Auto-läget på ljusspaken accord cl9

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
OverZed
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 januari 2013, 23:31
Namn: Petrus Jannerman
Ort: Arboga

14 augusti 2015, 16:15

Hej!

Har en accord type s -07 och undrar varför auto läget på ljusspaken inte fungerar som det är tänkt, enligt instruktionsboken så sitter det en sensor på instrumentbrädan som känner av om det är mörkt eller ljust ute och därefter släcker ner eller tänder upp belysningen. Tänkte om det är något som bortkopplat på de svenska bilarna pga våran lag på halvljus.

Tack på förhand!
Mvh Petrus
Kör:
Accord Type S -08
Civic ESi -92


Kört:
Civic ESi -93 (Reservdelsbil)
Civic VEi -93
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1335
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

14 augusti 2015, 16:22

Har en CM2.
Samma sak där.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
civic vtec
Användare
Användare
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:20

15 augusti 2015, 17:38

Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Mattias Ask
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

9 november 2015, 14:07

civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!

Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

9 november 2015, 14:18

thorell skrev:
civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!

Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.

Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

9 november 2015, 23:31

Ok. Har planer på att eftermontera DRL:er. Vore ju perfekt om det fungerar som du säger, så blir ju systemet automatiskt på riktigt.

Tack för infon!
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

11 november 2015, 10:31

Eisenhut skrev:
thorell skrev:
civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!

Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.

Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Hej, jag har läst lite noggrannare nu. Jag är helt ny på Honda, så jag fattar inte riktigt typbeteckningarna.

Jag har i alla fall en 2012 års modell. Kan man räkna med samma funktionalitet som ovan även på en sådan?
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

11 november 2015, 12:28

Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.

Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

11 november 2015, 14:23

Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.

Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.

Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

11 november 2015, 16:47

thorell skrev:
Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.

Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.

Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.

Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 november 2015, 10:53

Eisenhut skrev:
thorell skrev:
Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.

Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.

Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.

Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 4990
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 16 times
Been thanked: 22 times

12 november 2015, 11:04

Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?

Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3/KB1
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

12 november 2015, 11:14

Som Pasen säger, man kan ju köra vägen utan att blanda in "resten av bilen" över huvudtaget.

Ordna med ström och montera en fin knapp på panelen bland de andra knapparna.
Så har jag monterat dimljus.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

12 november 2015, 11:27

pasen skrev:Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?

Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
På OFF lyser halvljuset och baklampor men på P-läget lyser baklampor och positionsljus fram.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

12 november 2015, 13:00

thorell skrev:
Eisenhut skrev:
thorell skrev:
Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.

Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.

Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.

Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.
Det stämmer tyvärr ej. Det finns inga justeringar att göra på detta via dator.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 november 2015, 18:12

Tack för svaren alla. Tråkigt att det inte verkar fungera som jag fått förklarat för mig tidigare.

Själva poängen med DRL är ju att spara xenonlamporna (samtidigt som det är ganska snyggt enligt mig). Att hålla på och mecka med att ställa in positionsljus och ev dimljus tröttnar man ju på efter ett tag.

Om man inte kan döda all belysning på OFF-läget finns ju ingen poäng med DRL enligt mig.

Jag har sett bilar från UK med DRL. Det innebär alltså att de har en annan MICU än våra svenska. Detta ska enligt Eisenhut vara ekonomiskt oförsvarbart att börja riva i. Vågar man man fråga hur dyr och omständlig proceduren skulle vara?
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

12 november 2015, 19:08

Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 november 2015, 20:10

Eisenhut skrev:Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Ok. En snabb googling säger att den där MICU:n är en ganska central pryl. Är det bara plug and play att byta?

Trots att Accorden är en konsekvens av "Våga vägra Volvo" efter alldeles för många såna kan man ju sakna VIDA, där man kan programmera om väldigt många parametrar.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7940
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

12 november 2015, 20:39

En micu bör du kunna hitta i Tyskland för under 5-6000kr
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 november 2015, 20:50

M Scotte skrev:En micu bör du kunna hitta i Tyskland för under 5-6000kr
Oj då. Då blir det till att slita på xenonlamporna istället.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 4990
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 16 times
Been thanked: 22 times

14 november 2015, 00:28

En orginal xenonlampa kostar ungefär 1000kr/st hos Honda och håller i ca 12000mil. Finns ingen anledning att spara på dem genom att lägfa pengar på DRL. Sen kan du få tag på ännu billigare lampor dessutom...
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

14 november 2015, 14:39

Nej, det är väl inte främst det ekonomiska som gör att jag vill ha DRL. Känns modernt och snyggt, samtidigt som man i någon mening sparar på övrig belysning.
Skriv svar