Preludeoptimering

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Så var man ägare till en någorlunda välhållen Prelude 2.0 - 93. Den har bott i Italien och verkar ha stått i garage. Rost finns det inte ett spår av, lacken är inte solblekt och vägmätaren står på snart 11000 mil.
Den skall användas till långpendling och kommer att rulla ca. 60 mil per vecka. I stället för att göra som de flesta här, dvs. trimma för banracing, dragracing eller allmän "pimpning" så tänkte jag försöka optimera den för komfort, tillförlitlighet och låg bränsleförbrukning. Första åtgärd blir en stor service med kamremsbyte och allt annat.

Efter att ha kört med den ett tag så har jag några frågor som erfarna Preludeägare kanske kan svara på.

Bilen är överstyrd vilket jag inte är van vid från andra Hondor. Det är lite svårt att kvantifiera överstyrningen men min fråga är hur det egentligen skall vara. Bilen går rakt och fint men behöver jag göra en hjulinställning?

Det hörs ett vinande från växellådan på 4:an och 5:an när man kör i låg fart. Över 60 - 70 så överröstas vinandet av annat brus. Brukar det höras något från växellådan ?

Förbrukningen ligger på 0.76 - 0.78 i motorvägsfart 110 - 130 vilket jag tycker är lite för mycket. Jag misstänker att det blir något bättre efter en rejäl service. Det luktar tex. rejält fett med bensin från avgasröret vid kallstart.
Några tips på motorkontroller jag skall be verkstaden om vid den kommande servicen?

Bilen är ganska lågt växlad och skulle helst behöva en sjätte växel. Jag tänkte fuska lite med hjulstorleken för att få ner varvtalen vid en given hastighet. Är det någon som har några erfarenheter från liknande experiment? Jag tänkte öka omkretsen med kanske 10 - 15% för att få ner varvet till mer normala nivåer. Jag vet att 5% är max tillåtet men jag får väl besiktiga med vinterdäcken...

Tips mottages tacksamt. Jag kommer att redovisa "projektet" här efter hand.
Hans Hagberg
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Om du är medlem ska du helt klart starta en projekttråd och visa om eller hur dina förbättringar mot fulländad komfort uppnås i en Prelude. Många saker kan man säkerligen applicera på alla andra modeller som man vill höja komforten i.

Steg ett måste vara att smörja alla lister och spruta tjockt rostskydd överallt du kommer åt i skärmar, dörrar etc.
Steg två är att montera asfaltmatta på alla synliga plåtbitar i coupen.

För att minimera bränsleåtgång är ett par smala däck samt en hjulinställning med noll i toe och camber en bra början.
Tror det sitter 205.55.15 på prelude om jag inte minns fel, borde kunna gå att ha 195.65, som både är rejält högre samt smalare men även en av de billigare dim på marknaden. Vlj ett däck som inte har mycket pilmönster, utan gärna ett som heter Db low, fuel cutter etc. Kolla så bromsarna löper fritt.

Motormässigt är det inte fel med nya stift samt helservice. Kolla luftfilter samt byt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

M Scotte skrev:För att minimera bränsleåtgång är ett par smala däck samt en hjulinställning med noll i toe och camber en bra början.
Tror det sitter 205.55.15 på prelude om jag inte minns fel, borde kunna gå att ha 195.65....
205.55.15" = 2.2 & 2.3
195.65.14" = 2.0

Jag har för mig att jag körde 185.15" på mina vinterdäck till Preluden.. minns inte riktigt dock.
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Det sitter 205/55/15 på bilen nu. Standarddimensionen skall vara 195/65/14 enligt dokumenten. Jag skulle dock behöva gå upp till 195/65/17 eller något i den stilen för att få ner varvtalet (ca 13%). Har inte kollat om det finns sådana däck av lämplig typ. Jag vet heller inte riktigt hur mycket plats man behöver i hjulhusen för att fjädringen skall kunna bottna utan att hjulen tar i.

Är det förresten någon här som åkt fast för felaktig däcksdimension ute i verkligheten någon gång?

Filter, vätskor, tändstift etc. kommer att bytas vid servicen. Jag kommer också att be om ventiljustering, bromsfix och tändinställning.

Hur är det med hjulinställningen? Skall den vara neutral som original?

Jag är lite restriktiv med att göra saker som ökar vikten på bilen (asfaltmattor) eftersom det ger vissa negativa biverkningar. Vi snackar ju ändå om en sportbil...
Mitt patent mot bullerproblem är en bra MP3-spelare med hörproppar. Det funkar utmärkt och ger en ljudkvalité bättre än någon rimlig bilstereo.
Hans Hagberg
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Om du vill behålla sportbilskänslan skall du passa dej för att sätta på för stora hjul då det gör bilen märkvärt slöare samt svårare att bromsa in, skulle nog hållt mej till en marginell ökning där.
Angående vinandet i lådan så kan du alltid prova o byta oljan, o då till Hondas växellådsolja.
Håll dej till original avgas så går den tyst o fint. Likaså vid däck köp, läs igenom lite tester o köp tysta däck.
Kanske ställa fram tändningen något för att få ner bräsleförbrukningen, bör ju bli någon extra häst för samma mängd soppa, i alla fall mitt tankesätt .O andra sidan bör du köra på högre oktan då. Kanske lite E85 ihop med bensin? Många funderingar blir det ... :snurrig:
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

Noice cancelling lurar fixar bullernivån.
Honda bullrar rent allmänt mycket i coupen.
0.76-0.78 tycker jag låter rätt bra redan där. Vill du åka äckligt snålt skaffa en civic vei 92-95 eller civic 95-99 vtec-e. Båda går att köra under 0.5 utan större ansträngning.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Jag är väl medveten om Hondas svaghet, dvs. priset för de körglada hjulupphängningarna = vägbuller.

Jag har också en Civic Aerodeck-99 med 1.5 liters Vtecmotor och den går att köra på 0.63 under exakt samma förhållanden som Preluden när den drar 0.78.
Då kör jag Civicens motor i "Vtec högeffektläge" hela tiden, dvs. över 3000 rpm.
Jag har testat en hel del bilar på exakt samma sträcka. Som jämförelse drar en Toyota Aygo 0.65, Toyota Corolla 0.86, Honda Jazz 0.58 och Accord Tourer 0.8.

Preluden verkar ha lägst luftmotstånd av alla dessa uppräknade testobjekt. Jag brukar testa sluthastighet vid rullning utför Hallandsåsen. Preluden når ca 140 km/h. Förbrukningssiffrorna verkar vara ganska proportionella mot detta testresultat (rulltest). Det är därför jag misstänker att jag kan få ner Preludens förbrukning till under 0.7 med lite tricks. (Jag har kört ekonomirally förr i tiden och är väl förtrogen med hur man optimerar sin energiförbrukning.)

Jag har nu hittat några lämpliga däck-kandidater för att åstadkomma min olagliga hjulomkrets. Den enda osäkerheten är huruvida det får plats utan att hjulen tar i om fjädringen bottnar. Både Pirelli (P6) och Michelin har tysta och lättrullande däck i rätt dimensioner.
Hans Hagberg
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

En liten uppdatering av mitt Prelude-projekt...
Har nu gjort en stor service på bilen (kamremsbyte etc.) och kört några 100 mil. Alla vätskor och filter är bytta. Bromsanlägg är eliminerade, ventiler justerade, tändstift nya etc.
Bränsleförbrukningen ligger nu på ca 0.68 vid 90 km/h. Kör man i mer normal Prelude-fart, dvs 120 - 140 så hamnar förbrukningen på 0.78 - 0.82 beroende på yttre förhållanden.
Jag har mätt noggrannheten i hastighetsmätaren och den visar i det närmaste exakt korrekt fart så siffrorna stämmer nog bra.

Det finns nu inte så mycket mer normal optimering att göra så nu får jag ta till grövre åtgärder. En huvudåtgärd blir att öka hjul-omkretsen för att få ner varvtalet och samtidigt byta till däck med förhoppningsvis lite mindre rullmotstånd. Mellan 6 - 10% ökad omkrets kan jag åstadkomma utan att använda speciellt extrema däcksdimensioner. Detta kommer att ge motorn lite mer motstånd vilket leder in på en annan typ av optimering. Jag misstänker nämligen att optimering av motorns verkningsgrad kommer att märkas betydligt bättre när motorn har lite att jobba med. Nu varvar den så mycket att det känns som om luft och rullmotstånd utgör en alltför liten del av energiförlusterna.
...
Senast redigerad av HAHA den 1 oktober 2007, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Hagberg
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Om den har 195/65 14 orginal som bör du nog inte gå upp till mycket mer än 195/65 15 eller kanske 185/65 16.
Sen se till att du har rätt lufttryck dom brukar rekomender 2-3 hekto mer än tillverkaren angett.

Moondisk på fälgarna för lägre luftmotstånd eller vanliga men lätta alu fälgar. (Kanske sådana som sitter på nya Civic HYBRID, de fälgarna är lätta och troligtvis optimerade för lågt luftmotstånd, men osäker på dimension)

Olja nästa gång du servar bilen antingen om du byter olja själv eller om verkstad gör det som köpt en syntetisk olja som är 0w-30 eller 5W-30
så får du lite mindre motstånd i motorn än med en 40 olja.

Starta en projekt tråd, jag vill höra mer om detta och vad du lyckas med.
Lycka till! Mvh, Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 2 oktober 2007, 07:56, redigerad totalt 1 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Boomi
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 augusti 2005, 20:39
Ort: Oskarshamn

Skaffa Ctr stolar är en bra sak för komforten, gud så skönt man sitter i dom. Körde till malmö med min ca 35 mil, utan att känna nånting någonstans.

Sen har jag hört att ITR stolar ska vara till och med bättre.
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Civic H22a EG hb -94:a
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Hjulen som sitter på nu är 15" Hondafälgar med 205/55 BF Goodrich. Jag kör redan med ganska högt lufttryck.

Går jag upp till större dimensioner så minskar varvet med följande:
195/65/15 4.7%
205/65/15 6.9%
215/65/15 9.0%
195/65/16 8.8%
205/60/16 7.5%
205/55/17 8.3%

Har jag bara korrekt offset på fälgarna så skall ovanstående få plats utan problem. Jag tror inte det påverkar prestanda negativt. Det finns ju växellåda och med lägre varv kan jag dra tvåan till 100 vilket borde gå fortare än att växla till trean. Jag är lite tveksam till att byta ner mig till alltför höga och smala däck. Det är ju ändå en sportbil och mycket av körglädjen ligger ju i kurvgreppet, speciellt på den lätta 2.0-Preluden som inte accelererar så våldsamt. Jag lutar åt 205/60/16 ...

Mina favoritkandidater till sommardäck är: Pirelli P6, Michelin E3A och Continental PC2 eftersom de verkar ge låg ljudnivå och bra köregenskaper.

Jag har lite problem att hitta bra 16" fälgar. Man vill ju att det skall se bra ut men samtidigt bjuder det emot att köpa "bling-fälgar" med för hög vikt och tvivelaktiga egenskaper. Eftersom bilen trots allt är en "billig" bruksbil så känns det tokigt att lägga för mycket på nya fälgar. Om någon ser något bättre begagnat 16*7 med offset 45 - 55 så tipsa gärna. Treekrade fälgar står högt på önskelistan. (se separat tråd under styling-forumet).

Jag kommer nog att avvakta tills jag hittar något jag blir nöjd med eftersom nuvarande däck är i nyskick och vintersäsongen närmar sig. Jag behöver därmed vinterdäck först.
Har dålig koll på vilka vinterdäck som är i linje med mina önskemål och samtidigt förhindrar trafikolyckor. Jag tror jag föredrar dubbdäck trots att det sällan behövs.
Senast redigerad av HAHA den 2 oktober 2007, 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Hagberg
oscii
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

Två däck som du verkigen ska kola upp är
Bridgestone härliga våt egenskaper samt tysta å smidiga
Falken mycke bra japanska däck
Pirelli å Continital finns inte i min värld hua.........

Ang dubbade vinterdäck så dom väldigt miljövänliga river upp allt möjligt skit från vägbannan
samt ser till att polarns vindruta blir spräckt.
lagstiftare å bilglas tillverkare har säkert träffats på samma partaj hua. :hmm:

MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Det var ju ett seriöst inlägg :blink:
Jag räknade till 17 grammatiska och stavfel på 7 rader text...
Frånsett den lilla detaljen så är det mycket stor skillnad mellan olika däckmodeller inom samma fabrikat. Att säga att ett däck är bra utan att ange modell bara för att det har ett visst märkesnamn är ungefär som att påstå att röda bilar går fortare än svarta.

Har du referenser till tester eller egna mätdata så mottages det tacksamt. Själv bläddrar jag omkring bla. på <a href="http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifensucher.pl" target="_blank">dackonline.se</a> där det finns länkar till tester samt stor statistik från användare att gå på. De tre däcken jag räknade upp sticker ut vad det gäller buller, rullmotstånd och vägegenskaper. Andra modeller från samma tillverkare gör det inte...
Hans Hagberg
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

En liten uppdatering...

Har experimenterat lite med luftmotståndet och det verkar som om bränsleförbrukningen sjunker med ca 5% om man kör med backspeglarna infällda. Detta gäller motorvägskörning i ca 120 km/h.
Har nu testat detta i ca 70 mil och förbrukningen är nere på 0.75.
Reservation för att yttre förhållanden inte har varit jämförbara. Eventuellt kan skillnaden vara större eftersom jag kört en del i regn och kraftig motvind.
Hans Hagberg
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

ett öppet sportfilter skulle kunna göra liten liten skillnad oxå. tror det skulle märkas mest för den som kör långt. givetvis blir insugsljudet lite högre men när du kör jämn fart bör du nog inte märka av de är nog när du accelererar.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Du kan ju täta igen stora delar av luftintagen i fronten, för att förbättra aerodynamiken.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Jo - jag kommer nog att göra en del "aero-mods" framöver.
Hittade förresten ett intressant forum där entusiaster diskuterar sina energibesparande bilexperiment. Många använder just Honda pga. bilarnas effektiva drivlinor vilket gör att de svarar bra på aerodynamiska optimeringar.
<a href="http://www.gassavers.org/archive/index.php/f-11.html" target="_blank">http://www.gassavers.org/archive/index.php/f-11.html</a>

Där finns bla. en kille som byggt om sin gamla Civic till ett uppskattat CD på nedåt 0.16. Detta kostade tydligen bara några 100-lappar för plast, spackel, tape och aluminium...

Backspeglarna var det enklaste att börja med eftersom man inte ens behöver stiga ur bilen för att vika in dem. Frågan är om man får lov att ta bort dem helt och ersätta dem med något annat, tex. kameror eller inre speglar.

Nästa aeromod blir hjulen som dels skall bli större, smalare och få lägre luftmotstånd med nya fälgar.
Därefter blir det nog spoilers framför hjulen för att minska turbulensen ytterligare.
Kanske täcker jag bakre hjulhusen på prov. Om det ger god effekt så kanske det går att tillverka någon transparent kåpa som inte åverkar för mycket på utseendet.

Luftintagen (grillen) går nog att göra något åt men det verkar som om det krävs ett helhetsgrepp om hela frontpartiet för att det skall få någon avgörande effekt.

En annan enkel åtgärd är att skruva fram tändningen och köra på 98-oktan eller lite mer etanol. Jag har dock inte lyckats hitta några siffror på hur mycket man kan skruva och hur mycket effektökning man kan räkna med. Någon som vet?

Byte till ett avgassystem med mer flöde kan bli aktuellt när det nuvarande tar slut. Osäkert vad detta kan ge om man går hela vägen från headers och bakåt. Jag kan konstatera att det ger mer hästkrafter, speciellt om man mappar om men om det går att förbättra verkningsgraden är mer osäkert.

Jag har ännu inte sett något seriöst före/efter-data på byte av insug som visar på bättre verkningsgrad. Det är ju en enkel och billig modifikation så om någon vet något så tipsa gärna.
Senast redigerad av HAHA den 18 oktober 2007, 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Hagberg
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Du leker med det här för skoj skull eller? bara för att se hur lite du kan få ner den till?
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Jo - det är väl ungefär samma nöje för mig att se hur mycket jag kan höja verkningsgraden som det är för andra att se hur fort de kan åka en kvartsmil.

En stor skillnad är dock att jag lurar "staten och kapitalet" på en massa bensinpengar. Jag ligger ju och kör 3000 - 4000 mil om året med nuvarande tempo så det kan bli ganska lönsamt med denna lilla lek.
Hans Hagberg
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Hej Hans, var ett tag sedan, undrar vad har du gjort mer med bilen å vad har du lyckats få den att dra som lägst å vad snittar du?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Jag har nu hunnit skaffa nya fälgar och däck. Mina gamla 15" fälgar får göra tjänst som vinterhjul och däcken som satt på (205/55 BF Goodrich) skall säljas. Jag köpte ett set med Enkei Racing 16" lättviktsfälgar av Eko här på forumet (trevlig kille).
Till dessa skaffade jag 195/65/16 Continental Premium Contact2. Detta var i princip de enda däck jag kunde hitta med denna dimension som är 5% större omkrets än original, dvs. max tillåten förändring.

Dessa däck är kända för att ge mycket bra vägegenskaper och komfort (ljudnivå) vilket var något jag eftersträvade. Samtidigt är de därmed något mjuka i gummit vilket ger högre rullmotstånd. Nu kör jag dock max tryck 51 psi (3.5 bar) så det kompenserar bra och bilen rullar hur långt som helst om inte luftmotståndet saboterar. Planen var att minska bränsleförbrukningen genom lägre motorvarv, lägre luftmotstånd från hjulen samt lägre rullmotstånd.
Rullmotståndet blev väl i stort sett oförändrat men varv och luftmotstånd bättre. Förbrukningen har nu sjunkit ytterligare ca 5%. Det är dock svårt att avgöra eftersom vädret är kallare och förhållanden varierar hela tiden. Senaste tankningen låg jag på 0.72 men då har jag förstört snittet genom diverse annan körning. Jag räknar med ca 0.70 vid mer normala förhållanden, dvs. 115 km/h motorvägsfart)

För övrigt kan jag varmt rekommendera 195/65/16 på Honda Prelude. Jag kan jämföra med både 205/55/15 (BF Goodrich) samt 205/50/16 (Yokohama banracingdäck) vilka satt på mina nya 16"-fälgar när jag köpte dem. Lågprofildäcken är möjligtvis snabbare på en slät och fin racerbana men i praktiken på normala vägar så ger mina nya däck bättre väghållning. Lågprofildäcken hade en tendens att studsa, spåra och inte få riktig kontakt vid entusiastisk körning. De nya 195/65/16 sväljer alla ojämnheter och rullar obehindrat fram över gropar och elände och visar aldrig den minsta tendens till konstigheter. Komforten har också blivit mycket bättre och bilen har nu noll tendenser till spårning. Accelerationsprestanda har antagligen blivit bättre med den större omkretsen eftersom jag nu kan dra tvåan till 100 och jag får mer gummi i marken tack vare högre profil. Eftersom jag kör med breda 7" fälgar på 195:or så får däckssidorna mycket bättre stöd än vanligt och i kombination med högt tryck så sviktar de inte märkbart. Jag skall göra en riktig mätning på prestanda så småningom.

Skall se om jag kan hitta en bild på bilen med de nya jättehjulen...

För övrigt så har jag en lång lista med optimeringar som skall göras. Jag har dock upptäckt att det är omöjligt att utvärdera effekterna utan riktig instrumentering. Jag skall beställa ett flödesinstrument (SuperMID - se separat tråd) för att fixa detta. Behöver dock oscilloscopmäta injektorerna innan den kan byggas...

Skulle också behöva hyra in mig i ett garage för alla ombyggnationer och modifieringar. Har ingenstans att stå i dagsläget vilket gör det trögt, speciellt på vintern. Någon som har ett tips på hur man kan lösa detta problem i Göteborgstrakten?
Senast redigerad av HAHA den 30 november 2007, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Hagberg
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

En annan sak jag glömde nämna var att jag börjat experimentera med "Pulse & glide" körteknink. Det är detta något ointuitiva körsätt som möjliggör de extrema bränsleförbrukningssiffror man kan se i tävlingssammanhang. Jag skall starta en separat tråd om detta i framtiden men kan nämna att jag inte nått några spektakulära resultat på Preluden i hög motorvägsfart ännu. Behöver antagligen optimera luftmotståndet mer först. Däremot på min Aerodeck så verkar det fungera kanon. Förra helgen gjorde jag en tur och retur till sommarstugan på totalt 35 mil med 4 pers i bilen och full packning. Det var fint väder och minusgrader åt ena hållet men regn och motvindsstorm på hemvägen. Jag körde i kanske 100 i medelfart på E6:an och snittförbrukningen hamnade på 0.43! Detta utan speciellt extrema trix och utan att störa trafiken.
Hans Hagberg
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Prelude som ni aldrig sett den förut...
Bilen är faktisk höjd 27 mm jämfört med original tack vare de stora hjulen.
Bild

Fälgarna har ET=51mm och kombinerat med de smalare däcken undviks onödigt luftmotstånd från utstickande hjuldelar.
Bild
Senast redigerad av HAHA den 1 december 2007, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Hagberg
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

tycker de här va en rätt ball men dum tråd...älskar läsningen, men de e ju int speciellt bra sätt o lura staten på bensinpengar, då du lägger ut dom på delar istället...

du får köra bra många fler mil för att de ska löna sig mot o bara ha kört den i orginalskick...

kämpa på
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Jo jag har tänkt så som du med Patrik, men detta är en form av trimning med, det är roligt att se vad hur lite man kan få en bil att dra!
Mvh. Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

absolut!!
Det var främst det jag påpekade (om de gick fram?).

Men oavsett så tar de många långa mil innan man får återbäring i fickan för alla utgifter...

som sagt Kämpa på!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Läste lite om den där Pulse & Glide tekniker, låter väldigt intressant. Återkom gärna med resultat.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
HAHA
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 juli 2007, 11:25
Ort: GBG

Hittills har jag nog inte lagt ut några pengar i onödan. Däck och fälgar måste man ju ha ändå och man kan lika gärna passa på att välja något optimerat. Precis som ni konstaterar är detta även en form av effekt/prestanda-trimmning. Istället för att bygga om motorn och pumpa in mer bensin för att öka tillgänglig effekt på drivhjulen så kan man istället minska energiförlusterna och få samma prestanda. Fördelen med den senare metoden är att driftskostnaderna minskar radikalt och koldioxidutsläppen reduceras.

Med tanke på hur många på detta forum som försöker åstadkomma måttliga effektökningar med små modifikationer på insug och avgassystem så borde detta vara högintressant. Att vinna 10-20 hk i form av minskat luftmotstånd och andra effektförluster kostar nästan ingenting i delar. Det krävs dock några timmars arbete och lite kunskaper (vilka kan fås på nätet).

Nåväl - Nu har jag gjort årets sista tankning med sommardäcken och nu åkte de nya vinterhjulen på. Denna körning bestod av tre resor på min mätsträcka, dvs. HBG -> GBG -> HBG -> GBG. Totalt kördes denna gång 72 mil med skillnaden att jag nu haft 98 oktan i tanken. Förhållandena har dock varit lite annorlunda med något högre temperatur men mycket regn och elände. Å andra sidan har jag då kört något långsammare på ca 30% av sträckan. Ca 5% av milen har varit kort stadskörning med förrödande kallstarter. Snittförbrukningen slutade denna gång på 0.68 vilket är bästanotering vid högfartskörning. Denna förbrukning har jag tidigare endast kunna uppnå genom att köra i konstant 90 km/h.

Bränsleflödesmätare är nödvändigt för att utvärdera olika förbättringar och jag hoppas kunna få fixat en sådan inom kort. Behöver mäta upp vågformen på drivsteget till bränsleinjektorerna för att kunna specialanpassa en flödesdator till Preluden. Har tyvärr inte tillgång till digitalt oscilloscop själv men får försöka lösa det med ett lånat analogt...
När detta är på plats blir det meningsfullt att börja modifiera på allvar...
Hans Hagberg
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Den vart verkligen skitful med dom hjulen =)

Jag läste förövrigt nånstanns att man höjde topfarten på nån bil med ganska mkt (20kmh typ) genom att bara tejpa skarvarna i karossen.

Det är mycket kul läsning, vi har väldigt annorlunda syn på körning men det är ändå skitskoj att läsa och se hur mycket man faktiskt kan förändra till det posetiva beroende på hur man ser det då självklart.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fälgarna passar klockrent på bilen, och med en sänkning och "rätt" däck hade den blivit kanonsnygg! Men syftet är något helt annat i denna tråd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar