Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

den var bra fonzeka :wohow:

bonny jag håller med dig det är löjligt

M Scotte tack mannen vi väntar med spänning
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Bonny
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

Hehehe.... tack för ett härligt garv såhär på kvällskvisten fonzeka :D

HJF: Får man fråga vad emblemet och dekalerna gick loss på? Grattis förresten till monteringen. Dagens bilar har numera blivit så pass svårmeckade att även dekaltrim är krångligt :)
Senast redigerad av Bonny den 12 december 2007, 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
HJF
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2007, 12:11
Ort: Helsingborg

Hahaha!

2 dekaler till sidorna och ett emblem till grillen kostade totalt ca 800:-... Men då ingick en flera sidor tjock broschyr med utförliga instruktioner! Undrade först vad jag skulle med den till men sen förstod jag:-) Noggrann som man är så följde jag allt till punkt och pricka. Tog väl en timme i garaget... Det var faktiskt enkelt att ta bort stötfångaren, sen underlättar det ju när allt är nytt och inte har begat fast. Fast jag föredrar riktiga skruvar istället för plastclips som det var på vissa ställen.

En annan icke nämnd fördel med FN2:an är vingen där bak. Den skymmer sikten vilket är kanon! Varför? Jo för då slipper man störas av bakomliggande bilars strålkastare vid körning på kvällen/natten...
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Angående bakrutan då så håller jag inte med ;) Nedre delen som är i plast fungerar som ett förstoringsglas känns det som och skickar in ännu mer ljus rätt i backspegeln. Väldigt jobbig och irriterande framförallt om det är en bil med xenon ljus bakom, så att köra med dimmad backspegel redan vid skymmning är ett måste :annoyed:
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Anar skrev:Vad jag fick höra där så byggdes tydligen Race-varianten i Japan medans de vanliga då byggs i England.
Tror killen drömde...
Only M Matters
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

YASH: Vi har redan konstaterat att jag hade vax i öronen och hörde fel.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

G4il1 skrev:Angående bakrutan då så håller jag inte med ;) Nedre delen som är i plast fungerar som ett förstoringsglas känns det som och skickar in ännu mer ljus rätt i backspegeln. Väldigt jobbig och irriterande framförallt om det är en bil med xenon ljus bakom, så att köra med dimmad backspegel redan vid skymmning är ett måste :annoyed:
Fast det blir ju lite lättare att leva med om man kör med solfilmad ruta. :)
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Det är väl det som är problemet.
Jag är van från förra bilen att ha solfilmad bakruta men det vart ju som lite struligt att få till med fn2:an då det var plast på nedre delen av bakrutan, så jag har avvaktat med att göra det.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Jo den är ju lite bökig, inte många firmor som gör den rutan. Killen som filmade min hade en urtagen ruta från en annan civic som han använde som mall.
Sen skadade det ju inte att han e ganska vass. Dock så kommer det inte att bli lika bra som det blivit om det varit glas, då filmen aldrig riktigt fäster på plasten på samma sätt. Men de e ju bara att åka tillbaks å montera ny när det börjar se skit ut.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Någon mer än jag som tycker att spolarvätskan tar slut på ingen tid alls ?
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
HJF
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2007, 12:11
Ort: Helsingborg

Ang spolarvätska: Jag har Rain-X på rutorna och har bara använt spolningen 2 gånger på 700 mil. Räcker bra länge till mig alltså.
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

vad fan är Rain-X :hmm:
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Angående spolarvätska så blev jag riktigt förvånad då jag lyckades fylla på 5L utan några problem. Hur mycket ryms egentligen? :P
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

zozo skrev:vad fan är Rain-X :hmm:
Rain-X är ett medel som man behandlar visir och glassrutor med så att framförallt vattendroppar pressas undan av fartvinden.
Använde det själv när man åkte gokart på visiret vid regnväder, funkade hyffsat till det. Verkar ju funka på bilrutor oxå.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Uppdatering angående spolarvätska.
Var hos Chrester Rosenholtz i går en sväng och kollade lite saker och bland annat så pratade vi om att det försvann mycket spolarvätska så vi testade att leta säkringen till strålkastar spolarna (det är säkring 31 under instrumentbrädan om någon vill stänga av det).
Precis när vi var klara och hittat rätt säkring och testade att det fungerade som det skulle så noterade jag att det blev väldigt blött i motorrummet så jag kollade lite extra och noterar att slangen upp till sprutmunstyckana till vindrutan har ett skärmärke i sig och merparten av all spolarvätska sprutade ut där istället och rätt ut på motorn.
Tror sjutton att bilen sprutar dåligt och att spolarvätskan tar slut fort. Dessutom där har ingen jag vet vart och pillat med något så det är en miss från fabrik :-( I vilket fall så löste Christer det hela snabbt och lätt och nu är det att annat fjung i sprutet :-)

Rekommendation att komma med till alla som har en GT med dimljus: om man får ett stenskott i dem och måste byta kostar hela insatsen och allt som man måste byta 1800 kr pluss moms. Det finns Type R Race lock att köpa för 120 kr styck om man vill ta loss dimljusen och spara undan när det är som mest stenskott ute. Kan vara värt i längden för sådana som mig som aldrig använder dimljusen ändå.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
FWH
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 november 2007, 22:06
Kontakt:

ToLo skrev:Angående spolarvätska så blev jag riktigt förvånad då jag lyckades fylla på 5L utan några problem. Hur mycket ryms egentligen? :P
7 liter har det sagts.

Har själv fyllt på ca 6 liter när det var nästan slut så det kan nog stämma.
Senast redigerad av FWH den 26 december 2007, 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
FWH
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 november 2007, 22:06
Kontakt:

G4il1 skrev:Rekommendation att komma med till alla som har en GT med dimljus: om man får ett stenskott i dem och måste byta kostar hela insatsen och allt som man måste byta 1800 kr pluss moms. Det finns Type R Race lock att köpa för 120 kr styck om man vill ta loss dimljusen och spara undan när det är som mest stenskott ute. Kan vara värt i längden för sådana som mig som aldrig använder dimljusen ändå.
Jag har monterat avtagbara täcklock i plast över dimljusen.

Mer info här:
<a href="http://www.civinfo.com/forum/lights/280 ... itted.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/lights/280 ... ed.html</a>
(du behöver logga in för att se bilderna tyvärr).
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Lånar tråden lite.
Tjäbblar med Focusfanatiker. Kan väl bli kul ;)
<a href="http://www.automotorsport.se/phpBB3/vie ... 8&start=30" target="_blank">http://www.automotorsport.se/phpBB3/vie ... tart=30</a>
Antonio Pozzi
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

:biglaugh2:
du e rolig Antonio, visa de fordarna vad honda är gjorda av :)
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Linus
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 juli 2004, 08:51
Ort: Kalix
Has thanked: 4 times

Har nu två gånger varit med om att bilen låser sig själv av någon anledning trots att jag lämnat tändningsnyckeln i tändningslåset!
Tur att det hänt hemma på gårdsplanen så man haft reservnyckeln till hands. Nog för att det piper nåt otroligt irriterande när man öppnar dörren o kliver ut om man har nyckeln kvar i bilen, men ska den verkligen låsa sig själv om man lämnar den i?
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vilken är din Åf Linus? Be dem kontakta mig med ditt problem så ska jag lösa det. Har precis gjort klart felsökningsdokumentet och serviceinfo om detta problem. Troligtvis har du samma problem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Linus
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 juli 2004, 08:51
Ort: Kalix
Has thanked: 4 times

M Scotte skrev:Vilken är din Åf Linus? Be dem kontakta mig med ditt problem så ska jag lösa det. Har precis gjort klart felsökningsdokumentet och serviceinfo om detta problem. Troligtvis har du samma problem.
Det blir Bosses Bil & Motor i Luleå som jag kommer att kontakta. Ska beställa tid för 2000-mila servicen inom kort och tänkte ta upp problemet i samband med detta. Så du har upplevt samma fel? Det är alltså ett fel så det inte är konstruerat så här?

Har även haft trassel med att låsa upp bilen med fjärröppningen och det är inte i nyckeln felet sitter eftersom inte ens reservnyckeln funkar. Man kan bara öppna i nyckellåset men då går larmet när man startar bilen!! Detta fel har dock bara hänt ett par tre gånger på de 8 månader jag ägt bilen. Det kanske kan ha samband med det andra låsproblemet?
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Min brukar jolla när man ska låsa upp bilen, ibland funkar inte knappen till fjärren men det går att låsa upp den med nyckeln.
Efter man gjort detta så funkar fjärren igen.
Honda Civic Type R -15
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Har också haft problem att låsa upp bilen via fjärren då och då. Precis som för jonny så funkade den hur bra som helst efter att man låst upp den med nyckeln i låset. Hursomhelst, när jag hade in den för service senast så kodade dom om nycklarna och sedan dess har jag inte haft några problem. Har bara gått en månad så jag ska inte ropa hej än kanske....
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Linus
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 juli 2004, 08:51
Ort: Kalix
Has thanked: 4 times

Okej, är det något mer som ni behövt åtgärda på nybilsgarantin?
Jag har även detta på min lista som jag ska ta med min ÅF:
3:e växeln fastnar ibland så det blir ett extra klick innan den är ilagd
Gnäll från instrumentering - plast
Väsande skrapande bromsljud bak
Lacken - tunn, svag, ömtålig (kanske bara gäller svart)
Något "nervös" ryckig efter (kall)start och något hundratal meter, även vid varm väderlek
Handbromsspaken - sladdrig/lös, kan släppa
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Linus skrev:<!--quoteo(post=498029:date=9 Aug 2008, 21:10:34:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 9 Aug 2008, 21:10:34) <a href="index.php?act=findpost&pid=498029"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vilken är din Åf Linus? Be dem kontakta mig med ditt problem så ska jag lösa det. Har precis gjort klart felsökningsdokumentet och serviceinfo om detta problem. Troligtvis har du samma problem.
Det blir Bosses Bil & Motor i Luleå som jag kommer att kontakta. Ska beställa tid för 2000-mila servicen inom kort och tänkte ta upp problemet i samband med detta. Så du har upplevt samma fel? Det är alltså ett fel så det inte är konstruerat så här?

Har även haft trassel med att låsa upp bilen med fjärröppningen och det är inte i nyckeln felet sitter eftersom inte ens reservnyckeln funkar. Man kan bara öppna i nyckellåset men då går larmet när man startar bilen!! Detta fel har dock bara hänt ett par tre gånger på de 8 månader jag ägt bilen. Det kanske kan ha samband med det andra låsproblemet?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det var en av deras bilar jag hade nere och felsökte och löste felet på, exakt samma symptom som din, om det är samma fel vet jag inte, men låter troligt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

M Scotte skrev:Nu har vi äntligen fått en Race, så fort jag får tid ska jag gå igenom den totalt och försöka dela med mig så mycket det bara går i vad som skiljer. Vi skulle fått den för två månader sedan, men handlarna går alltid före. Nu står den i alla fall på lyften, redo att genomgå obduktion.
Körmässigt skiljer din sig inte uppenbart, men ska göra mer genomgående test GT vs Race så fort det blir bättre väder.
Hur har det här gått?
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har gjort vad som skulle, men inte hunnit sammanfatta det här på klubben. När tiden finns ska jag skriva vad som skiljer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
soffpotatis
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 april 2007, 15:45
Ort: Göteborg

Linus skrev:Okej, är det något mer som ni behövt åtgärda på nybilsgarantin?
Jag har även detta på min lista som jag ska ta med min ÅF:
3:e växeln fastnar ibland så det blir ett extra klick innan den är ilagd
Gnäll från instrumentering - plast
Väsande skrapande bromsljud bak
Lacken - tunn, svag, ömtålig (kanske bara gäller svart)
Något "nervös" ryckig efter (kall)start och något hundratal meter, även vid varm väderlek
Handbromsspaken - sladdrig/lös, kan släppa

Jag har också det problemet med 3ans växel. Men vet inte om det finns något fix för det ännu.
Skrapande bromsljud har jag med.
Dessutom brukar det lilla hålet på undersidan av min passagerardörr alltid sätta igen sig så när det regnar mycket skvalpar det från dörren. så man får pilla lite så vattnet rinner ut.

Men så i sommras har jag märkt att vid varje start och stopp. alltså när jag bromsar och gasar så hörs det ett knäppande ljud från höger bak. som om något flyttar sig fram och tillbaka. Får se vad det kan vara. Någon som har någon ide? Låter som varm metall när det knäpper. Fast detta är högre och bara en eller kanske 2 gånger vid start och vid inbromsning. Kanske någon gummipackning som pajat eller något med fjädringen eller så.

Ryckig vid kallstart mm känner jag också igen.

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd, dvs om de fixar 3an (om det går) och knäppljudet utan massa gnäll. Det andra är nog inget att bry sig om.

Någon som investerat i det där chipptrimmet från hondata ännu?
David Willemoth
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jag har fått lådan fixad för 3:ans växel, men är ej nöjd med resultatet.
Har varit inne å sagt till hos ÅF, väntar på svar om det.

Mina bakskivor har fått en varsin spricka, får dock nya på garantin.

Våran bil lät från instrumentpanelen i början, men har nog slutat... eller om man blivit van :)
Honda Civic Type R -15
Skriv svar