inställning av kamdrev (hjälp)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

Tjenare, Jag tänkte kolla här på forumet om det är nån som kan ställa kammar. så att kammarna står rätt, Jag kör Honda crx v-tec -90. Jag har justerbara kamdrev.

Kör med kammar från todaracing steg 2. D finns en spec på deras hemsida, men den säger inte så mycket.

Jag får skriva ett mail till dom på engelska [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]. Så att jag får en komplett spec att gå efter med grader samt tändning.

Jag har folk som kan greja, men ingen som vill röra mina kammar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img] .

Är det nån här som bor hyffsat nära göteborg? som har lust å hjälpa mig med detta när jag vet mer hur kammarna ska stå?

Mycket Tacksam för hjälp!! Mvh Magnus
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Vill du få ut max ur din motor, måste den mappas på rullande landsväg med nån form av piggy-back t.ex unichip.
Sen om jag inte minns fel så har den bilen högkompskolvar, men det sitter tjockare packning på. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img] Så kompet är under 10.
Senast redigerad av YASH den 14 augusti 2005, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

Jo men d kan vara en fördel att ställa kammarna, för nu står dom inte rätt.

kompet ligger inte runt 10! där har du fel, snarare 14. hög komp smidda kolvar
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Inte fullt påläst på det där, men det finns väl ingen fast grad som man kan ställa kammarna på, det är från motor till motor vad det ska va för grader på kamdreven.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
hondapower
Inlägg: 499
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping
Been thanked: 2 times

du ska iväg och mappa motorn och samtidigt ställa in dina kamdrev på en rulande landsväg.

finns inga ungefärliga grader eller inställningar att gå efter.

har för mig henka nämde nån gång i tiden att den ligger på runt 12 i komp.(inte húndra nu).
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Har du en B16 så e de i princip omöligt å komma upp i de kompet du nämner... (PGA de korta slaget)

du får ställa kammdreven på 0 om du ska köra.. allt annat är bara gissningar, kamdrev ställer man när man står på bänken allt annat är bara gissningar
Kristian, Hondalös.
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

har vart med och komp testat bilen och kompet ligger på 14! tro det eller ej men det stämmer!. D måste ju finnas en grundinställning på spec när man köper trim kammar eller? grad samt nån tändnings kurva

Man går ju inte å köper vassa kammar för närmare 10 000kr och gissar sig fram.... T.ex om jag skulle ringa toda, å fråga, ska dom då säga: nä d finns inga grader eller ungefärliga grader att gå på, men tack för att du köpte våra kammar för 10 lök ha d bra hej.

D måste ju finnas ett såkallat noll läge,,,,,så att det är fit for fight å köra tills vidare!

Och det är just d jag är ute efter om nån kan hjälpa mig med detta.

Kristian: kan du hjälpa mig med detta? mycket tacksam isf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/mvh Magnus
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lazzo+14 Aug 2005, 12:42:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Lazzo 4 14 Aug 2005, 12:42:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har vart med och komp testat bilen och kompet ligger på 14! tro det eller ej men det stämmer!.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är skillnad mellan komptryck och komphöjd.
Only M Matters
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

noll e alltid noll, du får gå efter org specen.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

Jag är ute efter hjälp!!! och inget kaffe rep!
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

<!--QuoteBegin-hamedius+14 Aug 2005, 13:00:41--><div class='quotetop'>QUOTE(hamedius 4 14 Aug 2005, 13:00:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->noll e alltid noll, du får gå efter org specen.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... zipped.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176068"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

D kan vara bra att veta hur man ställer noll läget då kanske!?

om du hade läst tråden riktigt, så kanske du förstår att jag inte har den.

Men tack för att du nästan orkade läsa tråden
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

mer info: Kammar från Todaracing steg 2

Kamdrev från Todaracing

Mvh M
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lazzo+14 Aug 2005, 14:20:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Lazzo 4 14 Aug 2005, 14:20:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->mer info:    Kammar från Todaracing steg 2

                Kamdrev från Todaracing

Mvh M
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176086"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kollat nått på de amerikanska forumen ?

Är väl inte så många i Sverige som har TODA steg2 kammar direkt.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

där har jag inte kollat.... hmmm nån länk?

mvh M
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Letade lite åt dig på honda-tech.com men där hittade jag inte nån större info, google.com o sök på lite olika fraser.

Men alså orginalinställning borde ju va när båda kamhjulen står på noll.
Senast redigerad av Martin_M den 14 augusti 2005, 14:30, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

ok tack för att du tog dig tid!
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

som sagt jag har todas ställbara kamdrev också, hur ska graderna stå? när jag vill nolla kammarna?


så här ser kamdreven ut........och ni ser själva grad-skalan på dreven

<a href="http://www.todaracing.com/products/hond ... lleys.html" target="_blank">http://www.todaracing.com/products/hond ... ys.html</a>

nån som kan hjälpa mig?

Mvh M
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Du har en punkt på kuggkransen och ett streck på den inre ringen, när dem står mitt emot varandra så är dem nollade, lätt va? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Som sagt tidigare, för att få ut mest effekt av kammarna så är det upp på en rullande landsväg och testa sig fram med dreven vad som ger mest.

Det är ju så beroende av vad som är gjort i motorn och det skiljer på alla bilar.

Jag skulle bli väldigt förvånad om dina kamdrev inte redan står i nollläge...
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

Du är kung mattias [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] , man vill ju inte direkt chansa med såna här grejor.

imon så ska jag kolla på detta, Jag tackar och bockar,,,hade jag haft en trumpet så hade du fått höra en fanfar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

ha d gött mannen

mvh Magnus
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vem är det som byggt motorn, är LMD etc bytt på den? Speca gärna vad som är gjort. Blir betydligt enklare att reda ut alla frågor då. Du ska ha fått med specar på kammarna när de köptes. Om inte du så den som byggt motorn, fråga honom.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

som tidigare talare sagt, gå mappa bilen, låt mapparn justera kamdreven [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]


lycka till!
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

tycker det är lite märkligt att inte henrik har tagit sig tid att mappa bilen då han har gjort så pass mycket med den.. den har wiseco högkomp kolvar toda kammar, toda ventilfjädrar. sen kan säkert någon linköpingsbo fylla i vad som mer är gjort med den motorn .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
hondapower
Inlägg: 499
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping
Been thanked: 2 times

det var inte förens på slutet som allt blev klart med motorn och han satte dit kamdreven och skulle nolla dom för att sen åka och mappa hema motorn (ja tipsade om Ågren,Kraft,mfl [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] ).

hoppas ja inte ljuger nu,men Mattias på Streetcar kanske kan berätta lite mer om motorn.
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

har precis bytt LMD/LMA i bilen, d va säkert därför henke sålde bilen, för den skrammla redigt i motorn när jag köpte bilen+ att bränsletrycksregulatorn va kass, Detta visste inte henke om troligtvis, han trodde nog att motorn va kass, hehe men d är den inte

Sitter preludens LMD på chimsat och klart. och nu är motorn tyst som natten .

motorn: B16A1: kolvar hög komp smidda från wiseco.

Ramlager (toda) Toda kammar steg 2, toda kamdrev

Extraktor grenrör , moddad topp, AEM, CAI m.m

toda ventil fjädrar (dubbla)

Jag har varit i sthlm för att mappa bilen hos jonas å john, JAG REKOMMDERAR STARKT ATT MAPPA ERAN BIL HOS DOM! Dom hjälper en till max och lägger verkligen ner all tid för att hjälpa en, har aldrig varit med om nått liknande innan hos andra ställen!!! och dom är billiga!, eftersom bränsletrycksregulatorn jävlades så kunde vi inte mappa den helt så att säga tyvärr.

ska snart dit igen, får ett chip snart som jag kan köra med sålänge.

så bilen är snart totalt tip top

mvh Magnus
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Ursäkta en ovetande men vad betyder egentligen att 'mappa' motorn? Likaså att ställa tändning och kamdrev? Jag kommer direkt från min Suzuki K50 -87 på vilken jag aldrig kom i kontakt med dessa funktioner.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Lazzo
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2005, 12:37

sådär nu är kamdreven nollställda! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] bus enkelt.

Tackar för all hjälp!!! mvh M
<span style='color:red'>>---</span><span style='color:purple'>EXTREM</span><span style='color:red'>---->> </span>
<span style='color:purple'>Crx V-tec + Nos
Magnus Larsson

Magnus_larsson_7@hotmail.com

Det är LUST:igt med GAS

<span style='color:red'>................................................</span></span>
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-Tobbera+15 Aug 2005, 14:05:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera 4 15 Aug 2005, 14:05:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ursäkta en ovetande men vad betyder egentligen att 'mappa' motorn? Likaså att ställa tändning och kamdrev? Jag kommer direkt från min Suzuki K50 -87 på vilken jag aldrig kom i kontakt med dessa funktioner.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=176496"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


När man mappar en motor så tar man in alla faktorer som .t.ex soppatryck, spridning, tändning m.m och får alla faktorer alla lira ihop med varandra ordentligt.
Så att du får rätt soppatryck, rätt spridning, rätt tändning m.m samtidigt.
Man optimerar alla faktorer med varandra för att få ut mesta möjliga effekt...

Kamdreven sitter monterade på kammarna.
Justerbara kamdrev kan man som namnet antyder ljustera för att kunna optimera kammarnas grad och effekt i motorn.
Благодаря мутра!
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Tack Clabbe, det ljusnade lite.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Skriv svar