Köpråd Civic 8th Gen

ENBART för motorrelaterade topics
Joelsk17
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 februari 2020, 00:39
Namn: Joel
Ort: Örebro.

Hej! Går i tankarna att köpa en civic, åttonde generationen "hatchback" (kanske finns någon bättre förkortning?). Tittar då på årsmodellerna 06-08 med runt 17-20kmil på mätaren då det passar min budget. Bensin samt manuell låda. Ni som äger/ägt denna bil får gärna berätta hur ni upplevde den! Vad är det man vid köp ska titta efter på dessa bilar? Finns ju inte så många långmilare ute på exempelvis blocket, utan ligger runt 20k mil med ett par undantag. Något man bör vara orolig över där, eller är det bara en tillfällighet?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Stabilisatorstagen till krängningshämmarn fram brukar glappa, oftast pga att höger stötdämpare är trasig. (Beror på att någon har fickparkerat genom att svänga upp på trottoarkanten med höger framhjul).

Pixelfel i AC/stereo-displayen.
Strul med AC (kasst relä och/eller dålig kondensor)
Kärvande bakbromsar.
Att ”skärmbreddarna” fram sitter löst nertill.
Slitna/felaktiga mattor
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Lägger till att funktionen för att fälla in backspeglarna brukar sluta efter 10 000mil.
Stänkskydden fram bör tas bort då det annars går åt massor av clips till skärm/sidokjolar efter ett tag.
Rost framkant tak är vettigt att kontrollera.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Har ägt en 2008 automat (i-Shift) 1.8 i ca. 9 månader nu.
Bra kvalitetskänsla i helheten, tycker jag, speciellt med tanke på hur många som klagar på just kvalitén på denna modell.
Min AC började strula igår. Kom idag fram till att det är relä:et som spökar. Nytt beställt för 73kr.
Har hört att fjädrarna i bakvagnen ofta "ger upp" efter ett antal mil och behöver bytas. Ska själv slänga på sänkfjädrar vid tillfälle, så stör mig inte.
Instämmer om stänkskydden bakom framhjulen - dom tar i om man kör ner från en trottoarkant/kör över en sånt där litet svart/gult farthinder dom brukar ha vid vägarbete. Slet ut massa clips åt mig första gången det hände. Måste såga ner mina.
Generellt sett väldigt pålitliga och bensinsnåla motorer, jag är f.ö. jättenöjd hittills!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Den enda fungerande lösningen på Stänkskydden är att helt ta bort dem.

Var väl i princip enbart sverige/norden som fick dem. De är alldelles för hårda och sitter fast felaktigt i skärmbreddarna.

Tar bort på varenda kundbil som kommer in. Likaså ifall det sitter en liten fyrkantig gummituta på insidan av dörrarna längst bak i hörnet. Bort med dem oxå. Fast det är sällan de sitter kvar.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Då är det borttagning som gäller för min del, tack för info!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Civic Andréas
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 september 2007, 11:26
Namn: Andreas Ek
Ort: Västervik
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Eller montera Rally Armor som jag monterat högre upp än originalet.
Bilagor
20200711_142044.jpg
20200711_142044.jpg (86.27 KiB) Visad 990 gånger
20200711_141953.jpg
20200711_141953.jpg (90.72 KiB) Visad 990 gånger
20200711_140734.jpg
20200711_140734.jpg (176.03 KiB) Visad 990 gånger
Honda Civic MK8 1.8 i-VTEC - 06
Honda CRX Del Sol ESi- 96
Användarvisningsbild
Civic Andréas
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 september 2007, 11:26
Namn: Andreas Ek
Ort: Västervik
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

M Scotte skrev: 14 juli 2020, 00:17 Lägger till att funktionen för att fälla in backspeglarna brukar sluta efter 10 000mil.
Stänkskydden fram bör tas bort då det annars går åt massor av clips till skärm/sidokjolar efter ett tag.
Rost framkant tak är vettigt att kontrollera.
Slutar dom fungera så är det garanterat Mirror Shut Off Device SOD Poly Fuse 76209-SMG-E01 som gått sönder.
Och går att köpa för ca 50kr inkl frakt
Enkelt och billigt fix.


Honda Civic MK8 1.8 i-VTEC - 06
Honda CRX Del Sol ESi- 96
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Funderar på att köpa denna modell som pendlarbil då jag ska börja veckopendla pga nytt jobb. Vad är er uppfattning om den som pendlarbil dvs förbrukning för långkörning i ca 80-100 km/h i snitt?

Tittar annars på en civic 97-00 som jag haft tidigare men känns ju lite mer ombonat med en nyare men är det värt merkostnaden???
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Har en 1.8 automat, förbrukningen har varit nere på 0,55 som bäst men brukar ligga på 0,65 - bor i en förort till Göteborg och kör många kortare resor. Bilen är ju enormt bekväm att åka i - helt OK ljudisolering på den så rätt skön på längre motorvägsresor.

Uppgraderade från en 92 Civic (EG) och helt klart värt kostnaden för mig, inte minst för att det är en helt annan krocksäkerhet i bilen.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Lärfors skrev: 14 mars 2022, 10:12 Har en 1.8 automat, förbrukningen har varit nere på 0,55 som bäst men brukar ligga på 0,65 - bor i en förort till Göteborg och kör många kortare resor. Bilen är ju enormt bekväm att åka i - helt OK ljudisolering på den så rätt skön på längre motorvägsresor.

Uppgraderade från en 92 Civic (EG) och helt klart värt kostnaden för mig, inte minst för att det är en helt annan krocksäkerhet i bilen.
Låter lovande, den ligger helt klart bra till. Tittar lite på äldre A3 också men civic känns lite roligare samt blir ju nyare för samma pengar.
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Äldre Audi hade jag aldrig köpt, finns ju en anledning att alla skämtar om CEL (Check Engine Light) på VAG

Civicen är ju inte felfri häller (AC kompressorn kan ge upp, bakluckan kan läcka in vatten m.m.) men det är ju risken med äldre bilar
Hellre köra utan AC eller med vatten i bakluckan än en motor som inte startar dock :D
Andreas Lärfors : IT ansvarig
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Hur är det med automatlåda på dessa, bra/dåligt generellt? Har ju alltid bara sett Honda som manuell skojbil men för pendling kanske en aut vore trevligt beroende på hur lådan är.
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Det finns två olika automatlådor:
2006-2008 kom med i-Shift, en automatisk manuell ("robotlåda") - datorn styr koppling och växlar åt dig - jag har denna
2009-2011 (facelift) ska/kan ha en torque-converter automat (traditionell automatlåda)

Jag gillar min i-Shift men den är rätt speciell, du bör ta en ordentlig testkörning innan du köper en.
2009 facelift is when the Civic started to have the fully automatic gearbox.

It does have lockup, i believe from 2nd all the way up to 5th gear. 1st gear i do not believe has lockup (only ZF boxes have this and there isn't one in the honda)

Theyre both overall the same reliability, the issue is with the iShift if you will need a clutch sooner or later and/or a rebuild of the robot that controls the gear shifts. If a fully automatic box goes bang its far more expensive to replace then the robotised manual.

Pros and cons of both types are this.

iShift has 6 gears, lower tax, higher MPG due to less parasitic drain. Cons of the iShift are its not as smooth as a torque converter, doesn't creep as well as a torque converter, and is liable to need rebuking at some point meaning a four figure sum in addition to a clutch which they all need at some point, don't hold hills well without your foot on the gas as this will burn the clutch.

You're going lose about 10-15% MPG mainly down to the TC being higher parasitic drain on the system and also missing a cog which means efficiency suffers a little. Also tax is higher on the car due to this. Of course it all depends on the miles you do per year and if its a low mileage per year car then go with the TC.

MOst likely the box has been redesigned to eliminate the paddle shift option, i personally really like it on my iShift and I'm used to the system and actually enjoy it. However it may not be for you.

Also one benefit of the facelift cars that you havent touched upon is all of the trim is painted! So that means no trim fade which plagued the prefacelift models.
Källa: https://www.civinfo.com/threads/8th-gen ... er.420258/
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Här ser du en 2008 Civic med i-Shift lådan:
Screenshot 2022-04-28 at 09.14.56.png
Här är en 2010 Civic facelift med TC lådan:
Screenshot 2022-04-28 at 09.14.29.png
Lägg märke till "växelspaken" - så ser man vilken automatlåda bilen har.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar