NSX vs. Z06

ENBART för motorrelaterade topics
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

9 december 2009, 20:26

Sitter o drömmer om att bli klar med plugget och köpa en rolig sommarleksak - roligare än vtin asså. Så NSX faller ju bekvämt under kategorin jävligt kul bil. Men sen tycker jag ju att Corvette Z06 är en förbenat jävla snygg bil de me o den är ju nyare i samma prisklass.
Men jag vet knappt nåt om vetten alls. Så av ren nyfikenhet efter en del googlande, varför är nsx bättre? :)
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

9 december 2009, 20:51

Motor med 20tals teknik och chassie med bladfjädrar.. Motor med typ 300hk och 6 liter cyl volym.. De är ju lika effektiva ner för vägen som ett kylskåp.. Att gämföra den med nsx finns ju inte.. Enda nackdelen jag ser med nsx är att de kostar fortfarande en hel del och de är ingen ny bil direkt.. Alltså en snart 20 år gammal bil till ett högt pris.. Sedan saknar nsx ett par hundra hk i spisen i alla fall.. De nyare korvarna har kanske lite bättre teknik och den allra nyaste zr1:an skulle jag lätt kunna tänka mig då dän är snabb när det svänger med..

Annars tycker jag korven är en bil som yenkarna har grymt med prestige i och vägrar gå ifrån stötstängerna och 2 v teknik och bladfjädrar.. Förövrigt tror jag de är den prestigen som sänker gm och ford i usa nu..

VAd talar för corvett i övrigt.. Den smäller säkert högre hos grannen samt att den är just ganska snygg.. Lättrimmad är den iofs om man vill..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 9 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Kimzz
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 499
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Ort: Gislaved
Been thanked: 1 time

9 december 2009, 20:52

därför det är Honda?? ;)
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Jontis
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

9 december 2009, 20:59

Jag hade valt z06 framför en vanlig nsx... :blush:

Hade det varit en Type R hade jag valt nsx.
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

9 december 2009, 21:07

jag struntar faktiskt i tekniken bakom i denna fundering, båda låter gött som fan, båda är snygga som fan, och z06 är lättare att få i targa eller cab. nsx håller väl priset bättre än corvetten i jämförelsen menade jag då z06an med 405 hk då de ligger lite i samma prisklass som nsx. men som jontis säger, hade det vart en type-r hade jag inte tvekat nsxen men då börjar vi snacka helt andra summor.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

9 december 2009, 21:31

Om du struntar i tekniken är väll nsx den sista bilen du ska välja typ då det är det den är uppbyggd på..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 december 2009, 23:31

Precis som Welen skriver, varför vill du ens fundera på att köpa en 20 år gammal bil för 350 000kr om tekniken inte är intressant?
NSX är ett mästerverk som var långt före sin tid, och som fortfarande är grymt kompetent i sin senaste skepnad.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

10 december 2009, 01:25

Jag vill att min sportbil ska vara snygg, snabb och kittla mina sinnen.
Känns mindre viktigt om den har spjutspetsteknologi från början av 90-talet då den får stryk med nästan 1 minut på ringen.

Hitta ringen-tider på NSX 8.32 från 1997 och 7.42 på z06:an ...
Senast redigerad av 1 Jontis, redigerad totalt 10 gånger.
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

10 december 2009, 06:36

Äsch, om du ändå drömmer så tycker jag att du skall drömma om MC-kort med tillhörande hoj... där kan vi snacka om något som kittlar sinnena. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

10 december 2009, 08:25

Fast mc är väl långsammare på ringen ;)

sen är z06an otroligt kompetent bil och väldigt prisvärd då den inte är särskilt "dyr" för att vara soppas vass, jag tror att en vanlig z6 är snabbare på ringen än vad nsxen för de första, men ja minns inte riktigt.

Nsx är inget speciellt längre, ja skulle aldrig i mitt liv betala så mycket pengar för en så gammal bil, inte när man får lägga hundratusen till på den för att få den att hänga på lite vassare bilar, men hadde ja varit svinrik hadde jag lätt köpt en bara för att de är honda.

Dessutom kan man köra varv efter varv på banan med en nsx, ja tvivlar på att många vassa bilar fixar det.
Senast redigerad av 1 pr0ny, redigerad totalt 10 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 december 2009, 09:43

Ganzan körde väl NSX-R på Ringen på 7.50-ngt 2004? Det är knappast fy skam för en 15 år gammal konstruktion.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Krister
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

10 december 2009, 10:03

pr0ny skrev:Fast mc är väl långsammare på ringen ;)
Långsammare än vad?

Men som alltid beror det på vem som kör också... men för amatörer så kan jag lova dig att både supersportbil / supersporthoj klarar snabbare tider än du som förare.

Här är en som t.ex. kan köra... <a href="http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212182" target="_blank">http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... =212182</a>
7.55 Bridge to Gate är inte illa pinkat och förmodligen snabbare än vad jag gissar att någon här har kört på ringen. ;)
Senast redigerad av 1 Krister, redigerad totalt 10 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
Bil: Civic 1.8 Sport, 2006
Namn: Andreas Engstrom
Ort: Stockholm

10 december 2009, 10:12

Jontis skrev:Hitta ringen-tider på NSX 8.32 från 1997 och 7.42 på z06:an ...
Såg också den tiden, men jag har för mig att jag sett tider runt 8.10-8.15 för en vanlig NSX.

NSX-R har gjort 7.56 som snabbast.

Hur som helst så tror jag ändå att 90% av oss forumrejsare kör snabbare med Hondan än med Corvetten på Ringen... ;)
Stocktown, Älta
Civic 1.8 Sport, 2006


Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
amir
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 augusti 2004, 17:19
Ort: Kalmar

10 december 2009, 11:28

Jag hade valt NSX pga:

1. Den är mkt ovanligare än Corvetten
2. Motorn sitter bak vilket känns helt rätt i en sportbil
3. Det är en Honda :)

Dock så tycker jag det är svårt att avgöra innan man har kört båda bilarna.
Kör: Integra Type-r DC5
Tidigare Honda: Civic vt b18c6 , Crx vt b16
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2272
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

10 december 2009, 12:13

nsx all the way.

du får garanterat coolare kommentarer om du glider omkring i en ruggigt het nsx. än i en corvette.

de enda som kör corvette i mitt tycke är äldre herrar med gubbsjuka. som äntligen fått råd att köpa en "sportbil" så är du 50+ och behöver en kukförlängare. köp corvette.

vill du ha en underbar bil som fortfarande får mer ögon på sig än lambo's och ferrari's så köp nsx.

du sitter verkligen inte obekvämt i dem, de har allt du behöver.

samt du kan ju få dem att se ut så här ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3937
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

10 december 2009, 14:23

För en vanlig dödlig är det säkert kul med värdeminskning också inräknat i det hela där jag antar att en NSX står sig rätt så bra mot en fabriksny Corvette :)

Krister: BTG = Bridge To Gantry :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

10 december 2009, 14:57

NSX alla dagar i veckan, så mycket grymmare bil på alla sätt!
JDM - all day, every day
Krister
Användare
Användare
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

10 december 2009, 15:25

Mordiiax skrev:För en vanlig dödlig är det säkert kul med värdeminskning också inräknat i det hela där jag antar att en NSX står sig rätt så bra mot en fabriksny Corvette :)

Krister: BTG = Bridge To Gantry :)
Just det, så är det ja. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

10 december 2009, 19:23

NitraM: faktum är att jag sitter inte helt hundra i NSX, e för lång. Sitter bra, men inte superbra.

I dessa drömmerier handlar det om en snygg bil med krut i som går att få som targa eller cab. NSX är teknik rakt igenom, men är den värd pengarna för prestandan man får i dagens läge?

Krister: Hojkort skulle det vara då ^^ hoj har jag kört en hel del o de kittlar sinnena som fan, men i tanken nu så vill jag kunna ta med tjejen och lite bagage o så.

honda får faktiskt dra tummen ur nu och hosta upp en ny nsx tycker jag.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Inlägg: 1733
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg

10 december 2009, 19:44

Hjärtat väljer NSX. Men ni snackar om att NSX håller värdet bättre. Det är ju just det som är trist. Man måste ju tänka både en och två gånger då man i princip aldrig kan sälja en NSX igen tyvärr. En Corvette kan man kränga till grannen.

Tycker JG ska göra med NSX:en som han gjorde med civic vt för några år sen :D Deal JG ? ;)
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3937
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

10 december 2009, 20:09

Tycker att du snarare ska jämföra NSX med Dodge Viper. I mina ögon är det skillnad på äldre entusiastbilar med samlarvärde och inte en modern sommarbrukssportbil som vilken tant som helst kan köpa och kvadda så hon får ut en ny på försäkringen.

Och när det gäller potent glidare som ger fralla direkt vid gaspådrag så är det en Viper :D
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

10 december 2009, 22:01

Chrille79 skrev:Hjärtat väljer NSX. Men ni snackar om att NSX håller värdet bättre. Det är ju just det som är trist. Man måste ju tänka både en och två gånger då man i princip aldrig kan sälja en NSX igen tyvärr. En Corvette kan man kränga till grannen.

Tycker JG ska göra med NSX:en som han gjorde med civic vt för några år sen :D Deal JG ? ;)
=)
mja, en svår deal att skaka i hand på...då får det bli med ratt på fel sida...fast inte änns då går det....dom är för ovanliga...men visst, jag kan ta hem ett par från us, skadade bilar går ju oxo att få fram, men dom är jäkligt dyra att reparera samt svårt att hitta delar. Sen är det en stor nackdel att inte ha "cleant carfax" på en sån typ av bil (historiken tycker jag är viktig) en svår uppgift, men allt går...tror dock det är svårt att kunna halvera priserna, där är massa tull, moms och frakt som äter upp marginaler.

för övrigt så tycker jag vetten är mer "köra bil än hondan", hondan är ju en samlarbil
vetten är extremt trimmvänlig och billig att vässa. ska du svänga så är det c6 kaross som gäller
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 december 2009, 22:23

Alla riktiga hondaiter vill väl ha en NSX, men hade man verkligen haft hjärta att bygga på en sådan bil, om man skulle köpa på sig en i toppskick med säg en 5000 mil? Jag hade inte vågat. Man hoppas än i dag att man ska stöta på just den där NSX som stått i ett avfuktat varmgarage sedan -91 med årligt besök på märkesverkstad, där gubben tröttnat på bilen och inte inser värdet. Han säljer den då till mig för 150 000kr. Rätt trevligt luftslott jag byggde precis.........

Det är inget som är billigt till NSX när man lämnar servicedelar, då tar supersportbilens sjuka priser vid.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

11 december 2009, 00:25

Krister skrev:<!--quoteo(post=573701:date=10 Dec 2009, 08:25:54:name=pr0ny)--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny 4 10 Dec 2009, 08:25:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=573701"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Fast mc är väl långsammare på ringen ;)
Långsammare än vad?

Men som alltid beror det på vem som kör också... men för amatörer så kan jag lova dig att både supersportbil / supersporthoj klarar snabbare tider än du som förare.

Här är en som t.ex. kan köra... <a href="http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212182" target="_blank">http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... =212182</a>
7.55 Bridge to Gate är inte illa pinkat och förmodligen snabbare än vad jag gissar att någon här har kört på ringen. ;)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Allt ja sa vad att en mc är långsammare, förstår inte varför du börjar gaggla om nått annat.

peace
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Jimmy
Proffs
Proffs
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Kontakt:

25 december 2009, 12:03

M Scotte skrev:Alla riktiga hondaiter vill väl ha en NSX, men hade man verkligen haft hjärta att bygga på en sådan bil, om man skulle köpa på sig en i toppskick med säg en 5000 mil? Jag hade inte vågat. Man hoppas än i dag att man ska stöta på just den där NSX som stått i ett avfuktat varmgarage sedan -91 med årligt besök på märkesverkstad, där gubben tröttnat på bilen och inte inser värdet. Han säljer den då till mig för 150 000kr. Rätt trevligt luftslott jag byggde precis.........

Det är inget som är billigt till NSX när man lämnar servicedelar, då tar supersportbilens sjuka priser vid.

Det finns väll ingenting som är billigt till en NSX?

bara för att man äger en NSX värkar företagen tro att man sitter på miljoner så det är överpris på typ alla delar som finns....


en orginal nsx med orginal hjul vs en orginal Z06 så hade jag valt en Z06 vilken dag i veckan som helst,
Vill man ha prestanda så väljer man en Z06

ska man ha nått å svina å leka med så hade ja valt en z06a
ville ja ha nått som man kunde putsa på å finköra med så hade ja valt en NSX

NSXen är helt enkelt åt helvete för dyr

NEPPS Z06 med kompressor å 620häst är nått av det ballaste jag har åkt i så sån hade det fått blivit
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 10 maj 2007, 17:39
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Ort: Skärblacka
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

26 december 2009, 20:16

Patrik Sköld
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

26 december 2009, 22:00

Welen XLR8 Performance skrev:Motor med 20tals teknik och chassie med bladfjädrar.. Motor med typ 300hk och 6 liter cyl volym.. De är ju lika effektiva ner för vägen som ett kylskåp.. Att gämföra den med nsx finns ju inte.. Enda nackdelen jag ser med nsx är att de kostar fortfarande en hel del och de är ingen ny bil direkt.. Alltså en snart 20 år gammal bil till ett högt pris.. Sedan saknar nsx ett par hundra hk i spisen i alla fall.. De nyare korvarna har kanske lite bättre teknik och den allra nyaste zr1:an skulle jag lätt kunna tänka mig då dän är snabb när det svänger med..

Annars tycker jag korven är en bil som yenkarna har grymt med prestige i och vägrar gå ifrån stötstängerna och 2 v teknik och bladfjädrar.. Förövrigt tror jag de är den prestigen som sänker gm och ford i usa nu..

VAd talar för corvett i övrigt.. Den smäller säkert högre hos grannen samt att den är just ganska snygg.. Lättrimmad är den iofs om man vill..

Håller med fullt här, den gamla tekniken de använder känns lite sådär...
Sen tror jag inte den nya corvetten är dålig men det är fortfarande en amerikansk bil och amerikanare kan fan inte bygga saker rätt, det är inte deras grej helt enkelt.

Ford tex som kom först med bilen men det är riktigt jävla dåliga bilar de gör om man ser till pålitlighet och driftsäkerhet. Nya focus RS är ju riktigt läcker men tyvärr är det en ford och det förstör allt för mig.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 26 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Skriv svar