Honda Lämnar F1

ENBART för motorrelaterade topics
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Seriöst så är stallet yngre än Toyotas satsning, har lyckats ungefär lika pissigt och de ser väl ingen ljusning trots en astronomisk budget... klart de lägger ned satsningen istället för att kasta pengarna i sjön.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Så trist...
Det blir till att hålla på toyota, som jag tycker gick ganska bra i år.

01 Ferrari 172
02 McLaren-Mercedes 151
03 BMW Sauber 135
04 Renault 80
05 Toyota 56
06 STR-Ferrari 39
07 Red Bull-Renault 29
08 Williams-Toyota 26
09 Honda 14
10 Force India-Ferrari 0
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Å andra sidan känns det som lika bra att ge sig av nu då F1 ändå kommer bli en dalande enhetsserie ala CART om FIA får igenom sin plan att köra enhetsmotorer från Ford :wacko:
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

David Lundin skrev:Pumpa in 6 miljoner då... det är väl knappast stora pengar om alla passater och golfar byts ut mot Honda...

Att skylla på att man har dålig marknadsföring är väl ingen grym move.
Det finns något som kallas för "budget". Små märken har oftast mindre av detta.
Lägger man 1miljon extra på marknadsföring, och säljer bilar som ger 500'000 extra i total förtjänst så är det inte heller någon "grym move".
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

G4il1 skrev:Å andra sidan känns det som lika bra att ge sig av nu då F1 ändå kommer bli en dalande enhetsserie ala CART om FIA får igenom sin plan att köra enhetsmotorer från Ford :wacko:
Det kommer aldrig att ske. Får väl se om några veckor. Men Ferrari lägger av samma sekund som ett beslut om enhetsmotorer fattas.
Alla F1 teamen skall enas om andra förslag att göra det hela billigare. Dessutom så blir enhetsmotrerna inget tvång. Tillverkarna kommer att ges möjlighet att bygga egna motorer i samma spec som enhetsmotorn. Vad då vitsen med det hela är. Men teamen har (de små) några dagar på sig att anmäla sitt intresse till Cosworth för detta nu.
Det som blir tvång däremot är att ha enhetsväxellådan.
Antonio Pozzi
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Patte skrev:Ni som har koll. Var det inte så att Bruno Senna var kontrakterad för Honda för 2009 års säsong? Rubens hade väl gjort sitt för stallet. Sen är ju F1 alltid motorsportens nr 1 även om mitt intresse svalnat i och med att det gått allt sämre för Honda. :(
Bruno Senna var inte kontrakterad av Honda. Han hade testat för Honda för att utvärderas tillsammans med en annan förare, som jag inte kommer på namnet nu, inför nästa säsong. Men så vitt jag vet så hade han aldrig blivit erbjuden ett kontrakt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Nepp, han hade inget kontrakt. Men han hoppades på ett.
Antonio Pozzi
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=518130:date=5 Dec 2008, 17:59:21:name=David Lundin)--><div class='quotetop'>QUOTE(David Lundin @ 5 Dec 2008, 17:59:21) <a href="index.php?act=findpost&pid=518130"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Pumpa in 6 miljoner då... det är väl knappast stora pengar om alla passater och golfar byts ut mot Honda...

Att skylla på att man har dålig marknadsföring är väl ingen grym move.
Det finns något som kallas för "budget". Små märken har oftast mindre av detta.
Lägger man 1miljon extra på marknadsföring, och säljer bilar som ger 500'000 extra i total förtjänst så är det inte heller någon "grym move".
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Försöker du påstå att Honda är ett litet märke med liten budget???
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Här kan man se vad teamen kommer att föreslå till FIA istället för enhetsmotorer.
Det pratas om 1,8 liters turboladdade pjäser. Plus en hel del annat givetvis.
<a href="http://www.autosport.com/news/report.php/id/72320" target="_blank">http://www.autosport.com/news/report.php/id/72320</a>
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Krister skrev:<!--quoteo(post=518583:date=8 Dec 2008, 10:39:27:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 8 Dec 2008, 10:39:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=518583"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=518130:date=5 Dec 2008, 17:59:21:name=David Lundin)--><div class='quotetop'>QUOTE(David Lundin @ 5 Dec 2008, 17:59:21) <a href="index.php?act=findpost&pid=518130"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Pumpa in 6 miljoner då... det är väl knappast stora pengar om alla passater och golfar byts ut mot Honda...

Att skylla på att man har dålig marknadsföring är väl ingen grym move.
Det finns något som kallas för "budget". Små märken har oftast mindre av detta.
Lägger man 1miljon extra på marknadsföring, och säljer bilar som ger 500'000 extra i total förtjänst så är det inte heller någon "grym move".
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Försöker du påstå att Honda är ett litet märke med liten budget???
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

I sverige, ja. Försöker du påstå annat? ;)
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Nu är inte jag helt insatt i konstellationen av Honda worldwide men jag har svårt att tänka mig att Honda Nordic bestämmer själva hur stor deras marknadsföringsbudget är utan jag misstänker att det är Honda WorldWide som bestämmer detta och därmed handlar det inte om storleken i Sverige utan om Honda´s prioriteringar.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Sverige ligger under Europe, och jag antar att Europe godkänner Sveriges budget.
Om undersökningar visar att de tjänar på att lägga miljoner på tidningsreklam så kommer de säkert att göra det också, annars troligtvis inte.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Håll isär oss Krister. Jocke jobbar på Honda Nordic, jag jobbar på Honda Sverige. Budgeten för marknadsföring görs precis som Jocke skrev. Man tar fram ett förslag för sin marknad, dennna bestäms utefter antal sålda bilar samt vilka modeller man behöver sätta fokus på. Allt måste sedan godkännas av Honda Europe, så är det med alla budgetar, oavsett om det är sälj, service, marknad, pr etc.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Och vem bestämmer över Honda Europe då?

Själv vet jag bara hur vissa andra multinationella företag jobbar med sina regioner och därmed mitt resonemang.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ingen direkt. Honda Europe är vad det låter. När man har ett så stort företag som Honda är, så är varje del sin egen herre. Honda US är sin, Honda Asia sin, ja ni fattar. Den man svarar mot är Fukui-san, dvs Europachefen. Honda jobbar i princip som inget annat företag, då vi är filosofibaserat ut i fingerspetsarna. Vad vi än gör finns det en filosofi bakom. Och dessa filsofier kommer från grundaren/arna, Soichiro/Fujisawa.

Det finns massvis med saker man ska lära sig som Hondaanställd, bland annat en mängd ordspråk som man lever efter.

Ledordet kan sammanfattas med ett citat för Honda. - A company that society wants to exist-
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Men det är väl tämligen unikt att europa divisionen bestämmer själva utan att nån annan lägger sig i.
Jobbar på världens näst största livsmedelsföretag och vi jobbar så som Krister är inne på.
Antonio Pozzi
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

så om honda säljer skitdåligt med bilar 2009 så svarar honda med lite mindre reklam i nästa budget? har jag fattat den saken rätt?
Medlem 427
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Helt korrekt, vi annonserar aldrig mer än att vi tjänar på reklamen per såld bil. Dock så är detta en sanning med modifikation, då räkenskapsåret går i det japanska Ki, dvs 1 april-31 mars. Den budgeten du har för en sak ett år avspeglar nästa års budget, så säljer man kanon 2008, kommer även budgeten baseras för 2009 på 2008.

Delvis korrekt Charly.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Om det blir som i artikeln Antonio länkar till så hade det ju varit kul att se vad världens främsta rad 4 motortillverkare kan göra... För att få ännumer "twist" på det hela så ska ju block och topp vara tagna ur standard produktionen på en motormodell som sitter monterad i en bil som säljs i x antal per år...
Då skulle ju Ferrari bli tvugna att köra med Fiat motorer :biglaugh2:
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Jag förstår att Sverige inte är prioriterat av Honda, det är tråkigt bara att andra tillverkare, även japanska, finner så mycket mer pengar att spendera här. Dessa märken säljer även mer här så jag tror nog ekvationen går ihop, men satsar man inget vinner man inget.

Kan tänka mig att detta är minst lika störigt för någon som jobbar på Honda, speciellt om man ser potential för mer.
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Scotte: Du kan säga vad du vill men jag tror nog att vill Honda slå sig in ännu mer på en marknad så kommer det skjutas till budget till PR i ett växande syfte... ganska svårt att slå på en marknad annars.
Det handlar självklart om prioritering och om det är så att Honda är nöjda med den andel av bilförsäljningen som de har här i Sverige/Norden/Europa så kommer de självklart inte öka aggressivt på PR budgeten, men att säga att den enbart går hand i hand med antalet sålda bilar har jag väldigt svårt att tro på.

Sen är det långt ifrån unikt med företagsfilosofi och värderingar, kommer från ett annat multinationellt företag som även de har sin egen moralkod och filosofi kring hur världen skall se ut och hur man skall utföra sitt dagliga arbete, Toyota har det också, IBM likaså osv osv osv. Ett stort företag måste ha en "kod" som kan efterlevas av folket på toppen likaväl som de i botten av organisationen, något de kan enas kring och sitta och sjunga combaya.

Men att Honda har dragit sig ur F1 ser jag tyvärr inte som någon större förlust, känns som att de köpte upp bra folk och sen inte lät de blomma ut i sin fulla potential.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

David Lundin: När det kommer till andra tillverkare så har Toyota bestämt sig sedan en tid tillbaka att bli världens största biltillverkare, de har lyckats med det och de tänker behålla statusen. Det har kostat dem åtskilligt med pengar i deras satsning och den börjar betala sig men det har varit allt annat än billigt att bygga upp det ÅF och verkstadsnät runt om i världen som krävs för detta.
Skulle Honda försöka sig på samma volym i Sverige så skulle det krävas förmodligen en fördubbling om inte en tredubbling av ÅF och verkstadsgolv (Inte sagt att antalet måste öka med lika mycket). Ta t.ex. Honda City i Upplands Väsby, de är stora... de har Honda´s fulla sortiment... men de är fortfarande relativt små jämfört med vissa toyotahallar... och då har vi nite ens snackat om Volvo och SAAB hallarna än. (Som iofs förmodligen kommer få stryka på foten en hel del)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Undrar vem som är spekulant på Hondas F1 division, har det ryktats något?
Eller kommer vi se en sammanslagning av 2 team?
Tänkte främst på Force Idia, det kan vara ett inte helt omöjligt senario.
Om ny det finns sånna pengar hos Indiern.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Krister skrev:Scotte: Du kan säga vad du vill men jag tror nog att vill Honda slå sig in ännu mer på en marknad så kommer det skjutas till budget till PR i ett växande syfte... ganska svårt att slå på en marknad annars.
Det handlar självklart om prioritering och om det är så att Honda är nöjda med den andel av bilförsäljningen som de har här i Sverige/Norden/Europa så kommer de självklart inte öka aggressivt på PR budgeten, men att säga att den enbart går hand i hand med antalet sålda bilar har jag väldigt svårt att tro på.

Sen är det långt ifrån unikt med företagsfilosofi och värderingar, kommer från ett annat multinationellt företag som även de har sin egen moralkod och filosofi kring hur världen skall se ut och hur man skall utföra sitt dagliga arbete, Toyota har det också, IBM likaså osv osv osv. Ett stort företag måste ha en "kod" som kan efterlevas av folket på toppen likaväl som de i botten av organisationen, något de kan enas kring och sitta och sjunga combaya.

Men att Honda har dragit sig ur F1 ser jag tyvärr inte som någon större förlust, känns som att de köpte upp bra folk och sen inte lät de blomma ut i sin fulla potential.
Men allvarligt Krister, är det du eller jag som jobbar på Honda? Jag har inga åsikter om din arbetsgivare, då jag inte har någon insikt i hur ni jobbar bakom kulisserna, hur kan du då ha en åsikt om något som du överhuvudtaget inte har en aning om. Hur många företag är rent filosofibaserade som du känner till? Vi är 12 personer som jobbar på Honda Sverige, och då täcker vi in allt från sälj, service, marknadsföring, pr. Vi är slimmade men jobbar samtidigt tätt ihop i allt vi gör, finns inga fasta ramar för vad som ingår i ens arbete.
Senast redigerad av M Scotte den 9 december 2008, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Skall finnas 3 intresenter. Force India är väl knappast en av dem med tanke på deras samarbete med McLögn.
David Richards har nämts, men han förnekar.
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Aha, låter som det finns hopp för att se lite Honda under 2009 :)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Frågan är om Hondas Earth Dream-kampanj var så lyckad. Hitta denna grafen på ett F1 forum. Om den stämmer, vilket den ser ut att öra så syns det tydligt hur mycket Toyota och Honda pumpar in från egna kassor. Inte så smart att fimpa sponsorer helt som Honda valde att göra:
Bild
Antonio Pozzi
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Jo, jag är rätt övertygad om att "Honda" står på gridden 2009. Mest troligt med Ferrarimotrer med tanke på Brawns förflutna. Ferrari har ju dessutom motorer att leverera med tanke på Force Indias motorbyte.
Frågan är väl hur man gör med Kerssystemet. Misstänker att det hänger med motorpaketet. Dvs Hondas Kers lirade med Hondas motor men blir svårt att implementera på Ferrarispisen kanske.

I alla fall så är Ross Brawn i seriösa förhandlingar med köpare och ett besked kan komma redan denna veckan.
Senast redigerad av Antonio den 9 december 2008, 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Tittar man på grafen ovan är jag nöjd med att den ser ut som den gör. Det gör Ferrari mindre sårbara för stunden. Det gäller för dem att hålla sig i toppen, speciellt som deras försäljning har tvärstannat i och med finanskrisen. Fram tills idag ca 600 bilar/månad drygt, Nov 08: 92 st!!

612 & 599 stendöda. 430 som skall ersättas nästa år som är basen för dem backar också. Mycket pga Califonian. Som även gjort att 430 Spider stannat upp helt.
<a href="http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/236380/" target="_blank">http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... 236380/</a>
Antonio Pozzi
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

M Scotte skrev:<!--quoteo(post=518754:date=9 Dec 2008, 08:29:14:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 9 Dec 2008, 08:29:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=518754"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Scotte: Du kan säga vad du vill men jag tror nog att vill Honda slå sig in ännu mer på en marknad så kommer det skjutas till budget till PR i ett växande syfte... ganska svårt att slå på en marknad annars.
Det handlar självklart om prioritering och om det är så att Honda är nöjda med den andel av bilförsäljningen som de har här i Sverige/Norden/Europa så kommer de självklart inte öka aggressivt på PR budgeten, men att säga att den enbart går hand i hand med antalet sålda bilar har jag väldigt svårt att tro på.

Sen är det långt ifrån unikt med företagsfilosofi och värderingar, kommer från ett annat multinationellt företag som även de har sin egen moralkod och filosofi kring hur världen skall se ut och hur man skall utföra sitt dagliga arbete, Toyota har det också, IBM likaså osv osv osv. Ett stort företag måste ha en "kod" som kan efterlevas av folket på toppen likaväl som de i botten av organisationen, något de kan enas kring och sitta och sjunga combaya.

Men att Honda har dragit sig ur F1 ser jag tyvärr inte som någon större förlust, känns som att de köpte upp bra folk och sen inte lät de blomma ut i sin fulla potential.
Men allvarligt Krister, är det du eller jag som jobbar på Honda? Jag har inga åsikter om din arbetsgivare, då jag inte har någon insikt i hur ni jobbar bakom kulisserna, hur kan du då ha en åsikt om något som du överhuvudtaget inte har en aning om. Hur många företag är rent filosofibaserade som du känner till? Vi är 12 personer som jobbar på Honda Sverige, och då täcker vi in allt från sälj, service, marknadsföring, pr. Vi är slimmade men jobbar samtidigt tätt ihop i allt vi gör, finns inga fasta ramar för vad som ingår i ens arbete.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nu kom det hela ut lite galet men ändå.
jag har sett tillräckligt med företag som arbetar utifrån en filosofi eller moralkod för att kalla något av dem för unika, den att varje företag har sin egen "kod" är självklart.
Det jag ville trycka på är att om Honda som företag vill synas bättre i något land så är det självklart att man frångår modellen med marknadsföringsbudget utifrån hur många bilar man har sålt utan man måste tillämpa en modell som tittar på hur många bilar man kan tänkas sälja istället under en överskådlig framtid. För det är ju annars ganska svårt att expandera.
Sen att det på en fungerande marknad är så som du säger har jag absolut inga tvivel alls om och jag säger ingenting om hur just Honda Sverige jobbar.

Men men, nog pratat om detta sidospår.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Skriv svar