Garanti Honda service?
Jag har köpt en Accord som är servad hos Auktoriserad Honda verkstad fram till 12000mil. Nu vid 14000mil har jag tänkt byta olja och fixa sånt själv. När jag köpte bilen så tvättade jag den ordentligt för att se ordentligt om det är några märken mm. Jag gjorde även en ordentlig motortvätt.
Ventilkåpan var oljig på ena sidan så jag tänkte se om det läckte eller om man bara spillt vid påfyllning.
Nu när jag tittade igen så har det läckt vid ena muttern som håller ventilkåpan. Tänkte att det är väl bara att dra åt den lite. Han inte ens börja dra förens bulten small av precis uppe vid muttern. Jag svängde in på Rosenholtz idag och köpte en ny bara för jag tänkte det är bara att byta ut den.
Nu när jag skulle lossa alla de andra muttrarna så visar det sig att alla är dragna för hårt så gängorna är trasiga. På K24 är det tydligen lite annorlunda också för att pinnbultarna som håller i ventilkåpan är också de som håller överfallen till kammarna.
Jag trodde det skulle gå fort att byta på innergården men nu har jag ingen momentnyckel här så det blev att skruva ihop igen utan att få dit den nya. Nu kommer jag få köpa alla nya för att vara säker på att det sitter ordentligt och inte läcker....roligare saker kan man lägga pengar på!
Hur lyckas en Honda verkstad dra sönder alla gängor? Jag blir ju orolig eftersom det är samma klåpare som justerat ventiler mm. när han servat bilen. Vad har man för garantier när det händer sånt här? Hade jag servat den hos Honda igen så hade jag ju aldrig upptäckt felet och då fått en faktura på pinnbultar som gått av vid service när allt beror på felaktig montering från Honda Verkstad.
Ventilkåpan var oljig på ena sidan så jag tänkte se om det läckte eller om man bara spillt vid påfyllning.
Nu när jag tittade igen så har det läckt vid ena muttern som håller ventilkåpan. Tänkte att det är väl bara att dra åt den lite. Han inte ens börja dra förens bulten small av precis uppe vid muttern. Jag svängde in på Rosenholtz idag och köpte en ny bara för jag tänkte det är bara att byta ut den.
Nu när jag skulle lossa alla de andra muttrarna så visar det sig att alla är dragna för hårt så gängorna är trasiga. På K24 är det tydligen lite annorlunda också för att pinnbultarna som håller i ventilkåpan är också de som håller överfallen till kammarna.
Jag trodde det skulle gå fort att byta på innergården men nu har jag ingen momentnyckel här så det blev att skruva ihop igen utan att få dit den nya. Nu kommer jag få köpa alla nya för att vara säker på att det sitter ordentligt och inte läcker....roligare saker kan man lägga pengar på!
Hur lyckas en Honda verkstad dra sönder alla gängor? Jag blir ju orolig eftersom det är samma klåpare som justerat ventiler mm. när han servat bilen. Vad har man för garantier när det händer sånt här? Hade jag servat den hos Honda igen så hade jag ju aldrig upptäckt felet och då fått en faktura på pinnbultar som gått av vid service när allt beror på felaktig montering från Honda Verkstad.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Det är ju omöjligt att bevisa att det inte är du själv som är klåparen och dragit gäng paj, jag tror helt enkelt du själv får bita i det sura äpplet och stå för det själv. Du skulle åkt till verkstan när du sett läckan och be dom kolla på problemet.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Tyvärr finns inte den Honda verkstaden som gjort servicen kvar utan det är en annan firma som tagit över Honda i Karlstad.
Det är mer grejer som syns att det inte vet vad de pysslat med. De har bla fixat bagagelåset en gång och det är inte en panel som satt rätt efter att de gjort det. Motor och kupévärmaren de installerat har de dragit elen från uttaget fram rakt över ventilkåpan och in genom torpedväggen.
Surt är det iaf när de som är auktoriserade inte kan utföra sitt jobb.
Det är mer grejer som syns att det inte vet vad de pysslat med. De har bla fixat bagagelåset en gång och det är inte en panel som satt rätt efter att de gjort det. Motor och kupévärmaren de installerat har de dragit elen från uttaget fram rakt över ventilkåpan och in genom torpedväggen.
Surt är det iaf när de som är auktoriserade inte kan utföra sitt jobb.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Sammy Lundin
- Bil: Civic Type R Championship White
- Namn: Sammy Lundin
...och många mekaniker är vanliga människor som inte är så roade av sitt jobb och vill gå hem kl 16:00. kamöverfall ska ju dras kusligt lite. typ 25Nm. lätt att dra dom för hårt om man bara ska göra det på känn.
www.streetpower.se är billigast på allt!
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
Det är en gammal firmabil där VD haft den, han har garanterat inte pillat något själv.Welen XLR8 Performance skrev:Bara för den är full servad betyder inte det att förra ögaren varit och pillat själv lite här och där..
Det är riktigt tråkigt när Honda ställer så höga krav på att t.ex en Mekonomen verkstad inte får serva bilen för då gäller inte garantierna men sen kan deras egna verkstäder göra usla jobb....
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner