Rengöring.

ENBART för motorrelaterade topics
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

Japp.. topicen lyder alltså!

behöver alla tips och råd för att få så rent som möjligt ifrån smuts, olja och diverse från motor och motorutrymme!

Om det finns någon tråd om det jag söker så länka mig gärna, jag har dock inte hittat något specifikt!

Men borstar av olika slag för att komma åt och mjuk eller hård.. Vätskor osv!

Uppskattas! Nu attan ska de bli rent och meckvänligt ;)

MVH/Andreas
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

avfettning och högtryckstvätt går rätt bra att få rent med, sen lite YES+vatten på de så.. tycker det funkar bra med diskborste om man skulle behöva skrubba, toaborste om man har svårt att nå, bra är ju att ha sjyssta kläder med så man slipper bli skitig/blöt
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

mm.. tänkte köpa en flaska avfettning och diskborste va något jag tänkte ta med också! =) (möjligtvis en tandborste för de knepiga ytorna)
Yes + vatten funkar alltså bra också.. Javisst.. blir ju skitkläder som vanligt när man ska pilla me bilen! :P
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

AUTOSMART TJÄRLÖSARE POWER. Funkar skit bra. Jag hade använt och tvätta motorum till Del Sol.

Bara sprayar på och vänta ca 10 min sen bara borstar allt smuts med diskborste, spolar rent med vatten. Tvätta hela motorrum med vanlig bilschampo. Bara försiktig med alla elkontakt osv.... så hade jag gjort :P


<a href="http://www.micro.se/erbjudanden/bilvard ... r_1_l-3034" target="_blank">http://www.micro.se/erbjudanden/bilvard ... _l-3034</a>
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

Ahaa.. tack för tipsen!
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

just ja när du avfettar tänk på att inte köpa bioavfettning eller det kan man göra men den är inte på nära väg så bra som vanlig, giftigare = bättre ;) och sen så bör ytan vara torr när man sprutar på avfettningen så det inte ligger en massa vatten ivägen för att avfettningen ska komma åt.

stegvis:
1. spruta på avfettning
2. skrubba
3. spola av med vatten, högtryck tar bäst
(repitera steg 1-3 om de finns kvar men låt gärna vattnet torka bort lite)
4. blanda rengöringsmedel typ yes eller nåt annat fint med vatten och spruta på
5. skrubba/torka med trasa
6. spola av

sen finns det säkert något superdupermedel typ bräkleen style som man kan använda men inget jag har erfarenhet av
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

Japp.. blir ingen "miljövänlig" avfettning inte! :P

Tack tack.. blir att köra den ordningen. Lär ju bli så att man får skruva bort en aning fler saker för att komma åt.. =)
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Här har du ett test plus gjorde på just avfettning.. nu tycker jag breeklen funkar bäst att använda men om du ska använda avfettning så kolla här.

<a href="http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... os=extra_0" target="_blank">http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... extra_0</a>

Där var de giftigaste med lacknafta i sämst. och prickbort som innehåller sprit bäst. naturavfettning från OKQ8 kom på en hedrande 3e plats.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Var köper man Prickbort egentligen?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Verkar som det ska finnas på Statoil, men även en del andra mackar om man har tur.
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

ohoo.. vart kan man hitta breeklen?
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

överallt där dom har CRC´s sortiment typ OK brukar ha.
Kristian, Hondalös.
cru
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

Då blir det en tur i veckan och handla på sig lite smått och gott =)
Användarvisningsbild
SuperSupra
HPC Medlem
Inlägg: 484
Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
Bil: Civic B20EG-T
Namn: Daniel Lindegren
Ort: Örkelljunga
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Hur är det med gummidelar, en del avfettnings medel kan väl torka ut gummi m.m ?
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
PeGe
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2007, 21:14
Ort: Åland
Kontakt:

Jag skulle tipsa att använda vinylglans efter att man tvättat under huven, gör underverk för slangar och dylikt!

Såhär såg min CTR ut under huven när jag köpte den, vilket jag inte kunde tillåta:
Bild

Så gjorde jag en ordentlig motortvätt med avfettning, och högtryckstvätt samt en diskborste och en lite längre pensel så att jag kom åt överallt, repeterade en par tre gånger tills jag vart nöjd, och sedan på med vinylglans efteråt. Och vips så vart det att se ut såhär:

Bild

En klar förbättring :wohow:
Åland


<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Skriv svar