Poll: Fyller du oljefiltert innan du monterar det?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fredson
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:18

jag skulle göra det i en nyrenoverad motor men som sagt aldrig vid vanlig service, Inte en enda jävel på jobbet som gör det. sen så är det väll så som scotte säger att det minskar slitage. men ska man vara så noga så ska man varmköra motorn på tomgång varje gång man ska iväg, då jag inte har motorvärmare så tycker jag att det inte är värt att gå upp en kvart tidigare varje morgon [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
sen så ska man inte heller växla vid varvstoppet varje gång som vi honda åkare gör [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] eller varför inte dubbeltrampa kopplingen varje gång man växlar. känns som listan kan göras lång om man e pedant
<span style='font-family:Verdana'><span style='color:blue'>fredrik dalianis www.gatbilar.se/fredson
Prelude 2.2 vtec Fine art edition -93


Audi S6 4.2----vinterbil
gammla bilar:
prelude 2.2 vtec -93 ---SÅLD
VW Golf mk1 GTi----såld
sugen på Honda vtec! </span></span>
M.Håsteen
Inlägg: 74
Blev medlem: 27 juli 2004, 17:34

Jag fyller inte alltid filtret men på finare bilar/motorer så gör jag det.

Finns säkert dom som startar upp motorer med ny turbo på utan att dra runt motorn innan. Vet inte hur länge en turbo är utan olja men man ska inte inleda ett nytt förhållande med en turbo genom att låta den gå torr.
Markus Håsteen

Accord Coupé 3.0 V6 -00
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

Martin S: japp ja förstår exakt hur du menar! bra förklarat, och kan bara hålla med dig, tänkte på hur många varv kammarna går innan de får tillräckligt me olja.. 1000 rpm kanske lite mer med kall motor.. några sekunder spelar roll tycker ja.

tänkte.. bara där finns lite skit mellan vevlagerna tex men mest kammar för dom går ju dubbelt jämfört me vevalxlen, o den går runt utan oljetryck o rätt mängd olja.. de krävs ju egentligen inte många varv för att göra en liten.. minimal repa som kan leda till värre saker längre fram.. nu va de i långsikt ja mena men de man inte ser har man inte skada av brukar de vara..

förutom när de är för sent då är de lika bra att motverka med flera saker detta är ett av dom.
Senast redigerad av eko den 19 oktober 2004, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

har aldrig gjort aldrig set någon göra de, aldrig tänkt tanken...

då är de bra mycket viktigare o inte varva eller belasta motorn något nämnvärt när dne är kall, som man ser många göra.

jaja tycker bara de verkar jobbigt o ha olja i filtret när man ligger där under bilen o ska få de rätt... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] (brukar få blunda så går de bättre [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] )

M linusq
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

<!--QuoteBegin-eko+19 Oct 2004, 18:35:40--><div class='quotetop'>QUOTE(eko 4 19 Oct 2004, 18:35:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tänkte.. bara där finns lite skit mellan vevlagerna tex men mest kammar för dom går ju dubbelt jämfört me vevalxlen<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
öh tvärt om e de väll ?? liten remskiva på veven å stor på kammen.... altså 2 varv på veven =1 varv på kammen
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

<!--QuoteBegin-Kristian+20 Oct 2004, 13:06:33--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 20 Oct 2004, 13:06:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-eko+19 Oct 2004, 18:35:40--><div class='quotetop'>QUOTE(eko 4 19 Oct 2004, 18:35:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->

tänkte.. bara där finns lite skit mellan vevlagerna tex men mest kammar för dom går ju dubbelt jämfört me vevalxlen<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
öh tvärt om e de väll ?? liten remskiva på veven å stor på kammen.... altså 2 varv på veven =1 varv på kammen <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
så sant så !!!
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
ART
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:57

Jag är knappast utbildad bilmek, men... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]

Fick lära mig att man fyller filtret innan montering av min far. Har alltid gjort så, på alla bilar (inte minst då gamla och slitna som kanske har *sämre* oljetryck än nya och fina dito).

Kan inte se varför jag skulle låta bli, även om det möjligen är sant att det inte sliter mer än 'några kallstarter' (vilket jag också undviker att göra några i onödan, brukar putta omkring bilen på singeluppfarten hemmavid) eller att växla vid varvstoppet (vilket jag gör ideligen när bilen är varm, men det ger ju ett *utbyte* för slitaget genom att vara kul...).

Inte slita på prylarna för att man är lat, nej.

Mina 25 öre.
Senast redigerad av ART den 20 oktober 2004, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

my bad..

börjar väl så här. inlopptakt, kompressionstakt, arbetstakt, utloppstakt, under detta öppnas insugsvetnilen först och avslutas med utlopsventilen så klart, allstå vars 1 gång öppnas dom medans vevaxlen går runt 2 gånger.

när man jobbar som plåtslagare så glömmer man meka nästan riktigt tragiskt

yes åter till tråden
Senast redigerad av eko den 20 oktober 2004, 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
fredson
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:18

jag som inte vet. hur fyller man upp vw å audis insatsfilter till tillexempel 4.2an å vr6an..nej jag tror inte ett dugg på det här, känns extremt overkill Vid service ialla fall
<span style='font-family:Verdana'><span style='color:blue'>fredrik dalianis www.gatbilar.se/fredson
Prelude 2.2 vtec Fine art edition -93


Audi S6 4.2----vinterbil
gammla bilar:
prelude 2.2 vtec -93 ---SÅLD
VW Golf mk1 GTi----såld
sugen på Honda vtec! </span></span>
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

Klart man gör!

Lika självklart som att dra ner brallorna innan man skiter! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Freddy
Inlägg: 331
Blev medlem: 3 januari 2005, 20:38
Namn: Freddy Bigun
Ort: Helsingborg/Västerås/Stockholm

väcker denna tråden igen...... hur många är det som gör det nu då?
Freddy Bigün


Honda civic 98 EK3 1.5 vtec-e powa :) *brukis*
Honda Crx Turbo 91 D16Z5 *projekt*
Honda Civic 89 D16A6 brukisen *rost hög**skrot*
Honda Civic 89 D16A6 ner plockad *skrot*
Honda Crx 88 D16A6 skall strax plockas ner *skrot*
Honda Civic 89 D15B2 skall repareras och säljas *reparerad**såld*
Ford sierra 87 R.I.P
Fresa
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

absolut
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Kwan
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:42
Ort: Åhus

Gör också det.
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."

Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
HanneZ
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 juli 2005, 23:50

Tja det bör man säkert göra, filtret rymmer ju en hel del olja samt att oljan går ju inte så jävla fort runt i motorn. Fast om man ska dra lite paralleller till annat så bör ju dom som tycker det är helt idiotiskt att inte fylla på filtret alltid starta med motorvärmare samt modda oljepumpen så den startas innan motorn. Kallstart samt dåligt med olja vid kammarna vid start tror jag sliter 1000 ggr mer på en motor totalt sett om man jämför med fyllt eller inte fyllt oljefilter vid byte.
Hannes Bjurek
Del sol
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Fick tydliga instruktioner av när man skulle göra det för första gången på sin första bil, "Glöm för fan inte fylla filtret och smörja packningen innan ni sätter dit den" .... Det har suttit i ryggmärgen sedan dess. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Freddy
Inlägg: 331
Blev medlem: 3 januari 2005, 20:38
Namn: Freddy Bigun
Ort: Helsingborg/Västerås/Stockholm

<!--QuoteBegin-TriXiE77+21 Oct 2004, 09:56:57--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 4 21 Oct 2004, 09:56:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Klart man gör!

Lika självklart som att dra ner brallorna innan man skiter!  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=45098"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


nja micke jag håller inte med dig....

du skiter ju på dig [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Freddy Bigün


Honda civic 98 EK3 1.5 vtec-e powa :) *brukis*
Honda Crx Turbo 91 D16Z5 *projekt*
Honda Civic 89 D16A6 brukisen *rost hög**skrot*
Honda Civic 89 D16A6 ner plockad *skrot*
Honda Crx 88 D16A6 skall strax plockas ner *skrot*
Honda Civic 89 D15B2 skall repareras och säljas *reparerad**såld*
Ford sierra 87 R.I.P
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Jag har meckat en del med lastbilar, då fyller man alltid på på filtrena, går ju i en hel del =) så filtret fyllar man automatiskt.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

jag monterar mitt oljefilter, sen fyller jag det när det är monterat, :thumbup:

torrsump is the shit :whatever:
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Snuffan
Inlägg: 117
Blev medlem: 25 juli 2004, 11:11
Bil: CTR EP3 -04
Namn: Petra Tornelv
Ort: Halmstad

och hur fsen fyller man det då?
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Honda Civic Type R - 04
Honda CRX Del Sol VTi - 92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Eftersom det inte står någon om det i WSM så gör jag inte det. Man kan ju iofs göra det ändå eftersom det inte direkt är något extra jobb.
Tror dock knappast Honda skulle missa en sådan sak ifall det gör att bilen tar skada.
hondapower
Inlägg: 499
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping
Been thanked: 2 times

innan ja läste denna tråd så hade ja aldrig hört talas om det.
Ifallet där det inte gäller en nybyggd/renoverad motor så att säga.
Fyller inte filtret själv nu heller efter att ja läste denna tråd,gjorde det inte på crx:en heller när den fick ny olja.
Smörjde bara in tätnings gummit på filtret.

ang en vanlig motor som dom flesta motorer idag är så förstår ja själv inte varför man skall fylla filtret innan för att ha olje i filtret redan från början.
har aldrig sätt en olje lampa lysa extra länge pga att man inte fyllt filtret.
Den bråkdelen av tid det tar för motorn att fylla filtret känns som marginel netemot vad en kallstart påverkar.

Scotte eller andra insatta får gärna beskriva mer om detta mer än att det bara tar lite mer tid att få fullt olje tryck och så.
Theis
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 november 2006, 22:55
Ort: Ängelholm

Ni som fyller filtret innan montering får gärna förklara för mig vilka magiska händer ni har som lyckas att ha oljan kvar i filtret om det sitter monterad på sidan av blocket eller uppifrån med anslutningen neråt..
Saknar vridmoment i min Honda
henke
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

Jag har lärt mig att man ska så långt som möjligt fylla filtret med olja när man monterar det. Dock så funkar det mindre bra beroende på bilmodell.

Sen vad man bör göra och vad man verkligen gör, det är en annan femma :D
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Niklas Lilja
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Det är väldigt olika men man kan ju sära på det lite...

Olje filter som sitter underifrån fyller jag t.ex. i STCC Peugeoten fyllde jag alltid.

Ferrari fyller man inte pga att oljefiltret sitter upp och ner och därav startas motorn alltid varje gång utan olja i filtret... (gäller vissa ferrari inte alla men 348, 360, m.m.)

Koenigseggen fyllde jag inte med olja även om det hänger rakt ner... Men då kör man oljepumpen först innan man startar motorn så det fyller oljefiltret och motorn med olja.

Sen finns det också en grej med att man aldrig ska fylla ett oljefilter med olja innan pga att det kan bildas luftfickor i det då, som kan krypa ut när man minst vill det t.ex. vid höga varvtal... Är det tomt och man startar motorn så trycksätts oljefiltret och luftfickorna elimieras.

Om man ska fylla ett filter innan tar det långtid om man ska göra det rätt, man måste få ut all luft ur filtret. Fylla på med lite olja och röra runt sakt, fylla lite till, tills man kommer till fullt då är det viktigt att man rörrunt filtret sakta så all luft kan komma ut.

Men att fylla på ett filter som sitter ifrån sidan som hondan ser jag som lite onödigt då hälften kommer ändå rinna ut innan du fått på det, och det bildas luftbubblor i filtret. Oljan som finns mellan lagret och vev/stakarna/kammarna m.m klarar den korta stunden utan olja förutsatt att man byter efter att motorn varit igång(haft oljetryck) och sen man tappat ur oljan och fyllt på igen och startat.
Är ju värre om motorn stått hela vintern och sen tapar man ur oljan och sätter på nytt oljefilter då är det inte så bra. Då är det bättre att starta motorn på den gammla oljan först och få oljetryck och sen byta olja.

Men som sagt fyll olja i filtret där det går annars skit i det. Jag fyller inte mitt oljefilter till hondan.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
kasal
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 augusti 2004, 15:00
Namn: Johan Svensson
Ort: Falkenberg

Niklas Lilja: Intressant de där med luftfickorna, har ardrig hört de förr men de låter la inte helt orimligt.

Jag brukar ta de ett steg längre ändå, o skruva ur stiften o köra på starten tills oljelampan släcks. då har ju motorn ingen belastning på sig utan olje tryck... e bara va en polare har lärt mig.. //johan
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag fyller aldrig filtret med olja. Det ligger en oljefilm kvar och det blir inget extra slitage. Om det skulle bli det skulle jag vilja se det. På tomgång belastas dessutom lagrena minimalt. På en nyrenoverad motor fyller jag inte heller filtret eftersom jag har smörjt alla detaljer vid montage. Jag säger inte att det är fel att fylla ett filter, men jag kan lova att det är mambojumbo, altså sånt som inte gör någon skillnad. Kanske möjligen ger en bättre magkänsla och kladdigare händer och golv.

Om en motor är nyrenoverad så kör jag den dock på startmotorn utan tändkablar, för att på så sätt få fram oljan med så lite belastning på lager som möjligt. Så kan man göra vid oljebyten så slipper man bli kladdig av oljan i filtret.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 7 juni 2007, 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Ejan
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:09
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander
Ort: Dalarna/Blge

smörjer in packningen men har aldrig fyllt filtret, funkar alldeles utmärkt ändå
#738
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
tantgron
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

Gammal tråd från början, mne jag har inte läst den tidigare, intressant.
Dock känns detta som "cry wolf", finns säkert viktigare saker att varna för. Kan inte tänka mig att det skulle vara fel att tippa i lite olja frutom kommentaren om luftfickorna då. Dock ska man då komma ihåg att ny olja inte är värst ren (dunkolja är dock renare än fatolja), och om man fyller filtret med detta så kommer man direkt att utsätta oljan flr mera skit än nödvändigt. Är det bättre? :)

Hårklyveri på höf nivå? :)
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Forenademotor.se
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

Har väl bytt olja & filter på sisådär 10000-20000 Honda vid det här laget har aldrig för fyllt något filter hitintills bara lite olja på gummi packningen innan man spänner till filtret
och som Joakim Olsson säger det står inte nämnt något om det WSM
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

kul o se att suntförnuft verkar vara vinnare igen ! :)

fyller aldig, o kommer inte göra :)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Skriv svar