Hjälp med förklaring

ENBART för motorrelaterade topics
Krister
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

20 november 2009, 13:15

En fråga som dök upp på lunchen jag skulle vilja ha hjälp med.

När man accelererar med en bil så sjunker karossen, både fram och bak.

Hur kommer detta sig?

Jag vill påstå att det är för att karossen får en reaktiv acceleration pga att hjulen accelererar snabbare och karossen får denna acceleration genom ett fjädrat chassi och därmed "hänger på" drivlinan... och i och med fjädringen så komprimeras slaglängden och karossen således sjunker ned.

Detta känns för mig lite galet beskrivet men jag tror mig förstå själva fysiken bakom det... kan någon hjälpa mig med en vettig förklaring till det?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

20 november 2009, 13:50

Sjunker karossen både fram och bak när man accelererar? :huh: Hur menar du? :)
Krister
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

20 november 2009, 14:10

njae, glöm det istället... den sjunker bak vilket är pga viktförskjutningen som sker vid acceleration... fronten åker gärna upp men varierar pga chassi, fjädring, vikt, fram/bakhjulsdrift....
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
captain_nemo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 48
Blev medlem: 4 augusti 2006, 23:28

28 november 2009, 14:14

Den korrekta förklaringen är att kraften på framhjulen (som vrids framåt) alltid motsvaras av en motkraft (som vill vrida ner resten av bilen bakåt). Eftersom det inte går (asfalten är i vägen) så kommer fronten att resa sig, då fjädring och bussningar är elastiska.

OM hela bilen vore stelt ihopsvetsad och det inte fanns någon elasticitet i fjädring, lager eller däck, skulle detta inte hända.

//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Skriv svar