nylackade kofångare?
har fått lacka om front och bakspoilern på grund av att lacken började släppa så smått, skönt med garanti <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
MEN, har ju hört lite om att man inte ska vaxa och sånt på nylackade delar, stämmer det?
e det bara till att tvätta som vanligt lr e det nåt man ska undvika? jag brukar tvätta med Supertvätt, det ska ju tydligen vara lite vax i det.. nån som vet? <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
MEN, har ju hört lite om att man inte ska vaxa och sånt på nylackade delar, stämmer det?
e det bara till att tvätta som vanligt lr e det nåt man ska undvika? jag brukar tvätta med Supertvätt, det ska ju tydligen vara lite vax i det.. nån som vet? <!--emo&:hmm:-->
Honda Civic Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> -05 <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[Cosmic Grey Pearl]<!--colorc--></span><!--/colorc--> SS:1.34.47
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Powered by <a href="http://www.streetpower.se" target="_blank">Streetpower.se</a>
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Powered by <a href="http://www.streetpower.se" target="_blank">Streetpower.se</a>
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Lacken måste helst härda någon månad, så jag rekomenderar inte att polera eller vaxa där det är lackerat.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
det där med härdning råder det ytterst delade meningar om...
min erfarenhet är att jag har tvätatt som vanligt på såväl nybil, som nylackade delar, dock har jag ej använt avfettning...
har aldrig haft en repa eller släpp
min erfarenhet är att jag har tvätatt som vanligt på såväl nybil, som nylackade delar, dock har jag ej använt avfettning...
har aldrig haft en repa eller släpp
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
patrik, nybilar har stått ett tag oxå..
om nått lackas i lackbox så kommer den vara tvätt klar redan typ dagen efter,
du kan även vaxa efter nån dag, men bör inte göras med maskin enbart handvaxning.
bara efter 2-3 veckor så kan du sköta den som vanligt.
har den stått o härdat o normal temp så dröj ut tiden x2 eller även x3
du kan även vaxa efter nån dag, men bör inte göras med maskin enbart handvaxning.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
dummaste man kan göra är att tvätta en nylackad bil... fyyyy
om du har varm garage så ställ bilen där varje gång du inte använder den.
på sommarn får man räkna med 2 veckor härdningstid men nu när det är några plus grader... va petig och försiktig.
spola av får du göra men inte gå på med en svamp och borste
om du har varm garage så ställ bilen där varje gång du inte använder den.
på sommarn får man räkna med 2 veckor härdningstid men nu när det är några plus grader... va petig och försiktig.
spola av får du göra men inte gå på med en svamp och borste
Danel Kirch (Åkersberga)
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.flashguru.se" target="_blank">Flashguru</a>
Honda Civic Coupè -95 SÅLD
Alla vill ha en Honda men inte alla som kan hantera en
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.flashguru.se" target="_blank">Flashguru</a>
Honda Civic Coupè -95 SÅLD
Alla vill ha en Honda men inte alla som kan hantera en
-
tottelberry
mycke snack om det här med nylackade delar.
jag jobbar som bilrekondare och vi polerar och vaxar helt nylackade delar.
utan någon som helst skador eller färgskillnader.
därimot ska du ej lägga på ett lackskydd eller liknande för det täpper verkligen igen porerna så lacken inte kan andas, så vänta 1 månad med en sån behandling.
har ni aldrig sett en nylackad skärm lr huv med polerrosor?
till å med lackerarna rubbar och vaxar helt nylackade delar.
jag jobbar som bilrekondare och vi polerar och vaxar helt nylackade delar.
utan någon som helst skador eller färgskillnader.
därimot ska du ej lägga på ett lackskydd eller liknande för det täpper verkligen igen porerna så lacken inte kan andas, så vänta 1 månad med en sån behandling.
har ni aldrig sett en nylackad skärm lr huv med polerrosor?
till å med lackerarna rubbar och vaxar helt nylackade delar.
---------------------------------------------------
Christopher Lionell.
CTR cosmic -04 -Toda Spec..
Christopher Lionell.
CTR cosmic -04 -Toda Spec..
-
PatrikGBG
jag har heller aldrig stöt på nån som fått problem med nylackade grejjer...
och vi pratar inte bara nybil, utan NYlackat
samma som vanligt, olika teorier
och vi pratar inte bara nybil, utan NYlackat
samma som vanligt, olika teorier
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
precis.
hur skulle det annars vara när man transporterar bilarna ifall det regnar om de är nylackade?
tänk på vintertid.. nylackade bilar som kommer ut och vi kör dom direkt i salt o regn.
så de inga problem men jag hade undvikit maskin tvätt. de gör jag även om det är 1 år gammal lack.. alltid handtvätt
hur skulle det annars vara när man transporterar bilarna ifall det regnar om de är nylackade?
tänk på vintertid.. nylackade bilar som kommer ut och vi kör dom direkt i salt o regn.
så de inga problem men jag hade undvikit maskin tvätt. de gör jag även om det är 1 år gammal lack.. alltid handtvätt
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
<!--QuoteBegin-eko+12 Dec 2006, 19:41:43--><div class='quotetop'>QUOTE(eko @ 12 Dec 2006, 19:41:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->patrik, nybilar har stått ett tag oxå..
[right][snapback]356473[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tror du har det där lite galet, alla bilar är lackerade i box om det är en firma som gör det. Det du syftar på är en värmebox där färgen härdar snabbare och därmed kan man tvätta direkt.
En lackbox är bara ett rum som har rätt belysning och utsug. En värmebox är som det låter en stor ugn.
[right][snapback]356473[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tror du har det där lite galet, alla bilar är lackerade i box om det är en firma som gör det. Det du syftar på är en värmebox där färgen härdar snabbare och därmed kan man tvätta direkt.
En lackbox är bara ett rum som har rätt belysning och utsug. En värmebox är som det låter en stor ugn.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Ditec säger att dom inte tar emot helt nya bilar eller nylackerade delar vilket det skall härda först?!?!
Nån som hört något bra dåligt m.m om ditec?
Nån som hört något bra dåligt m.m om ditec?
[b]Joel Ohlsson[/b]
Honda Civic Type R -05 | Night Hawk Black, Ditec
status: <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Avställd<!--colorc--></span><!--/colorc-->
\[EMAIL=joelohlsson@hotmail.com\]Klicka här för att skicka E-post till mig\[/EMAIL\]
Honda Civic Type R -05 | Night Hawk Black, Ditec
status: <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Avställd<!--colorc--></span><!--/colorc-->
\[EMAIL=joelohlsson@hotmail.com\]Klicka här för att skicka E-post till mig\[/EMAIL\]
Ditec är bra på det de gör och jag tycker det visar ännu mer hur seriösa de är när de inte tar emot nylackerade och helt nya bilar för att lacken ska härda!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Krolleg
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Vad jag vet sen min praktik på en lackfirma är det såhär.
Det går bra att både rubba, vaxa och polera nylackade delar. Men det man får tänka på är att lacken är relatift mjuk i ett par dagar efter lack. Sen är den hård men intar inte full härdning fören efter ett par veckor.
Det som kan hända om man polerar en nylackad bil som varit ute och kört är att när man tvättar den så får man inte bort all smuts utan den poleras runt med polermedlet. Och iumed att lacken inte är fullt härdad kan det uppstå små repor från dessa partiklar som normalt inte sker med en fullt härdad lack.
Att dom på firmor polerar/rubbar lacken direkt efter boxen går bra då de inte hunnit blivit några smuts partiklar på lacken.
Det är vad jag hört/lärt mig men det är som vanligt bara teorier
Det går bra att både rubba, vaxa och polera nylackade delar. Men det man får tänka på är att lacken är relatift mjuk i ett par dagar efter lack. Sen är den hård men intar inte full härdning fören efter ett par veckor.
Det som kan hända om man polerar en nylackad bil som varit ute och kört är att när man tvättar den så får man inte bort all smuts utan den poleras runt med polermedlet. Och iumed att lacken inte är fullt härdad kan det uppstå små repor från dessa partiklar som normalt inte sker med en fullt härdad lack.
Att dom på firmor polerar/rubbar lacken direkt efter boxen går bra då de inte hunnit blivit några smuts partiklar på lacken.
Det är vad jag hört/lärt mig men det är som vanligt bara teorier
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
För att en lack ska kunna härda också har jag för mig att den måste kunna "andas" och en lack försegling som man gör hos t.ex Ditec förseglar lacken och möjligheten att andas.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
PatrikGBG
för de som vill veta, så tar oftast inte seriösa företag sig an nya bilar pga de flesta tillverkare slopar garanti på lack om man behandlat lacken.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal