Går orent
Efter att jag hade varit ute och kört, stannade jag till vid ett rödljus. Jag accade och plötsligt började bilen gå orent vid gaspådrag.
Den går fint så länge du inte trycker på gasen enklent förklarat.
Det som har kollats är
Mappen
Bytt tändstift till NGK-7 (hade liggandes)
testat nya tändspolar.
Bränsletrycket är på 3.5 bar, så soppa får den.
Nån som har nån annan ide??
Den går fint så länge du inte trycker på gasen enklent förklarat.
Det som har kollats är
Mappen
Bytt tändstift till NGK-7 (hade liggandes)
testat nya tändspolar.
Bränsletrycket är på 3.5 bar, så soppa får den.
Nån som har nån annan ide??
Senast redigerad av Junior den 26 april 2008, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
När allt annat är kollat, så kör en genomgång av insticken i Ecu:n, kablarna etc, har haft exakt samma problem. Om detta problem endast är ibland och inte när bilen stått ett tag kan det vara det jag tipsar om.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Ska kolla igenom kablaget snart, synd att man har biljäveln på gatan bara får ta och köra till garaget.
Jag körde 120 mil innan detta hände, men det är värt att ta en titt på kablarna.
Jag körde 120 mil innan detta hände, men det är värt att ta en titt på kablarna.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
asså junior. sluta nu. hur kan de klydda så ofta ?
lider verkligen me dig
ska jag komma med något så min första
tanke är täningsfel. lös jord tråd eller liknande.
inte till så stor hjälp men men
men vill verkligen se dig på mantorp så håller tummarna
lider verkligen me dig
ska jag komma med något så min första
tanke är täningsfel. lös jord tråd eller liknande.
inte till så stor hjälp men men
men vill verkligen se dig på mantorp så håller tummarna
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Du har kanske tur i kärlek :wub:
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Kollat så TPS-givaren svarar som den ska?
Kör en sväng och gör en loggning i kmanager och se om du ser nåt konstigt.
Är du inte hemma på programmet så lägg upp loggfilen här så kan du säkert få mer hjälp.
Kör en sväng och gör en loggning i kmanager och se om du ser nåt konstigt.
Är du inte hemma på programmet så lägg upp loggfilen här så kan du säkert få mer hjälp.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.
Ideér på vad det kan bero på?
Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.
Ideér på vad det kan bero på?
Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Kan ju mäta upp vad soppapumpen flödar.
Skulle kunna va glappt i nån kabel med.
Beklagar Junior, inge skoj sånt här
Skulle kunna va glappt i nån kabel med.
Beklagar Junior, inge skoj sånt här
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.
Ideér på vad det kan bero på?
Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?
Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??
Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.
Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
*Spridarna kan ju vara boven dramat, absolut.malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.
Ideér på vad det kan bero på?
Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
*Någon banjokoppling kan ju ha satts igen, men annars känns det inte dom det.
*Jag har aldrig hört talas om detta problem, men allt kan hända
*Soppapumpen tror iaf inte jag på. Spelar mindre roll att köra den på fullast, det förändrar inte trycket, bara flödes litegrann. Men det är så lite att det känns otroligt om det skulle vara problemet.
*Angående ECUn så BÖR det inte vara det. Dock tycker jag fortfarande att det låter misstänkt likt ett MAP-sensorproblem. Min gick på tomgång, men åt helvete när man rörde gasen. TPSen kollar man ju lätt i KPron, bara att slå på tändningen och trycka på gaspedalen.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
xzbatt skrev:<!--quoteo(post=471804:date=19 Mar 2008, 21:51:05:name=malkolm666)--><div class='quotetop'>CITERA(malkolm666 @ 19 Mar 2008, 21:51:05) [snapback]471804[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.
Ideér på vad det kan bero på?
Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?
Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??
Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.
Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Känns inte som att det kan vara soppatrycket. Det är ju konstant oavsett fullast eller inte. Det som skiljer är ju flödet på det givna trycket, och med tanke på hur stort flöde det blir med 3,5 BAR soppatryck så skall det inte vara problemet. Trycket är ju konstant i systemet hela tiden, bara att mer åker tillbaka i returen på tomgång jämfört med fullast.
Team Kalmar
Jag ska byta spridare ikväll.
Angående TPS så hadejag en felkod på min b20 förra året, den låg i fe läge när jag bytte spjäll.
Det låter långtsökt med tps.
Mappsenorn ska jag försöka att byta.
Angående TPS så hadejag en felkod på min b20 förra året, den låg i fe läge när jag bytte spjäll.
Det låter långtsökt med tps.
Mappsenorn ska jag försöka att byta.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Junior skrev:mer åt orklös/ bluddrar hållet.
Är ju förmodligen fel på något som påverkar alla cyl! Alltså förmodligen inte spriadare eller någon av dina tändspolar. Hur fungerar lambda styrnigen på din du har väl bredbandaren?
Vet inte riktigt hur det fungerar men lambdan kanske stular! Hur ser stiften ut? Ser alla likadana ut? När den bluddrar brukar det ju vara mer att den går fet! Lambdan kanske ljuger?
Om bilen missar eller inte tänder brukar den ju gå fet på grund av att det inte förbränns men den gick väl magert. Alltid skit segt med såna här fel :annoyed: Men brukar alltid vara något skit fel i slut ändan. Hoppas att det löser sig för dig!
Senast redigerad av jeremia den 20 mars 2008, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Jeremia Gadd
Jag ska kolla till stiften imorn samt byta spridare. Kan ju hoppas att det är spridarna.
Uppdaterar imorn
Tack för tipsen boys, underlättar när fler tänker ihop.
Uppdaterar imorn
Tack för tipsen boys, underlättar när fler tänker ihop.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Vart ute i kylan och satt ditt nya spridare, absolut ingen skillnad mot förr.
Tog ut tändstiften det är NGK-7 alltså inte orginal CTR tändstift.
Vi börjar räkna ifrån vänstra sidan och det är 4 cynlindern
Tog ut tändstiften det är NGK-7 alltså inte orginal CTR tändstift.
Vi börjar räkna ifrån vänstra sidan och det är 4 cynlindern
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Men har du testat byta spridare Junior? det ser ju inte ut som han har gått på 4an så då måste det ju betyda att den saknar soppa eller tändning på den cylindern förutsatt att du har komp men det borde ju inte vara några problem då den funkat bra förut och bara slutade funka så plötsligt.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Nu sitter jag här och kollar på stiften igen och funderar men kommer väl inte fram till något vettigt egentligen. Men det ser ju ut som du måste ha något fel med styrning för soppa/tändning eftersom det ser ut att inte gå alls på 4an, 2an och 3an ser ut att gå fett och 1an ser ut att kunna gå lite magert kanske. Ligger AF bra när du är ute och försöker logga?
Kan en bil någonsin bli perfekt?