nya hastighetsgränser

För Topics som ej är motorrelaterade
micke_011
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 mars 2006, 22:16

man får väl anta att man avser att höja med 10 på samtliga nuvarande gränser..? <a href='http://www.svd.se/ego/339/http://www.sv ... 396090.asp' target='_blank'>länk till svt-artikel</a>
//banned//
AcKyL
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 september 2004, 23:33
Ort: Stockholm

wtf?
Bara jag som tycker det är sämre?
Funkar ju bra med 30 eller 50, varför ha ett mellanting mellan alla dem olika gränserna? Möjligtvis att man sätter upp rekommenderad hastighet vid utsatta områden, men inte sänker från 90 till 80 för att man närmar sig ett skymt krön. Ingen lär ju följa det och trafikbrotten kommer således att öka.
Det är vad jag tror.
Bättre att hålla sig till det vi har nu. Önskemål om att öka 110 till 120-130 finns ju, men det verkar nästan vara önsketänkande känns det som...
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
Fresa
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

om detta efterföljs med ett utbyte av alla fasta hastighetsskyltar till variabla så är det riktigt bra!
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

tycker det är korkat å ha så många hastighetsgränser, blir mycket jobbigare att hålla koll på vilken hastighet som gäller
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jay-c: Kanske dags att man vaknar då istället för att köra på "rutin"... tycker det är bra med variabla hastigheter så folk defakto håller koll på skyltar och allt annat runt omkring istället för att sms:a och snacka i nallen som många uppenbarligen inte klarar av.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

tycker bara att det är ännu en grej som tar ens uppmärksamhet när man kör, tycker det är bra om man har ett standardiserat hastighetssystem så man slipper sitta å leta hastighetsskyltar iställer för barn på trehjulingar.. men på typ motorväg och så så kan det nog funka bra så att man kan få köra lite fortare då det är bra vägförhållanden och lite trafik.
sen finns det självklart en massa fler saker man kan göra för att förbättra trafiken...
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

på åland har vi 40 skyltar, i finland finns det 60,80,100 skyltar... o jag måste säga att det inte bekommer mej det minsta att det är så många olika, snarare mycket skönare flöde på vägarna.

edit: finns 120 skyltar med
Senast redigerad av EcciBaka den 11 januari 2007, 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
freddalf
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 november 2006, 00:09
Namn: Fredrik Gustafsson

Ang variabla skyltar... jag åker ganska ofta mella Lund och varberg, och där finns ju sådana skyltar från hallandsåsen till falkenberg. vad blir det ...? 8 mil?

I alla fall, när det regnar ganska mycket, men inte så mycket att det blir jobbigt sänker de gränsen till 80!! På motorväg!! Så från att ha åkt i 110 sänks gränsen 30 km/h. Det tycker jag är löjligt, i synnerhet eftersom inte hela E6 är skyltad med variabla skyltar, så från att åka 80 km/h för att vädret är dåligt, kan man vid falkenberg (om man kommer söderifrån) gasa på lagligt i 110 fastän vädret är lika pissigt..!

Förstår ni min retorik? Ska olyckor ske kommer de göra det där hastigheten är högst, så ska variabla skyltar vara ett vettigt alternativ ur en trafiksäkerhetsmässig synpunkt borde de bara sättas upp på motorvägar, och då ÖVERALLT på ALLA motorvägar.

Vad tycker ni??
Fredrik Gustafsson

Civic lsi coupé 1995
micke_011
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 mars 2006, 22:16

måste backa från min första teori, att det var ett steg i rätt riktning, nu när jag läst att man planerar att ha kvar de gamla fartgränserna så att bilisterna numera ska hålla reda på 10 fartgränser. låter rätt korkat ärligt talat, så fram för högre (i innebörden rimlig höjning, inte fri fart eller liknande) farter men med bibehållet antal hastighetsgränser.
//banned//
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

miche: det är den svenska latheten det. man har väl ögon, det är ju bara att titta på skylten så vet man vad som gäller.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
micke_011
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 mars 2006, 22:16

hmm du beskriver månne din problematik, min är mera minnesrelaterad. själv tippar jag på att osäkerheten ökar iom att samma område i framtiden kan ha 30, 40, 50 och kanske också 60 km/h som fartgräns. i nuläget är det troligtvis 30 eller 50 som gäller och man kan lättare bedöma omgivande trafik.

så jag vidhåller, det är ingen förbättring, snarare en försämring och en allmän förvirring.
//banned//
AcKyL
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 september 2004, 23:33
Ort: Stockholm

Krister:
Precis som Jay-C sa så är det ju fan bättre att man håller koll på vägen istället för att leta hastighetsskyltar! Va fan, om det är så jävla svårt för vissa med mobilhelvetet så kan man väl införa en lag, som i andra länder, med att mobiler är förbjudna att använda i trafik! Lagligt alternativ kan vara handsfree.
Sitta o skriva SMS när man kör bil är fan vanvette! Dumt!

Men precis som du säger är det alltför vanligt...

Jag förstår dock inte varför inte folk istället använder, den som nu är istortsätt standard på alla telefoner, högtalarfunktionen om dem inte har med sin handsfree. Vissa fall kan man förstå om man inte är ensam i bilen o det är privat, men dem flesta sitter o smsar ensam i bilen??

Och som alla vet, så ska ju hastighetsgränserna endast vara en BEGRÄNSNING! Sen får man själv anpassa hastigheten efter situation, hur du bedömmer risker, osv. Kör du på en 50 väg, utanför en skola, där dem inte satt upp 30 skyltar, då får du för fan sänka hastigheten och ha bra uppsyn! Man måste visa hänsyn och kunna tänka själv som individ och inte vara blind för allt annat än hastighetsskyltar!

Blir så jävla förbannad på folk man ser i trafiken som inte kan köra med hänsyn till sina medtrafikanter och omgivning!
Själv följer jag inte hastighetsreglerna till 100% heller, men nog håller jag mig till reglerna när det är ett riskfyllt område eller hastighetsbegränsingen är 50 eller mindre! 70, 90 och 110 ser jag inte lika allvarligt på för det oftast gäller motorvägar. Det är inte direkt så att det kan hoppa ut en liten 3 åring från vilken hörna som helst och inte tänka på att jag kommer i min bil farandes.

Ledsen om jag svor lite mycket, men jag blir förbannad när jag tänker på vissa människor man ser och vad man upplevt...
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
Skriv svar