Vad har Honda i elbils-pipen?
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Nån som har örat mot marken och nån gissning på vad Honda har framför sig när det gäller elbilar?
Dom japanska märkena verkar ju vara extremt kalla inom utvecklingen och Toyotas Toyoda har nyligen uttalat sig väldigt anti elbilar.
Honda E är ju vrålcool, men får närmast ses som en testbänk av något slag. Skulle jag ens försöka köpa en sådan vintertid så skulle jag behöva köra i ca 12h för att kunna ta mig hem från närmsta ÅF tyvärr..
Dom japanska märkena verkar ju vara extremt kalla inom utvecklingen och Toyotas Toyoda har nyligen uttalat sig väldigt anti elbilar.
Honda E är ju vrålcool, men får närmast ses som en testbänk av något slag. Skulle jag ens försöka köpa en sådan vintertid så skulle jag behöva köra i ca 12h för att kunna ta mig hem från närmsta ÅF tyvärr..
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Honda kanske fortfarande hoppas på vätgas som lösningen, vilket jag också tror på.
Den infrastruktur som måste till för att kunna ladda alla fordon med el tror jag inte är genomförbar. Det skulle väl nästan krävas små kärnkraftverk i var och varannan stad för att klara av att hålla en ren elbilsflotta rullande. Vätgas som tankas ungefär som bensin löser ju det problemet.
Den infrastruktur som måste till för att kunna ladda alla fordon med el tror jag inte är genomförbar. Det skulle väl nästan krävas små kärnkraftverk i var och varannan stad för att klara av att hålla en ren elbilsflotta rullande. Vätgas som tankas ungefär som bensin löser ju det problemet.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
- Inlägg: 552
- Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Ort: Borgholm
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 32 times
Jag tror inte att det finns en ensam lösning på detta utan vi kommer nog att ha flera typer av drivmedel beroende på ändamål. El, vätgas, hvo, ethanol osv. Men elbilen är nog här för att stanna men jag kommer nog inte vara så sugen på att tanka i 45 minuter varje 50 eller 60 mil på semestern någon gång snart.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Mycket intressant och viktig fråga. Jag tror att om de väljer att inte hoppa på elbilståget eller inte släpper konkurrenskraftiga elbilsmodeller så kommer de gå under. Det ena utesluter inte det andra vad gäller vätgas, men jag tror elbilar kommer slå stort i väst, inkl Sverige. VW sålde fler id3 under November-December 2020 än vad Honda sålde av alla sina modeller under hela 2020. Rent prismässigt finns ju redan vätgas bilar att köpa och tanka från Toyota, men de kostar lika mycket om inte mer att köra så det ekonomiska incitamentet finns inte att byta till något mycket omständigare än bensin/diesel...
Infrastruktur för laddning är nog inget problem, den behöver bara byggas ut. Tesla bygger sina Superchargers på 21 nya platser i Sverige i år, och de är redan störst. Och folk måste också förstå hur man kör en elbil långt. Inom den närmaste framtiden tror jag det kommer bli jobbigt att åka långt med något annat än Tesla, eftersom Tesla har både snabbare och fler laddare samt färre bilar att samsas om laddare. Alla andra kommer få trängas på de få andra ionity som finns (som är typ de enda som kan matcha Superchargern).
Man kör inte en elbil ner till 1% och laddar upp till 100% på långresor. En Honda E är som mest tidseffektiv om du laddar var 7-10 mil på långresor.
I mina ögon är Honda E en flopp, den är ineffektiv, långsam laddning och kort räckvidd i Nordiska förhållanden. Tre avgörande faktorer för en elbil enligt mig. På alla andra punkter är den helt amazing
Sen kommer det såklart alltid finnas för och nackdelar, personligen tycker jag fördelarna överväger nackdelarna med elbil.
Och som svar på T-Eriksson så tycker jag det är fullt rimligt att ta en paus efter 60 mils sträckkörning. Och 45min är nog i överkant, med en Tesla idag (typ model 3) hinner du knappt äta på donken innan den har laddat färdigt och det är dags att åka. Det få gånger om året det kanske inte går så kan jag tänka mig leva med för att få alla andra fördelarma med el.
Infrastruktur för laddning är nog inget problem, den behöver bara byggas ut. Tesla bygger sina Superchargers på 21 nya platser i Sverige i år, och de är redan störst. Och folk måste också förstå hur man kör en elbil långt. Inom den närmaste framtiden tror jag det kommer bli jobbigt att åka långt med något annat än Tesla, eftersom Tesla har både snabbare och fler laddare samt färre bilar att samsas om laddare. Alla andra kommer få trängas på de få andra ionity som finns (som är typ de enda som kan matcha Superchargern).
Man kör inte en elbil ner till 1% och laddar upp till 100% på långresor. En Honda E är som mest tidseffektiv om du laddar var 7-10 mil på långresor.
I mina ögon är Honda E en flopp, den är ineffektiv, långsam laddning och kort räckvidd i Nordiska förhållanden. Tre avgörande faktorer för en elbil enligt mig. På alla andra punkter är den helt amazing
Sen kommer det såklart alltid finnas för och nackdelar, personligen tycker jag fördelarna överväger nackdelarna med elbil.
Och som svar på T-Eriksson så tycker jag det är fullt rimligt att ta en paus efter 60 mils sträckkörning. Och 45min är nog i överkant, med en Tesla idag (typ model 3) hinner du knappt äta på donken innan den har laddat färdigt och det är dags att åka. Det få gånger om året det kanske inte går så kan jag tänka mig leva med för att få alla andra fördelarma med el.
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
https://paultan.org/2022/03/28/2023-hon ... v-options/
Detta och Sonysamarbetet vad tror vi om Hondas framtid i Europa?
https://global.honda/newsroom/news/2022 ... 4beng.html
Detta och Sonysamarbetet vad tror vi om Hondas framtid i Europa?
https://global.honda/newsroom/news/2022 ... 4beng.html
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Steffo skrev: ↑22 januari 2021, 09:38 Honda kanske fortfarande hoppas på vätgas som lösningen, vilket jag också tror på.
Den infrastruktur som måste till för att kunna ladda alla fordon med el tror jag inte är genomförbar. Det skulle väl nästan krävas små kärnkraftverk i var och varannan stad för att klara av att hålla en ren elbilsflotta rullande. Vätgas som tankas ungefär som bensin löser ju det problemet.
Sådär ett år senare.
Vätgas tappar ca 50% totalt i energiomvandlingen fram och tillbaka. Du behöver med andra ord dubbelt så mycket energi för att ha en vätgasbilsflotta rullandes som en elbilsflotta. Så din teori faller platt.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- lotek9003
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 26 times
- Kontakt:
GK-modellen på Jazz är så jäkla snygg, Hittade precis info om att den finns som hybrid men bara i asien, Vilken besvikelse!
Blev väldigt glad att läsa om CR-V som plug-in, längtar efter pressmeddelande med slutgiltiga bilder och info!
Blev väldigt glad att läsa om CR-V som plug-in, längtar efter pressmeddelande med slutgiltiga bilder och info!
Mathias Eriksson
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
GE/GP finns också som EV i USA. Men bara typ 40st om jag minns rätt.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det som är närmst att komma är HR-V som elbil under 2023, CR-V som plugin ungefär samtidigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Kapar tråden lite.
https://www.theautopian.com/germany-say ... ered-cars/
Tro vad detta faktiskt leder till.
Personligen har jag tyckt att förbränningsmotorn borde få kvarstå med icke fossila drivmedel.
https://www.theautopian.com/germany-say ... ered-cars/
Tro vad detta faktiskt leder till.
Personligen har jag tyckt att förbränningsmotorn borde få kvarstå med icke fossila drivmedel.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Den kan väl gått få kvarstå och självdö i dom mest givna användningsområdena.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Men i alla fall, Honda + Sony! Får se vad det blir
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Honda Prologue
https://alltomelbil.se/honda-visar-ny-e ... ar-rejalt/
https://alltomelbil.se/honda-visar-ny-e ... ar-rejalt/
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 8 maj 2017, 11:25
- Bil: MX-5 NB
- Namn: Philip Andersson
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Problemet ligger inte i mängden energi som behövs, utan mängden energi som behöver distribueras i energinätet. Ett vätgasnätverk kan planeras så att energiintensiva processer hamnar nära producenter också. Överföringskapaciteten är problemet med en ren elbilsflotta vilket är anledningen till att många menar att det kommer behövas fler lokala producenter (Jag tror personligen att det är genomförbart). Den totala mängden energi som går åt vid energiutvinning har aldrig varit superrelevant - exempelvis har du stora energiförluster i kolkraftverk men dess producerade energi är fortfarande billig. Det finns gott om energi i universum!
- gnagis
- Inlägg: 947
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Ort: Karlstad
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Honda e:Ny1 ser ut att vara nästa honda med eldrift.
https://www.honda.se/cars/new/e-ny1-ele ... rview.html
inte speciellt upphetsande dock
Med batteri på 68,8 kwh
Ca 400 km på full laddning (oj testade siffror)
och ett pris på 570k...
https://www.honda.se/cars/new/e-ny1-ele ... rview.html
inte speciellt upphetsande dock
Med batteri på 68,8 kwh
Ca 400 km på full laddning (oj testade siffror)
och ett pris på 570k...
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Ful och tråkig. Vet inte tillräckligt om elbilsmarknaden för att säga om den kommer sälja eller inte. Är iaf ett steg åt ett håll
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Motsvarar väl typ det alla andra har i den storleken. Så tyvärr 2år sen. Men kommer nog garanterat vara en av de mest felfria elbilarna på marknaden i sedvanlig Hondamanér.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- gnagis
- Inlägg: 947
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Ort: Karlstad
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
https://global.honda/newsroom/news/2023/4230418eng.html
nu har dom visat upp några fler concept...
alla känns efter och väldigt långt från produktion....
tyvärr blir nog min nästa bil inte en honda :/
nu har dom visat upp några fler concept...
alla känns efter och väldigt långt från produktion....
tyvärr blir nog min nästa bil inte en honda :/
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 19 april 2007, 09:35
- Ort: Hässleholm
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 19 times
Jag är för konservativ för deras nya modellnamn
Ok det är ju bara prototyper så vi vet ju inte vad de kommer heta kanske...men jag vill ha min civic
Ok det är ju bara prototyper så vi vet ju inte vad de kommer heta kanske...men jag vill ha min civic
Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87