få bilen att starta lättare på E85?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

17 augusti 2005, 17:37

Hur får jag bilen o starta lika lätt på E85 som 95,98 OKT??

Just nu har jag BTR ställd på ca 3.15Bar, 330cc spridare, 20,5 graders tändning

Hoppas på svar!
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

17 augusti 2005, 17:58

åk till kraft och jonas o få den mappad för kallstart....måste ändra hur mycket bränsle den ska skyffla in i starten
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

17 augusti 2005, 22:08

precis som Infra säger massa mer soppa i start ögonblicket och i några sekunder efter, kolla på <a href="http://www.etanol.nu" target="_blank">http://www.etanol.nu</a> där finns de lite tips å trix, samt mer info om hur E85 fungerar
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

20 augusti 2005, 23:13

Men problemet men start vi minusgrade får du lösa på annat sätt.

Sättet är att antingen värma bränslet eller luften vid startögonblicket. Se Kristans länk. Det finns många intressanta lösningar....

Jag personligen tycker att lösningen med att värma bränslet med hjälp av ett glödstift är det enklaste. Håll in en knapp 10sekunder och sen starta.

Men som sagt detta var för minusgrader. Med 330 spridare och 3.15bars bränsletryck borde din bil vara hyggligt rättinställd redan nu. Lite extra bränsle på lågvarv vid högre vacum kan förbättra.

En mappning är aldrig fel i detta läge.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

21 augusti 2005, 17:07

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+20 Aug 2005, 22:13:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 20 Aug 2005, 22:13:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men problemet men start vi minusgrade får du lösa på annat sätt.

Sättet är att antingen värma bränslet eller luften vid startögonblicket. Se Kristans länk. Det finns många intressanta lösningar....

Jag personligen tycker att lösningen med att värma bränslet med hjälp av ett glödstift är det enklaste. Håll in en knapp 10sekunder och sen starta.

Men som sagt detta var för minusgrader. Med 330 spridare och 3.15bars bränsletryck borde din bil vara hyggligt rättinställd redan nu. Lite extra bränsle på lågvarv vid högre vacum kan förbättra.

En mappning är aldrig fel i detta läge.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178689"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jepp verkar som om jag prickat ganska rätt bra för att vara en noob på detta med soppa/soppatryck

men som sagt en mappning skulle sitta fin fint....men vet ej riktigt var jag skall vända mig för detta ändamål....

Mvh/ADDE
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

21 augusti 2005, 17:08

Kraft eller Jonas som sagt...det har ju redan skrivits i denna tråden flera gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

21 augusti 2005, 17:16

Kraft mappade ju min bil när jag skulle etanol konvertera å de blev kanon
Kristian, Hondalös.
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

21 augusti 2005, 17:21

<!--QuoteBegin-Kristian+21 Aug 2005, 16:16:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 21 Aug 2005, 16:16:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kraft mappade ju min bil när jag skulle etanol konvertera å de blev kanon
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178918"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hehe låter fint! får la höra med Kraft om detta [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Skeeter
Användare
Användare
Inlägg: 141
Blev medlem: 22 maj 2004, 18:55
Namn: Anders Nilsson
Ort: Linköping
Kontakt:

21 augusti 2005, 19:55

Montera en klassiker för kallstart, en sk dieselvärmare om du kan hitta en.

Dieselvärmaren värmer upp den första skvätten bränsle till ca rumstemp -> löser kallstart vid minusgrader

De användes flitigt förr innan vinterdiesel blev standard i pumparna.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

21 augusti 2005, 20:56

<!--QuoteBegin-Skeeter+21 Aug 2005, 18:55:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Skeeter @ 21 Aug 2005, 18:55:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Montera en klassiker för kallstart, en sk dieselvärmare om du kan hitta en.

Dieselvärmaren värmer upp den första skvätten bränsle till ca rumstemp -> löser kallstart vid minusgrader

De användes flitigt förr innan vinterdiesel blev standard i pumparna.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=178994"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det var ingen dum ide [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] men jag vinterkör inte min CRX så det problemet blir nog inte så farligt...
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

21 augusti 2005, 22:26

Allt under +10 grader kommer innebära startproblem om du inte värmer bränslet/luften. E85 är segt att tända, tänk på vilken flampunkt E85 har jämfört med Bensin. Du kan alltid använda lite startgas om det bara skulle vara någon enstaka gång som den trilskas lite.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

21 augusti 2005, 23:03

jag har precis tankat min civic 1,5 gl 89 med halva tanken e85 o halva med 95 oktan, får se hur den beter sig, pallar inte konvertera till ren e85
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

21 augusti 2005, 23:09

<!--QuoteBegin-Koffe+21 Aug 2005, 22:03:33--><div class='quotetop'>QUOTE(Koffe @ 21 Aug 2005, 22:03:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag har precis tankat min civic 1,5 gl 89 med halva tanken e85 o halva med 95 oktan, får se hur den beter sig, pallar inte konvertera till ren e85
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=179099"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hehe den kommer rycka o gå illa med mer än 50% inblandning...men visst är det skojj att laborera:) min VT går mkt bättre på E85 än 95/98OKT nu iaf
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Etanol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juni 2005, 13:32
Namn: Peter
Ort: Tierp
Kontakt:

29 september 2005, 19:20

Ja det är förmodligen gränsen för vad denna klarar av utan vidare åtgärd,, egna Civicen körde jag i början i "vetenskapligt" syfte på 100% E85 utan åtgärd vilket gick kanon efter det att lamdalampan tändes efter någon kilometer, men detta är inget att rekommendera! Då den går aldelles för snålt, utan att man då bör hålla sig kring 30-40% E85 vilket den klarar att optimera till fullo, annars så är det enkelt att konvertera en sådan, vilket i den egna Civicen tog en halvtimme och går nu kanon på 100% E85 dom tre senaste åren.

Vidare startar den utan problem ner till ett par plus och om man inte sedan har tillgång tillvärmare så är det ett kallstartsmotstånd som gör att styrboxen tror att det är kallare än vad det är och hitills har detta fungerat kanon, annars är det som sagt startgas som gäller eller annan smart förvärmnings metod.
Peter Hallgren
Civic -88
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

29 september 2005, 22:59

<!--QuoteBegin-Etanol+29 Sep 2005, 18:20:33--><div class='quotetop'>QUOTE(Etanol @ 29 Sep 2005, 18:20:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja det är förmodligen gränsen för vad denna klarar av utan vidare åtgärd,, egna Civicen körde jag i början i "vetenskapligt" syfte på 100% E85 utan åtgärd vilket gick kanon efter det att lamdalampan tändes efter någon kilometer, men detta är inget att rekommendera! Då den går aldelles för snålt, utan att man då bör hålla sig kring 30-40% E85 vilket den klarar att optimera till fullo, annars så är det enkelt att konvertera en sådan, vilket i den egna Civicen tog en halvtimme och går nu kanon på 100% E85 dom tre senaste åren.

Vidare startar den utan problem ner till ett par plus och om man inte sedan har tillgång tillvärmare så är det ett kallstartsmotstånd som gör att styrboxen tror att det är kallare än vad det är och hitills har detta fungerat kanon, annars är det som sagt startgas som gäller eller annan smart förvärmnings metod.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194746"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men min CRX VT är mkt mkt mkt seg startad även vid +25grader???? vad beror det på???

Jag har monterat ställbar BTR samt 310cc spridare....

har även ställt på soppatrycket till 3.2Bar men det hjälper inte....går jag över 3.2Bar får jag tryckfall när jag kör [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Hur ska jag lösa detta?
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Etanol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juni 2005, 13:32
Namn: Peter
Ort: Tierp
Kontakt:

30 september 2005, 09:24

Det var mycket märkligt,, även om det kan skillja en del med hur villiga dom är att starta, men det är extra viktigt att tändprylarna i övrigt är i bra skick som tändstift osv, är din lika trögstartad varm? Borde inte vara det, men för dom flesta ska det gå helt smärtfritt att starta iaf ner till 5-10 plus med 100% E85.

Och du med större spridare dessutom,, du har inte mätt upp var du har avgasvärden? Så den inte går på tok för fett vilket kan ge liknande effekter, pröva även med att sänka trycket till original, vilket borde räcka med dom större spridarna du kör med.

Kört själv med egna Civicen dom senaste 1500 milen med endast ett höjt bränsletryck på 4 bar och den går kanon, klart piggare mot med bara bensin [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Peter Hallgren
Civic -88
Andreas Lundgren
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

30 september 2005, 10:25

<!--QuoteBegin-Etanol+30 Sep 2005, 08:24:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Etanol @ 30 Sep 2005, 08:24:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det var mycket märkligt,, även om det kan skillja en del med hur villiga dom är  att starta, men det är extra viktigt att tändprylarna i övrigt är i bra skick som tändstift osv, är din lika trögstartad varm? Borde inte vara det, men för dom flesta ska det gå helt smärtfritt att starta iaf ner till 5-10 plus med 100% E85.

Och du med större spridare dessutom,, du har inte mätt upp var du har avgasvärden? Så den inte går på tok för fett vilket kan ge liknande effekter, pröva även med att sänka trycket till original, vilket borde räcka med dom större spridarna du kör med.

Kört själv med egna Civicen dom senaste 1500 milen med endast ett höjt bränsletryck på 4 bar och den går kanon, klart piggare mot med bara bensin [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194951"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

skall testa köra på originaltryck......hoppas på bättring!

när den är varm startar den finfint.
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Etanol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juni 2005, 13:32
Namn: Peter
Ort: Tierp
Kontakt:

30 september 2005, 12:30

Ja den borde liksom min som många fleras gå kanon, väntar med spänning på dina nya erfarenheter,, [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Peter Hallgren
Civic -88
fp00ead
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 september 2005, 11:02

16 oktober 2005, 20:40

Lundgren!
Vad kostar prylarna för att konvertera? (BTR och 330cc spridare) ...och var hittar man enklast lämpliga grejer?

Kör min civic 1,4is på ca 40% E85 nu, men den hostar lite väl länge vid kallstart så här års. Dax att göra något halvseriöst åt saken tänkte jag.

Blir inspirerad att göra något när man läser denna tråd....

/erik
Erik Adolfsson
maxx
Användare
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 juli 2004, 22:34
Bil: DC2
Namn: Joakim Wickman
Ort: Köping

18 oktober 2005, 18:45

Ett tips för att få bilen att starta lättare när det är kallt:

skaffa någon form av "startspridare" och montera den på insuget, sedan har du en liten tank med bensin någonstans men en liten pump sen kopplar du så att spridaren och pumpen går igång när du har nyckeln i det läget där startmotorn går igång, då får han in bensin just bara i startögonblicket.

en som jag känner har byggt liknande på en volvo 940 turbo, han kör på 100% e85.

men på den finns det redan ett hål i insuget för "startspridare"


mvh/maxx
Senast redigerad av 1 maxx, redigerad totalt 18 gånger.
Joakim Wickman # 400
Kör: Hondalös :( Gamla bilar: DC2 -98 | NSX -91 | DC2-99
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

19 oktober 2005, 09:39

En progressiv BTR kostar ca 6-700 kr. Spridare är olika men finns hyffsat billigt på skroten. Själv kör jag org spridare med 4.2 bars bränsletryck vilket funkar bra. Jag har monterat en trimpotentiometer i serie med TW-sensorn (vattentemp) vilket gör att mina kallstarter är nästen lika smärfria som med BF95.

EDIT: Trimpotten har en maximpendans på 47Kohm.
Senast redigerad av 1 Tobbera, redigerad totalt 19 gånger.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
2Fast2Real
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 1 september 2005, 19:30
Ort: Sundsvall
Kontakt:

19 oktober 2005, 10:01

Intressant det hära..ursäkta jag lånar tråden lite..

OM jag skulle vilja konvertera H22´n..skulle det kunna ge ngn höggre effekt enbart på bränslet..dvs Mappad på 98 vs Mappad på Etanol?..lr är det generelt turbobilar som drar nytta av effektökningen pga spikningar osv och inte varvtalen som jag är ute efter..?
[i]Jonas Eriksson[/i] <span style='color:red'>[i][b]Member[/b][/i]#1416</span>

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>[b]<span style='color:red'>COATING UTFÖRES AV KOLVAR ETC!!</span>[/b]</span>

[i]”Om man slutar bli bättre, slutar man vara bra.”[/i]


<span style='color:gray'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>\[EMAIL=jonas@fastrcars.se\]jonas@fastrcars.se\[/EMAIL\]</span></span>
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

19 oktober 2005, 11:22

Etanolen håller högre oktantal vilket innebär att det tåler mer komp och förtändning innan motorn spikar. Om du enbart konverterar genom att sjuta till 30% mer bränsle så kommer bilen förmodligen gå minst lika bra (förmodligen bättre vrid på låga varv, tystare och lugnare gång etc, vilket många konverterare inkl mig själv har upplevt) jämfört med BF95. Men du kan får ut mer om du optimerar motorn för etanolen t.ex. genom att öka kompression och ställa fram tändningen. Jag går i tankar om vatteninsprut i motorn för att öka kompet tillfälligt.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Skriv svar