K20 rasad... låter som verktygslådan ligger i motorn.

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Körde på Anderstorp igår med TPC, första rundan gick bra, usla spårval och det tog en stund att hitta bromspunkterna (ganska snabb bana, även i kurvorna, liiiite omställning från Sturup kan jag säga). Men bilen kändes grymt fin och bromsarna funkade fint. Lite lågt tryck i däcken så de blev varma lite för snabbt men det var ju lätt åtgärdat innan andra sessionen.

Innan jag körde ut andra omgången kollade jag självklart oljan också, behövdes toppa upp lite ungefär som jag räknat med. Allt annat ok, oljetempen låg på ca 70 grader när jag körde ut. Efter 1½ varv ungefär, i "startkurvan", hör jag något rytmiskt ljud, trodde först att jag höll på att slå loss mina sista hjulvikter (de satt visst inte helt optimalt på R-fälgarna utan går emot vid hård kurvtagning, lite metalliskt klonkande ljud så lätt att förväxla). När jag börjar gasa ur kurvan är något fel, jag har inte kraften med mig, kollar på bränslemätaren men har gott om bränsle. Sen hör jag tydligt att det är motorn och inget annat som slamrar. Hinner se att oljelampan lyser och att oljetempen helt plötsligt är 150 grader medan jag stänger av motorn och rullar ut från banan på motsatt sida av idealspåret.

Efter 10 körda varv första omgången var oljetempen aldrig över 125 grader, det var när det började närma sig där som jag körde och kylde och körde av för att kolla däckstryck etc innan nästa runda. Hade haft extra koll i och med att det var ganska varmt ute.

I efterhand blev jag osäker om jag sett fel på den luriga K-oljestickan och helt enkelt kört torrt, alternativt överfyllt och skummat oljan kanske. Så efter att ha bogserat hem bilen kollade jag oljestickan för att få sinnesro. Allt såg bra ut, 1mm över max ungefär, oljan såg ren och fin ut.

Jag har inte heller övervarvat motorn, jag var ganska säker på att jag inte gjort det och jag dubbel och trippelkollade i RaceChrono loggen (loggar ju förutom tid och hastighet även motorvarv och vattentemp via OBD2).

Yashar och Sam (var det väl? Jag är inte grym på namn, sorry!) var på plats och jag startade motorn lite snabbt så de fick höra. Det var ingen tvekan om att det var något lager, har för mig de sa vevlager. Toppen skulle vara ok, som jag förstod det hade det märkts direkt om den varit skadad (och det är väl övervarv som tar kål på den för övrigt). Det lät jävligt mycket om motorn...

Deras spontana teori var att oljepumpen säckat ihop, låter inte osannolikt, vi får se.

De var ganska förvånade för "dessa motorer är ju nästan skottsäkra", och det trodde väl jag också så länge man skötte dem. Men något har gått väldigt snett iaf. Hoppas få lite klarhet i det innan historien är över. Klarar inte K20 tråget sidokrafterna på Anderstorp kanske? Men nästan alla kör väl med originaltråg, så det trodde jag skulle funka.

Någon som har ett K24 block liggandes tro? Såvida det inte går att fixa mitt block för en billig peng (tveksamt) kan jag ju lika väl få lite mer fart i grejorna. Hade tänkt behålla K20 och skaffa vassare kammar, men om blocket är kört kanske man skall gå på K24 ändå. Vi får se vart det bär.
Kimzz
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

fan va surt. vet att TLA i anderstorp har ett nyrenoverat k20 block men vet inte om det är till salu.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Användarvisningsbild
David Lundin

Helt klart värt att kolla ifall priset är rätt. Fast nu är jag nog ganska inställt på mer effekt när jag ändå måste byta grejorna. K24 block vore kanske inte så dumt, bara det passar utan större modifikationer vilket jag har för mig det skall göra. Tror det är 4cm högre men i övrigt identiskt. Dock lite osäker på om grenrör och sånt passar; om mitt PRC insug är vettigt för registret på en K24 så jag inte behöver ett RBC också (tror PRC kanske är avstämt så mest effekt ligger aningen utanför K24ans arbetsområde).

Får kolla runt lite... fler tips mottages dock gärna!
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Trist!

Tror K24 bygger 2cm, ska funka bra i en ep3.
Det du behöver är: K24 block(med kamkedja+kåpor mm), CR-V motorfäste, toppbultar, toppackning, ev. ny oljepump om din gett sig?
Sen behöver troligtvis grenröret att anpassas efter det nya blocket.

Malkolm har säkert nåt på lager, kolla med honom först.
Ska du ta hem block från USA så är denna säsong mer eller mindre förstörd...
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
VMT
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Synd att din motor rasad. Skicka Pm till Malkolm, kanske han har nåt block till salu.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06

EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
David Lundin

Att kontakta Malkolm är redan med i planerna, att missa hela säsongen är fan inte ett alternativ däremot.

Asse: Ah, bara 2 cm, det är ju bra iaf. Grenröret låter jobbigare, men det är ju tight som as att få in mitt DC Sports som det är, finns inte mycket marginal där så det låter inte alls osannolikt att något måste göras där. Eller menar du att det inte passar på blocket utan modifikation?
Användarvisningsbild
Asse

Du kör ju med din K20 topp på K24 blocket så det blir det ju ingen förändring.
Det är höjdskillnaden som ställer till det för grenröret.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
killroy
Namn: Johan Kronvall

Tråkigt att höra om din motor David.
Låter exakt som en EP3´a som körde på Sturup 2008, fick problem efter start och mål rakan.

Han startade upp den lite snabbt och den knackade som f-n i motorn, där var det vevlagerna som var gångna.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Användarvisningsbild
David Lundin

Asse skrev:Du kör ju med din K20 topp på K24 blocket så det blir det ju ingen förändring.
Det är höjdskillnaden som ställer till det för grenröret.
Jo toppen är ju eh, toppen. Har ju redan DC5 kammar i den dessutom.

Ok så det är höjden som ställer till, frågan är om det går att fixa enkelt eller om jag behöver nytt grenrör?

Spridarna lär väl inte räcka till heller misstänker jag?

Har kollat lite effektkurvor på PRC vs RBC, RBC är visserligen bättre men PRC är inte kass så det kan nog fungera tills vidare iaf.
killroy skrev:Tråkigt att höra om din motor David.
Låter exakt som en EP3´a som körde på Sturup 2008, fick problem efter start och mål rakan.

Han startade upp den lite snabbt och den knackade som f-n i motorn, där var det vevlagerna som var gångna.
Ja lite surt är det allt. Det tråkigaste är att jag förmodligen kommer missa körningar, resten går att lösa på nåt sätt.

Jag minns det med Sturup -08 faktiskt, det var ju min första körning med klubben. Tror till och med det var en svart CTR det också?
Användarvisningsbild
David Lundin

För kuriosa. Här är ögonblicket något hände ser det ut som. Jag har kommit upp i de 98 graderna på vattnet som bilen ligger stabilt på vid bankörning, låg där runt på samtliga pass på Sturup och även första passet på Anderstorp. Helt plötsligt efter kurvan jag är vid på bilden här kan man se att tempen börjar stiga för att hamna på 103 grader, och det var alltså i nästa kurva jag hörde de första knackningarna.

Oljetempen började alltså stiga drastiskt här nånstans, orsakar oljepumpsfel det eller vad kan mer ha orsakat?

EDIT: Hastigheten på stigningen fram tills detta ögonblick ser ut precis som på första passet, så det verkar inte hänt förrän just här.

Bild
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Nästan garanterat oljepumpen som gått torr där.
Flera snabba högerkurvor efter varandra med höga G-krafter är döden utan bafflat tråg.
Användarvisningsbild
David Lundin

Förmodligen är det väl så, trodde knappt några körde med annat än OEM tråg i CTR dock, så hade nån villfarelse att det skulle räcka...

Körde du bafflat tråg?

"Min" mekaniker som kört Camaro Cup i många år sa att de faktiskt brukade köra med mer olja än vanligt just på Anderstorp. Killen som bogserade mig hade fått ras på precis samma ställe, samma med killen som jag snubblade över på Rejsa som åkte med mig ut, båda vevlagerras tror jag till och med.

Det blir en dyr läxa, men vafan det får man ta. Att ligga och pressa milt modifierade standardbilar på bana kommer ju leda till någon form av haverier. Får se det som läropengar och hoppas jag har en bättre bil i slutändan :)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Been thanked: 30 times

Ja se de som en chans att skaffa mer mos... :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 58 times

Jag körde inget bafflat tråg, är väl knappt nån här i klubben som gör?
Att inte fler råkat illa ut är nog kanske en del tur men mycket beror på hur banan ser ut också.
Anderstorp lär nog vara en av de värsta.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm

Jag kör bafflat men de är visserligen en B motor...
Sen kör väl malkolm bafflat i sin accord eller?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
Bil: XC70, 244, Husbil
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Jag kör bafflat i K24:an, vågar inte köra bana utan ;-)
Roger Ohlsson
0733200002

Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag kan garantera att jag också kommer köra bafflat i fortsättningen :)

En liten heads up till de andra i klubben som börjar köra sina bilar på banan att det är läge att fundera på nytt oljetråg samtidigt som man börjar köra med R-däck och fixar chassit... ta lärdom av min motor!
intagen
Bil: CTR
Namn: johan larsson

David Lundin skrev:Jag kan garantera att jag också kommer köra bafflat i fortsättningen :)

En liten heads up till de andra i klubben som börjar köra sina bilar på banan att det är läge att fundera på nytt oljetråg samtidigt som man börjar köra med R-däck och fixar chassit... ta lärdom av min motor!

Raset kan inte ha att göra med att din motor är milt fixad?? du kör väl varvstopp kring 8600-8900? det skulle ju kunna medföra att din oljepump tillslut gav upp?

Vad tror du detta kalaset kommer kosta att få ordning på?
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag varvar 8600, samma som original JDM, och har bara Honda OEM delar i motorn (DC5 kammar och även insug). Så nej, tror inte det har med saken att göra faktiskt.
intagen
Bil: CTR
Namn: johan larsson

David Lundin skrev:Jag varvar 8600, samma som original JDM, och har bara Honda OEM delar i motorn (DC5 kammar och även insug). Så nej, tror inte det har med saken att göra faktiskt.

okej, nä då bör det inte ha med saken att göra.
hur som helst tråkigt, men du verkar hålla modet uppe. bra det iallafall.
Användarvisningsbild
David Lundin

Mitt block kan man få köpa billigt om man är sugen på att renovera det (hade gått ca 8000 innan raset tror jag), jag skall ha K24 :)

Kör med Castrol 0W30 sedan jag bytte olja första gången (som bilen var i min ägo) förra våren. Samtliga vätskor (motor, vxllåda och bromsar) bytta exakt en vecka före raset för övrigt, har kört till och från Skåne samt på Sturup sen bytet. Kör med OEM S2000 filter.

Jag tror inte oljan är boven, den skall klara runt 120 grader utan problem och har ju överlevt en säsong hårdkörning utan problem.
Användarvisningsbild
Asse

Är inte 0w30 väldigt tunn olja att köra bana med mitt i sommaren?

Ska beställa bafflar nu btw :)

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin

Det korta svaret är nej :)

Inte ens 0W olja är tunn nog för att kunna smörja motorn ordentligt när du startar den kall, inte ens sommartid. Och så länge den inte blir tokvarm skall det inte vara några problem med stabiliteten heller.

Jag har roat mig med att läsa diverse skrifter om olja av olika "gurus" med blandad bakgrund (mååånga timmars läsning) och har kommit fram till att jag känner mig trygg med 0W30. Det viktigaste är att hålla koll på tempen och trycket samt att byta ofta förstås och när det gäller våra bilar speciellt, köra OEM filter. Med det sagt är det inte omöjligt att jag kommer köra Biltemas 5W50 olja i framtiden, det trevliga priset (55kr litern vid 10L) och det faktum att den uppfyller rätt standarder gör den intressant.

Jag kan meddela att jag kommer installera en oljetrycksmätare också snarast, har bara temp idag. Kanske kunde sett tendenser till tryckfall under min första runda och undvikit dessa tråkigheter...

EDIT: Ja för fan, bafflar to the people! Det är mycket billigare att lära sig av andras misstag :)
Användarvisningsbild
xzbatt

Det är väl ändå vänster svängar som dödar våra K-serie motorer eftersom oljan försvinner upp i kamkedjekåpan. Jag har införskaffat bafflar till mitt orginal k20 tråg i år. Finns en tråd på k20a.org om bafflar på K-serie med lite tips om vilka som fungerar och vilka som inte fungerar lika bra.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Asse

Vad köpte du xzbatt?
Jag funderar på dessa:
http://www.clockwisemotion.co.uk/index/ ... -sump.html

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin

Tänkte precis fråga samma sak, har också kollat på de där bafflarna innan för övrigt. Skulle kanske köpt dem...

Men är tråget identiskt på K24? Annars lär de väl inte passa så bra.
Användarvisningsbild
Asse

K24 org tråg är plåt det är enda skillnaden, jag kör med k20 tråg på min.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin

Ah, det låter bekant när du säger det!

Jag skall börja med att försöka få tag på en motor dock, men det kanske löser sig. Det kommer bli dyrt dock, måste ju nästan skaffa K-Pro också om jag inte kan låna en för att mappa (har k100, går att mappa med K-Pro och köra i k100 sedan, men k100 är inte mappningsbar) och någon måste massera båda mina grenrör (hoppas jag skall gå iaf), för det blir jävligt dyrt om jag måste skaffa grenrör också, och tiden lär springa iväg.
Användarvisningsbild
xzbatt

jag har ett sånt från clockwise, dock lyckades jag aldrig montera mitt med den där låsningen över oljepickuppen utan jag tog bort den istället för mitt tålamod klarade inte av det. Fast jag tror nog att bafflarna gör stor nytta ändå.

Skulle jag köpa något annat tror jag det skulle vara Mugens tråg istället för att slippa krångel och den risken som finns med skruvar i tråget som kan gänga upp sej.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Kontakt:

David Lundin skrev:Det korta svaret är nej :)
Tur du inte är ett levande bevis på att motorn rasa med den oljan då :P
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Skriv svar