Val av filter till ctr -05

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Ok, då har konstruktionen ändrats på senare tid till att mer likna ett AEM CAI, dvs. till att gå under batteriet.
Min enda poängen var att påpeka att ZeroMickes förslag troligtvis skulle fungera bra, eftersom det bygger på samma princip som ITG Maxogen. ITG Maxogen anses vara ett mycket bra kit, i vart fall i England. Exempelvis kan nämnas följande tråd där skillnaden mellan GruppeM, AEM CAI och ITG Maxogen verkar var ytterst liten (förutom då priset till AEM:s fördel) : <a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... tg+maxogen" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... maxogen</a>

Tydligen är det vanskligt att jämföra luftfilterboxar med olika varianter av CAI :) Om det beror på att i princip alla CTR:ägare här i Sverige kör med CAI vet jag inte. Skillnaden mellan två i sig bra lösningar märks nog bara vid en bänkning. Men nog om detta...

Här finns för övrigt lite trevliga jämförelser mellan olika lösningar:
<a href="http://k20a.free.fr/articles.php?lng=fr&pg=56" target="_blank">http://k20a.free.fr/articles.php?lng=fr&pg=56</a>
Johan Blomqvist
CTR 05
Bonny

Istvan: Jag tror att det test du pratar om återfinns i den tråd som jag länkade till i inlägget ovan. Tror att det skilde 0,7 hk till GruppeM:s fördel över AEM CAI och om jag inte helt missminner mig ungefär ytterligare drygt 2 hk jämfört med ITG Maxogen. Sen kan det alltid diskuteras huruvida GruppeM skulle generera mer effekt på vanlig väg i säg 100 km/h p.g.a. dess lilla scoop än vid den bänkning som gjordes med endast fläktar. Har även för mig att bänkningsresultatet på AEM CAI ifrågasattes eftersom det monterades med filtret hängandes utanför motorrummet. Men det är knappt meningsfullt att diskutera sådana variabler eftersom det sällan leder någon vart.

I prestandaväg tycker jag därför att det helt klart finns likvärdiga alternativ till AEM CAI. Däremot när det kommer till mest hk per satsad krona så är AEM CAI utan tvekan överlägset bäst, men jag tycker även att det finns en hel del nackdelar förenade med just AEM CAI. Som tur är så är ju smaken som baken och vi har ju alla olika prioriteringar :thumbup:
Senast redigerad av Bonny den 4 februari 2008, 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Alla verkar bara prata om hästkrafter här, den stora nackdelen med ett CAI på CTRen är att det enkelt suger i sig vatten vid tex översvämmningar, har hänt ett par stycken här i sve och massor i usa. Kanske kan man kalla CAI:et för att ha dålig driftsäkerhet då detta kan hända?

Sen måste man ju modda innerskrmen för ett CAI, det slipper man med V2.

Sen finns det en tredje nackdel med CAI, -Gasresponsen, nu har jag inte kört någon bil med V2, men jag hade snabbare gasrespons i min EG med K20 och shortram än i min CTR med AEM CAI. Desto längre rör desto slöare gasrespons.

EDIT: 4:e nacdelen med CAI vs. V2 är ju LJUDET!! Är så mycke goare med V2 och shortram :worthy:
Senast redigerad av Malkolm den 4 februari 2008, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian

Förslaget där uppe med ventilations slang är nog inget vidare, den typen av slang har ganska dåliga flödesegenskaper, framförallt om man gör några böjar och har lite längd på den.
Kristian, Hondalös.
Bonny

Malkolm listade i princip alla de nackdelar jag syftade på med AEM CAI. Skulle bara vilja tillägga att det ser ganska trist och tomt ut i motorrummet också (men detta är förstås en högst individuell och subjektiv åsikt).

Det som avskräcker mig mest är risken att suga in vatten. Det ska förmodligen till ganska så extrema förhållanden för att lyckas med något sådant, men senast jag var hos Rosenholtz så stod där en CTR med rasad motor just p.g.a. detta. Men som jag tidigare påpekade så ska man inte sticka under stol med att AEM CAI helt klart ligger bland toppen vad gäller prestandaökningar och är överlägset det mest prisvärda alternativet.
Johan Blomqvist
CTR 05
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Har sagt det i nån annan tråd, och säger det igen, tror helt klart att man verkligen måste BADA filtret i vatten, och ge fullgas då, jag är en av de som har mitt filter mest sårbart här på klubben pga min front, som är ett helt öppet hål, med filtret precis 2cm bakom.
Har kört i riktiga skit väder, har aldrig ens upplevt någon symptom av att han skulle sugit in vatten, har stått å sprutat rakt på filtret med högtryckstvätt utan att märka något, tror det har mkt att göra med vilket filter man har på och hur man sköter det, mitt t.ex. BMC F1 filter, som är ordentligt insmörjt, där rinner vattnet av som vax på det.

Bonny, det lilla scoopet gör i stort sett inget, har du dett hur litet det är? typ 2x10cm. Någon räknade på det, och i 160km/h så skulle det motsvara ett tryck som kunde ge typ 3hk eller nåt sånt löjligt lite.

Jaja skit samma, klart det finns bättre filter, men enligt mig så är detta bäst för pengarna iaf!
Däremot kan jag hålla med om att det ser bättre ut med andra filter samt kasnke låter goare, men man kan itne få allt ;)

MVH
Senast redigerad av Istvan den 5 februari 2008, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
Bonny

Tror att du har helt rätt i det du skriver Istvan. Risk för rasad motor uppstår nog endast om man kör ner i en stor mängd vatten där vattennivån kommer upp i filtrets nivå. Har däremot läst på det engelska forumet om bilar som vägrat starta efter en högtryckstvätt, men det kan lika väl till stor del bero på val av filter och även skötsel/misskötsel av detta. Du har ju uppenbarligen inga sådana problem och det tror jag inte heller att dom flesta med CAI har (har iallafall aldrig hört talas om det här i Sverige).

Angående scoopets påverkan så vet jag inte exakt hur stor inverkan det har väl uppe i fart. Har däremot för mig att det framgick av testet att resultatet från bänkningen blev sämre när motorhuven stod öppen (då luften inte strömmade över motorhuven och direkt in i scoopet). Men som sagt det brukar vara ganska meningslöst att diskutera sådana variabler, slutar alltsomoftast i en massa teoretiskt mumbojumbo :)

Som CTR:ägare ska man bara vara glad att det finns ett antal bra och likvärdiga lösningar, då är det nämligen bara att välja och vraka utefter sina egna prioriteringar och önskemål :thumbup: Och som tidigare påpekats så är Injen/AEM CAI överlägset bäst när det kommer till flest hk per satsad krona.
Johan Blomqvist
CTR 05
Quick
Namn: Olof Karlsson

Blir lite orolig nu när man börjar läsa om dom som har fått in vatten i motorn pga CAI:et. Funderar om man ska sätta tillbaka orginal burken men det känns ju tråkigt. Eller om man ska byta det mot en annan variant. Men ett V2 t.ex. sitter ju ganska oskyddat oxå efter som det är öppet från hjulhuset. Har även funderingar på om man ska lägga igen hålen i innerskärmen så man minskar risken för att vatten ska komma in till filtret. Har iförsig inte upplevt några bekymmer ännu men är ju inte så kul att stå med en rasad motor en vacker dag. Att man har haft problem med att få igång bilen efter tvätt kan ju likaväl beror på att man sprutat vatten på felställe. T.ex. dränkt tändspolarna så att gnistan jordas igenom vattnet istället för igenom stiftet.

Inga som har haft problem med CAI:et när dom har åkt till bilprovningen? Dom kan ju vara ganska nitiska ibland.
Senast redigerad av Quick den 5 februari 2008, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Du behöver inte göra hål i innerskärmen för att få dit ett CAI. Jag har ett 3" och det får plats utan några som helst problem. Men du måste ha en värmepistol (kraftik fön) för att kunna hetta upp plasten och forma den så att CAI:et får plats.

Jag gjorde hål först, men ångrade mig eftersom jag inte gillade tanken på allt skit som kunde spruta på filtret från hjulet även om det bara var en pytteliten glipa.
Jag köpte därför en ny innerskärm och fixade en fön och nu är det 100% tätt!

Enda risken är om man låter bilen vara en amfibie och kör i 3dm djupt vatten.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Jag har haft CTR i 3år med AEM CAI och nu snårt 2år ATS med INJEN CAI.

Först jag har aldrig behövt modda innerskärmen på någon av mina bilar,det är något nytt för mig att få höra.Det enda jag har gjort på båda bilar är att jag har täppt till håll både underifrån och på sidan och minskat risken för att filter ska suga vatten i sig.

Kan säga att med båda bilar jag har kört i spöregnet genom hela Europa vid två tillfälle och aldrig har hänt något.... Så himla rädd behöver man inte vara för CAI,bara täppa till håll runt om hjulhuset och underifrån och sen njuta av extra hästar och ljudet!

MVH Saud
Saud Omerovic
Namn: JonasSundgren

Vågar påstå att jag testat CAI's sårbarhet mest av alla.
Körde UTAN innerskärm i 2 veckor. Vid 2 tillfällen PISSADE det
net vatten. När det låg stora pölar med vatten kunde jag bara hålla
jämn gas. Fullgas var ingen höjdare oavsett. (i pisset asså)

Jag har kört hela vintrar utan bekymmer. Kört alldeles för långt mellan
tvättarna av filtret. Å denna motor gick så in i h-vete när jag sålde den.

Min slutsats är att det inte är så j-kla känsligt...
CAI är det mest prisvärda lufttillförselsystemet till CTR.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Martin.E

Är det någon som har provat detta filtret från Spoon? <a href="http://www.spoonsportseurope.net/prodde ... 20-DC5-000" target="_blank">http://www.spoonsportseurope.net/prodde ... DC5-000</a>
PB-Z har dessa i lager så jag är lite sugen att prova nu när jag ändå ska serva bilen.
Martin Elmeskog
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Nej inte vad jag vet. Men 1500 spänn för ett insatsfilter är ju svindyrt. Originalboxen är inte bra flödesmässigt, och det tror jag endast till en mindre del beror på själva filtret.

Om ni vill behålla en box så kör med Mugen eller Comptech Icebox. Maxogens variant är ju något slags mellanting... Den kör Fonzeka med och han är nöjd tror jag.
Stockholm
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Vem säljer ITG Maxogen till bra priser? I Sverige eller EU.

Jag är värsta fjortisen; är mest ute nåt lättmonterad som ger mig mer insugsljud :oops: . Men det är dock viktigt att prestandan inte försämras mot orginal.
Bonny

Johan Östensson: Prestandan försämras garanterat inte med ITG Maxogen. Kika i länken som jag postade tidigare i tråden så kan du se diverse bänkningsresultat. Insugsljudet ökar en del men det tillhör ett av dom tystare systemen. Det är ruggigt lättmonterat (största bekymret för mig var att få ut originalboxen). Köpte mitt av tokyoexpress i England. Kan tillägga att jag är myckt nöjd.
Johan Blomqvist
CTR 05
Johan Östensson

Bonny: <a href="http://www.tokyo-express.co.uk/" target="_blank">Tokyo Express</a> verkar inte ha några priser på sin sida. Ungefär hur mycket handlar det om?
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

De kostar runt 350£ nya.
<a href="http://www.unit-8.co.uk" target="_blank">Unit-8</a> har dem också men de är lite dyrare.
Johan Östensson

Tokyo Express vill ha 386.57£+frakt
Användarvisningsbild
fonzeka

Verkar som de höjt priset lite då.
De brukar kunna dyka upp begagnade lite då och då på civictype-r.co.uk annars också.
Kan vara värt att hålla utkik om man vill spara nån tusenlapp.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Annars är ju V2 ett bra alternativ om man vill åt ljudet. Som sagt, min bil kapade 2 sek 100-200 med det monterat jämfört med helt original, så det ger en prestandaökning också. Dock inte när det är riktigt varmt ute och man kör i stadstrafik pha heat soak.
Stockholm
Johan Östensson

Welen: Men det där kräver flyttat/mindre batteri va?
Bonny

Senast redigerad av Bonny den 6 februari 2008, 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Johan Östensson

Den där "valkuken" verkar ju riktigt häftig, men med nytt, mindre batteri lär hela kalaset gå på uppåt 5k precis som ITG Maxogen - och så hardcore är tyvärr inte mitt sug efter mer insugsljud för tillfället. Men man får väl se vad man hittar på framöver. Kul iaf att det finns så pass många alternativ.

Skulle stå mellan Maxogen och PasswordJDM för min del, tycker det är onödigt att riskera att dra i sig vatten när det nu finns andra (om än något dyrare) lösningar.

Edit: Förresten, jag tycker nu det är lite mer än jag vill ge för tillfället, men det känns ändå rejält billigt jämfört med en del kolfiberinsug man sett till andra bilar. Finns mycket kul till bra priser till CTR B)
Senast redigerad av Johan Östensson den 6 februari 2008, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Welen, hur kan den vara överlägsen alla CAI, vart har du fått den infon ifrån?
Den är lite som V2, sitter oskärmat i ett motorrum, dock inte lika dumt till som V2, men ändå oskärmat från värmen i motorrummet.
Att den skulle ge nästan 20hk som de säger tvivlar jag på väldigt mkt, det är ett filter liksom, ingen turbo, ingen mirakelmaskin.
Det bästa man kan göra för ett filter är att se till den får så kall luft som möjligt. Och det är enligt mig inte i motorrumet utan avskärmning.

MVH
http://www.fotoi.se
Johan Östensson

Johan Östensson skrev:Tokyo Express vill ha 386.57£+frakt
(Angående ITG Maxogen)
Om någon är intresserad av att köpa så kan jag säga att jag just fick meddelande att frakten (fedex) kostare 45£, dvs hela kalaset skulle med nuvarande kurs gå på ca 5500SEK.

Steffo skrev:Annars är ju V2 ett bra alternativ om man vill åt ljudet. Som sagt, min bil kapade 2 sek 100-200 med det monterat jämfört med helt original, så det ger en prestandaökning också. Dock inte när det är riktigt varmt ute och man kör i stadstrafik pha heat soak.
Jo, kapar tid för 100-200, men frågan är hur mycket man tappar 0-100 en riktigt varm sommardag med 10min stillastående tomgångskörning först. Typ konbaneåkning.
Senast redigerad av Johan Östensson den 7 februari 2008, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Möjligen tappar du lite effekt, men jämfört med original.... Nja, det vetefan... Jag var helnöjd med mitt V2 när jag hade det. Men vartefter jag blev mer och mer hungrig på effekt så räknades varenda möjlighet att få lite mer krut och då vek jag mig till slut för grupptrycket och skaffade ett CAI.

Jag tycker att det är vansinne att lägga över 5000 SEK på ett luftfilter när du kan få minst samma effekt med ett begagnat CAI för 2000:- eller mindre.
Mitt 3" coatade Injen kostade 3700:- och det är vansinnigt dyrt. Men jag ville vara säker på att min motor fick maximalt med luft (och kall sådan) via ett klassiska oljat bomullsfilter och då fanns det inga alternativ.

Om du inte är ute efter varenda hästkraft, köp ett V2 och släng på en heat shield så hjälper det en hel del. Om du är ute efter varje lite häst som gömmer sig i motorn, köp ett 3" CAI och få ett fulare motorrum, men kallare luft.

Om du vill ha möjligheten att använda bilen som jeep och köra i 3dm djupa pölar, kör original.

Om du vill vara originell och ändå få mer effekt än original, köp valkuken eller Maxogen. Den förstnämnda kräver en ganska kraftig ombyggnation och den andra kostar en hel del. F

För mig var valet enkelt. Jag skiter i originalitet utan väljer snarare välbeprövat. Dessutom ser jag upp med djupa pölar och kör CAI året runt och har gjort så i snart 3 år. Billigt och bra!
Stockholm
Johan Östensson

Steffo skrev:Om du vill ha möjligheten att använda bilen som jeep och köra i 3dm djupa pölar, kör original.
Ja, så blir det för min del nu iaf :prop:

Om man nu inte skulle råka springa på ett beg V2 till kanonpris. Vore ju bäst att prova innan man säger nåt, och en heatshield är ju inte så krångligt att slänga ihop :)
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Johan Östensson skrev:Jo, kapar tid för 100-200, men frågan är hur mycket man tappar 0-100 en riktigt varm sommardag med 10min stillastående tomgångskörning först. Typ konbaneåkning.
Hade mitt v2 i tre år och körde mycket konbana under den tiden, märkte inte att det tappade nåt i effekt på varma sommardagar.
Däremot var det en del som tyckte bilen lät rätt fett. :prop:
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Jag hittar inga bilder på hur ITG ser ut bakom skärmen...nyfiken på hur det är fastsatt och om det finns en tratt eller liknande vid slutet.

Någon som kan bjuda på en bild?? Eller avlöja hur långt ner det sitter.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
fonzeka

Kalluftslangen sluter precis ovanför hålet ner till hjulhuset.
Inga konstigheter :)
Skriv svar