar med 8" breda fälgar också!

och det här med märken på skärmkanterna har ja inte märkt! och då kör ja med 225/40/17!
Daniel Lindblom
element

eftersom nästan alla verkar köra med bredare däck, lägger jag upp två länkar där man kan köpa stenskottsfilm,

så nu köper ni och och sätter på bakskärmarna :whip: sa alla våra ctr håller absolut toppskick :thumbup:

detta kommer ju inte synas ialf, och det kostar ju knappt något,
<a href="http://www.streetside.se/index.php?main ... cts_id=104" target="_blank">http://www.streetside.se/index.php?main ... _id=104</a>
<a href="http://tillbilen.com/?artnr=2018_STS" target="_blank">http://tillbilen.com/?artnr=2018_STS</a>

länkarna är till samma produkt, sen får man välja av vem man vill beställa :whistling:
skyddar ju även mot saltangrepp, :thumbup:för dom som kör på vintern,
Shamzin
Kontakt:

snor tråden lite och frågar om vilken maxbredd man kan ha på däcken på type r orginalfälgar till ep3:an
tänkte använda dem till vinterdäck på min FN2:a och har hittat ett par däck som är 225/45 17 för en billig slant.

Går det att få på dem?
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Jag tror det är lite väl brett tyvärr. Jag hade 205 breda då jag körde min förra och kan du så ska du ha under 200. Desto smalare desto bättre. ;)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Skriv svar