vad är en gti

ENBART för motorrelaterade topics
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

<!--QuoteBegin-Johan+29 Dec 2005, 21:38:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Johan 4 29 Dec 2005, 21:38:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är väl som med alla populära inklassnigar av bilmodeller. De utvecklas med tiden till något som inte påminner särskilt mycket om ursprunget.
De riktigt rättrogna sportbilslärjungarna bekänner sig endast till brittisktillverkade och undermotoriserade "drop tops" med kraftigt undermålig åkkomfort. Det är det enda rätta. "Ferrari? Säkert en fin bil, men inte en äkta sportbil."
Vad säger vi andra idag?

En period efter det andra stora kriget var det otänkbart att en hot rod kunde ha V8. En äkta hot rod var minsann en garagemodifierad bil som köpts begagnad för billiga slantar, rensats på allt onödigt och hade en trimmad fyra. Inget annat hade rätt att kallas hot rod!
Med de medlen var man snabbast i staden.
Hm. När jag läser det högt för mig själv kommer jag på mig själv att tänka på en - en CRX !?!? Eller kanske en Golf GTI ...

Så vad är äkta om ytterligare 30 år?

[Edit:] Citationstecken, förtydling och korrigeringar. [Slut edit]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=225462"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Intressant perspektiv! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
#892
2008 wrx sti
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Gti är en bil som är relativt liten, körglad, hyffsat billig, hyffsat snabb.
Hubert Tylehed
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Astra OPC eller VXR som den heter i England är jävligt snygg och snabb. 8.33 på Nordslingan i standardutförande, 20 sek snabbare än tex Golf GTI som gör på 8.53.
Hubert Tylehed
Torre
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:56
Ort: Jönköping

Opeln skulle jag knappast kalla GTi. Min far har nyligen sålt sin Astra Sport 2,0T -05, och det var absolut ingen rolig bil att köra. Den 9-3 SportCombi 1,9TiD han har nu känns betydligt nättare på vägen, och det säger väl det mesta tycker jag. Dessutom har inte saab-motorn i opeln någon vidare gti-karaktär, känns lite som om gaspedalen och gasspjället sitter ihop med ett gummiband. Kollar man sedan på priset diskvalificerar sig ju astran direkt. En Astra Sport 2,0T med 200hk är dyrare än en Golf GTi med likvärdig utrustning, ialla fall när pappa köpte sin, och det är ju faktiskt sjukt, då kan man bara ana vad en sån 240-hästars kostar, lär ju inte hamna under 300k iaf.

En CTR däremot är väl en riktig GTi-bil, Peugot 206 GTi är jag mer tveksam till, motorn är för trist tycker jag. Utan att ha kört Lupo GTi kan jag tänka mig att det är den ultimata GTi-bilen i dagsläget faktiskt. Golfen vet jag inte riktigt, den känns hård när man torrkör den tycker jag, och den ser ju ut som en GTi, hur den är att köra vet jag däremot inte.

Överladdning eller inte tycker jag inte har någon betydelse, däremot gissar jag att golfens motor inte har någon riktig GTi-karaktär, eftersom VW/Audi inte kan bygga turbomotorer i mina ögon. En turbomotor av den gamla skolan från saab skulle däremot platsa i en GTi-bil med sin motorkaraktär.
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
wriid
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

Vi alla här vet ju redan vilken som är GTI kungen eller hur?! hur många gånger har inte CTR bevisat vad GTI verkligen är?
[b]Medlem #1535[/b]
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

I dagsläget finns det ingen konkurrent som når upp till CTr, Gtimässigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 67
Blev medlem: 26 juli 2004, 19:41
Namn: Johan Eriksson
Ort: Karlskrona

Sedan Honda pillade ihop VTEC och DOHC har Civic hållit täten. Åtminstone om man ser uteslutande till körglädje och prestanda. Kärnan.
Möjligen har någon enstaka specialare som Clio Williams kunnat utmana eller någon annan fransk 2-liters muskelhatch, men annars har Honda haft ett litet GTi-övertag. Är ärligt lite orolig över storleken och miljökraven på nya generationen, men det visar sig. Tyckte likadant innan övergången EG6 till EK4 och sedan EP3. Blir säkert likadant nu.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 67
Blev medlem: 26 juli 2004, 19:41
Namn: Johan Eriksson
Ort: Karlskrona

... och så dubbla triangellänkar ej att förglömma. Fram och bak. historia idag tyvärr, men vågat av Honda att frångå tillverkningsförnuftiga McPherson. Någon annan konkurrent som hade liknande koncept? Jag kommer inte på någon, men så böjjar vischkyn sätta in enn shmula.

Gott nytt år!
Senast redigerad av Johan den 31 december 2005, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Den där jkla Mack Pärsson.... jkla inflytande han har fått tyvärr på senaste!

Verkligen synd!
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Nya OPC är snabbare än både BMW 130i, Golf R32 och CTR på bana. Dock saknar den lite av den där äkta körglädjen som en GTI-bil ska ha av det jag har läst från de tyska testerna. Prestandamässigt krossar den dock det mesta, både rakt fram och på bana. Jag menar, den knäcker bilar som Nissan 350Z och Honda S2000 på Ringen. Potent men inte direkt GTI. VW Lupo GTI och CRX som fanns 86, 87 är äkta GTI för mig. Äkta körglädje! Även gamla 205 GTI var rolig att köra.
Hubert Tylehed
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Att argumentera för en Opel på ett Hondaforum är ett säkert kort för att få milslånga trådar.

Ledsen att säga det men tills OPC körts i superstage håller vi CTR:en som mest hardcore GTI. Basta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
No 666
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:11
Namn: Arrr

OPC Oplarna är ju ett ordentligt steg framåt för OPEL...

Men de kostar ju ordentligt med, en Opel Astra OPC(270k utan lull lull) ska ju mer mätas med en den nya Golf R32 tex. Dessutom 1500 kg och 240 hk tyyyrbomotor, inte så mycket att glädja sig över egentligen, inte så mycket GTI direkt. Men helt klart en positiv utveckling för Opel.
Senast redigerad av No 666 den 1 januari 2006, 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

1500kg är ingen Gti.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Nja den väger väl 1390 kg, OPC'n. Enligt tyska Sport Auto gör CTR Ringen på 8.47. Det säger ju en del om OPC Opelns motor, chassi, bromsar när den är cirka 15 sekunder snabbare än en CTR på Ringen.

Hursomhelst kan den knappast klassas som en GTI för den är för dyr. Kommer säkert kosta 270 papp i Sverige.

Nya Civic Coupe Si med LSD hade varit kul att veta vad den gör på Ringen eller lilla slingan på Hockenheim.
Hubert Tylehed
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Superstage säger mer om en Gti-bil än nordslingan. Har man bara tillräckligt med pulver blir bilen snabb där.

Vi får hoppas att bilsport kör Opeln i SS någon gång.

270 papp för en opel kanske det är väldigt få som vill punga ut. Deras rykte att göra produkter som tål stryk är inte direkt grundmurat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

<!--QuoteBegin-M Scotte+1 Jan 2006, 23:06:42--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 1 Jan 2006, 23:06:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har man bara tillräckligt med pulver blir bilen snabb där.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

CTR'n förlorar mycket mot turboladdade bilar på nordslingan
med sina blygsamma 192Nm...
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

CTR ÄR ju mest hardcore oavsett...GTi...yes
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Tycker förvisso inte alltid att bra varvtider eller mycket hästkrafter är hela världen för en "äkta" GTI-bil. Det är mer känslan av att det är en jävligt rolig bil att köra. Styrningen ska vara precis, exakt och direkt. Bromsar med bra feel och bett. Pefekt växellåda. Pigg kvick motor som gillar att varvas. Välbalanserat chassi. Som en Honda S2000 fast med "Golf-skal". CTR kommer nära den beskrivningen och jag hoppas att den nya Type R som ska komma ser ruggigt tuff ut också, något som jag tycker dagens CTR saknar. Lite för högbyggd och snäll look.

Undrar vad VW sysslade med när de byggde sin GTI för den tar ju en halv evighet på sig att ta sig runt Nordslingan. Uselt av en som försöker säga sig vara "kung" i GTI-klassen. Klent chassi.
Hubert Tylehed
No 666
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:11
Namn: Arrr

<!--QuoteBegin-Hubbe+1 Jan 2006, 23:00:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Hubbe 4 1 Jan 2006, 23:00:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nja den väger väl 1390 kg, OPC'n. Enligt tyska Sport Auto gör CTR Ringen på 8.47. Det säger ju en del om OPC Opelns motor, chassi, bromsar när den är cirka 15 sekunder snabbare än en CTR på Ringen.

Hursomhelst kan den knappast klassas som en GTI för den är för dyr. Kommer säkert kosta 270 papp i Sverige.

Nya Civic Coupe Si med LSD hade varit kul att veta vad den gör på Ringen eller lilla slingan på Hockenheim.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226366"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hehe jo kanske det den verkar väga runt 1400 kg. Kollade runt lite nu och det anges olika från olika källor. Men det lutar mer åt 1393 kg. Så då var det ju inte så farligt. Ser rätt cool ut, men alldeles för dyr.

<a href="http://www.dagensnyheter.se/content/1/c ... lastra.pdf" target="_blank">http://www.dagensnyheter.se/content/1/c ... tra.pdf</a>

<a href="http://www.rsportscars.com/eng/cars/astra_opc.asp" target="_blank">http://www.rsportscars.com/eng/cars/astra_opc.asp</a>

<a href="http://www.autobild.de/test/neuwagen/ar ... 267de8706c" target="_blank">http://www.autobild.de/test/neuwagen/ar ... de8706c</a>
Torre
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:56
Ort: Jönköping

<!--QuoteBegin-Hubbe+2 Jan 2006, 06:29:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Hubbe 4 2 Jan 2006, 06:29:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker förvisso inte alltid att bra varvtider eller mycket hästkrafter är hela världen för en "äkta" GTI-bil. Det är mer känslan av att det är en jävligt rolig bil att köra. Styrningen ska vara precis, exakt och direkt. Bromsar med bra feel och bett. Pefekt växellåda. Pigg kvick motor som gillar att varvas. Välbalanserat chassi. Som en Honda S2000 fast med "Golf-skal". CTR kommer nära den beskrivningen och jag hoppas att den nya Type R som ska komma ser ruggigt tuff ut också, något som jag tycker dagens CTR saknar. Lite för högbyggd och snäll look.

Undrar vad VW sysslade med när de byggde sin GTI för den tar ju en halv evighet på sig att ta sig runt Nordslingan. Uselt av en som försöker säga sig vara "kung" i GTI-klassen. Klent chassi.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226419"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Om inte Opel gjort några drastiska förändringar på chassi, motor och låda jämfört med vanliga Astra Sport med 200hk och IDS+ chassi så klarar inte astran av att vara GTi på någon av ovan nämnda punkter förutom bromsarna som är riktigt fina. En stor likhet med en ur-GTi har den iofs tycker jag, och det är riktigt risig kvalitetskänsla, och enligt mina erfarenheter av mina föräldrars båda opel astra så är det inte bara som det känns heller...
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Tycker opeln ser helt OK ut. Verkar vara bra drag i den också, så jag tvivlar inte på att den är trevlig att köra. Misstänker dock att den inte alls har samma råa känsla som CTR. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]

Förresten, kan någon förklara skillnaden på Astra GTC (se opel.se) och Astra OPC som det pratas om i tråden? Helt olika modeller/utrustning, eller bara olika beteckningar på samma bil?

Edit: Hittade svaret på min egen fråga.. GTC har max 200hk.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Senast redigerad av ToLo den 2 januari 2006, 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

OPC och GTC är tredörrars coupé-varianterna av Opel Astra. Skillnaden mellan OPC och GTC är ungefär som skillnaden mellan en vanlig Civic och en Type-R. Inte riktigt för en GTC är ganska mycket vassare i chassit än en vanlig Astra femdörrars och kombi. OPC är dock värstingen och just Astran innehar för tillfället varvekordet runt nordslingan för tvålitersmotorer. Enligt brittiska tidsskrifter är den fööör rå för vardaglig körning vilket i min värld låter perfekt. Chassit har Lotus putsat på. Men priset gör den nog ointressant, såvida inte man är ute efter en riktig värsting till tredörrars i det "övre-GTI-segmentet". Med lite chiptrim cirka 270 hk och 400 nm.

BMW 130i är väl annars en jävligt rolig bil men priset och att den är ruskigt ful, ser ut som en sugga, dödar väl de mest inbitna potentiella köparna av GTI-aktiga bilar.
Hubert Tylehed
No 666
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:11
Namn: Arrr

<!--QuoteBegin-Hubbe+4 Jan 2006, 05:12:12--><div class='quotetop'>QUOTE(Hubbe 4 4 Jan 2006, 05:12:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->OPC och GTC är tredörrars coupé-varianterna av Opel Astra. Skillnaden mellan OPC och GTC är ungefär som skillnaden mellan en vanlig Civic och en Type-R. Inte riktigt för en GTC är ganska mycket vassare i chassit än en vanlig Astra femdörrars och kombi. OPC är dock värstingen och just Astran innehar för tillfället varvekordet runt nordslingan för tvålitersmotorer. Enligt brittiska tidsskrifter är den fööör rå för vardaglig körning vilket i min värld låter perfekt. Chassit har Lotus putsat på. Men priset gör den nog ointressant, såvida inte man är ute efter en riktig värsting till tredörrars i det "övre-GTI-segmentet". Med lite chiptrim cirka 270 hk och 400 nm.

BMW 130i är väl annars en jävligt rolig bil men priset och att den är ruskigt ful, ser ut som en sugga, dödar väl de mest inbitna potentiella köparna av GTI-aktiga bilar.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=227002"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Är det för tvålitersmotorer alla klasser, alltså inte bara GTI-segmentet? Har svårt att tro att Astra OPC har speciellt mycket att sätta emot tex Mitsu evo8 FQ 400 på nordslingan. Men men bara en tanke...
Hubbe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 oktober 2005, 02:26

Som jag uppfattade det gäller det alla standardbilar med tvåliters cylindervolym. Förmodligen ej medräknat fyrhjulsdrivna bilar för redan Evo 7 gjorde nordslingan på 8.25.
Hubert Tylehed
Skriv svar