FR-V?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Inlägg: 730
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Kontakt:

29 januari 2016, 22:48

Har fått upp ögonen lite för FR-V.
Kör idag en Aerodeck med D15-motorn i, och nackdelarna med den som jag vill komma ifrån är:
* Kass kvalité (likvärdig tyskt skräp)
* Ingen farthållare
* Skitdryg att dra tyngre grejer efter (1,1 tons husvagn får man ner på 2:an ibland).

Vill behålla:
* Driftsäkerhet i drivlina
* Möjlighet att köra på E85

Så ni som har eller har kört FR-V. Är det en möjlig kandidat?
Endast 2.0 liters bensinaren (samma som CR-V) som är vettig? 1.7 och 1.8 verkar allmänt klena...
2.2 Dieseln är omöjlig att få tag på i sverige?
Får man in en fullstor barnvagn i bakluckan?
Hur mycket soppa drar den på riktigt?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4205
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

29 januari 2016, 23:03

Jag kör en FRV 1,8 automat och är sjukt nöjd med bilen.
Visst det är ingen premiumbil direkt men de vet man innan man köper den.
Barnvagnen får du in om du inte skjuter bakre mittens sätet bakåt.
Bagaget är inte superstor men funkar för mina behov.
Motorn tycker jag känns pigg trots auto men jag har visserligen inte dragit något tungt lass med den.
0,7-0,8 drar min när jag pendlar 4 mil tor i 100-110km/h.

Förövrigt så är min fullutrustad med xenon, taklucka, regnsensor och diskanter i A-stolpen.
Jag har 3 barn och bilen funkar perfekt för oss och jag tycker den är sjukt smidig när man kan fälla sätena inviduellt och även kunna skjuta mittensättena fram och tillbaka.

I julas så var bilen packad med 2 vuxna, 3 barn med barnstolar, 2 snowracers, 1pulka ,julmat ,packning , barnvagn och julklappar.
Efter de kände jag mig jävligt nöjd. :D
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Fredo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 november 2015, 12:29
Bil: CTR CW GT #3140
Namn: Fredrik Bäckström
Ort: Söderköping

31 januari 2016, 10:34

Frugan körde FR-V i 3 år och det är fortfarande den enda bil som hon ibland saknar. Att kunna sitta 3 fram ger en riktig "road-trip" känsla och är dessutom praktiskt om man vill ex fälla/packa baksätet.

Går fint, lågt insteg och mer eller mindre platt golv gör den väldigt enkel att ta sig i och ur mm. Det enda är väl om man är lång så blir den mindre bekväm vid långkörning enl mig. jag är 185 cm och den kändes lite kort i stolarna som jag minns det.

Bra bil, synd att den togs bort.
"Dina nackhår reser sig. Ditt hjärta bankar. Brevet från Honda har kommit"
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Inlägg: 730
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Kontakt:

31 januari 2016, 20:56

Testa koppla på 1.2 ton bakom bågen och återkom med resultat :) tror det blir lite väl tungt för 1.8an faktiskt?
0,7-0,8 låter vettigt samma med barnvagn.

Hur är kvaliteten? Känns det som en riktig Honda?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Inlägg: 730
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Kontakt:

8 februari 2016, 13:07

Ingen som har input på kvalité på FR-V. Är det en Honda eller en "Honda".
Samt om 2.0an orkar dra någonting utan att behöva totalplågas.
Står just nu mellan FR-V och Lexus RX400h, och i Lexusens fall så tvivlar jag inte på något av områdena. Dock har den så mycket teknik att man blir spyfärdig.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4205
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

8 februari 2016, 13:13

Ja kvaliteten är som en vanlig Honda upplever jag.
Inredningen är inte premium direkt men funktionell.
Mekaniskt är jag inte besviken än men jag har inte ägt den så länge.

Så generellt så är det en bra brukis som är väldigt praktisk och rymlig trots storleken.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2397
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

8 februari 2016, 21:29

Jag älskar min Fr-v! Så jäkla stor men liten och smidig!
Ska nog snart köpa en ny, fast med automat och drag!

Verkar inte finnas 2.0 med automat, det hade varit optimalt! Jämnför total kostnader i ägandet också, så har du nog ditt val gjort.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
GroundX
Påläst
Påläst
Inlägg: 730
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Kontakt:

9 februari 2016, 11:53

Automat/manuell spelar inte så stor roll, tar mig från jobbet och hem (3,5mil) på att växla upp på parkeringen från jobbet och ner till 3:an innan jag är rullar in på gården. Annat är det om man bor i någon större stad.

Blev lite avskräckt från Honda efter MBn, så totalt värdelös kvalité - man blir spyfärdig. Har en kollega som köpt en Lexus, och den skriker både Japansk kvalité och premium(det sista är oviktigt).
Så det känns betryggande att FR-V har den riktiga Japansk kvalitén! :)

Edit: Ser att det finns många 2.2 diesel i Tyskland, måste vara väldigt potenta maskiner för den bilen? Tåls att fundera på, synd att det blir så förbaskat hög skatt :(
Civic EG6 B18 VTi - 92
Accord CB8 F22 - 92
FR-V BE1 R18 - 07
Skriv svar