Täppa igen ena utblåset för bättre värden?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Linda_crx
Bil: Honda CRX -89
Namn: Linda Östlund

Tja!

Jag har en Honda CRX -89 som snart ska besiktas efter att ha varit avställd över vintern.

Har fått ordning på det mesta, men är lite orolig över avgasvärdena. Det har varit tight de två senaste åren, men efter hårdkörning och hemskt mycket varvning har det precis gått.
Förra året fick jag tips av besiktningsgubben att jag kunde täppa igen det ena utblåset (har alltså två utblås) och på det sättet så skulle värdena bli bättre till nästa besiktning.

Min fråga: Är det verkligen okej för dom att man gör så? Tyckte tipset var lite underligt.. :shock: Men om det är ok så varför inte...?
Någon som vet?

Tanx! /Linda
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

Det tipset fick jag med av besiktningen en gång, han sa att ett tjockt avgassystem och en fet japps hade för bra flöde och att jag borde ha db-insatsen i. :p sen om det bara är något som besiktningsgubbarna får för sig eller om deras avgastestarmaskin inte hinner med vet jag inte.

Lite etanol i tanken gör under iaf. ;) ha några liter bensin i, ställ dig på tomgång vid pumpen och kör i tills du märker annorlunda gång, nån liter i taget. Så gör jag. Efter bra bör du blanda ut med bensin så den inte kan gå snålt dock.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Linda_crx
Namn: Linda Östlund

Ahaa, ja vem vet, dom får ju för sig saker ibland. :lol:

Men då kanske jag ska testa etanol istället då.. men det räcker alltså att hälla i tills tomgången blir lite annorlunda så ska det bli bättre värden alltså? Aldrig vågat pilla med etanol tidigare, men vill inte ha ombesiktning heller om det går att undvika :P
Sen efter besiktningen så fyller jag upp med bensin, 95 oktan, som vanligt?

En dum fråga bara; Vad är en db-insats? Haha ursäkta om jag är lite förvirrad nu!
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

En insats som du sätter i slutdämparen för att strypa och få ner ljudnivån.

Btw, glöm inte fylla i fullständigt namn i signaturen, regel på forumet. :wink:
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

De 2 åren jag besiktigat min b16 har den inte gått igenom utan etanol i tanken, nu är den renoverad så nästa år lär gå bra. :p precis. Tror runt 50% etanol brukar bli bra.

Det är en insats som man oftast får med när man köper en japsdämpare, går även köpa efter har jag sett, ser ut som en tratt typ som man kör i och låser med en skruv, blir ju sämre flöde och lite mindre bröt. Haha :D
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Linda_crx