Hur hårt tål crx att köras?
Är det sant att man kan varva en CRX VTEC hur mycket man vill? Alltså tar de ingen skada av att varva upp till typ 8300 rpm när man ska accelera fort?
Och när brukar vtec:en gå i? vid hur många rpm är det original? Är bränsleförbrukningen mycket högre då?
Kan ni länka till nån bra sida, gärna svensk, som beskriver VTEC lite mer ingående och så? Är den som en turbo eller? Vill gärna förstå mig på lite.
Sedan undrar jag om det är en bra idé att skaffa en vtec controller så att vtecen går i vid typ 2500 rpm så att man hela tiden får en "boost" när man kör?
Och när brukar vtec:en gå i? vid hur många rpm är det original? Är bränsleförbrukningen mycket högre då?
Kan ni länka till nån bra sida, gärna svensk, som beskriver VTEC lite mer ingående och så? Är den som en turbo eller? Vill gärna förstå mig på lite.
Sedan undrar jag om det är en bra idé att skaffa en vtec controller så att vtecen går i vid typ 2500 rpm så att man hela tiden får en "boost" när man kör?
Fredrik Bergh
-
Andreas Lundgren
- Bil: Honda TSX
- Namn: Andreas Lundgren
VTEC går i vid 5200varv på en standard B16A1/2. du kan lungt dra den till 8200RPM där varvstopp löser ut och nej du kan inte varva den hur mkt du vill, klart allt tar skada vid väldigt vårdslös användning. Hondas VTEC motorer är världskända för utomordentlig tillförlitlighet. Har du inte en preppad motor med ny mapp så känar du inte mkt att ändra VTEC, du förlorar snarare på det.
VTEC innebär att vid 5200varv skickar ECU(motorstyrningen) e inpuls till en hydraulkolv som sitter på Topplocket som i sin tur släpper på oljetryck som petar in o låser en extra kamnock. En "vanlig motor har kamaxlar med 2st nockar" men på en DOHC VTEC har du Kamaxlar med 3en och den mittre aktiveras vid 5200varv och motorn ylar fint!!!
DOHC VTEC medför en bra körbarhet på låga varv samtidigt som du har en räsermotor över 5200varv.
skall tilläggas att jag är ingen kung på motorer men nu har du ett hum iaf.
/Adde
VTEC innebär att vid 5200varv skickar ECU(motorstyrningen) e inpuls till en hydraulkolv som sitter på Topplocket som i sin tur släpper på oljetryck som petar in o låser en extra kamnock. En "vanlig motor har kamaxlar med 2st nockar" men på en DOHC VTEC har du Kamaxlar med 3en och den mittre aktiveras vid 5200varv och motorn ylar fint!!!
DOHC VTEC medför en bra körbarhet på låga varv samtidigt som du har en räsermotor över 5200varv.
/Adde
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943
Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07
Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
HPC-member #943
Kör:
Tidigare:
Honda CRX VT -1991
Peugeot 205 GTi -1989
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
Nej det är inte sant att man kan varva dem så mycket man vill,men däremot så är det sant att man kan varva dem till 8300rpm utan att motorn tar nån skada.
förutsatt att motorn skötts och är i bra skick!
orginal varvstopp går in vid 8200-8300rpm på Vtec motorn som sitter i CRX VT.
Vtec:en på dem motorerna går in vid ca:5500rpm orginal.
bränsle förbrukningen är bara aningen högre när man ligger i Vtec..men samtidigt så ligger man inte i Vtec för jämnan så förbrukningen är bara bara lie nämnvärt högre överlag.
finns flera länkar folk postat som beskriver vtec lite kortfattat och ävne in i minsta detalj.tyvär så kan ja inte nån av dessa länk adresser i huvet och orkar inte leta fram en bra tråd med en av dessa länkar i.
Nej,Vtec är inte som en turbo..utan det är en anordning som effektiviserar motorns arbete och kickar iväg mer effekt på högre varv.
därav att många kan tycka att en vtec motorn är väldigt slö på låga varv iom att dem saknar en hel del av många andra motorers vrid och större motor vlolym för att producera samma effekt..men i Vtec:ens fall ett högre effekt uttag.dvs,man måste många ggr varva dem en del för att "få fram" den verkliga effekten som känns.
Dock så känner man inträde i Vtec som en kick,det känns och hörs..men kanske inte som en gämförelse till inträde vid fullt laddtryck som på en motor som arbetar med turbons hjälp.
NEJ,en vtec controller har man oftast inte den typen av övertag med..Honda ställde Vtec ingången rätt optimalt från början på en motor som är orginal.
skall man sen börja flytta Vtec ingången så skall det göras i samband med mappning.
Är inte HK som driver bilen framåt,det är Vridmomentet..Och Vtec inträde kontra topp vrid har ett samband på motorns orginal mapp (justering).
så NEJ,det blir ingen boost osv hela tiden när man kör pga nedställd vtec inträdelse till 2500rpm.
förutsatt att motorn skötts och är i bra skick!
orginal varvstopp går in vid 8200-8300rpm på Vtec motorn som sitter i CRX VT.
Vtec:en på dem motorerna går in vid ca:5500rpm orginal.
bränsle förbrukningen är bara aningen högre när man ligger i Vtec..men samtidigt så ligger man inte i Vtec för jämnan så förbrukningen är bara bara lie nämnvärt högre överlag.
finns flera länkar folk postat som beskriver vtec lite kortfattat och ävne in i minsta detalj.tyvär så kan ja inte nån av dessa länk adresser i huvet och orkar inte leta fram en bra tråd med en av dessa länkar i.
Nej,Vtec är inte som en turbo..utan det är en anordning som effektiviserar motorns arbete och kickar iväg mer effekt på högre varv.
därav att många kan tycka att en vtec motorn är väldigt slö på låga varv iom att dem saknar en hel del av många andra motorers vrid och större motor vlolym för att producera samma effekt..men i Vtec:ens fall ett högre effekt uttag.dvs,man måste många ggr varva dem en del för att "få fram" den verkliga effekten som känns.
Dock så känner man inträde i Vtec som en kick,det känns och hörs..men kanske inte som en gämförelse till inträde vid fullt laddtryck som på en motor som arbetar med turbons hjälp.
NEJ,en vtec controller har man oftast inte den typen av övertag med..Honda ställde Vtec ingången rätt optimalt från början på en motor som är orginal.
skall man sen börja flytta Vtec ingången så skall det göras i samband med mappning.
Är inte HK som driver bilen framåt,det är Vridmomentet..Och Vtec inträde kontra topp vrid har ett samband på motorns orginal mapp (justering).
så NEJ,det blir ingen boost osv hela tiden när man kör pga nedställd vtec inträdelse till 2500rpm.
Senast redigerad av hondapower den 22 maj 2007, 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Lundgren skrev:VTEC går i vid 5200varv på en standard B16A1/2. du kan lungt dra den till 8200RPM där varvstopp löser ut och nej du kan inte varva den hur mkt du vill, klart allt tar skada vid väldigt vårdslös användning. Hondas VTEC motorer är världskända för utomordentlig tillförlitlighet. Har du inte en preppad motor med ny mapp så känar du inte mkt att ändra VTEC, du förlorar snarare på det.
/Adde
Ja, det har jag nu. Tackar så hemskt mycket!
Vtec skiljer ju sig lite från turbo då rent tekniskt, men effekten kan jämföras med en turbo som går i? Att man får en extra "knuff" och det går extra snabbt.
Men som sagt, det gör inget som jag varje gång jag ska upp i fart gör på det roliga sättet genom att dra upp i 8000rpm vid varje växel? Om man i övrigt sköter bilen bra dvs.
Vanliga motorer drar ju hemskt mycket bensin om man varvar upp till ~8000rpm men eftersom crxen drar typ 0,73l/milen så drar den vid övervarvning typ lika mycket som en "vanlig" bil gör när man kör ordentligt?
Visst ja, det är väl dohc på 91ans crx med vtec?
Fredrik Bergh
-
Andreas Lundgren
- Bil: Honda TSX
- Namn: Andreas Lundgren
VTEC IS TEH SHIT;) Du kan varva friskt, det är ju det de är byggda för=) Har du bara rätt mängd olja i motorn o allt i sin ordning så är det hellugnt vet du.
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943
Kör:
Tidigare:
Honda CRX VT -1991
Peugeot 205 GTi -1989
HPC-member #943
Kör:
Tidigare:
Honda CRX VT -1991
Peugeot 205 GTi -1989
-
civicrille
kan läsa om vtec på <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC#Introduction_to_VTEC" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC#Intro ... to_VTEC</a>
Rikard Bergenström
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
Det är ju som att ha två motorer i en, har ju lågvarvsnocken som är optimerad för <5600rpm och därefter högvarvsnocken(vtec) >5600rpm.
Känns som en "vanlig" crx 124hk under vtec sen jäklar drar det på.
Känns som en "vanlig" crx 124hk under vtec sen jäklar drar det på.
Honda CR-V PHEV
-
civicrille
bra sagt, för precis så man upplever det:)
utan vtec är dom bränslesnåla och slöa..
utan vtec är dom bränslesnåla och slöa..
Rikard Bergenström
darkdog8: För det första så enligt reglerna skall du ha fullständigt namn i signaturen. Du ordnar det i kontrollpanelen.
Annars så för att få reda på hur det känns med en vtec så måste du uppleva den... finns nog någon som bor i närheten av dig som kan bistå med en provtur.
Annars kan man bara sägas att det är en toppenkärra som klarar rätt hård körning.
Annars så för att få reda på hur det känns med en vtec så måste du uppleva den... finns nog någon som bor i närheten av dig som kan bistå med en provtur.
Annars kan man bara sägas att det är en toppenkärra som klarar rätt hård körning.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 136 times
- Been thanked: 52 times
Om du kör hårt med en vt drar den lätt 1,7-2L/mil, men det drar ju dom flesta motorer som honda har.
Slö vet jag inte om man kan säga men dom är byggda för att varvas.
mvh
Slö vet jag inte om man kan säga men dom är byggda för att varvas.
mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
Krister skrev:darkdog8: För det första så enligt reglerna skall du ha fullständigt namn i signaturen. Du ordnar det i kontrollpanelen.
Ber om ursäkt, ska fixa det på stubinen.
Tyvärr så gör det inte det, bor på ett väldigt litet ställe =/
Och Oskar, det där kan väl inte stämma? :S
Senast redigerad av darkdog8 den 22 maj 2007, 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Bergh
Oskar: Att den skulle "lätt" dra 1,7-2 liter milen är en bit ifrån sanningen... vid bankörning så visst, då kommer man upp de siffrorna men vid bankörning så kommer man däremot upp i de siffrorna men den som kör på vägarna på samma sätt som man gör vid bana har inte alla hästar hemma.
Kör:
Kör:
Precis vad jag tänkte.Krister skrev:Oskar: Att den skulle "lätt" dra 1,7-2 liter milen är en bit ifrån sanningen... vid bankörning så visst, då kommer man upp de siffrorna men vid bankörning så kommer man däremot upp i de siffrorna men den som kör på vägarna på samma sätt som man gör vid bana har inte alla hästar hemma.
På en original CRX vtec, hur fort kan man köra upp till på ettans växel typ? Innan det börjar skada motorn dvs.
PS. Har fixat signaturen nu!
Senast redigerad av darkdog8 den 22 maj 2007, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Bergh
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
du har en varvtalsvakt som slår ifrån..men visst kan du skada motorn om du är ute efter det bara att missköta service o vrålvarva motorn kall..
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Kommer faktiskt inte ihåg hur snabbt man kommer upp i på första växeln men med en shortshift installerad så spelar det ingen roll, du behåller vtec tills du slänger i femman... 
Kör:
Kör:
Krister skrev:Kommer faktiskt inte ihåg hur snabbt man kommer upp i på första växeln men med en shortshift installerad så spelar det ingen roll, du behåller vtec tills du slänger i femman...
Shortshift??
Men är CRXen verkligen en slö bil innan vtec går i?? T.ex. om man cruisar lite i samhället eller bara glider runt, är den tråkig då?
Fredrik Bergh
En CRX VTEC är mycket sällan tråkig... men allt är ju relativt... själv gick jag från en 5,7liters V8 till crx:en... (Nu satt den V8an i en blazer i och för sig)... så visst, jag saknade bottenvridet i början men satan rolig är den i alla fall.
Kör:
Kör:
Okej, men ni tror inte jag kommer ångra mig om jag köper en CRX V-tec då? Kan tillägga att det ÄR MIN FÖRSTABILL PÅ GÅNG!!! WOOHOOO!!!!
Det jag sökte från början var en bil som var väldigt pigg, bra acceleration men samtidigt inte allt för soppatörstig med tanke på att jag är student utan vettig inkomst. Fick då nys på en sån här bil. Allt har verkat bra med dem hittills iaf.
Eftersom jag inte har tillgång till att prova en i närheten så kanske jag kan få mig en uppfattning om ni kan jämföra CRXen med t.ex. en Golf GTI och Golf VR6. Vilken accelererar bäst? Vilken är det bäst drag i på låga resp. höga varv och vilken är roligast att köra rent allmänt?
Det jag sökte från början var en bil som var väldigt pigg, bra acceleration men samtidigt inte allt för soppatörstig med tanke på att jag är student utan vettig inkomst. Fick då nys på en sån här bil. Allt har verkat bra med dem hittills iaf.
Eftersom jag inte har tillgång till att prova en i närheten så kanske jag kan få mig en uppfattning om ni kan jämföra CRXen med t.ex. en Golf GTI och Golf VR6. Vilken accelererar bäst? Vilken är det bäst drag i på låga resp. höga varv och vilken är roligast att köra rent allmänt?
Senast redigerad av darkdog8 den 22 maj 2007, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Bergh
Vet ingen som ångrat sitt ägande av CRX VTEC... dock är det en stor risk att du utvecklar ett hondaberoende.
Kör:
Kör:
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 136 times
- Been thanked: 52 times
Kolla upp vad den kostar i försäkring innan du köper en bara kan bli en riktig shock.
Ja jag menar 1,7 liter på banan men om du kör lite aktivt så ligger dom på 1 L.
Landsväg ner mot 0,68 vid lugn körning.
Ja jag menar 1,7 liter på banan men om du kör lite aktivt så ligger dom på 1 L.
Landsväg ner mot 0,68 vid lugn körning.
Senast redigerad av oskar den 22 maj 2007, 21:43, redigerad totalt 1 gånger.
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
- wahlsten
- Bil: FL5
- Namn: Kalle Wahlsten
- Been thanked: 1 time
crx är troligen bilen för dig!
men att jämföra v-tec med turbo är att ta i, finns ingen likhet mer än att båda gör bilen rappare.
har själv haft golf vr6, subaru impreza gt och nu kör jag s2000 och är så nöjd man kan bli med v-tec
bara att ge gärnet när man vill men ändå åka billigt när man kör normalt
ex: s2000 240 hk strax över litern/mil vid normal körning
subaru impreza gt 218 hk 1,4 liter/mil vid normal körning
men att jämföra v-tec med turbo är att ta i, finns ingen likhet mer än att båda gör bilen rappare.
har själv haft golf vr6, subaru impreza gt och nu kör jag s2000 och är så nöjd man kan bli med v-tec
bara att ge gärnet när man vill men ändå åka billigt när man kör normalt
ex: s2000 240 hk strax över litern/mil vid normal körning
subaru impreza gt 218 hk 1,4 liter/mil vid normal körning
Senast redigerad av wahlsten den 22 maj 2007, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Kalle Wahlsten
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
njaa,slö och slö..det beror vad man jämför med.darkdog8 skrev:Såg resten av svaren nu med, tackar för att ni gjort mig lite mer klarsynt!
Hondapower, menar du att crxen är rentav slö på låga varv?? :S
men ja,många uppfattar dom som slöa på dom låga varven pga att många andra bilar som inte har motorer byggda på detta sättet.
dvs,många andra motorer har högre vridmoment på lägre varv än vad B16a1 (motor betäckningen i Crx vtec) har.
Men som många här i klubben,så vill man inte ligga på låga varv..man vill,behöver vtec och ligger därför gärna högre upp i varv så ofta man kan och får.
men som du skrev längre ned,Crx VT (även kallad Crx Vtec) är en kalas bra och framför allt skit rolig bil..och som första bil: you gooooo
njaa,slö och slö..det beror vad man jämför med.hondapower skrev:<!--quoteo(post=406248:date=22 May 2007, 19:47:45:name=darkdog8)--><div class='quotetop'>CITERA(darkdog8 @ 22 May 2007, 19:47:45) [snapback]406248[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Såg resten av svaren nu med, tackar för att ni gjort mig lite mer klarsynt!
Hondapower, menar du att crxen är rentav slö på låga varv?? :S
men ja,många uppfattar dom som slöa på dom låga varven pga att många andra bilar som inte har motorer byggda på detta sättet.
dvs,många andra motorer har högre vridmoment på lägre varv än vad B16a1 (motor betäckningen i Crx vtec) har.
Men som många här i klubben,så vill man inte ligga på låga varv..man vill,behöver vtec och ligger därför gärna högre upp i varv så ofta man kan och får.
men som du skrev längre ned,Crx VT (även kallad Crx Vtec) är en kalas bra och framför allt skit rolig bil..och som första bil: you gooooo
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Okej, då förstår jag lite bättre =)
Men det där med varven, hur går den då jämfört med en Golf GTI tycker du?
Fredrik Bergh
En så pass högvarvig motor behöver just varv för att gå riktigt bra. Så de är klart att den är "slö" på lägre varv.. de är i vtec de händer grejjer.
CRX´n är en jävligt rolig bil, går inte å jämföras med golf gti och vr6.. crx´n spöar dom lätt. Även en vanlig 124hp crx.
Iofs spöade en viss 124hp crx skiten ur vtec oxå..
CRX´n är en jävligt rolig bil, går inte å jämföras med golf gti och vr6.. crx´n spöar dom lätt. Även en vanlig 124hp crx.
Iofs spöade en viss 124hp crx skiten ur vtec oxå..
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hur hårt tål crx att köras?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
För att återgå till frågeställningen men med en liten annan aspekt.
jag har kört en CRX Vtec i över 3 år på banträffar och lite andra tillställningar.
Dvs. många hårda mil då man ligger och pressar i vtec (5500-8300 rpm) hela tiden,
Passen brukar variera mellan 10-35 min. Och den håller för det.
Inte många bilar klarar det i den här prisklassen.
För att återgå till frågeställningen men med en liten annan aspekt.
jag har kört en CRX Vtec i över 3 år på banträffar och lite andra tillställningar.
Dvs. många hårda mil då man ligger och pressar i vtec (5500-8300 rpm) hela tiden,
Passen brukar variera mellan 10-35 min. Och den håller för det.
Inte många bilar klarar det i den här prisklassen.
Mvh Benci_Hovanyi
Angående de där med låga varvtal..
Min bil går hur bra som helst vid låga varvtal.. ligger jag och kör 50km/h i 4:ans växel, så tar de inga många sekunder innan man e uppe i 150km/h heller.. de finns nog vrid i motorerna fast man inga tror de..
Min bil går hur bra som helst vid låga varvtal.. ligger jag och kör 50km/h i 4:ans växel, så tar de inga många sekunder innan man e uppe i 150km/h heller.. de finns nog vrid i motorerna fast man inga tror de..
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Micke_gottbyFBK[AT]hotmail.com<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->+358 40 835 6880<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Ålänningen<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Mikael Dahlström<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->Honda Civic 1.6i doch<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Micke_gottbyFBK[AT]hotmail.com<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->+358 40 835 6880<!--fontc--></span><!--/fontc-->
Hur går denna <a href="http://www.garaget.org/video/cgyjtcge4h4w" target="_blank">http://www.garaget.org/video/cgyjtcge4h4w</a> jämfört med hur bilen går original? Är det väldigt stor skillnad?Dawson skrev:Angående de där med låga varvtal..
Fredrik Bergh