MHRF: EUs ELV-förordning hot mot fordonshobbyn!

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Vansinnigt EU-förslag 👎

https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv-fo ... onshobbyn/

"– Klassas ditt fordon som skrot kan ägandet fråntas dig – utan ersättning! sammanfattar Jan Tägt på MHRF framtiden om EU-förslaget går igenom.

Motorhistoriska Riksförbundet har mottagit Regeringskansliets remiss på EU-kommissionens förslag om att dagens ELV-direktiv ersätts med en förordning. Förordningen reglerar vad som sker med fordonen, så kallade End-of-Life Vehicles, när de ska skrotas ut.

En definition av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. Länsstyrelserna tillämpning av den vägledningen ställde tidigare till det rejält i Sverige för exportörer och importörer.

– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.

Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.

MHRF kämpar mot EU-förslaget
Enligt Jan Tägt är EU-kommissionens förslag ett mycket allvarligt hot mot hela fordonshobbyn och därmed vårt rullande kulturarv;
– MHRF kommer naturligtvis att kämpa mot även detta, precis som vi gjort mot alla andra hot sedan 1969, så att vi fortsatt kan köra gårdagens fordon på morgondagens vägar!

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF"

Finns en tråd på Rejsa med.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... 974c954c7d
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Vilket problem anses det att detta regelverk ens ska lösa?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Min gissning är dumpade bilar, pilsnerhäckar och streetracers.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Hylsan
HPC Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 19 april 2007, 09:35
Ort: Hässleholm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Svårt det där, men så länge "nya" bilar kostar skjortan så ...
Kan ju bara se till mig själv men troligtvis är det ju så att man inte har råd till bilar över 100k, finns det inget alternativ så är det ju bara "skruttbilar" man har råd till. Finns många arbetslösa eller låginkomsttagare som har det kämpigt som det är...tufft läge.

Billiga eftermarknadskitt skulle jag nog se som en väg framåt, subventionerat kanske till och med. Hade det funnits kit för kanske 30-50k installerat och klart så hade jag nog nappat på det och många andra medelinkomstare skulle jag tro.
Blir väl win-win, eftersom nya bilar är ju allt annat än miljövänliga bara för att drivmedlet (högst tveksamt argumentation) är det. Gamla bilar får längre hållbarhet, och grönare utsläpp...

Nåja, bara min tankar.
Hoppas att det blir dispens på entusiasm-bilar i alla fall.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

@Hylsan Jag tror det här i högsta grad kommer påverka dom som inte längre besiktigar sina bilar; antingen att dom har dom kvar till reservdelar eller att dom kör enbart på bana/terräng.

Finns ju en risk då att man inte längre skulle få ha kvar sin bil om den inte är i besiktningsbart skick.
Så klart tråkigt för dom med reservdelsbilar av ovanliga modeller men ännu tråkigare för dom som byggt om fordon för bana/terräng.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Hylsan
HPC Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 19 april 2007, 09:35
Ort: Hässleholm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

tolkade texten lite slarvigt.
ja...ej besiktningsbara bilar finns det några på gården. Vi får väl se helt enkelt vad det mynnar ut i.

Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87

Skriv svar