Växellåda - Angående åtgärd för FN2

ENBART för motorrelaterade topics
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Tjena allehopa är ny här i och med mitt inköp av en svart honda civic type r 07 =)


Är i stort sett grön när det gäller bilar och honda men försöker lära mig så hoppas på lite svar på frågor.

Köpte min bil 900mil gammal men tycker bromsarna tar väldigt dåligt...är detta något som känns igen av andra ägare eller har den förra ägaren bromsat skiten ut klossarna redan? Värt att satsa på nya/bättre?

Har också samma fel som många beskrivit med 3:ans växel, någon som fått detta fixat än med bra resultat?

Nån som har tips på bra däck 18" eller 19" till överkomligt pris? Hurpass stötig är den med 19" , överlever man ? ;)

Någon som kan rekommendera något nytt insug, märke? ska tydligen vara värt att byta eftersom standard va så litet.

Är väldigt tacksam för svar!

mvh

Adrian
Senast redigerad av cell den 11 april 2008, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
Adrian Hansson
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

Tjena, vad är du ute efter när det gäller fälgarna? Stötigt blir det ju med 19"
André Fossto
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Spanar efter några som liknar hondas rage 19" , dem är ju svindyra original så det är inget alternativ för mig iaf.
Adrian Hansson
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Inte mycket liv här. Har försökt söka lite i gamla trådar...fått lite svar väl men inte är fortfarande inte säker på vad som anses vara bästa luftfilterbyte, aem eller pipercross?

Tänker väl ringa min hondaförsäljare och fråga om dem utför service på växellådefelet.


Förresten är det någon som kör på shell 99 v-power? skillnad?
Adrian Hansson
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Tar nog lite tid innan svar dimper in, sen så är fn2 relativt ny än sålänge och dom flesta kör fortfarande ep3 här som kör ctr.

Jag kör på v-power och jag märker rätt stor skillnad på 95 och 99, dock så mappades min bil på 99, sen dess så har jag bara kört på det=)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Ok, ska slå på tålamodet då :)

ok verkar ju nice! får bli fulltank med de nu då :)
Adrian Hansson
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Angående 95,98,99 V-power så personligen kör jag mestadels på 98 och V-power men det händer att det slinker i 95 med om det kniper och jag måste säga att det känns nästan roligare med 95 då det blir lite mer skillnad mellan inte och vtec.
Med andra ord man känner igen sig mer från sin gamla vti.
Med 98 och V-power så är det ett mycket jämnare (tråkigare?) drag hela registret känns det som. Det är dock bara en känsla jag har
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jämnare och mjukare gång kan kanske upplevas som tråkigare, men det handlar ju mest om att motorn spinner istället för att grimasera och klaga sig igenom registret.

Troligen tjänar du några hästar på att köra V-power och helt säkert såp kommer motorn att gå renare och lenare.
Gällande luftfilter så rekommenderar jag AEM eftersom det är väl beprövat och bra grejor.

Fälgarna har jag ingen uppfattning om. 19" är sjukt stort på en liten bil, men å andra sidan så är det sjukt stora hjulhus på FN2 så det passar ju bra rent utseendemässigt. Inte speciellt praktiskt ur prestandasynpunkt dock, eftersom 19" blir tyngre än 18" normalt sett.

Växellådan ska du få fixad om du påpekar det för din Honda-verkstad.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Tänk dock på att en del har haft problem med effekt-dippar i vissa varvtalsområden när de kör med AEMs short ram till FN2, och tyvärr finns det inget AEM CAI än. Bättre kit är på gång, eller så kan du testa pipercross-filtret som dalhems säljer:
<a href="http://62.181.75.60/Default.aspx?Produc ... a900c017a6" target="_blank">http://62.181.75.60/Default.aspx?Produc ... 0c017a6</a>

Jag har det själv och det funkar fint. Ger ett grymt trevligt ljud på fullgas, men tyst å skönt när man kör lugnt. Effektmässigt tror jag inte man ska förvänta sig någon större förbättring.
Senast redigerad av ToLo den 26 februari 2008, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

hej cell och grattis till världens snyggaste bil :thumbup:
angående bromsarna så tycker jag att de suger, de har de gjort sedan första dagen. de e tröga och tar dåligt (hade önskat att de var av kollfiber :wohow: )
3 ans växel fixar honda det på garantin direkt, hade samma problem men är nu fixat
när det gäller skillnaden mellan 95-98-v-power så vet jag ej eftersom jag alltid har tankat v-power i mina bilar, det känns bättre så
Senast redigerad av zozo den 26 februari 2008, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Tack för all feedback!

Märkte också genomgående skillnad med 99, det brann liksom till lite mer även på de lägre varven, var lite rädd att de kunde va placebo, men efter era kommentarer känns det berkräftat.

Hade tänkt skaffa ett nytt insug närmare sommaren så då passar ju fint om det är lite bättre kit på väg. Lyssnade på en "postares" aem insug och det vrålade till rätt duktigt ju kanske lite för bra...vet inte om det är exakt vad jag är ute efter, kanske lutar mer åt pipercross då. Väntar på en ljuddemo därifrån med :)

Märkligt det här med växelproblemet, jag ringer min hondaförsäljare (Mårtenssons i Hörby) idag som givetvis också har hondaservice. Mannen jag snackade med där hade aldrig hört talas om felet, trots som han sa att dem hade haft många fn2 på service, så han visste förstås inte vad som lösningen var i heller. Frågan är vart man ska vända sig då? Bor I skåne så där borde finnas någon verkstad som har koll tycker man...

Och vad gör man med bromsarna då? va ute idag med mina vinterdäck och gav bilen rejält med pisk hehe och serieöst talat så är ju bromsarna en allvarlig risk om man behöver bromsa rejält. Jämför med audi s3 och r32 eller golf gti som jag testat så är det som att bromsa med fotsulorna. Man måste ju kunna göra ordentliga inbromsningar med en sån här bil...är helt nya bromsar ett alternativ eller kan detta fixas på annat vis?

För övrigt är jag nöjd med allt, körkänslan, ljudet, looken och interiören äger! har fått många komplimanger! Jag är 26 år gammal men känner mig som 15 igen :)
Adrian Hansson
FWH
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 november 2007, 22:06
Kontakt:

// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

cell skrev:Tack för all feedback!

Märkte också genomgående skillnad med 99, det brann liksom till lite mer även på de lägre varven, var lite rädd att de kunde va placebo, men efter era kommentarer känns det berkräftat.

Hade tänkt skaffa ett nytt insug närmare sommaren så då passar ju fint om det är lite bättre kit på väg. Lyssnade på en "postares" aem insug och det vrålade till rätt duktigt ju kanske lite för bra...vet inte om det är exakt vad jag är ute efter, kanske lutar mer åt pipercross då. Väntar på en ljuddemo därifrån med :)

Märkligt det här med växelproblemet, jag ringer min hondaförsäljare (Mårtenssons i Hörby) idag som givetvis också har hondaservice. Mannen jag snackade med där hade aldrig hört talas om felet, trots som han sa att dem hade haft många fn2 på service, så han visste förstås inte vad som lösningen var i heller. Frågan är vart man ska vända sig då? Bor I skåne så där borde finnas någon verkstad som har koll tycker man...

Och vad gör man med bromsarna då? va ute idag med mina vinterdäck och gav bilen rejält med pisk hehe och serieöst talat så är ju bromsarna en allvarlig risk om man behöver bromsa rejält. Jämför med audi s3 och r32 eller golf gti som jag testat så är det som att bromsa med fotsulorna. Man måste ju kunna göra ordentliga inbromsningar med en sån här bil...är helt nya bromsar ett alternativ eller kan detta fixas på annat vis?

För övrigt är jag nöjd med allt, körkänslan, ljudet, looken och interiören äger! har fått många komplimanger! Jag är 26 år gammal men känner mig som 15 igen :)
Hej och välkommen i klubben!

Om du bor i Skåne så borde ju Förenade Motor i Malmö vara verkstaden för dig! Dock kan jag inte rutinerna för garantireparationer, men skall ju funka att göra på alla Honda-verkstäder!
Team Kalmar
ape
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 augusti 2007, 21:35
Bil: Accord EG9
Namn: Antonios Peris
Ort: stockholm

Välkommen till forument och bra val av bil. :)

3:ans växel fixar Honda på garantin. Ska få min fixad nästa månad.
Jag har läst att bromsarna (automotorsport bantest) mattas fortare än andra bilar i Gti klassen. Det gällde då på bana men troligtvis även gata.

/Ape
Antonios Peris

Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99

Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

honda har europa garanti så whereever du är så är de bara att åka in på en aukt.verkstad och fixa =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Honda_kim
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

Angående luft filter så finns det Injen CAI med som jag skall montera i morgon skall bli kul att se om det blir skillnad ...grattis till ett bra bil köp har haft min sedan i november och kört 1200 mil nu med den ...Bromsarna på min är super inga problem alls bitter bra som fasen .


mvh kim
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Bromsarna på min är super inga problem alls bitter bra som fasen<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Mycket märkligt, såfort jag sätter mina bromsar under lite press så luktar de brända bromsar när jag stiger ut ur bilen...är inte särkilt kunnig, men kan det ha med däcken att göra? har ju inte originaldäcken på nu och har inte kört med det förut iheller.
Adrian Hansson
FWH
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 november 2007, 22:06
Kontakt:

cell skrev:<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Bromsarna på min är super inga problem alls bitter bra som fasen
Mycket märkligt, såfort jag sätter mina bromsar under lite press så luktar de brända bromsar när jag stiger ut ur bilen...är inte särkilt kunnig, men kan det ha med däcken att göra? har ju inte originaldäcken på nu och har inte kört med det förut iheller.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Borde inte vara kopplat till däcken.

Är problemet att bromsarna luktar efter hårdkörning (normalt - beroende på vad man menar med "hårt"...) eller att de inte tar?

Dessa bilar verkar äta broms belägg rätt bra, kan vara värt att kolla om det är orginal belägg som sitter på.

Är pedalen svampig kan det vara värt att kolla bromsvätskan.

Hur långt har bilen gått? (jo jag såg att den gått 900 mil när du köpte den, men hur långt har du kört sen dess?)
Senast redigerad av FWH den 2 mars 2008, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Den känns liksom lite mjuk, man måste liksom trycka till ordentligt på bromspedalen för att få den respons man söker vid en hård inbromsning...

Jag har väl inte kört speciellt mycket, fick bilen för en vecka sedan...det är intressant att vissa tycker deras bromsar tar bra och andra inte. Har en bekant som kör samma bil som
tycker att hans bromsar också tar väldigt bra, jag ska snart prova hans och jämföra med min, ska bli intressant...

Helvete vad min bil dricker när jag kör den hårt hehe, stämmer det verkligen att 99 drar mindre ? vetifan de alltså...:P
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Bromsarna på min bil (en EP3) tar bra som fan, men man måste bromsa hårt för att de ska göra det.
Så ska det ju vara enligt mig. Om man har full bromsverkan när man lägger på foten lite lätt på pedalen så har man ju noll känsla i inbromsningen. De VAG-bilar jag har kört är just så. Bromsverkan är omedelbar så fort man lägger foten på pedalen. Det gör att bromsarna upplevs som väldigt bra, men eftersom de är svårdoserade så är det ingen höjdare alls.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Om man har full bromsverkan när man lägger på foten lite lätt på pedalen så har man ju noll känsla i inbromsningen. De VAG-bilar jag har kört är just så. Bromsverkan är omedelbar så fort man lägger foten på pedalen. Det gör att bromsarna upplevs som väldigt bra, men eftersom de är svårdoserade så är det ingen höjdare alls.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Detta är väldigt sant de du säger. De tyska bilar som jag nämde, Audi s3 , golf gti och r32 upplevde jag alla som oehört känsliga vid bromsning, kunde faktiskt tycka att de va lite för känsliga men att jag upplevde det som ganska tryggt att veta att dem tog bra...kanske lite placebo då alltså. Som sagt, min erfarenhet av bilar är inte så stor. Gäller då att jag kanske vänjer mig vid mina bromsar istället och gillar läget.

Nu till nåt helt annat, tänkte passa på att fråga om någon kört "trackday" på sturup raceway? eller är det bara mantorp som gäller?

vilka ungefärliga kostnader pratar vi om för att köra nån timme?

Ännu en gång tacksam för alla hjälpsamma svar här på forumet!


mvh


Adrian
Adrian Hansson
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Om du bor i Skåne så borde ju Förenade Motor i Malmö vara verkstaden för dig! Dock kan jag inte rutinerna för garantireparationer, men skall ju funka att göra på alla Honda-verkstäder<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Talade precis med dem på telefon. Mekanikern jag pratade med sa att dem bytade olja i lådan och sen skulle de vara löst, detta skulle ta en timme att fixa...är detta samma lösning som ni andra har fått?
Adrian Hansson
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Vi bytte olja i min lådda nu vid 2000 mila servicen och det blev lite bättre men inte helt bra, så vist kan det vara värt att testa men jag tycker inte det är hela lösningen.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Smoothy
Inlägg: 42
Blev medlem: 19 april 2006, 17:53

Grattis till en kul bil!

Mina bromsar biter väl helt ok bara man trycker till hårt, men när det går riktigt fort och man vill stanna kan den kännas lite tung. Uppgraderade bromsar vore faktiskt önskvärt.
Vad det gäller filter så köpte jag ett pipercross via dalhem och det verkar fungera riktigt bra. Om det verkligen ger några hästar eller inte vågar jag inte svara på men det är en helt annan gasrespons och mycket roligare karaktär i bilen. Ryter svingott när vtec går igång också vilket var väldigt välkommet hos mig, original kändes bilen för tyst och tråkig.

Vi vet ju allihop att bilar som låter mycket går fortare ;-)

Jag borde få hem mina 19-tummare i slutet av denna vecka, kan svara på exakt hur mkt stötigare jag upplever bilen då om du vill.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Tack smoothy!

Din breskrivning på bromsarna stämmer överens med min uppfattning, men det är väl bara att infinna sig i det antar jag...

Pipercross låter rätt lockande efter den feedback som folk gett...bättre gasrespons? det är ju redan grym original! hade varit kul med extra hästar såklart men det är väl inte hela världen, priset är ju bra också :) . Hade varit kul om någon kunde lägga upp en ljuddemonstration med före och efter!

Vilka fälgar är det? och yes vill gärna veta hur de känns med dem på :)
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Köp ett Injen CAI istället nu när det finns att få tag på.
K20-motorn älskar kall luft och på en Ep3 ger bara CAI utan någon annan mod ca 7 hästar extra med bättre vrid på mellanregistret som grädde på moset!

Det finns en tråd om detta på forumet!

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... =45909&hl=" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... 909&hl=</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Ser ju bra ut faktiskt...men när man läser tråden verkar det ju riktigt meck att installera det, kanske man får lämna in till ett proffs i såfall?
Adrian Hansson
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

tror inte det är några problem om man vet vad man ska göra. Har för mig att beskrivningar osv följer med till CAI. Det är iallafall värt att installera ett, gött ljud då :worthy: :whatever:
André Fossto
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Visst man blir duktigt sugen...har en polare som komer hjälpa mig men en eventuell installation. Han säger som du inga problem hehe...det är mest de att jag inte gillar tanken på att demontera fronten och skära nytt utrymme i plasten...men det är nog för att jag inte är en meckare i själen :biglaugh2:
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nu vet inte jag hur utrymmet framför hjulhuset ser ut på FN2, men på EP3 måste man också modda i plasten. Dock behöver man verkligen inte skära hål! Jag rekommenderar starkt att försöka få tag på en bra industri-fön som du kan värma plasten med och sedan forma om den så att den passar röret. Så har jag gjort. Det är 100% tätt och bra mot damm och vatten från hjulhuset.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar