Opel Calibra

ENBART för motorrelaterade topics
Lord
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 november 2004, 23:01

jag letar efter en första bil och har upptäckt att Opel Calibra faktiskt är en jäkligt snygg och fräsch bil som ligger i min prisklass runt 30 000:-

dock vet jag inget om denna bil :/

Hur mycket drar den
hur många HK har den
är det en typisk problem bil osv.

vore tacksam för hjälp!

PS. jag vet att det inte är en Honda, men det kan inte hjälpas [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Daniel Sandhaag
EX bil-Honda crx 90
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

jadu !
opel tyskt..
rost-drivknutar-v-låda-kolla så den ej gått av väggen
fram lamporna så dom ej är fylda med vatten eller är
fuktskadade.

finns 8v o 16v.
16v 150 hk
8v 115 hk eller där omkring..

ett tips är o ta dig in på opel forum o söka runt lite där
så får du og fram et o annat

Skön bil o köra men fruktansvärt trist tycker jag..
tråkigt ljud, träkig väghålning tråkig vikt, tråkig helt enkel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
tycker jag...

men opel är opel var bered på de [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Senast redigerad av LinusE den 26 november 2004, 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Lord
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 november 2004, 23:01

har Opel ingen bra kvalite' på sina bilar?

ska jag räkna med en massa problem om jag köper en sån altså?

Jag letar ju även efter en Rex i min prisklass. Men de bilarna verkar också rosta ganska bra. Plus att det knappt går att få tag på en rostig, krockad rex under 10K. Alla vill ha runt 30-40 så fort de har lackat om den..
Daniel Sandhaag
EX bil-Honda crx 90
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

<!--QuoteBegin-SnowGuy+26 Nov 2004, 21:02:54--><div class='quotetop'>QUOTE(SnowGuy @ 26 Nov 2004, 21:02:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jadu !
opel tyskt..
rost-drivknutar-v-låda-kolla så den ej gått av väggen
fram lamporna så dom ej är fylda med vatten eller är
fuktskadade.

finns 8v o 16v.
16v 150 hk
8v 115 hk eller där omkring..

ett tips är o ta dig in på opel forum o söka runt lite där
så får du og fram et o annat

Skön bil o köra men fruktansvärt trist tycker jag..
tråkigt ljud, träkig väghålning tråkig vikt, tråkig helt enkel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
tycker jag...

men opel är opel var bered på de [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du pratar inte om opel kadett nu?
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Letar du efter ett rex under 10k med dom kraven? herregud det kan du glömma direkt då... tänk på att detta är ett honda forum, kanske bättre att fråga på ett opel forum [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Senast redigerad av Regge den 26 november 2004, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
ironm
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 april 2004, 19:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Har inte hört mycket bra om Opel Calibra
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
ironm
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 april 2004, 19:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lord+26 Nov 2004, 22:06:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Lord @ 26 Nov 2004, 22:06:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har Opel ingen bra kvalite' på sina bilar?

ska jag räkna med en massa problem om jag köper en sån altså?

Jag letar ju även efter en Rex i min prisklass. Men de bilarna verkar också rosta ganska bra. Plus att det knappt går att få tag på en rostig, krockad rex under 10K. Alla vill ha runt 30-40 så fort de har lackat om den..<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hmm, okej..

MG ville ha 10k för sin halvrostiga rex..
jag sålde min rostiga för 6k..

Vill du ha en vtec så får du väl kanske hellre rikta in dig på att bara köpa en motor till en sådan om du har 10k som max...

Sen så skulle jag inte köpa en Calibra för 10k [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

här har du en goding...

<a href="http://www.blocket.se/view/3860959.htm" target="_blank">http://www.blocket.se/view/3860959.htm</a>
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
ironm
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 april 2004, 19:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Regge+26 Nov 2004, 22:31:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 26 Nov 2004, 22:31:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->här har du en goding...

<a href="http://www.blocket.se/view/3860959.htm" target="_blank">http://www.blocket.se/view/3860959.htm< ... uoteEEnd-->
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... shock1.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... zipped.gif[/img]
Senast redigerad av ironm den 26 november 2004, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

naj syftar på calibran..

har bara dålig erfarenhet av opel eller egentligen alla tyska märken.
men kadetten är ingen höjdare i mina ögon den häller.
men calibran är nog snäpet tråkigare o köra än kadetten..

opel har bara en bra statestik tycker jag o de är att lura folk till att köpa den [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
andno
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

Det bästa man kan säga om Calibra är att den är snygg utanpå! Snygga linjer helt enkelt!
Inuti är den lika tråkig som vilken annan Opel som helst.
Chassit rostar ordentligt som på alla Opel, köp ingen utan att först ha sett den undertill!
Det finns en modell med 4WD. Den är mycket känslig för olika stor hjulomkrets och går ofta sönder vilket är dyrt att reparera.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
*Sandra*

<!--QuoteBegin-Regge+26 Nov 2004, 21:31:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 26 Nov 2004, 21:31:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->här har du en goding...

<a href="http://www.blocket.se/view/3860959.htm" target="_blank">http://www.blocket.se/view/3860959.htm< ... uoteEEnd-->
Ja den va ju....snygg [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Är den extra tuff när den har bakre ögonlock på bara ett ljus?
Lord
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 november 2004, 23:01

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Letar du efter ett rex under 10k med dom kraven? herregud det kan du glömma direkt då.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nej det var ironiskt menat!

men om man skulle jämföra en Rex och en calibra. Vilken vinner i längden?

ärliga svar nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Daniel Sandhaag
EX bil-Honda crx 90
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

100% ärligt så vinner REXen med häst längde

i alla avsende..
möjligt viss utsende om man nu gillar calibran
Senast redigerad av LinusE den 26 november 2004, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

gämmför vi nu en 125hk crx vs en 8v calibra... jadu, dom kostar ca lika mycket... crxen lär vara 1100 gånger roligare att köra än sunkiga calibran enligt mig
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
andno
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

<!--QuoteBegin-Lord+26 Nov 2004, 21:49:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Lord @ 26 Nov 2004, 21:49:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->men om man skulle jämföra en Rex och en calibra. Vilken vinner i längden?

ärliga svar nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ska man jämföra dem så får man begripa att de är två helt skilda biltyper!

Calibra är mer en åkbil med bättre komfort och CRX en körbil/lekbil med bättre vägegenskaper.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

trode de var kvalitets gämförande....

men skulle inte vilja säga att är de komfort o få ta bussen hem för att den inte går att köra hem !! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

men men .. skulle nog valt en accord eller liknande om man är ute efter komfort o ändå "lite" sportighet med bra kvalite
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

ojoj, är det ngn som kan opel på detta forum så är det nog jag [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

jo, calibra frågade du om.

finns 2,0 8v 115hk 170nm
2,0 16v 150hk 198nm
4*4 2,0 16v 150hk 198nm
2,5 v6 170hk ?nm
4*4 2,0 16v turbo 204hk ?nm

priser beror på skick och utr. från 10000 - 100000, kanske ännu mer om den är riktigt preppad.

motorerna är skottsäkra om man sköter service, dock har i vissa fall där det slarvats med oljebyten ledit till att dem hydraliska lyftarna låter lite vid kallstart, dock inget att oroa sig för om det bara är vid kallstart, värre om det låtter en längre tid.
växelådorna är oxo bra.
rost i hjulhus och tröskellådor.
annars som alla andra bilar, kolla slitdelar som bromsar, drivknutar mm. mm.

snygg bil och lagom pigg, dock finns det riktigt många i sverige, och dom har väll fått en dålig stämpel.
mkt bil för pengarna.
inte så imponerande väghållning och prestanda som original, men fullt godkännt.
bra bottendrag på samtliga modeller till skillnad från honda.
men att jämföra med crx går inte, det är så olika typ av bil.
kadetten är mer jämförbar med crx:en.
sen är dom riktigt bränslesnåla dom där oplarna!
crx:en är tuff, men calibran är mer bil.
personligen rekomenderar jag crx som första bil, den är roligast.
ekonomin är ungefär samma för dom bägge.

hojta till om du vill veta mer detaljer, eller fråga om något.
kan svara på det mesta ang. opel och även crx, har haft flertalet av bägge

MVH Johan
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
ThomasHbg
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 april 2004, 21:33

Johan snackar bara en massa skit, han kan nada om opel! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Nej men ärligt... om jag minns rätt har calibran riktigt jävla grymt lite luftmotstånd. går väl ok men inget speciellt. Ingen snygg bil i mina ögon. En polare hade en 16v och den gick väl ok bra toppfart(enligt mätaren) och drack relativt lite bensin. Jävligt mycke rostlagad och rosten började komma snabbt.

Crx är en så mycke bättre bil! Köp hellre en crx i hyfsat skick för typ 20 och lägg ner 10k på att göra vid den, sen har du en riktigt bra bil! För dom pengarna får du inte så mycket mer. Om du inte sparar lite mer och köper VT av Johan.
/Thomas Bergqvist NÖJDA NU????????????
Fler regler?

[i]du kan ju kika själv typ <a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=52' target='_blank'>här</a>
[/i] /crew
Härder
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:53

[b]Adam Härder [/b]

S2000 -01
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

lustigt att man mumlar mycket om hk hela tiden.... VÄRDELÖST att veta hur många hk en bil har om man inte vet en sak till..... VIKTEN!!!!

150hk på 2000kg är inget å komma med
125hk på 1000kg som crxen väger är skojjigt

Calibran väger? Var de runt 1300kg? och med lilla motorn blir den ganska trött... gillar man när de går lite undan när man använder de som kallas gaspedal så är de lite fel motor att gå på.

Crx:en rostar... men mest på ställen där de går att fixa på ett snyggt sätt... Calibran rostar vid hundbenet.. MYCKET svårt att laga så de inte syns och så att de håller bra.

Mitt förslag.. åk och provkör båda bilarna. Finns hur många som hellst som kan debattera sig trötta på vilken bil som är bättre. De är du själv som ska köra bilen och därför bara du som vet vilken bil som är bäst för dig.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Vad har en calibra för upphängning?

jag har hört rykten om kraftig understyrning...
Medlem 427
Sanel
Inlägg: 155
Blev medlem: 25 augusti 2004, 19:48

Som min kompis sa en gång : Calibran är en Vectra med bara längre motorhuv . [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Sanel Muhic

Konnichiwa bitches !

Microcar
Branten
Inlägg: 72
Blev medlem: 25 maj 2004, 11:56
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

calibra turbo är en rolig bil.. polarn har en sån från 94 med 10000 mil på mätaren...

med enkelt trimchip, avgas, luftfilter så har man närmare 50-60hk extra...
byte av intercooler o turbo/downpipe så har man över 300hk... även kadett gsi kammar gör gott i motorn.....

hur som helst, den går förbaskat bra, men är dyr att köpa 50-90 beroende på utr o skick... under 50 är ofta högar me paj 4x4...

mkt nöje!
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05, Porsche Boxster S -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
M-G
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:34
Ort: Helsingborg

va fan 50-90k får man ju en 400hks calibra=)

köp en calibra turbo för 30-40k typ o rasta den lite, går hyfsat bra.
eller köp en crx/civic vt för 30-40k för dom e roliga!


eller köper du en vanlig crx non vtec för 10-20k och mixtrar lite med, ska du ha en bil utan rost och värsta skicket får du ju lägga på pengar,
men mitt tips e köp ngn billig och bara prova va du tycker om den, gillar ud inte skiten så sälj den,
samma med calibra, bara prova dig fram, måste inte ha en bil hela livet..


lycka till!
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

<!--QuoteBegin-TriXiE77+27 Nov 2004, 10:00:12--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 27 Nov 2004, 10:00:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Crx:en rostar... men mest på ställen där de går att fixa på ett snyggt sätt... Calibran rostar vid hundbenet.. MYCKET svårt att laga så de inte syns och så att de håller bra.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vänta nu här, nu är du ute o cyklar faktiskt. crx:en är mkt värre ur rostsynpunkt, den rostar på ställen där det inte syns, och där det är jobbigt att komma åt mm.
däremot ska man satsa på en importerad rex i så fall, så slipper man oftast mkt bekymmer.
hundben är heller inget svårt att fixa, man byter ju hala skärmkanten som på crx:en, så det är lika mkt jobb.
vet för jag har gjort det på bägge.

och ang. prestanda, så är det föraren som påverkar mkt. det är så marginell skillnad att man inte märker det som "vanlig" förare.
till o med 8v känns bra, den är asbillig att köra med, och riktigt bra bottendrag!
ganska hög toppfart på calibror pga sitt låga cv-värde som thomas skriver
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
ironm
Inlägg: 0
Blev medlem: 26 april 2004, 19:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-JG+27 Nov 2004, 16:36:35--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 27 Nov 2004, 16:36:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TriXiE77+27 Nov 2004, 10:00:12--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 27 Nov 2004, 10:00:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Crx:en rostar... men mest på ställen där de går att fixa på ett snyggt sätt... Calibran rostar vid hundbenet.. MYCKET svårt att laga så de inte syns och så att de håller bra.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vänta nu här, nu är du ute o cyklar faktiskt. crx:en är mkt värre ur rostsynpunkt, den rostar på ställen där det inte syns, och där det är jobbigt att komma åt mm.
däremot ska man satsa på en importerad rex i så fall, så slipper man oftast mkt bekymmer.
hundben är heller inget svårt att fixa, man byter ju hala skärmkanten som på crx:en, så det är lika mkt jobb.
vet för jag har gjort det på bägge.

och ang. prestanda, så är det föraren som påverkar mkt. det är så marginell skillnad att man inte märker det som "vanlig" förare.
till o med 8v känns bra, den är asbillig att köra med, och riktigt bra bottendrag!
ganska hög toppfart på calibror pga sitt låga cv-värde som thomas skriver <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Japp, måste hålla med.. Rexen rostar vääldigt mycket om man inte tar väl hand om den.. oftast så rostar den på ställen som inte syns lika väl (under sidokjolarna)
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
kenny
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

Har själv ägt en calibra och jag var allt annat än nöjd med den, bytte allting på den häcken inkl växellåda och renoverade motorn två ggr [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jättekul!
ja är mycket nöjdare med crx:en..
men jag måste nog säga att jag tycker hondorna rostar mer..

Mvh Kenny
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
oneill
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2004, 22:55
Ort: Stockholm

calibran kan ju vara en kul bil....polarn har en 16v awd (rätt ovanlig) och den går utav bara helvete kan jag lova men neee jag skulle inte köpa en sån själv som sagt massa jäva rost och skit och det e gammla bilar idag... bör läggas till att det är ju en rätt stor bil oxå....
rexen där emot e en riktig "busbil"...
men om du funderar på en bil runt 30k skulle jag fan tipsa dig om att lägga till 10k och köpa en del sol eller prelud nyare och frächare modell....
kanske låter med 10k extra på första bilen men jag lovar dig du kommer inte ångra dig och du bara lägger till lite extra får fan så mycket mer bil för pengarna
Mike Oneill.
Lost in Sthlm

<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Nuvarande<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Saab 95 -01 saknar min honda

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Förr<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Honda del sol -95
Nissa Sunny 1,5 slx -87
Bagarn
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:41
Ort: London, UK

Har ägt en Vectra -91 och den är i princip samma bil som Calibran... Det mest positiva jag kan säga om Opel är väl att reservdelar är snuskigt billiga... Sate mig i polarens Calibra v6 -96 och fick se exakt samma inredning som i min sunkiga vectra -91...

Som första bil skulle man kunna säga att crx lär ju vara en roligare bil men Calibran behöver du inte vara direkt rädd om, den lär inte överleva så länge ändå.


Förresten, är det bara jag som tycker topicen borde flyttas.... till ett opelforum?

over and out
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Skriv svar