Apple/Mac tråden

För Topics som ej är motorrelaterade
Kwan
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:42
Ort: Åhus

Här kan vi diskutera Apple och dess produkter.

Mac OS Leopard släpptes i fredags.
Är det någon som har införskaffat ett exemplar eller funderar på det?

Jag pillade på det i helgen på Macforum, en hel del smarta och läckra funktioner helt klart så lite "vill ha" är det över det. Verkar dock vara lite problem med en del saker enligt rapporter, men det är ju första releasen så det bör ju inte vara felfritt.
Trivs dock riktigt bra med Tiger, stabilt som en husgrund.

Vad har ni andra att säga?
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."

Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Hade jag inte varit hemma, sjuk, så hade jag redan haft det installerat på min Macbook Pro. Verkar riktigt najs. Pratade med en kille på Microsoft idag och jag fattar inte hur dom kan vara så arrogranta fortfarande.

Vista suger (jo jag har det på en schysst pc - så jag VET att det suger) och Apple har precis släppt sitt bästa operativ någonsin.
#892
2008 wrx sti
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Trivs hur bra som helst i OSX miljö efter att ha varit inbiten windowsanvändare/tekniker sen innan win95... har till och med fått far o mor att sälja sin PC till förmån för en iMac. (Även de är jättenöjda)

De fick sitt leopard idag (kostade 85:- då de köpte sin iMac efter 1:a oktober)... själv funderar jag på om jag skall köpa det eller avvakta lite... men känner jag mig rätt så köps det nog snarast.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Kraft börjar bli en jävel på OSX också, så honom kan ni ringa om ni vill ha support.. :)
#892
2008 wrx sti
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Inväntar ryktena om Mac nano, men om jag inte hört nåt före nyår så blir det nog en mac mini istället. Diggar mac stenhårt som hemmaburk (vet inte om man får säga det när man jobbar inom windowsdeployment?) :)
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Mac nano? :) berätta mer!


BTW har precis fått vantarna på en Ipod touch. 16 GB. Fan vad den är najs. :thumbup:
Senast redigerad av MagnusL den 29 oktober 2007, 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
#892
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Krister skrev:Trivs hur bra som helst i OSX miljö efter att ha varit inbiten windowsanvändare/tekniker sen innan win95... har till och med fått far o mor att sälja sin PC till förmån för en iMac. (Även de är jättenöjda)

De fick sitt leopard idag (kostade 85:- då de köpte sin iMac efter 1:a oktober)... själv funderar jag på om jag skall köpa det eller avvakta lite... men känner jag mig rätt så köps det nog snarast.
Låna deras skiva :D
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Äh.. orka va pirat..
#892
2008 wrx sti
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Angående mac nano så är det väl bara rykten änsålänge, men här har du exempelvis en artikel:

<a href="http://www.idg.se/2.1085/1.124266" target="_blank">http://www.idg.se/2.1085/1.124266</a>

Ser toknajs ut...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Hmm.. ser ut som en Apple TV. Skulle den komma vore det coolt. Jag har dock hört tvärtom, att dom skulle lägga ner hela serien med miniburkar eftersom dom säljer för dåligt.
#892
2008 wrx sti
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Ja tidigare i våras så pratade dom ju om att lägga ner mini. Men då uppgraderade dom den istället i somras så man blir ju lite osäker på ryktena.. :)
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Körde Mac å PC parallelt ett tag. Visst Mac har sina bra sidor. Men det blev tillslut att macen bara stog å samlade dam.
Men visst snyggare datorer får man leta efter.
Gammal räv...
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Jag har en ipod nano, och jag har fan misshandlat den helt sjukt... den funkar kanon fortfarande och har aldrig krånglat...

Jag funderar på att köra mac os på min pc, men jag är osäker för jag kan inte ett skit om mac os... jag har märkt att jag använder min pc mestandels till media saker... så jag tänkte ha både mac och gaymaicrosoft på så jag kan spela om jag vill.

tror ni som kan mac os att jag kommer ha problem med mac os? jag är la rätt duktig på xp och jag har lärt mig allt själv typ.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Sist jag kollade så var det riktigt jobbigt att få igång OsX på en vanlig PC. Hårdvaran måste även vara "nära" Macens. Däremot går det bra att göra tvärtom och få igång Windows på de nya Intel-baserade Mac:arna.. Det kanske var så du tänkte?
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Magnus: Mmm, iPod Touch är grym, funderar på att köpa en själv. Enda som sätter käppar i de hjulen är att iPhone är så jäkla nice och det vore dumt att köpa en iPod Touch för att sen köpa en iPhone.

Pirat, njae, känns liksom inte motiverat när man får ett fullfjädrat OS för 1200:-. Samma med deras egna Office variant, iWork, som har Numbers/Pages/Key Note... 799:- har jag för mig.

Mac Nano, har mina tvivel, speciellt då många på user base för AppleTV sagt att de saknar just DVD-spelare. Men inget är ju omöjligt men jag tror snarare på en uppgraderad AppleTV. Sen är framtiden för Mac Mini osäker men det ryktas även lite lätt om ytterligare uppgradering av den.

OSX på en PC, nja, inget jag skulle kalla stabilt. Visst, det finns de som fått igång det och det funkar bra men tydligen inte 100%. Köp en Mac istället.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Krister skrev:Magnus: Mmm, iPod Touch är grym, funderar på att köpa en själv. Enda som sätter käppar i de hjulen är att iPhone är så jäkla nice och det vore dumt att köpa en iPod Touch för att sen köpa en iPhone.
Håller med, men jag fick min gratis. :)
#892
2008 wrx sti
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Ja, det är ju aldrig fel.
Funderar starkt på att be någon kollega som åker till USA att köpa en 16GB till mig... är ju lite prisskillnad med dollarkursen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
M Säverot
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

2 av mina kollegor har köpt iphone nu och man blir ju grymt sugen, grym kvalitets känsla på både hårdvara och mjukvara, dock så är ju det lite tråkigt att dom ej stöder 3g eller mms men det går ju maila bilder iaf, lutar att jag faller för grupptrycket jag med
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

M Säverot: Mmm, samma här, två kollegor som har. Men den ena kollegans telefon har nåt fel på sig, den klarar inte av simkortet mer än någon minut sen blir det sim-card error.... skoj att lägga ut 3k på en telefon som inte funkar som telefon.

Sen saknar den just push-mail vilket är något jag inte vill vara utan längre.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
M Säverot
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

Krister skrev:M Säverot: Mmm, samma här, två kollegor som har. Men den ena kollegans telefon har nåt fel på sig, den klarar inte av simkortet mer än någon minut sen blir det sim-card error.... skoj att lägga ut 3k på en telefon som inte funkar som telefon.

Sen saknar den just push-mail vilket är något jag inte vill vara utan längre.
tråkigt det där med simkortet har jag faktiskt inte hört innan
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Vi har kollat lite på nätet och det är fler som råkat ut för det... så i slutändan har han en dyr 8GB iPod Touch med kamera.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
SiR
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 april 2004, 03:28

jag är en "switcher" sedan 8:e oktober (imac 2,4 24") och jag kan säga att jag är innihelvete nöjd

det tog några dagar att vänja sig...nu saknar jag inte windows ett dugg.

funderar även på att skaffa mig en 12" powerbook eller en macbook :)
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

jag kommer aldrig köpa en mac dator, varför betala more for less? men det låter ju lite tråkigt att man inte kan köra mac os på pc utan probbs, jag ska prova så får jag updatera hur jag upplevde de.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Hehe.. jag skulle säga att man betalar more for more och jag tycker det är värt det.


Ps. Just den modellen av Macbook jag har blev utnämd till årets bästa Vista dator av en av världens största PC-tidningar.. sug på den.. ;)
#892
2008 wrx sti
MaxBoosT
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Ort: Göteborg

Har börjat köra Leopard på min Macbook, är inte så jätte nöjd faktiskt..den hackar upp sig ofta o Safari fungerar inte så jätte bra. Vill gärna ha lite tips på bra gratis program...som webbläsare och en motsvarighet till msn, för att msn för mac suger fett..

en annan fråga...vilket program använder ni när ni ska kolla på film?? Det ska gå o få dit undertexter också. Kör VLC nu men är inte så nöjd med den.
Senast redigerad av MaxBoosT den 30 oktober 2007, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
kush and a swisha, money over bitches..
Kwan
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:42
Ort: Åhus

Håller med MagnusL där, man betalar mer för mer. Tycker också det är värt det.
Jag gick över till mac för ett år sedan ganska precis. Innan dess när man fick höra ordet "Macintosh" så rustade man bara på axlarna och tyckte att windows dög.
Nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka. Där finns så många finurliga funktioner i Mac OS som jag inte hade klarat mig utan idag, och det bästa av allt....allt bara fungerar och är självklart.
Sen är ju Apple´s produkter överlägsna när det kommer till utseendet.

Det verkar ännu vara för mycket problem i Leoparden för att jag ska byta upp mig. Tråkigt men det blir förhoppningsvis bättre. Tiger släpptes för typ 2,5 år sedan har jag för mig och det uppdateras ju fortfarande då och då. Men maken till OS har jag inte varit med om :)
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."

Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

MagnusL: Så sant som det är sagt, slightly more for more. För sån enorm priskskillnad är det inte när man tittar på dessa prestandamaskiner. Sen visst, det går att få en PC laptop för 6k om man vill men en sådan skulle jag aldrig i mitt liv köpa då jag vet om att de sätts ihop med undermåliga komponenter.

MaxBoost: Själv kör jag aMSN då den även stödjer video med kameran som sitter i ramen, firefox för att surfa, kollar filmer gör jag med quicktime pro (aldrig brytt mig om undertexter så vet inte hur det funkar där), mailen läser jag i Mail (var först orolig över hur jag skulle klara mig utan Outlook, men nu sitter jag bara på jobbdatorn och irriterar mig på outlook). För Torrents så använder jag Transmission.
Sen ett program som är helt överlägset, finns till win också, är Salling Clicker! Så underbart att styra allt som har med datorn att göra från mobilen... med Album Art och allt i luren. Tvekade inte en sekund på att betala för programmet.

Kan säga att jag switchade i mars och sedan dess har jag haft ett väldigt problemfritt datorliv där hemma... så det existerar inte att jag byter till PC om det inte händer något väldigt revolutionerande. Funderar på att sätta upp en Mac Mini med Leopard Server på också för att leka lite. Kommer definitivt bli en Mac Mini som mediadator när vi flyttat.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Adium är en mycket poppis MSN klient, den stödjer i dagsläget inte ljud/bild men version 2 kommer göra det ryktas det.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
MaxBoosT
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Ort: Göteborg

Tack så mycket för tipsen Krister!! ;)
kush and a swisha, money over bitches..
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Mac is da skit

hade inget vettig att skriva jag är trött
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Skriv svar