Funderingar kring accord 2.2 i-ctdi

ENBART för motorrelaterade topics
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

25 mars 2015, 01:16

Har gått i tankar att köpa en diesel accord, men undrar kring vissa grejer.

Hur beter sig dessa dieslar, kommer turbon in hårt på ett visst varvtal eller hur beter den sig?
Samt vad ska man kolla på om man tar och provkör en.

Har bara provat Saab turbodieslar och lite mercedes och tycker det ligger stor skillnad redan med dem i hur turbon reagerar, dom var dock båda 3.0 liters v6 dieslar.
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

25 mars 2015, 07:17

Jag har en 2010 tourer diesel.

bra med flås från ca 1600rpm. Fullt vrid har man väl helt mellan typ 2000 och 3000rpm
mest hk vid 4000 ugnefär.

Har manuell, och visst får man växla en del när man drar på från noll till 120, men efter en veckas körning va det inget jag tänkte på.

Så det enda är egentligen om man rullar på tomgång på 1an och trampar i botten, då tar det några sekunder sen tuggar framhjulen. På övriga växlar märks det inte.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Inlägg: 626
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

26 mars 2015, 16:57

Hondas diesel har förhållandevis lågt turbotryck och starkare grundmotor vilket gör att den inte dör även om du kör på 1000rpm. Dessutom dör inte turbon ut lika tidigt/snabbt som på de flesta andra dieslar med ett turboagg. Motorgången känns som ett mellanting av bensin o diesel, alltså inte den grova vibrerande dieselgången och inte det extremt korta registret.

Har du tänkt chippa måste du byta till starkare koppling, helst också svänghjul då de har dubbelmassesvänghjul. Originalopplingen brukar hålla dryga 20k mil sen börjar den slira.
Dryga 200 hk pallar turbon med.

De tidigare -2007 hade problem med att de sprack i grenrören. Gick dock på förlängd garanti.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

26 mars 2015, 17:06

Låter riktigt bra allt det som ni säger. Får ta och hitta nån för provkörning och fundera vidare.
Chipning lär ju hända om det blir köp ;)
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3942
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

26 mars 2015, 18:53

Hade en Civic med den motorn. Brutal kombination! Som Jalle säger så är det en relativt stor motor och liten turbo mot till exempel BMW 320d. Däremot är det inte sagt att det inte drar iväg när turbon laddar ;) Bra körbarhet och trevlig som få.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Skriv svar