Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Köpråd: Ny Honda Accord Tourer
-
Captain Honda
Kör nu en Honda Accord 2,4 2006:a (uttagen 2008). En härlig bil, som vi verkligen trivts med. Nu har den redan gått 3100 mil och av olika skäl är vi (jag) i bytartagen till den nya Accorden. Det som talar emot är att den är lite mindre, särskilt bagaget och det är kanske inte en fördel när familjen blir större för en fjärde medlem är på väg. Det som talar för är att jag verkligen gillar Honda. Det enda ja kan invända mot Accorden vi har nu är att den är lite bullrig. Är den nya Accorden myckey tystare?
Men, behöver lite bytartips. Nu har jag egentligen ingen aning om vad jag får ge emellan, men tittar man på prislistan på Hondas hemsida, så får jag nog nöja mig med en 2,0 motorn den här gången. Elegancepaketet eller ännu hellre Executive känns mer realistiskt. Är Executive ett "självklart" val?
Är det något speciellt man ska tänka på när man byter inom samma märke? Det är första gången jag gör det.
Men, behöver lite bytartips. Nu har jag egentligen ingen aning om vad jag får ge emellan, men tittar man på prislistan på Hondas hemsida, så får jag nog nöja mig med en 2,0 motorn den här gången. Elegancepaketet eller ännu hellre Executive känns mer realistiskt. Är Executive ett "självklart" val?
Är det något speciellt man ska tänka på när man byter inom samma märke? Det är första gången jag gör det.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Exe är vägen att gå om man gillar inre lyx, utvändigt skiljer det knappt något mer än HID(Xenon).
Man får oerhört mycket för merkostnaden i exe.
Elegance har den utrustningen man lägst vill ha, med lite extra, så som elbaklucka och 17" alu.
2.0 är en perfekt bruksmotor med låg förbrukning för sin storlek, utan problem kör man den på 0,7 blandad.
Allting är bättre på den nya accorden mot gamla, speciellt dem sakerna du efterlyser. Samt triangellänk även bak på tourern, precis som sedan.
Elegance har den utrustningen man lägst vill ha, med lite extra, så som elbaklucka och 17" alu.
2.0 är en perfekt bruksmotor med låg förbrukning för sin storlek, utan problem kör man den på 0,7 blandad.
Allting är bättre på den nya accorden mot gamla, speciellt dem sakerna du efterlyser. Samt triangellänk även bak på tourern, precis som sedan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Captain Honda
Vad tror ni att man kan få betalt rent generellt för sin bil? Vad tror ni mellanskillnaden kan bli? Ungefärligt.M Scotte skrev:Exe är vägen att gå om man gillar inre lyx, utvändigt skiljer det knappt något mer än HID(Xenon).
Blir mest frustrerad av alla värdeingssiter på nätet....
-
M Scotte
- Kontakt:
Jag tror på runt mellan 90 och 100 mellan till en ny exe.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Captain Honda
Trodde ungefär som du, men när jag mailde till en försäljare för preliminär offert så blev det 142.000 med vinterdäck, dubb på metallfälg.M Scotte skrev:Jag tror på runt mellan 90 och 100 mellan till en ny exe.
112 000 för Elegance.
Kanske kan jag använda mina nuvarande vinterdäck till en ny Honda och få ner priset.
Men, tror ni jag skulle kunna få ner priset om jag går till andra handlare? Eller är det priset man får räkna med?
-
M Scotte
- Kontakt:
Dina vinterdäck kan du inte använda tyvärr. Antingen är det 225-50-17 alt 205-60-16 som sitter på nya Accord.
Givetvis ska du kolla upp priset med många olika handlare. Inte bara i ditt närområde.
Givetvis ska du kolla upp priset med många olika handlare. Inte bara i ditt närområde.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Captain Honda
Har kommit fram till att ekonomin just nu bara tillåter en 2,0 Elegance.M Scotte skrev:Dina vinterdäck kan du inte använda tyvärr. Antingen är det 225-50-17 alt 205-60-16 som sitter på nya Accord.
Är det ett dumt köp att gå från 2006 2,4 till en 2,0 Elegance eller är den nya Accorden så pass mycket bättre
att det ändå sammantaget blir en bättre bil?
-
M Scotte
- Kontakt:
Dragvikt:
2.0 1500kg
2.4 1600kg
2.2 1700kg
2.0 1500kg
2.4 1600kg
2.2 1700kg
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
zarathustra
- Namn: Per Bjelvehammar
Hur är det med bagageutrymmet på Tourer? Får man in en ihopfälld barnvagn? Skulle ni rekomenders den till en familj med två barn (små i nuläget)?? Tycker annars den motsvarar det jag söker. 
Hej!
Har två barn på 5 och 2 år, och för oss räcket utrymmena, och det är inga problem att få med vår Teutonia Mistral Sport barnvagn, dock så är det sällan vi behöver ta med den överhuvudtaget nuförtiden. Accorden har ju säkert 60 liter mindre utrymme än t.ex en A4 B8 enligt officiella fakta. Dock så undrar jag om det stämmer rent praktiskt då Accorden har 1 dm längre utrymme och lika mycket bredare längst bak. Dock tar hjulhusen sjukt mycket plats, så det är ett rätt "T-format" bagageutrymme. Skall man frakta mycket breda saker med nedfällt baksäte är detta ingen bra bil. Något som är användbart är utrymmet på ca 60 liter under golvet med hyfsat djup (och just detta gör det mycket mer användbart) där man faktiskt får med sig mer än lite tvättsvampar bara. Men visst, det är ingen storlastare och är man van vid att fylla ut bagaget i en V70 kan det bli problem...
Låna hem och provpacka, det gjorde jag.
Mvh
/Petter
Har två barn på 5 och 2 år, och för oss räcket utrymmena, och det är inga problem att få med vår Teutonia Mistral Sport barnvagn, dock så är det sällan vi behöver ta med den överhuvudtaget nuförtiden. Accorden har ju säkert 60 liter mindre utrymme än t.ex en A4 B8 enligt officiella fakta. Dock så undrar jag om det stämmer rent praktiskt då Accorden har 1 dm längre utrymme och lika mycket bredare längst bak. Dock tar hjulhusen sjukt mycket plats, så det är ett rätt "T-format" bagageutrymme. Skall man frakta mycket breda saker med nedfällt baksäte är detta ingen bra bil. Något som är användbart är utrymmet på ca 60 liter under golvet med hyfsat djup (och just detta gör det mycket mer användbart) där man faktiskt får med sig mer än lite tvättsvampar bara. Men visst, det är ingen storlastare och är man van vid att fylla ut bagaget i en V70 kan det bli problem...
Låna hem och provpacka, det gjorde jag.
Mvh
/Petter
/Peter
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive Adv. Automat -09
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive Adv. Automat -09