Nordslingan

ENBART för motorrelaterade topics
EG_project

Hallå där.

Då det alltid varit min stora dröm att besöka "nordslingan" Nürburgring och riktigt få köra av mig. Jag undrar dock lite vad man kan räkna med i priser med resa,hotell,körning osv.
Ser att det är några här inne som besökt slingan några gånger så skulle hemskt gärna ha lite mer info å tips om hur man kommer smidigast undan pengamässigt.

Tacksam för svar då jag hakar på till våren om allt blir av:)

/Sebastian
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Kolla på rejsa för där finns de sjukt mycket info om just detta...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

EG_project skrev:Hallå där.

Då det alltid varit min stora dröm att besöka "nordslingan" Nürburgring och riktigt få köra av mig. Jag undrar dock lite vad man kan räkna med i priser med resa,hotell,körning osv.
Ser att det är några här inne som besökt slingan några gånger så skulle hemskt gärna ha lite mer info å tips om hur man kommer smidigast undan pengamässigt.

/Sebastian
Hej Sebastian!

Bäst är det att läsa på på Rejsa forumet! Det beror på hur länge du vill stanna,hur bra och hur nära vill du bor,hur många varv vill du köra osv. Men du får räkna allt mellan 12-15k.
Jag var hur nära som helst att åka nu forsdags eftersom det var ju jätte bra tider att vara nere och köra. Vill du åka nu närmaste tiden jag är med,det är VLN rejs och man kan hinna köra om man har tur 10tal varv på två dagar?! Eller vi får vänta till våren,jag och två polare ska ner så om du vill så du kan hänga med oss?! Förhoppningsvis ska Kraft med resa ner till våren med hans Evo???

MVh Saud

MVH Saud
Saud Omerovic
\/ision
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin

Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
EG_project

SAUD skrev:<!--quoteo(post=564934:date=19 Sep 2009, 14:07:30:name=EG_project)--><div class='quotetop'>QUOTE(EG_project 4 19 Sep 2009, 14:07:30) <a href="index.php?act=findpost&pid=564934"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hallå där.

/Sebastian
Hej Sebastian!

Bäst är det att läsa på på Rejsa forumet! Det beror på hur länge du vill stanna,hur bra och hur nära vill du bor,hur många varv vill du köra osv. Men du får räkna allt mellan 12-15k.
Jag var hur nära som helst att åka nu forsdags eftersom det var ju jätte bra tider att vara nere och köra. Vill du åka nu närmaste tiden jag är med,det är VLN rejs och man kan hinna köra om man har tur 10tal varv på två dagar?! Eller vi får vänta till våren,jag och två polare ska ner så om du vill så du kan hänga med oss?! Förhoppningsvis ska Kraft med resa ner till våren med hans Evo???

MVh Saud

MVH Saud
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tror jag får vänta till våren, dels för att köra in bilen lite och lära känna den bättre. Måste dels kolla up med försäkring och grejjer:) E ju trots allt en leasingbil hehe. Men det kan man ju vara tyst om. Bara man kör med hjärnan så att inget händer. Har ju inte tänkt sätta banrekord för civic direkt! Bara ta mej runt å känna på banan.

/S
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Så vitt jag vet så finns det INGEN försäkring som täcker om man förstör bilen på ringen. Kör du dessutom in i amcro räcket runt ringen blir du ersättnings skyldig 1.000 eller om det var 10.000 kr metern räcke. Vissa personer har dock lyckats att få försäkringen att täcka växellåds ras och liknande men det är lite en annan sak. :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

EG_project skrev:Jag undrar dock lite vad man kan räkna med i priser med resa,hotell,körning osv.
När jag var där för fyra år sedan åkte jag färja Malmö/Lübeck, sov på vandrarhem/gasthaus sammanlagt fem dagar, var på plats två dagar och körde 11 varv. Kostade väl sisådär 8000:- sammanlagt, men det är möjligt att varvbiljetterna har blivit något dyrare.

Dessutom; om du inte har ett Playstation med Gran Turismo måste du lägga till det i budgeten. Du får ut mycket mer om du lägger några hundra varv framför tv:n och lär dig bansträckningen. Att det ändå kommer bli en chock när du kör de första varven får du räkna med! ;)
Little Elk skrev:Så vitt jag vet så finns det INGEN försäkring som täcker om man förstör bilen på ringen...
Jag undrar om ett bolag kan friskriva sig från turistkörningen på ringen så länge det inte skriver in det i villkoren (som hyrbilsfirmor i tyskland gör). Det är ju trots allt allmän, avgiftsbelagt väg... :)
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
EG_project

Hattori Honda skrev:<!--quoteo(post=564934:date=19 Sep 2009, 14:07:30:name=EG_project)--><div class='quotetop'>QUOTE(EG_project 4 19 Sep 2009, 14:07:30) <a href="index.php?act=findpost&pid=564934"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag undrar dock lite vad man kan räkna med i priser med resa,hotell,körning osv.
När jag var där för fyra år sedan åkte jag färja Malmö/Lübeck, sov på vandrarhem/gasthaus sammanlagt fem dagar, var på plats två dagar och körde 11 varv. Kostade väl sisådär 8000:- sammanlagt, men det är möjligt att varvbiljetterna har blivit något dyrare.

Dessutom; om du inte har ett Playstation med Gran Turismo måste du lägga till det i budgeten. Du får ut mycket mer om du lägger några hundra varv framför tv:n och lär dig bansträckningen. Att det ändå kommer bli en chock när du kör de första varven får du räkna med! ;)
Little Elk skrev:Så vitt jag vet så finns det INGEN försäkring som täcker om man förstör bilen på ringen...
Jag undrar om ett bolag kan friskriva sig från turistkörningen på ringen så länge det inte skriver in det i villkoren (som hyrbilsfirmor i tyskland gör). Det är ju trots allt allmän, avgiftsbelagt väg... :)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hehe, om du frågar mej om jag har ps3?:) har haft alla ps varianter å alla granturismo, å räkna varven runt slingan skulle nog ta flera veckor:P
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem

Kom på en annan grej:

Se till så att bilen är så nära original som det går. Sedan i somras har polisen i trakten gjort flygande besiktingar på parkeringen och de är stenhårda. Eftersom minsta lilla modifikation i Tyskland måste ha Tüv-godkännande så har de rätt att beslagta bilar som de inte tycker är lagliga. Tydligen har engelsmännen råkat värst ut eftersom de är rätt förtjusta i att modda sina bilar...

Exempel på sådant de slår ner på är bl a eftermonterade vingar, huvlås och öppna luftfilter.

Inget kan nog förstöra en semester lika mycket som att få sin bil beslagtagen och för dyra pengar behöva lösa ut den på den lokala polisstationen... :wallbash:
Stocktown, Farsta

Du borde cykla mer!
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Has thanked: 22 times
Been thanked: 51 times
Kontakt:

Det behöver inte bli helt oöverkomligt dyrt.

2007 åkte jag ner över natten. Jag utgick från
Skåne sju på morgonen, över Öresundsbron och
hann med niofärjan som sista bil. Vid tiotiden
var det järnet genom Tyskland, med taket nere!
Vi var framme innan fyra och lade ett gäng varv
på ringen innan den stängde klockan sju.

Sedan var (förbokad) övernattning på det klart
trevliga Bike-hotellet Blaue Ecke i Adenau. På
morgonen gluttade vi en stund på nya Aston (som
hade bokat ringen den dagen) innan det bar iväg
hemåt vid tio. Sex timmar senare var det färja
och sedan var vi i Sverige runt sju på kvällen.

* Bro/färjebiljett ca 1500:- (om jag minns rätt)
* Bensin ca 3000-4000:- (beroende på gasläge)
* Ringavgift ca 600-2000:- (beroende på antal varv)
* Övernattning ca 1000:- (finns klart billigare)

Totalt ca 7500:- för den resan.

Om GT på PS: Jag tyckte inte alls det är som i
spelet. Jag är tveksam om det alls hjälper.

Om försäkring: Kolla det finstilta. Men jag håller
med Hattori, det är ansett som allmän väg i TYskland.
Men eventuellt förstörda armco-räcken måste man ersätta.

Rejsa innehåller (som sagt) massor med info..

+ Kolla upp (på deras hemsida) så att ringen inte är bokad av någon.

+ Undvik helger (och semestertider) för då kan det vara trafikstockning varvet runt.

Trevlig resa!
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Little Elk skrev:Så vitt jag vet så finns det INGEN försäkring som täcker om man förstör bilen på ringen. Kör du dessutom in i amcro räcket runt ringen blir du ersättnings skyldig 1.000 eller om det var 10.000 kr metern räcke.
Tänkvärt:

1. FEEDME Lambon, med Erik Jirhall bakom ratten, råkade ut för bromsproblem, krockade mot räcket i en kurva och bilen brann upp i somras!
- Stackars killen fick inte ut ett öre på försäkringen!

2. Det räcker att man "nuddar" ett räcke så får du pröjsa full ersättning för den sektionen.
- Och det är kring 10.000/sektion som Elken skrev.

3. Så om du tänkte "ladda fullt runt banan" för att sätta en imponerande tid, men samtidigt inte har 20-30.000kr på ditt konto att täcka denna typ av extrautgifter, så är det kanske inte läge att åka dit överhuvudtaget.
Mvh Benci_Hovanyi
ITR

MM =) ??

Vad tänkte jag på när jag åkta ner förra året till ringen samband med F1 i Hockenhaim.
Hyrde en MB B180 och självklart var man ju tvungen och ta ett varv runt ringen, men hade inte en tanke om att man krockar så får man betala rätt mycke både för hyrabilen + sektionen. Tänkte nog bara på o köra.

När det gäller själva ringen är det en av det bästa jag har kört , och tekniska sett svår banna men ändå rolig då det bjuds på alla kurvkombinationer.

Sen är det inte så lik ringen i GT, tycker vissa partier känns breddare i verkligheten. Men viss är det fördel och nöta nåra hundra varv på PS2.
Steve Pang

<span style='color:red'>[b]Honda Integra Type-R[/b]</span>
Sthlm div
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem

benci skrev:2. Det räcker att man "nuddar" ett räcke så får du pröjsa full ersättning för den sektionen.
- Och det är kring 10.000/sektion som Elken skrev.
Tur ingen såg vad jag gjorde i regnet genom Pflanzgarten då... :whistling:

Angående tv-spelande som förberedelse:
Naturligvis är inget spel exakt. Banbredd o dyl stämmer ju inte, men om det på spelet svänger till höger så svänger det även på riktigt till höger. Alltså är bansträckningen korrekt och jag hävdar fortfarande att man får betydligt roligare om man lägger några hundra varv innan.
Stocktown, Farsta

Du borde cykla mer!
Chucky
Kontakt:

ITR skrev:MM =) ??

Vad tänkte jag på när jag åkta ner förra året till ringen samband med F1 i Hockenhaim.
Hyrde en MB B180 och självklart var man ju tvungen och ta ett varv runt ringen, men hade inte en tanke om att man krockar så får man betala rätt mycke både för hyrabilen + sektionen. Tänkte nog bara på o köra.

När det gäller själva ringen är det en av det bästa jag har kört , och tekniska sett svår banna men ändå rolig då det bjuds på alla kurvkombinationer.

Sen är det inte så lik ringen i GT, tycker vissa partier känns breddare i verkligheten. Men viss är det fördel och nöta nåra hundra varv på PS2.

+ när man hyr bil i tyskland ska man läsa det finstilta ganska noga då det bruka stå att det är förbjudet att köra hyrbilen runt ringen ;)
ganska tråkigt att köra av där och få pröjsa faktist kostnad istället för en dyr självrisk.

Edit: ska tilläga att det är på dom större firmorna (Hertz,Europcar m.fl), hyra porsche,merca osv kan man gör bara för ringen besök (men den självrisken tror ja inte det finns siffror till OM nåt händer)
Senast redigerad av Chucky den 10 oktober 2009, 01:12, redigerad totalt 1 gånger.
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Skriv svar