Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Spanx! :)
Ska snacka med en körskola i Uddevalla där jag jobbar, de är våra kunder då de kör BMW (även BMW som hoj). Jag ska se om de har tider snart så jag inte behöver vänta till i sommar, om inte så ska jag fråga om någon av lärarna kan tänka sig köra med mig efter ordinarie arbetstider eller ev. svart :D
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Härligt herr Gabriel!
Nu är du halva vägen till ett steg närmare fulländning enligt Steffos evangelium.

För att bli en fulländad man bör man någon gång i sitt liv ha:
Haft långt hår
Haft ett riktigt helskägg
Upplevt känslan av att köra motorcykel på en kurvig väg med fin asfalt i solsken
Haft riktigt bra sex
Skaffat barn eller iallafall uppfostrat ett barn som sin egen
Hoppat fallskärm
Haft en riktigt skön fylla mitt på en fin sommardag
Skaffat ett jobb man älskar
Skaffat en partner man älskar!
Upplevt känslan av att kunna klara sig på egen hand

Dessutom ska man ständigt sträva efter att inte vara för trångsynt och vara medveten om sina fördomar.

De ovan nämnda stegen nämns helt utan inbördes ordning eller prioritet ;)
Några till kan nog få plats några till som man kan få reda på om man går med i min sekt för den minimala medlemsavgiften 20% av allt man någonsin kommer att tjäna. :D
Senast redigerad av Steffo den 8 april 2009, 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Grattis Till Teorin DANI! Lite pinsamt om du inte skulle klarat det faktiskt ;) Hur många poäng fick du?

Själv funderar jag på att ta en intensivkurs i söderhamns bilskola i början på sommaren. Räknade att det kommer kosta ungefär lika mycket med en intensivkurs i 3 dagar med boende som att köpa körlektioner i sthlm.

Räknar då att klara uppkörningen i söderhamn efter intesivkursen utan problem. Det är som sagt sjukt hög % som klarar uppkörningen med MC genom körskola, Över 90% om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Thomas den 10 april 2009, 05:46, redigerad totalt 1 gånger.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Krister

Thomas: Att det skulle vara pinsamt att inte klara teorin är ju lite väl hårt, tänk på de som inte gör det... man kanske har problem med prov osv osv. Bättre att bara uppmuntra tycker jag. (Nej, jag är inte en av dem... jag tog det också på första)

Med 90%, menar du genom körskola eller genom intensivkurs?
För alla skolor stoltserar inte med procentsatsen av hur många som klarar det på första försöket... de som gör det ligger ofta runt 90% (Jarla har t.ex. över 90%).
Och i ekonomin för intensivskolan, har du räknat in eventuell semester då också?
Men absolut, det blir nog billigare om man tar det den vägen...
Senast redigerad av Krister den 10 april 2009, 08:12, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Steffo skrev:Härligt herr Gabriel!
Nu är du halva vägen till ett steg närmare fulländning enligt Steffos evangelium.

För att bli en fulländad man bör man någon gång i sitt liv ha:
Haft långt hår
Haft ett riktigt helskägg
Upplevt känslan av att köra motorcykel på en kurvig väg med fin asfalt i solsken
Haft riktigt bra sex
Skaffat barn eller iallafall uppfostrat ett barn som sin egen
Hoppat fallskärm
Haft en riktigt skön fylla mitt på en fin sommardag
Skaffat ett jobb man älskar
Skaffat en partner man älskar!
Upplevt känslan av att kunna klara sig på egen hand

Dessutom ska man ständigt sträva efter att inte vara för trångsynt och vara medveten om sina fördomar.

De ovan nämnda stegen nämns helt utan inbördes ordning eller prioritet ;)
Några till kan nog få plats några till som man kan få reda på om man går med i min sekt för den minimala medlemsavgiften 20% av allt man någonsin kommer att tjäna. :D
Hahaha tack så mkt. Angående långt hår och helskägg...njae! Dock har jag grövre skäggväxt än 80% av Svenska befolkningen så när jag inte rakat mig på en vecka ser det manligt ut :D Sexet e avklarat :P, barn kommer förhoppningsvis någon dag, fallskärm kan du tokglömma, fyllan hör inte hemma på listan om du frågar mig ;), jobb och partnern är väl på god väg kanske medans jag absolut klarar mig själv. Det sista är lite si och så ;)

Thomas skrev:Grattis Till Teorin DANI! Lite pinsamt om du inte skulle klarat det faktiskt ;) Hur många poäng fick du?

Själv funderar jag på att ta en intensivkurs i söderhamns bilskola i början på sommaren. Räknade att det kommer kosta ungefär lika mycket med en intensivkurs i 3 dagar med boende som att köpa körlektioner i sthlm.

Räknar då att klara uppkörningen i söderhamn efter intesivkursen utan problem. Det är som sagt sjukt hög % som klarar uppkörningen med MC genom körskola, Över 90% om jag inte minns fel.
Tack, jag fick 61p men det roligaste var att jag hade alla rätt på de frågor jag var tvärsäker på att jag skulle få fel på. Sedan fick jag fel på såna pissfrågor som jag inte tänkte mig för innan, de skedde mot mitten och slutet när man blev självsäker och började klicka hejvilt. Skitsamma, 52 eller 65 är precis lika mkt godkänt så jag är nöjd!
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Thomas

61poäng :) Det är bra!

Idag var jag ute en sväng som passagerare bakom brorsan, det är inte kul att sitta bak på en hoj, litar nog inte helt på brorsan än.
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag studerade en del ändå, gjorde över tio teoriprov på två olika program/sidor och det gav ju resultat som tur var. Jag ville fan inte torska för att jag inte orkat plugga så jag plugga en del. Jag hade kunnat få mer rätt om jag inte klantat mig oxå men skitsamma, man hade tur på flera oxå så det jämnar ut sig antar jag :)
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Thomas

Dani, hur ser din plan ut för ta MC kortet? har du någon att övningsköra med? Annars blir det dyrt att lära sig köra Motorcykel.
Krister

Dani: Låter ungefär som min uppladdning inför provet och det gick ju galant. :)
Nu är det som sagt bara att börja köra då då. :)

Själv kollade jag mätarställningen igårkväll, har tydligen ryggalagt 210mil än så länge. :) (Bara helgen, fre-sön, blev drygt 50mil)
Senast redigerad av Krister den 13 april 2009, 10:14, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Thomas skrev:Dani, hur ser din plan ut för ta MC kortet? har du någon att övningsköra med? Annars blir det dyrt att lära sig köra Motorcykel.
Tyvärr har jag inte det utan det får bli via körskola men jag ser det som såhär, hellre att det blir lite dyrare än inget kort alls. Jag får helt enkelt ta den smällen vad göra liksom? Än så länge har mitt körkort kostat 1.134:- SEK men nu har jag sålt all teorimaterial för 500:- så jag anser att jag ligger bra till hittills iaf. Jag får se hur lång väntetid det är i Uddevalla för att få köra, här i Trollhättan är det ju kört att få körkortet innan min semester iaf och det suger.
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Bästa är nog att ta några lektioner först för att se hur pass du ligger till inför uppkörningen innan du bokar den.

Kör:
kasal
Namn: Johan Svensson

Till er som inte har nån att övningsköra med.. Har ni en egen hoj eller nån polare med hoj men som kanske inte är godkänd att övningsköra med? Ta er ut till en asfalts plan nån stans o släng ut några vedträn och kör sick sack i mellan, eller bara kör runt o testa lite för att få in "hojkänslan" så gjorde jag.. jag hade heller ingen att övningsköra med. Nu hade jag iofs hojjen ute hos mina föräldrar i obyggden så blev väl en hel del övningskörning på egenhand :) kanske inget att rekomendera dock... lycka till!
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Krister: Absolut, ingen uppkörning bokad än.

Om ni är på jakt efter hjälmar så spana in denna länken, ett test där man rankar mååånga hjälmar. Stora som små märken, väldigt intressant.
<a href="http://sharp.direct.gov.uk/news/" target="_blank">http://sharp.direct.gov.uk/news/</a>

Jag lär gå efter den när jag ska köpa hjälm iaf.
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Dani: Jo, det testet är klart debatterat... själv är jag toknöjd med min Arai Chaser som inte ens finns med på listan.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Alla tester är väl inte helt 100%, lär finnas både positiva och negativa åsikter om allt i denna värld men jag har iaf inte hittat något annat test så då har man iaf något att gå på. Det var kul att se att även hjälmar för 1.000:- SEK fick 5 stjärnor och att "dyrast inte alltid är bäst" stämmer in, iaf på en del :)
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Finns väl flera tester, där resultaten är mer eller mindre lika. Frågan är vilka tester man ska lita på? :)

Vad jag förstått så är det viktigaste dock att hjälmen passar ens huvudform.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 13 april 2009, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Man kollar på testerna och sen går man och provar och köper det man är mest bekväm med.
Viktigast med hjälm är i alla fall att den skall sitta som gjutet... jag t.ex. kan inte ha Schoei då den satt som en påse nötter.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag ska försöka hitta nånstans där jag kan prova Marushins hjälmar för jag är KÄR i denna :D
Sååååååååååå jävla het, jag ville ha en helt mattsvart hjälm först men denna e så sexig, rött och svart med de olika detaljernae gööööööörnice!
<a href="http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... r-Red-0001" target="_blank">http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... ed-0001</a>

Finns oxå i dessa färger:
<a href="http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... Tiger-0001" target="_blank">http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... er-0001</a>

<a href="http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... White-0001" target="_blank">http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... te-0001</a>
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

BTW, måste man boka körprovet via körskolan eller?
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Nope, men skall du hyra hojen av körskolan brukar de uppskatta lite headsup i alla fall.

Kör:
Krister

Igår var jag ut och körde lite till, tog mig faktiskt till BMW för att testa F800S... de hade den inte för provkörning men däremot tog jag ut F800ST då det är samma hoj fast lite mer touringkittad. Kan säga att den verkligen inte skrek BMW... kändes mer som om Ford har byggt en hoj... motor lät och gick som en Diesel, hojen kändes trygg och säker men långt ifrån körglad.

Däremot åkte jag efter detta till HondaCity och provade CB1000R... fy satan vilken leksak, sjukt skoj hoj. Potent till tusen och följsam som få. Däremot är, som jag sagt tidigare, nakenhoj inte min grej och det visade sig återigen. Så nästa vecka skall jag dit och testa CBR600RR och CBR1000RR, tror nog att de är mer för mig. :)

Kör:
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Har en arbetskamrat som har skaffat en Honda CBR 600 RR typ -03 eller -04. riktigt fet är den. Sportavgas på den, låter gött :)

Någon som vet om den har Vtec eller inte?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Krister

Bara VFR800 från 02 som har vtec.

Vtec-effekten är ju faktiskt något man inte är så jätteförtjust i på en hoj... tänk dig att du ligger och pressar i en kurva och når 6000rpm så kommer det en kick, då är det stor risk för avåkning.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Kicken är dock inte så markant på en hoj. Iaf inte på de senare med uppdaterad programvara.
Märkte inget ryck alls när jag körde 08:an.

Krister: Kör inte CBR1000RR -08/-09... du kommer bli helt såld! Jag förstår att den får bra kritik... grymt lättkörd och följsam men med MASSOR av kraft :D
-06 som jag har är riktigt schysst också, men känns något klumpigare än -08/-09 och inte riktigt lika len motorkaraktär vid lugnare körning.
Krister

Visst, kicken är inte lika markant... men den finns där och draget ändrar karaktär och det är inte något man vill ha när man ligger med ett sjysst nedlägg i 150km/h.
Men jag håller med, nyare VFR800 är riktigt skön att köra... men det är svårt att bestämma sig för om det är en sporthoj eller en tourer... den vill vara båda eller inget av de så att säga.

Mmm, det är vad jag också hört, att den är helt överjävligt nice. Och visst, har inget emot att bli såld på den då det förmodligen kommer bli en Fireblade så småningom. Håller på och läser på om de olika årsmodellerna och vad jag hittat än så länge verkar dagens modell inte vara så mycket annorlunda mot när den uppdaterades 04 (eller var det 05?). Men visst, förfiningar har ju skett men i det stora hela.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Tyckte VFR var trevlig, men lite för allround för min smak. Kändes stor och klumpig jämfört med de andra jag körde i samma omgång (Hornet, Firestorm, Fireblade).

Tror de största förändringarna på senare år (Fireblade) var, som du säger -04, samt -08.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 16 april 2009, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Inte så konstigt om VFR känns klumpigare... med en vikt på 249kg jämfört med typ 180kg på Fireblade t.ex.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Är det verkligen så stor skillnad som ~70kg? :o Då förstår jag att den känns klumpigare att hantera, mer än pga fysisk storlek.

Edit: ~50kg skiljer det mellan Fireblade och VFR enligt Hondas svenska hemsida (Årsmodeller 2008).
VFR väger 249kg inkl. vätskor. Fireblade ligger på 199 inkl. vätskor, så jag antar att ~170-180kg för Fireblade är torrvikt.

Ganska stor skillnad ändå. Som att köra med en liten passagerare ;)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 16 april 2009, 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

ok, ja det kanske var så pass i skillnad... men 50kg är trots allt 25% av Fireblades vikt.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

:busted_cop:
Ska man vara petig (och det är roligt när det gäller siffror) så blir det lite mindre. Dock fortfarande mycket.
Då räknar jag kallt med att någon ska sitta på motorcykeln medans den rullar ;)
Med en förare på ca 85kg, inklusive utrustning, skulle det då bli ca 17,6% ökning av vikten :D
Skriv svar