Whisky

För Topics som ej är motorrelaterade
Fredrick

Ge mig "råd" gällande en fin whisky..

Den skall gå som present och får gärna ha några år lagring på nacken och kosta lite extra..

:)

tack
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

kanske en "mackmyra"? svensk kvalite!

<a href="http://www.mackmyra.se/" target="_blank">http://www.mackmyra.se/</a>
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Fredrick

dom är ju så JÄVLA svåra att frambringa..

men vad sägs om dessa??

Braes of Glenlivet Connoisseurs Choice

Glen Grant 21 Years

Någon som kan något om dom 2?
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
krister"albin"
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

en som jag tycker är extrem go är Highland Park 18 years och 12 years.
varför inte en highland park 40 years för 3400:- :) .
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Med tanke på att det finns jätte bra Japanska Whisky och detta är ju en "japansk" klubb så ger jag förslaget
Ichiro's Malt ( <a href="http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=" target="_blank">http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... rangar=</a> )

Väldigt trevlig whisky och något som oftast ingen har, så bra finare ge bort whisky.
Senast redigerad av G4il1 den 27 september 2007, 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Tommie Blomqvist

Tycker det beror lite på hur van du är vid finrummet för dessa drycker.
Ingen ide att köpa en McAllan tex för 1800:- om man inte vet vad man söker efter i smakväg ( jo jag vet att jag framstår som en übertråkig person nu ).
Vad dricker du till vardags?

Vilken sort gillar du, rökigt, fruktigt?

Lite mera feedback, så ska vi kunna hitta en flarra som kanske spar lite i lädret också :)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Krister

Någon av classic malts funkar alltid.
Valbar flaska från Ardbeg brukar också gå hem.
Tallisker är väldigt populär hos oss svenskar.
Oban är min personliga favorit.
Caol Ila (gärna destillers edition) är en annan favorit många missar.

Vad gäller Mackmyra så är det en väldigt trevlig present men kanske inte för att dricka den, den är fortfarande väldigt ung och hos riktiga whiskykännare så betraktas den mest som en mycket trevlig flaska att ha i skåpet.

Sen kanske du inte skall ge en alldeles för dyr flaska då det ofta kan orsaka att den aldrig ens smakas på för man vill ju "spara på den till ett bättre tillfälle"... men det beror på individen, själv tycker jag alltid att det är ett bra tillfälle. :)
Annars finns det ju oerhört bra whiskyställen i GBG som säkerligen kan bistå med en provsmakning av lite bättre whisky´s och då kan en sådan afton vara något också.

I stockholm hade en provning hos just Mackmyra varit givet från mig då det är väldigt intressant att höra om bakgrunden och sen även få smaka sig igenom ett gäng olika nyanser men också årgångar för att få en inblick i hur deras whisky har åldrats. (Har gjort den själv 1 gång och skall till o boka en till snart)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

har du kollat upp vad personen i fråga gillar för sorts whisky? så du inte ger bort en rökig sort som personen inte gillar .
ett helt annat tips är trevliga whisky glas från orrefors ut TASTE serien.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Som sagt, Talisker är fin.

Annars kanske denna kan passa? <a href="http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=" target="_blank">Strathmill 12y</a>
Finns dock bara på tre system i Sverige: Sthlm, Göteborg, Malmö.

Edit: Verkar vara på väg ut, finns bara på lager i Malmö, med sänkt pris. Kanske bäst att bunkra upp :P
Senast redigerad av Joakim Olsson den 27 september 2007, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då Fredrick är en riktig arbetare, bör han ge bort sin favoritdricka: Statesman Whiskey. Kostar en 50-lapp i tyskland, smakar som en bra spolarvätska.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Definiera "kostar lite extra"...
För en del av mina vänner kostar det lite extra med en whisky för 400:-. Personligen så anser jag att allt under 700:- är normalpris för en bra whisky och således börjar "kostar extra" vid ca 1000:-.

När jag ger bort en flaska whisky så påverkas valet avvem som ska ha den. Tommy, du låter inte tråkig förresten ;).

En person som inte är intresserad alls av whisky får en bra singelmalt typ Macallan 12, Highland Park 18 eller Talisker 10. Det är alla whiskys som smakar bra och de flesta kan dricka. Macallan är minst rökig och Talisker mest (utan att vara en av de rökigaste sorterna). Alla ligger mellan 400:- och 500:-.

Är det till en lite mer whiskyintresserad person som redan druckit flera flaskor av dessa så försöker jag hitta något i samma prisklass som är lite udda. Kanske en single cask, non chill filtered eller cask strength-version av en god whisky. Helt enkelt en utgåva som är lite mindre vanlig än de gamla hederliga. Dessa brukar ligga straxt över 500:- i pris. En kul whisky är Aberlour Abunadh (beställningssortimentet ca 600:-). Den är gjort som whisky gjordes på 188-talet. Dvs man skiter i hur länge de olika faten som blandas i har lagrats utan man doftar och bestämmer när ett fat är klart helt oberoende av åldern. Sedan tappas den utan att spädas (ca 60%) i en medicinliknande flaska med fet träkork och förseglas med vax. Smaken varierar en hel del från bacth till batch, men det är mycket färskt trä och russin och den kan vara ganska vass ibland om man inte späder.

Till erfarna whiskydrinkare (som jag själv anser mig vara) blir det riktigt udda sorter. Kanske en bra japansk whisky tex, för det är inte så troligt att de redan druckit. På lördag kommer jag att gå på öl och whiskymässan igen. Jag ser redan framemot att få smaka en skvätt Longrow som är den absolut godaste whisky jag någonsin smakat (alla kategorier). Jag testar en skvätt varje år på mässan och förundras över hur god den är. Torvig, jordig, salt och mjuk. Det droppar fan saliv ner i tangentbordet nu!!!!!!!
Longrow 10 Years (nr 70549). 800 st välplacerade enkronor. Det är inte åldern som gör en whisky god. Men åldern gör en whisky dyr. Därför kan man om man har otur köpa en svindyr gammal whisky som smakar halvdant. Mitt råd är att prova allt på tex Akkurat eller annan whiskypub med bra sortiment innan ni slår till på dyrgripar.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag blev så djävla sugen på en Longrow så jag letade upp en av de sista flaskorna som finns i Stockholm och beordrade en kompis som håller till inne i stan att köpa ut den åt mig.
Ikväll ska det tåras i ögonen av vällust!
Stockholm
Krister

Hmm, osäker på om jag ens smakat på Longrow.... borde ha gjort det men vet ej.

Kör:
Krister

Steffo:
Kollat med polarn nu... han har tydligen en som är avslutad på Tokaji wood... släpptes tydligen 1440 flaskor och hans är nr 10.
Vill du ha hans adress och schema för när han inte är hemma? ;) :D

Kör:
Fredrick

Eftersom jag inte dricker whisky själv (inte är en riktigt KARL) och inte vet exakt vad min polare gillar.. Så blir det lite svårt och ofta går man till pappa för smakråd/köpråd.

Men får man (som min polare) barn då är man en MAN, är man inte det så behöver man få lite hår på bröstet.

:)

Är det ingen som smakat Glen Grant 21 Years?

Den är prissänkt från över 1000 kr till 700 kr och nu 600 kr.

Inte för att det säger eller betyder nåt, men lite fin borde den väl vara då??

Men pappa och hans jobbarkompisar som utger sig för att vara "experter" sa att den var superfin! Och Supergod!
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Har tyvärr inte testat deras 21 åriga men ett par andra från deras sortiment för längesedan, kan inte på rak arm komma på så mycket om dem mer än att jag tyckte de var en helt ok whisky lättsamma med en fruktighet i dem tror att den kan bli en bra "nybörjar" whisky så kör på den.

OT:
Stefan då borde vi styra upp en whisky provning av något slag sitter på en del guldklimpar här i skåpet.
Longrowen är helt ok i min smal tycker tyvärr att tokaij finihen är lite för sött kunde tonat ner det lite grand menmen det var så här de ville ha den. Sitter själv på flaska 1440i den serien.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Krister

Om vi får tillräckligt många som är intresserade så kan vi alltid ordna till en whiskyafton i stockholm... då är dock en av mina bästa vänner med trots avsaknad av Honda/medlemsskap, men så skulle det inte heller vara ett hondaevent utan bara några connoisserer/wannabe´s som träffas och njuter. :)

Fredrik: 21år betyder inte att den är fin... bara att den är gammal. Finns de som påstår att whisky inte åldras efter 18år medans det finns de som säger att den aldrig slutar åldras.

Kör:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag rekommenderar dig att inte köpa Glen Grant 21. Den är säkert en helt OK whisky, men att köpa en sådan till en nybliven farsa jämför jag med att köpa fälgar på Biltema till sin nya sportbil.

Jag ska ge dig några tips på lite mer lättdrucken men ändå fin whisky.

Artikelnummer, namn, min bedömning, pris

445, Aberlour Abunadh (som jag nämnde tidigare). Kraftig smak av nysågad ek. Inslag av russin och gräs. Kan vara spritig 589:-

302 Bowmore Darkest. Ganska rökig, men ändå mjuk och med den oljiga fruktighet som jag förknippar med alla Bowmore utom den vanliga 12-åriga. Den Bowmore som jag gillar bäst (i rimlig prisklass)! 524:-

30406 Caol Ila Berry's own selection. Rökig, smakrik och komplex med mycket rundhet och eftersmak. En av favoriterna bland rökiga whisky. 708:-

20432, Glenfarclas 21år. Extremt prisvärd gammal singelmalt som troligen kostar så här lite för att Systemet köpte pallvis av den för 7-8 år sedan. Länge sedan jag smakade den, men jag minns att jag gillade den skarpt! 739:-

10464, The Balvenie port wood 21år. Som alla Balvenie en riktig explosion av sötma och välgjord whiskysmak i munnen. Lite inslag av plommon om jag inte minns fel. Även denna en väldigt prisvärd gammal klenod. 799:-
Stockholm
Fredrick

tackar så jättemycket för råden och hjälpen.

men steffo, krister m m nu ser jag er som riktigta experter, hoppas ni fattar det ;).

men jag hoppas att ni talar ur en lekmans smaksits eller vad man säger.

vilken av alla ni druckit är mest "lättdrucken" men samtidigt godast. (med tanke på att min vän är enligt rykten ganska ny inom området whisky)

när du snackar rök och grejer så känns det ändå rätt avancerat om du förstår vad jag menar :)
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
YASH
Kontakt:

JDM Whiskey ! :o
Yamazaki finns på systemet.
Only M Matters
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Laphroaig är min absoluta favorit, superrökig :)

edit: FRÄS! min far har sugit i sig över halva min fulla Caol Ila flaska när jag varit borta!
Senast redigerad av EcciBaka den 27 september 2007, 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Fredrick skrev:tackar så jättemycket för råden och hjälpen.

men steffo, krister m m nu ser jag er som riktigta experter, hoppas ni fattar det ;).

men jag hoppas att ni talar ur en lekmans smaksits eller vad man säger.

vilken av alla ni druckit är mest "lättdrucken" men samtidigt godast. (med tanke på att min vän är enligt rykten ganska ny inom området whisky)

när du snackar rök och grejer så känns det ändå rätt avancerat om du förstår vad jag menar :)
Alla som jag har rekommenderat är bra whisky, men om du verkligen vill ha milda, söta, lättdruckna så kanske du ska titta på följande lite mindre exklusiva, men mycket fina och välsmakande whisky:
The Balvenie Double Wood 12 år 399:- (inget rökig alls)
The Macallan 12 år 469:- (inget rökig alls)
Highland Park 18 år 499:- (medelstor rökighet och den whisky som fick mig att börja älska single malt)
Longmorne Berry's Own Selection 560:- (ingen rökighet alls)

Tipset som jag själv röstar på av dessa är förstås Highland Park 18. Den finns i alla butiker och är sjukt god. Eftersom det var just den som verkligen fick mig att fatta ur gott det kan vara med whisky så tror jag att det är ett bra val för dig. Jag känner flkera som faktiskt just förstått tjusningen med single malt tack vare Highland Park eller Macallan.
Senast redigerad av Steffo den 28 september 2007, 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Krister

Jag håller med Steffo, Highland Park 18år är en riktigt bra whisky för icke initierade...

Steffo: Vi måste verkligen se till att få ordning på en whiskykväll... ;)

Kör:
Krister

Sen är det inte helt fel att köpa till ett par trevliga glas, gärna sniffers då. (Sådana som Manic tipsade om)

Vill man göra det lite mer personligt kan man beställa graverade glas från <a href="http://www.glasgravoren.se/shop/se/kristallshopen.html" target="_blank">http://www.glasgravoren.se/shop/se/kris ... en.html</a>
Vi fick champagneglas därifrån i bröllopspresent, mycket uppskattat kan jag säga.

Kör:
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Kan även tipsa om Glenmorangie port finish,som jag tycker att de har lyckats förvånansvärt bra med annorlunda spännande whisky med nyanser av rökighet i den men inget som en ovan whisky drickare kommer att störas av + att när den har legat på gammla portvins fat i avslutningen på lagringen tar den upp vissa toner av portvinet.

Jag kan även rekomendera strathisla som överlag gör förbannat bra whisky rent ut sagt, väldigt fruktiga utan någon rökighet.
Båda finns på systemet i nordstan gbg.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Krister skrev:Jag håller med Steffo, Highland Park 18år är en riktigt bra whisky för icke initierade...

Steffo: Vi måste verkligen se till att få ordning på en whiskykväll... ;)
Ja, det tycker jag låter som en kanonidé Krister!

Om man vill snajda till det extra så kan man köpa Highland Park-glas på deras site. Jag gjorde det för många år sedan, men de har pajat idag efter någon lite för vild skål...

<a href="http://www.highlandpark.co.uk/shop/acce ... ?curpage=3" target="_blank">http://www.highlandpark.co.uk/shop/acce ... rpage=3</a>
Stockholm
Fredrick

det lustiga är att jag satt och surfa runt på bolaget nu inatt och hade mer eller mindre bestämmt mig för en highland park 18... (farsan tjatar alltid om hur mkt han gillar den 12 åriga från dom nämligen :) )

så nu helt plötsligt rekommenderar ni allihopa den :). tack

men en personlig fråga från mig.

hur fan lär man sig dricka/gilla whisky?? :)
Senast redigerad av Fredrick den 28 september 2007, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Användarvisningsbild
Broman
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman

Jag hade nog kört på en Highland Park 25 eller varför inte en Lagavulin 16 :P
/Broman
Anders Broman
S2000 vortech E85
cx-5 2,5
Krister

Fredrik: Man gör det med rätt sällskap som kan lära dig lite om konsten att uppskatta sådan dryck.
Men enkelt sagt, var inte rädd för att skvätta i lite rumstempererat vatten, sippa små sippar och sug in lite luft så du "skvätter whisky i gomen" så du kan känna själva smaken och inte bara tycker det smakar alkohol och till sist, gör det nykter så du inte redan är vin/öl/sprit fördärvad och bara sveper drycken.
Sen är allt upp till din egen smak och vad du föredrar... säger till när jag är i GBG så kan vi ta oss en liten runda nånstans och testa lite olika.

Kör:
Gladen

Gamla-gubbar-tråden :whistling:
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Skriv svar