Poll: Fyller du oljefiltert innan du monterar det?
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Fyller fortfarande, och kommer fortsätta med det.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag vet inte hur lång tid ni brukar ta på er för att skruva fast filtert, men jag har aldrig tappat en droppe när jag gjort så här. Så det är nog mer om man har svårt med hålkänslan än filterbytet i sig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
nosen?
wtf kristian.. när du swappa satte du din motor bak o fram
på rumpan blir det ju
wtf kristian.. när du swappa satte du din motor bak o fram
på rumpan blir det ju
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 juli 2005, 14:38
- Ort: Hagfors, Värmland
Fyller alltid filtret. Inte direkt av anledningen att det skulle slita mindre på motorn utan att jag alltid tar en extra titt på filtret innan montering. Är helt nojjig att det ska vara något fel på det. Fyller alltid lite i botten på filtret, snurrar runt det sakta och ser så att det suger åt sig. Så gör jag några ggr tills hela filtermassan har sugit åt sig olja, sen smörjer jag packningen.
Som M Scotte säger, har nog aldrig runnit ur någon olja när jag bytt. Isåfall någon droppe, som fått agera rostskydd.
Som M Scotte säger, har nog aldrig runnit ur någon olja när jag bytt. Isåfall någon droppe, som fått agera rostskydd.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
- Inlägg: 2556
- Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
- Bil: Civic EG
- Namn: Jimmy Eriksson
- Ort: Gävle
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
har väll inte funnits en honda verkstad som fyllt filtret med olja så varför börja nu?
jag lär då inte göra det
jag lär då inte göra det
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Denna tråd är lika splittrad som en om hur man ska köra in en ny motor. Det är två olika läger som sällan samsas.
Oavsett så verkar det funka vilket som, och det är huvudsaken.
Oavsett så verkar det funka vilket som, och det är huvudsaken.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
jo men o fylla fitret innan känns då lika överarbetat som att t.ex torka sig i röven innan man skitet alltså ?
(kankse dåligt exempel dock)
(kankse dåligt exempel dock)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Inte för mig i alla fall, jag gör det för att jag tror på idéen. Samma sak som att jag inte startar upp en nybyggd motor innan jag har minst 3 bar i oljetryck.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 7 september 2006, 19:33
har också hört att man ska fylla, så givetvis häller man i nån dl, - knappast mycket besvär? men det mesta är ju 2-sidigt, säkerligen ingen skillnad om man inte fyller. huvudsaken är väl att man gnuggar startmotor ett bra tag utan gnista på stiften (extra viktigt med turbo)..
Rikard Bergenström
vet ni varför man fyller upp ett oljefilter före man monterar de? För att få bort luftfickans om blir kvar inne i filtret..
Men hur ska man kunna fylla filtret när de lutar neråt på min motor en liten aning? ja har alldrig fullt upp filtret, men däretmot när ja startar motorn så är ja jävlit observant att jag har oljetryck o kontrolerar mängen igen efter ja ha låiti motorn gått o oljan gott ut i systemet o filter..
Men hur ska man kunna fylla filtret när de lutar neråt på min motor en liten aning? ja har alldrig fullt upp filtret, men däretmot när ja startar motorn så är ja jävlit observant att jag har oljetryck o kontrolerar mängen igen efter ja ha låiti motorn gått o oljan gott ut i systemet o filter..
______________________________________
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Ålänningen<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Mikael Dahlström<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->Honda Civic 1.6i doch<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Micke_gottbyFBK[AT]hotmail.com<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->+358 40 835 6880<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Ålänningen<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Mikael Dahlström<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->Honda Civic 1.6i doch<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Micke_gottbyFBK[AT]hotmail.com<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->+358 40 835 6880<!--fontc--></span><!--/fontc-->
har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, finns ingen anledning.
Men jag lever ju i mina ungdoms glada dagar och är rätt grön.
Alla som fyller sina filter men ändå haft lagerras säger tuppen ja!!!.
Men jag lever ju i mina ungdoms glada dagar och är rätt grön.
Alla som fyller sina filter men ändå haft lagerras säger tuppen ja!!!.
Senast redigerad av Kraft den 1 juli 2007, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
detta är ett fall för mythbusters =)
jag anser oxo detta vara onödigt. utan belastning i en eller nån ynka sekund kan omöjligtvis göra nån skillnad.
den lilla mängd luft som finns i filtret kommer knappast under den korta tid hinna torka ut lagerbanor och dyligt.
den olje film som redan sitter där är fullt tillräcklig.
men däremot så är det absolut inte skadligt eller så, bara onödigt jobbigt, spec på honda o liknande där filtrets anläggningsytan mot motorn sitter 90 grader ut mot blockets baksida.
i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort samt att man så klart kör upp ordentligt oljetryck på minst 3bar före uppstart så man verligen har säkrat att alla kanaler i blcok o topp samt rör mm fått olja som dom ska.
jag brukar repetera detta en extra gång för att verkligen se att det är grönt.
det är däremot inte heller fel att koppla av spridarkontakter samt styrström till tändningen för att köra runt några varv på startmotorn och på så sätt fylla olja i filtret oxo.
men att fylla det föremontering anser jag vara onödigt.
jag anser oxo detta vara onödigt. utan belastning i en eller nån ynka sekund kan omöjligtvis göra nån skillnad.
den lilla mängd luft som finns i filtret kommer knappast under den korta tid hinna torka ut lagerbanor och dyligt.
den olje film som redan sitter där är fullt tillräcklig.
men däremot så är det absolut inte skadligt eller så, bara onödigt jobbigt, spec på honda o liknande där filtrets anläggningsytan mot motorn sitter 90 grader ut mot blockets baksida.
i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort samt att man så klart kör upp ordentligt oljetryck på minst 3bar före uppstart så man verligen har säkrat att alla kanaler i blcok o topp samt rör mm fått olja som dom ska.
jag brukar repetera detta en extra gång för att verkligen se att det är grönt.
det är däremot inte heller fel att koppla av spridarkontakter samt styrström till tändningen för att köra runt några varv på startmotorn och på så sätt fylla olja i filtret oxo.
men att fylla det föremontering anser jag vara onödigt.
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
- Dani
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Ort: Borås
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.JG skrev:i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
På lite finare bilar gör jag det alltid men på sämre skit brukar jag rycka tändningen och veva på starten tills lampan slocknar.. dock lite svårare på nyare bilar..
Andreas Anderson
In Garage:
Subaru Impreza GT 99, BMW 325 Långlopp
On Road:
BMW M3 Coupe 96
In Garage:
Subaru Impreza GT 99, BMW 325 Långlopp
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.Dani skrev:<!--quoteo(post=450925:date=12 Dec 2007, 15:16:23:name=JG)--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 12 Dec 2007, 15:16:23) [snapback]450925[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag menade enbart vid monteringen av delar som vev, stakar, kammar mm....sen kör man på vad man vill eller vad som rekomenderas av din trimm leverantör mm
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.
På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.
På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.
Citgho skrev:På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.
På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.
Bra skrivet!! Håller med föregående!! Kan ju va rätt tråkigt att torka upp oljan man sullar ut innan filtret sitter där de ska!!!
Varför inte dra runt motorn utan tändning ist...lär ju funka lika bra om inte maximalt??? :thumbup:
Gert Johansson
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
om motorn e igång eller ej kan ju kvitta. har du inget oljetryck så har du inte.
det är torra lager man vill undkomma..
oavset villket så är de lika over kill nu som de varnär tråden startades
det är torra lager man vill undkomma..
oavset villket så är de lika over kill nu som de varnär tråden startades
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
- Xchai
- Inlägg: 1633
- Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
- Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås
Brukar själv fylla lite olja inna jag montera den,vet inte om man verkligen behöver det men jag gör det allfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 19 mars 2006, 15:34
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Aldrig hört talas om detta. Låter overkill. Isåfall borde man ju öppna toppen o hälla i olja där med. Och tvångsmata oljepickupen.
Naeh, smörja packningen på filtret o sen skruva dit det, det gör jag, inget annat kladd.
Sen har jag säkert andra grejer för mig som ni skulle tycka är knasigt... Olika religioner...
Naeh, smörja packningen på filtret o sen skruva dit det, det gör jag, inget annat kladd.
Sen har jag säkert andra grejer för mig som ni skulle tycka är knasigt... Olika religioner...
[i]Roger Gustafsson, Karlskrona, Escort mk2, Cx 1,5 -85 SÅLD, Octavia -07, Crx -87 ClubRacer[/i]
-
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Låter rimligt att man ska göra så.
Jag har inte heller hört talas om det men får göra så sen när motorn ska skruvas ihop.
Jag har inte heller hört talas om det men får göra så sen när motorn ska skruvas ihop.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 235
- Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
- Bil: EG6 Vanilla!
- Namn: Andreas Selahn
- Ort: Linköping
alltid hällt i i filtret.. samt ny packning och smörja in gummiringen innan man går på't (ta det hur ni vill):D
Jag fyllde på filtret innan ditsättning p.g.a att det ska få flöde direkt i filtret? är ju inget besvär direkt! =]
Jag fyllde på filtret innan ditsättning p.g.a att det ska få flöde direkt i filtret? är ju inget besvär direkt! =]
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 12 juni 2008, 01:34
- Namn: Sandy Doull
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Det finns oljebytt instruktioner i manualen till min bil, tror inte att det står där nånting om att man ska fylla oljefiltret.
Det ända jag kan tänker mig det är bra för är att oljenivån kanske stämmer bättre innan du starta motorn.
Däremot ska man vara jävligt noga med oljapluggen, som jag lärde mig med min fd accord, tappade oljepluggen efter motorvägen, dröjde inte många sekunder innan kamaxeln gick av :crash: Lärde mig att inte köra en meter ens) till nästa avfart om oljalampan lyser;)
Det ända jag kan tänker mig det är bra för är att oljenivån kanske stämmer bättre innan du starta motorn.
Däremot ska man vara jävligt noga med oljapluggen, som jag lärde mig med min fd accord, tappade oljepluggen efter motorvägen, dröjde inte många sekunder innan kamaxeln gick av :crash: Lärde mig att inte köra en meter ens) till nästa avfart om oljalampan lyser;)
Senast redigerad av sandydoull den 18 september 2008, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
'19 CR-V Hybrid EXE
'98 Honda Accord Coupe V6
'04 Honda Accord Tourer 2,4 EXE
'86 Honda Accord Aerodeck 2,0 EXi
'92 2,2 LX Honda Accord Sedan (i USA)
'98 Honda Accord Coupe V6
'04 Honda Accord Tourer 2,4 EXE
'86 Honda Accord Aerodeck 2,0 EXi
'92 2,2 LX Honda Accord Sedan (i USA)
Oj det var en gammal tråd.
Det är klart att det inte står något om det i manualen, där skriver de ju knappast hur man öppnar huven...
Om filtret monteras "hängande" så fyller jag. Annars skippar jag det för att slippa kladd.
Det är klart att det inte står något om det i manualen, där skriver de ju knappast hur man öppnar huven...
Om filtret monteras "hängande" så fyller jag. Annars skippar jag det för att slippa kladd.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Jag har alltid hällt i en skvätt i filtret och rullat runt oljan och sett till att den mättats på olja, sen i med nån deciliter till sen på så slipper man drället, den ska ju inte fyllas till bredden.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Fyller inte mina oljefilter.. Hade dock gjort det om det stod så i WSM men det gör det inte i Hondas, så därav fyller jag det inte.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.