Honda satsar på STCC 2008

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Paul H
HPC Guld Medlem
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Det blir tvåbils team till nästa år.

<a href="http://www.honda.se/sw174.asp" target="_blank">http://www.honda.se/sw174.asp</a>
Paul Tuveneld
Åberg
Namn: Mikael Åberg
Kontakt:

saxat från STCC.se

Volvo rustar, BMW försvarar, Seat ansluter.

Nu släpper nästa stora bilmärke sin bomb inför den glödheta STCC-säsongen 2008.

Honda värvar forne mästaren Thed Björk bredvid rutinerade Thomas Engström. Bildar tvåbilsteamet Honda Racing och refererar till sin F1-satsning.

- Honda gör aldrig något halvdant. När vi bestämmer oss för att slåss så gör vi det på allvar, STCC 2008 är absolut inget undantag, säger Carina Prodenius Wihlborg, Hondas PR-chef.

Honda deklarerade tidigt att de skulle presentera sin största satsning på STCC någonsin i samband med fredagens presskonferens. Vilka förare det handlade om var i det längsta hemligt. När det släpptes så var det lika självklart som den vision Hondas grundare Soichiro Honda deklarerade i början på 1950-talet "Honda ska besegra världen". 2006-års mästare Thed Björk värvas från Audi och tar plats bredvid Thomas Engström som förare. Enbilsteamet Engström Motorsport blir tvåbilsteamet Honda Racing, 12 man blir drygt 20 och uppbackningen från Honda är den största genom tiderna. STCC-satsningen går i linje med Hondas F1-satsning där Ross Brown värvas från Ferrari samt det beryktade eventuella intåget i VM-serien WTCC.
- Vi gör den här satsningen med ett enda syfte. Att vinna, säger Prodenius Wihlborg.

Thomas Engström har kört Honda i STCC sedan 2002, vissa säsonger själv, något år i en tvåbilskonstellation. Kommande säsong är dock upprustningen betydlig.
- Vi började diskutera att köra ett tvåbilsteam redan förra året. Till nästa år går det att genomföra med tanke på Hondas internationella satsningar och stora engagemang. Jag har själv varit med och påverkat vem vi ska ta in som förare och mitt förstahandsval var Thed. Ska vi göra det här så ska vi göra det med den bäste föraren och i mina ögon är Thed den bäste, säger Engström.

Theds STCC-karriär har varit krokig. Han har gått från olika bilmärken, började köra för BMW och Westcoast Racing, gjorde en chansning som fick många att höja på ögonbrynen då han 2006 gick till Audi. Frågetecknen rätades ut, Thed ledde hela mästerskapet från premiären till finalen och tog tillbaka kungakronan till Audi. I år gör han nästa chansning.
- För mig handlar det om att vara där jag får förutsättningarna att vinna. Hade jag inte fått sitta i en potentiell vinnarvbil nästa säsong så hade jag hellre stått över, säger Thed och tillägger:
- När jag gick till Audi så sa många att man aldrig ska räkna bort Audi. De fick rätt då, jag hoppas att de inte räknar bort Honda nästa år.

Thed Björk är värvad för att leverera resultat. Utvecklingen på den nya bilen kommer att inledas i vinter med tekniska partnern JAS från Italien. Thed Björk får en helt nybyggd Honda Accord, när den testats ut så genomförs uppdateringar på Engströms bil Teamet inleder sina tester på italienska banan Adria i slutet av mars.
- Vi vet vad som behöver utvecklas på bilen. Det handlar främst om hjulupphängningen och stötdämparna. Farten rakt fram har vi, men det är vissa kurvor, de långa bankade, snabba kurvorna som vi har haft problem med. Det hoppas vi kunna reda ut till nästa år, säger Engström.

Bilen kommer att utvecklas för nordiska banor och förhoppningarna på kommande säsong är skyhöga.
- Volvo bygger nytt och satsar stenhårt, BMW är alltid snabba och kommer att göra allt för att försvara sin titel i förar- och teammästerskapet. Nu har Seat också kommit in, så det är klart att det krävs en rejäl upprustning för att klara den hårda konkurrensen. STCC är stenhårt just nu, men vi har med den här satsningen rätt förutsättning att ge oss in i leken på allvar, säger Engström.
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

va skoj de kommer bli :thumbup:
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Användarvisningsbild
xzbatt

äntligen, detta har jag väntat på.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tror du man har varit sugen på att kunna diskutera denna setup eller vad?

Vad tror ni, kommer vi lyckas med denna satsning?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ja, det tror jag absolut!
Det hade dock varit kul att få se en FN2 Race som vinnarbilen. Accorden har man sett nu några år.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
mAbZ

Nya Civic (fast 5D) har ju kört i BTCC i år så varför inte här?

Bild

Bild
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

För att Accorden är mycket bättre lämpad kanske?
Förövrigt väldigt kul att det satsas lite på racingen, det känns som det behövs faktiskt.
kasal
Namn: Johan Svensson

jäkla snygg! Men dem borde byta till CTR grillen.
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
mAbZ

fonzeka skrev:För att Accorden är mycket bättre lämpad kanske?
Förövrigt väldigt kul att det satsas lite på racingen, det känns som det behövs faktiskt.
Nä, det tvivlar jag på. De kunde ju använda JDM multilänken bak...

Trenden är dessutom den motsatta: Subaru gör om Imprezan till hatchback och
säger att den då får bättre balans, att i.o.m. det förlorar Ford och Citroen sitt övertag inom rally.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
xzbatt

Detta är nog en satsning helt åt rätt håll, nu finns iaf definitivt möjligheten att vinna med Thed i spetsen. Bara hoppas att JAS lyckas få fram vinnarbilen.
ToLo
Kontakt:

När engström var med på nån release-fest hos hondahandlaren här i stan så hade han med sig sin dåvarande EP3 STCC. Dock skulle de då precis gå över till Accord istället och han nämnde att en av anledningarna till att man bytte till accorden var det begränsade utrymmet att bygga vidare på insugssidan under motorhuven. I nya civicen är det nog ännu svårare. Detta var dock bara en av anledningarna...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

ska bli kul att följa denna sessong!
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Väldigt kul att de utökar stallet! Men jag tycker att jag hör samma sak varje år från engström stallet...övergången till accorden gick ju inte så smidigt som de hoppats. De är iofs inte långt efter så några extra hjärnor är kanske precis det som behövs för det där lyftet som alla väntar på.

Som de skriver blir det nog riktigt tufft nästa år med volvo, bmw och seat(!). De sistnämda gick ruggigt bra i europa. Jag kommer att fortsätta heja på engström som jag alltid gjort :thumbup:
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Elvis_EG2
Namn: Elvis

najs :D ska bli kul o följas :D
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
oscii

Ja va ska man säga.
gillar satsningen, hattan av igen :thumbup:
Thed björk är riktigt snabb
I mitt tycke är accorden för lång
å smal över rumpan
Men de är en åsikt från en
amatör entusiast som gillar honda bilar.
Mil från de kunnande honda folket har på
JAS.Med rätt input från thed å engström
kan de gå vägen ändå.
Hoppas
MvH

Valet av Ross Brawn till F1 är de bästa
Honda gjort på många år.
En legend i tiden.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Äntlingen får Honda en kompetent förare,T Björk tillsammans med R Göransson är absolut bästa förarna inom STCC. Hoppas att Engström kommmer att backa upp Ted isf kommer att Ted att fajtas om titel redan nästa år,vi förutsätter att mekaniker sköter sig inom depån och att bilen håller ihop.

Varken gamla eller nya CTR har ingeting att hämta på banan pga deras korta hjulbas.Accorden har betydligt längre hjulbas och därefter är man ju stabilare och har bättre balans i kurvor,men dem har ju aldrig riktigt lyckats att hitta balansen på dena modellen(bara i enstaka race) som dem gjorde med gamla Accorden inom BTCC den var ju riktigt grymm bil.
Jag kollar allra flesta Stcc lopp på plats och denna gången tror jag faktiskt på Ted Björk ingen ont om T Engström riktigt bra förare men Ted är betydligt vassare,så jag önskar dem lycka till!!
Saud Omerovic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Jo det är nog bra att fortsätta med Accorden, tyvärr är det inte helt rättvist att BMW kör bakhjulsdrift och samma regler.
Men hörde att Honda var snabba förra året med taskig tillförlitlighet.
Med störr team med mer pengar å The björk med.
Detta kan nog bli riktigt bra kombination.

Lycka till Honda! :-)

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
xzbatt

varför är det orättvist att BMW kör rwd? Vad jag vet får väl Honda också köra rwd, så det är ju ett val som görs.
StefanSOD
Kontakt:

xzbatt skrev:varför är det orättvist att BMW kör rwd? Vad jag vet får väl Honda också köra rwd, så det är ju ett val som görs.

Bakhjulsdrift är alltid bättre i längden. Du får inte bygga om en framhjulsdriven bil till bakhjulsdrift lr vice versa.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Användarvisningsbild
xzbatt

Jo bakhjulsdrift är ju en bättre drivning inom racing men betyder det då att BMW ska straffas för att dom bygger bilarna med rätt drivning? Eller borde kanske dom framhjulsdrivna bilarna få något typ av handikapp för dom inte förstår hur man bör bygga bilar för racing?
StefanSOD
Kontakt:

xzbatt skrev:Jo bakhjulsdrift är ju en bättre drivning inom racing men betyder det då att BMW ska straffas för att dom bygger bilarna med rätt drivning? Eller borde kanske dom framhjulsdrivna bilarna få något typ av handikapp för dom inte förstår hur man bör bygga bilar för racing?

Läs reglementet... <a href="http://www.stcc.se/fileadmin/user_uploa ... ns2006.pdf" target="_blank">http://www.stcc.se/fileadmin/user_uploa ... 006.pdf</a>
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Charly

Audi får köra med 4wd också?

De säljer iofs bilar som fwd också, men säg om subaru skulle börja använda legacy? Den finns ju inte som 2wd.
Medlem 427
Användarvisningsbild
xzbatt

Jaha jag visste inte att det redan var olika reglemente för vikt, så vad klagar man över? Det är ju inte samma reglemente för fwd och rwd.
FWH
Kontakt:

kasal skrev:jäkla snygg! Men dem borde byta till CTR grillen.
Om jag inte har helt fel började de utveckla / köra denna bil innan CTRen var "ute".
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

En vän till mig som jobbar inom STCC sa att det var samma vikt oavsett fram eller bakjulsdrift.
Men han tydligen hade fel så det är inte lika orättvist längre.

Oavsett så hoppas jag det går bra för Honda.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

kommer bli riktigt roligt o följa.
betvivlar inte att de blir topp plaseinrngar...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Paul H
HPC Guld Medlem
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Jag tror och hoppas på att det blir lite pallplatser nu.

Tomas har kört Honda i många år och det blir nog skönt att koncentrera sig på körningen mer nu.

Thed är en bra förare, så detta samarbetet bör fungera mycket bra.

Får teamet sedan bra stöd från Honda Sverige och JAS så ska det inte vara några problem att vara före Volvo och BMW.
Paul Tuveneld
tantgron
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

Eftersom jag aldrig fått ändan ur vagnen och fara och kika på en STCC-tävling (skäms..), så är det ju läge nu om någonsin!

Hur gick det med planerna att köra en deltävling i hamnen i Göteborg? Tog dom förnuftet till fånga eller blir "monaco-uppvisningen" av? ;)
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Tommie Blomqvist

Honda får väl plocka in en S2K =)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Skriv svar