heads up till helbilsgodkända bilar..
Tjena
Ville bara förvarna er som inte visste.
När jag var och besiktiga min bil i fredes (gick igenom utan problem ) så sa besiktningsgubben att dom tydligen kommer ha bullertest på alla helbilsgodkända bilar..
Bara en heads up!
Lycka till
Ville bara förvarna er som inte visste.
När jag var och besiktiga min bil i fredes (gick igenom utan problem ) så sa besiktningsgubben att dom tydligen kommer ha bullertest på alla helbilsgodkända bilar..
Bara en heads up!
Lycka till
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- henkoh
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 11 augusti 2005, 17:00
- Bil: Honda Civic 1,5T Sport´19
- Namn: Henrik Celmins
- Ort: Stockholm/Enköping
såg att det fanns en tråd på zatzy som behandlade ämnet, kanske står något matnyttigt <a href="http://www.zatzy.com/allmaent/344379-ny ... bilar.html" target="_blank">-där-</a>
Henrik Celmins
Honda Civic 1,5T Sport ´19
Suzuki Swift 1,0T Inclusive ´17
Acura RSX Type S ´02
Honda Prelude VTI ´98
Honda Civic 1,5T Sport ´19
Suzuki Swift 1,0T Inclusive ´17
Acura RSX Type S ´02
Honda Prelude VTI ´98
- *PAPPOUS*
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
- Ort: Stockholm och Grekland så klart=)
Började inte dom med det redan några år sedan?
Jag fick nedslag för att min lät för högt med mitt BC3-system.
"Sätt i pluggen och kom tillbax" sa hon till mig.
"Den sitter redan där"svarade jag då
Jag fick nedslag för att min lät för högt med mitt BC3-system.
"Sätt i pluggen och kom tillbax" sa hon till mig.
"Den sitter redan där"svarade jag då
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Dom börjar med det 1 April 2010 är de bestämt.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Skit samma, måste ändå byta till original pga kat Det är jag väl knappast ensam om?
Senast redigerad av Yobaman den 24 mars 2009, 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Kristian: Jo, men skillnaden är att de tidigare godkänt bara det inte låter satan... nu skall det enbart godkännas så länge det inte låter mer än orginal.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
- smacke
- Inlägg: 1593
- Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Ort: Mammas mage
- Kontakt:
min båge skulle de alltid mäta... varje år...
Första året ja åkte in så sa han till mig direkt att den inte går igenom...
-Va !?!? varför inte de svarade jag..
-Vi kan ju testa om det roar dig fick ja till svar...
gränsen var 85 db vid ca: 6000 rpm.... min hade 118 db..
Första året ja åkte in så sa han till mig direkt att den inte går igenom...
-Va !?!? varför inte de svarade jag..
-Vi kan ju testa om det roar dig fick ja till svar...
gränsen var 85 db vid ca: 6000 rpm.... min hade 118 db..
SMacke #364
Min gick igenom för en månad sedan med slipon i alla fall och nu är det två år till nästa gång den skall besiktigas... jag är nöjd.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
85dB vid 6000 varv är ju inte högre än lite pillow talk... Löjligt lågt! Finns det någon maskin som klarar det ens original? För en herrans massa år sedan var gränsen 95dB för hojar och redan det var i princip omöjligt att klara om man inte körde med originalsyste,. För bilar var samma siffra 110 dB. Varför ska det skilja? Varför var (kanske är) det OK att en bil låter mycket mer än en hoj?smacke skrev:min båge skulle de alltid mäta... varje år...
Första året ja åkte in så sa han till mig direkt att den inte går igenom...
-Va !?!? varför inte de svarade jag..
-Vi kan ju testa om det roar dig fick ja till svar...
gränsen var 85 db vid ca: 6000 rpm.... min hade 118 db..
Jag hatar ologiska regler...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Det är skillnad på buller och buller. Som exempel en HD som blöddrar sig fram i livet mot en Yamaha R1 som låter som en jävla F1 bil. Det blir olika resultat beroende på frekvens på ljudet. Det anses väl som mer störande med en sporthoj på fullgas än en HD med tanke på att det är väldigt lågfrekvent ljud.
När man mäter i industri och ska ha en standard så ska mätningar utföras på 1m avstånd har jag för mig, tex när man skriver ljudnivå på en fläkt eller så.
Sen får du tänka på att decibelskalan är algoritmisk och det innebär att 3db ökning = dubbel ökning av ljudnivå.
85 db är klart högre än ett samtal i sängen, det är högre än ett vanligt samtal och det kräver att du får höja rösten för att konversera. Klart att det inte är så hemskt men hur låter hojen då vid 10k rpm? Det är det de tänker på. Det är löjligt, jag håller med men tyvärr är det så.
När man mäter i industri och ska ha en standard så ska mätningar utföras på 1m avstånd har jag för mig, tex när man skriver ljudnivå på en fläkt eller så.
Sen får du tänka på att decibelskalan är algoritmisk och det innebär att 3db ökning = dubbel ökning av ljudnivå.
85 db är klart högre än ett samtal i sängen, det är högre än ett vanligt samtal och det kräver att du får höja rösten för att konversera. Klart att det inte är så hemskt men hur låter hojen då vid 10k rpm? Det är det de tänker på. Det är löjligt, jag håller med men tyvärr är det så.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Anledningen till att en dov HD kan låta lika mycket som en högpitchig R1a och ändå gå igenom har med dämpningsfaktorn i dbA skalan, tyvärr så är det så att man igentligen ska mäta i dbB eller rent av i dbC när man mäter så pass höga ljud tryck som 100db eftersom örat uppfattar ljuden olika vid olika nivåer. Så frågan är vad dom ska mäta i för skala och om dom kommer att mäta rätt...
Jag har sett en undersökning där dom satte på folk hörlurar och gav dom ett "grundljud" på ca 50-60dba, sen ökade dom ljudnivån steglöst och testpersonen skulle trycka på en knapp när dom tyckte att ljudet var dubbelt så högt. Resultatet varierade kraftigt, folk tryckte vid en ljudnivå ökning mellan 1 och 18dbA!!!
Så på det viset är det ju bra att dom ska börja med ljudmätare... förutsatt att dom kan hantera den och att dom tar hänsyn till bakgrundsljud...
Jag har sett en undersökning där dom satte på folk hörlurar och gav dom ett "grundljud" på ca 50-60dba, sen ökade dom ljudnivån steglöst och testpersonen skulle trycka på en knapp när dom tyckte att ljudet var dubbelt så högt. Resultatet varierade kraftigt, folk tryckte vid en ljudnivå ökning mellan 1 och 18dbA!!!
Så på det viset är det ju bra att dom ska börja med ljudmätare... förutsatt att dom kan hantera den och att dom tar hänsyn till bakgrundsljud...
Kristian, Hondalös.
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Ja det är ju en del parametrar att ta hänsyn till och det är där det fallererar på bilprovningen tror jag. De kör på med 1 maskin och samma grej oavsett vad de ska mäta. De gör som de vill, de behöver inte följa några riktlinjer om det inte finns sådana. Tex att ta hänsyn till ljudtryck och köra enligt en viss skala beroende på situation.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
sen är det en ganska stor skillnad på ljudnivån som blir i en testhall på SBP mot utomhus... men det tänker dem nog på...
edit: vad innebär begreppet helbilsgodkända bilar och vilka är det?
edit: vad innebär begreppet helbilsgodkända bilar och vilka är det?
Senast redigerad av Dorfus den 26 mars 2009, 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
Christer Jernberg
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det är alla svensksålda bilar sedan länge, så du slipper inte undan om du inte har en USA-import eller något liknande.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Dorfus skrev:sen är det en ganska stor skillnad på ljudnivån som blir i en testhall på SBP mot utomhus... men det tänker dem nog på...
edit: vad innebär begreppet helbilsgodkända bilar och vilka är det?
Det är vissa bilar efter en viss årsmodell som omfattas. Det innebär att du inte får modifiera bilen speciellt mycket. Du får tex inte byta fälgar från 17" till 18".
Jag tror att om delarna är godkända inom EU så får du ha delarna på, tex stylinggrejer som kjolpaket och så. Delarna ska vara testade och godkända. Sitter ju lappar på vissa grejer med typ TÜV.
Wiki:
TÜV, förkortning för Technischer Überwachungsverein är en tysk organisation med regionala underavdelningar runt om i Tyskland. Målet är att skydda människor och miljön från faror från fabriker, produkter m.m. TÜV fungerar som en oberoende konsult och kontrollerar fabriksanläggningar, elinstallationer, fordon m.m. TÜV har mycket stränga krav för att godkänna (TÜV geprüft) och har blivit en av de starkaste kvalitetsmärkningarna internationellt
Byter du stolar så ska de vara godkända att ha i bilen och så. dock är ju sånt alltid upp till varje enskild besiktningskontrollant. Min var snäll och lät allt flyga igenom, sparco stolar, avgas och allt möjligt.
Senast redigerad av Yobaman den 26 mars 2009, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
okej. men från vilket år gäller detta på våra hondor då? Någon som vet? Känns kanske inte så viktigt bara man har en trevlig besiktningsman/kvinna men om dem kommer göra något slags kampanj så kanske det börjar krångla i värsta fall har man ju originalgrejerna kvar
Christer Jernberg
- JDM-Junior
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
- Ort: Ängelholm
Alla bilar från årsmodell 1998 o uppåt är helbilsgodkända, om det var det du undrade.
JDM - all day, every day
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Smart!Masaru skrev:nee men min ep3a är reggad som lätt lastbil = helbilsgodkännandet *kapoofff* borta, finns alltid kryphål^^
Hur påverkar det försäkringen?