Koppling Civic MB9 koppling tar långt ner

ENBART för motorrelaterade topics
__Larsson____
Användare
Användare
Namn: Christian Larsson
Kontakt:

16 november 2018, 20:27

Har bytt koppling på en Civic MB9 och jag tycker kopplingen tar väldigt långt ner, jag har luftat väldigt mycket men den känns inge bra, växlarna går i lätt utan problem.

Kan man justera på något sätt?

Pedalen har jag justerat något men det hjälpte inte.
Emaaajl
Påläst
Påläst
Bil: Civic Ek4 B18c N/A
Namn: Emil Tingelholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

16 november 2018, 23:38

Hur du nydligen bytt koppling utan att ha kört något? Vet att de kam va lite bökigt att få ut luften. Men efter att du stampat pedalen ett antal ggr vid en körning tex så brukar det rätta till sig. Har det inte gjort det så har du luft kvar
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
VipMartie
Wannabe
Wannabe
Namn: Martin Cheung

18 november 2018, 19:52

Jag brukar köpa sugenpumpen som benämns "Sugpump för fordonsvätskor" med artikelnummer 20-751 från Biltema. Koppla in den på nippeln till sekundärcylindern och dra ut oljan (glöm inte öppna locket till kopplingsbehållaren!).

Har aldrig kört en MB9 men både EP3 och EK3 tar lägre än många bilar, likaså Mitsubishi vid början 2000-talet. Så det beror på vad du menar med väldigt långt ner och hur pass van du är vid bilen?

Men svar på din fråga... har aldrig meckat med en MB9, däremot så brukar de flesta bilarna ha ett stag på ovansidan av kopplingspedalen, som går genom torpedväggen till kopplingscylindern. Denna stag är gängad och brukar vara låst av en mutter. Prova några varv och se om det behagar dig, men kom ihåg hur mycket du vrider så du kan återställa om du stötter på trubbel.
Skriv svar