Varvtider CTR och S2000?

ENBART för motorrelaterade topics
Boxer6
Wannabe
Wannabe

25 juni 2009, 17:30

Hej,

Jag är helt ny på det här forumet. Kör normalt mest med tyska bilar, men har börjat fundera på att utöka
med något Japanskt. :D

Det började med att jag var lite nyfiken på en Civic Type R Race (FN2), men det visade sig ju att det
tyvärr var väldigt lite som var "race" i dom bilarna... :blink:

Jag har nu börjat snegla lite mer på EP3 och även S2000.

Avsikten är alltså att ha en hyggligt original bil, som kan bruksas lite och framför allt även användas på
bana då och då.

Jag struntar i tider 0-100 etc, men skulle vilja veta vad bilarna kan prestera på banor. Har inte
hittat någon bra sammanställning av det..

Så:
- Finns det några vettiga tider från framför allt Svenska banor, för Civic Type R och S2000 ?
- Om bilarna är trimmade/modifierade, beskriv gärna ändringarna, så är det lättare att värdera tiden.

/Mvh
------------------------------
Fredrik Åberg, Malmö
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

25 juni 2009, 21:29

Jag körde 1,39 på mantorp i maj med min EP3. Avgas och insugstrimmad samt mappad. Helt original chassi, men med R-däck. Dessutom har jag monterat diffbroms. I övrigt helt orörd.

Nu är jag väl inte någon Schumacher bakom ratten, men iallafall minst medelgod amatör :).

Helt original är S2000 lite snabbare än EP3, men det är förhållandevis billigt att trimma och modda EP3 i jämförelse... S2000 är bakhjulsdriven vilket är betydligt roligare i min värld, men jagar man varvtider så är de väldigt jämförbara. S2000 har sämre mellanregister, men lite mer krut på toppen och ett bättre chassi original.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Boxer6
Wannabe
Wannabe

25 juni 2009, 22:40

Steffo skrev:Jag körde 1,39 på mantorp i maj med min EP3. Avgas och insugstrimmad samt mappad. Helt original chassi, men med R-däck. Dessutom har jag monterat diffbroms. I övrigt helt orörd.

Nu är jag väl inte någon Schumacher bakom ratten, men iallafall minst medelgod amatör :).

Helt original är S2000 lite snabbare än EP3, men det är förhållandevis billigt att trimma och modda EP3 i jämförelse... S2000 är bakhjulsdriven vilket är betydligt roligare i min värld, men jagar man varvtider så är de väldigt jämförbara. S2000 har sämre mellanregister, men lite mer krut på toppen och ett bättre chassi original.
Tack för ditt svar - 1,39 är inte så pjåkigt. Jag är också amatör, speciellt på Mantorp.

Jag har inget emot framhjulsdrift, har tävlat lite i långlopp med (gamla) Mini Cooper och Volvo S40..
Båda dom bilarna har sladdat mer än någon bakhjulsdriven bil som jag kört... :D

Någon som har fler tider?
Kinnekulle och Knutstorp vore spännande. Lite snällare banor om man inte har 300 hk+++.
Fredrik Åberg, Malmö
Johan Östensson
Användare
Användare
Namn: Johan Ostensson

27 juni 2009, 14:36

Foddis borde kunna gräva fram lite S2000-tider.

Annars snackas det väl inte så enormt mycket tider här i klubben trots dess namn då tidtagningen egentligen inte är tillåten vid HPC-evenemang (bortsett från Superstage då :P). Börjar väl dock bli vanligare och vanligare i dessa PerformanceBox och RaceChrono-tider. :)
Boxer6
Wannabe
Wannabe

28 juni 2009, 20:09

Johan Östensson skrev:Foddis borde kunna gräva fram lite S2000-tider.

Annars snackas det väl inte så enormt mycket tider här i klubben trots dess namn då tidtagningen egentligen inte är tillåten vid HPC-evenemang (bortsett från Superstage då :P). Börjar väl dock bli vanligare och vanligare i dessa PerformanceBox och RaceChrono-tider. :)
Märkligt, jag trodde det skulle komma in massor av svar - men på forumet så är det faktiskt
lättare att få veta vilken sorts rakhyvel folk använder (både här och där), än vad bilarna kan
prestera på bana... :D

Kom igen nu;
En bra bil, med r-däck, modig förare och rätt modifieringar bör väl åtminstone kunna prestera
1,35 på Mantorp, under 1,17 på Gelleråsen och under 1,12 på Knutstorp - typ.

8)
Fredrik Åberg, Malmö
Johan Östensson
Användare
Användare
Namn: Johan Ostensson

29 juni 2009, 08:56

Kanske dags för klubben att tänka på sin image och köra Offtopic-forumet "members only" :D
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

29 juni 2009, 11:38

Boxer6 skrev:Märkligt, jag trodde det skulle komma in massor av svar - men på forumet så är det faktiskt
lättare att få veta vilken sorts rakhyvel folk använder (både här och där), än vad bilarna kan
prestera på bana... :D

Kom igen nu;
En bra bil, med r-däck, modig förare och rätt modifieringar bör väl åtminstone kunna prestera
1,35 på Mantorp, under 1,17 på Gelleråsen och under 1,12 på Knutstorp - typ.

8)
Haha! Vi har aldrig tidtagning på våra banträffar, så det är nog inte så många som har tider. Men några finns det som brukar klocka sig själva för sitt eget nöjes skull i all hemlighet.
1,35 är ingen omöjlighet för en moddad CTR eller S2000. Men att få runt en originalbil på de tiderna kräver nog fan en Schumacher bakom ratten om det ens är möjligt.

Det finns folk i klubben som kört bra mycket under 1,35 också med sina Civics eller Ingegror. Dock inte någon CTR än vad jag vet.
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
iqbad
Användare
Användare
Namn: Eric Andrén

1 juli 2009, 06:41

Jag stog vid sidan av banan på en HPC träff på mantorp för 2 år sedan. Då klockade jag en del s2000 som körde. De snabbaste låg strax över 1.40, (typ 1.42-1.43) och sedan upp till 1.50 för de som körde lite långsammare. Jag har förstås ingen aning om vad det satt för mods på bilarna. (En del brölade då värre än en brunstig älgtjur, men det berodde nog snarare på dåligt omdöme när det gäller avgassystem)

Jag har för mig att jag klockat några Ferrari F430 på runt 1.38 med vanliga däck på en annan träff.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem

1 juli 2009, 08:59

Boxer6 skrev:En bra bil, med r-däck, modig förare och rätt modifieringar bör väl åtminstone kunna prestera 1,35 på Mantorp, under 1,17 på Gelleråsen och under 1,12 på Knutstorp - typ.
Kraft har kört med sin S2000 1,33.5 på Mantorp med SLC för nåt år sen.
Mvh Benci_Hovanyi
Boxer6
Wannabe
Wannabe

1 juli 2009, 12:18

benci skrev:Kraft har kört med sin S2000 1,33.5 på Mantorp med SLC för nåt år sen.

Det börjar likna något.

Var ute och provkörde en rätt välspecad CTR EP3 för ett par dagar sedan.

I direkt jämförelse mot min racepreppade Porsche 944 S2 (211 hk/1300 kilo med förare) så kändes Hondan snabb.

Porschen gör Mantorp på 1,34 höga; Gelleråsen runt 1,17 och Knutan på 1,09 höga nånstans.

Med rätt däck så borde en välspecad CTR kunna matcha det - tycker jag. :)
Fredrik Åberg, Malmö
Skriv svar