Eftermarknad för Civic FN2

ENBART för motorrelaterade topics
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

LS diffrencial (ursäkta staviningen) den diffar på båda hjulen
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

å LS står väl för "limited slip" antar jag..
Honda Civic Type R -15
MikaelR.
Inlägg: 117
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Såg att Ferrita tagi fram ett färdigt 2½" catback nu, mynnar ut som orginal tydligen. Kostar 6295:-
Mikael Rautio


*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

tack Mikael för tipset men jag har letat i deras hemsida och ej hittat något.
och priset låter ej så dumt.
jag har för mig att ferrita är av bra kvalite, men är det någon som vet om invidia är bättre eller låter bättre??
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

HKS har nyligen kommit med ett färdigt system.
Men verkar dock bli lite dyrare, £699 var utgångpriset.
Honda_kim
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Finns lite filmer på youtube med just milteksystemet, både från abp och en privatperson...låter rätt hyfsat faktiskt. På Milteks sida står det förövrigt att dem bänkade bilen orignal 212.5 HK och därför fick man tot ca 219.5 med deras avgassystem...detta hade jag ingen aning om innan , trodde det var 201 som gällde, vad har jag missat?
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
NippleN
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 augusti 2005, 01:33
Bil: Civic EE9
Namn: Lukas Gullberg
Ort: Kristianstad/Hässleholm

allt är beroende på vilken bänk man andvänder, finns sånna som e lite snälla o dom som e snåla.. Right ?
Lukas Gullberg
0732-022675

Civic EE9R -91
Civic EK3 -96
Civic SL5 -83
mAbZ
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

Jag har sett flera bänkningar bra över 200 hk original.
Här en mätning från Polen med 212 hk original och 219 hk med Milltek catback:


Bild
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Som helt objektiv kan jag intyga att där är betydligt mer mos än vad som står på pappret.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Varför gör man så?
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Säg det. Miljöaspekter? Skattekrav i vissa länder? Effekt vs volym? Ingen aning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Smoothy
Inlägg: 42
Blev medlem: 19 april 2006, 17:53

Jag är kasst insatt på hur försäkringar fungerar utomlands. I sverige hamnar vi ju i olika försäkringsklasser dels på statistik såklart men även på motoreffekt va?
Kanske det kan ligga till grund för att man "skriver ner" siffrorna lite.
Jag kanske är helt ute och cyklar men får för mig att Honda riktar sig till ett segment som tycker om låg driftskostnad :)

Kan ju även passa på att säga att jag fått på mitt Milltek-system nu, det låter helskönt.
Inte så vansinnigt högt men mycket bra och bilen är fortfarande tyst och skön på landsväg så man pallar de längre resorna.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Sweet! vad kostade det dig totalt ?
Adrian Hansson
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Smoothy, hur ser piporna ut på Milltek-systemet? Får man boort trianglarna? :)
Bild önskas.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Asse: Man kan få det som man vill, antingen orginallook eller runda rör som sticker ut.

Smoothy: Vilken variant av system har du, det tystare eller det lite ljudligare?
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

det här med att de skriver på papprena mindre än vad det igentligen är. Gäller samma med supra, skyline, evo osv. de alla har mer än vad det står på pappret att de har :)

Hur många är det som har FN2 igentligen? tycker ni det behövs mer krut och bättre grepp?
André Fossto
Bonny
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

Att äldre bilar såsom Skyline, Evo, m.m. hade en lägre angiven effekt än den verkliga berodde främst på en restriktion som var tänkt att förhindrade produktion av bilar med mer än ett visst antal hk (tror att det var ca 280 hk). Denna restriktion gäller dock inte idag. Ett exempel är nya Subaru STI med 300 hk.

FN2ans angivna effekt har alltså inte med denna restriktion att göra.
Johan Blomqvist
CTR 05
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

härligt Smoothy, men jag som alla andra väntar på bilder och videoklipp
jalla jalla snabba på då :boxing:
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Mr_Gear
Inlägg: 0
Blev medlem: 3 mars 2008, 22:44
Namn: Patrick Lundin
Ort: Göteborg

Bonny skrev:Att äldre bilar såsom Skyline, Evo, m.m. hade en lägre angiven effekt än den verkliga berodde främst på en restriktion som var tänkt att förhindrade produktion av bilar med mer än ett visst antal hk (tror att det var ca 280 hk). Denna restriktion gäller dock inte idag. Ett exempel är nya Subaru STI med 300 hk.

FN2ans angivna effekt har alltså inte med denna restriktion att göra.

En restriktion som fanns i Japan kanske vi ska precisera ;) ingen bil fick ha mer än 280hk. har de tagit bort den nu? kan inte varit längesen i så fall... men man kan ju tänka sig att det är ohållbart som läget är idag. Dock är alla bilar fortfarande strypta till 180km/h i japan...
Patrick Lundin
Bonny
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

Precis, restriktionen gällde förstås bara i Japan. Den är numera borttagen (ett exempel på detta är nya GT-R med en angiven motoreffekt på 480 hk). Blir förstås ohållbart i längden att behålla ett sådant system, om man inte tar ut hiskeliga avgifter på utländska bilar med högre effekt.
Johan Blomqvist
CTR 05
Smoothy
Inlägg: 42
Blev medlem: 19 april 2006, 17:53

Bilder visar inte så mycket, om jag inte tar under för att visa konstruktionen på avgaset då förstås.

Jag har "stealth"-versionen, alltså sitter trekanterna kvar och bilen ser original ut.
Tittar man noga så sticker millteks slutpipor ut kanske två centimeter längre. De syntes jätteväl när de var nymonterade men smutsades snabbt ner och nu syns de i princip inte alls om man inte sticker fram näsan och kollar riktigt noga.

Jag antar i och med det att jag har det tystare systemet, visste faktiskt inte att det andra låter mer.
Finns ju bilder på millteks sida med runda rör istället för trekanterna och jag tyckte inte det ser bra ut.

Video kan jag försöka ordna åt de nyfikna, bara att hoppas kameran är bra nog till att fånga upp nåt som duger.

Nåt jag har vissa funderingar på är att modda bakspoilen och få plats med två japsdämpare istället, vore riktigt skoj ;)
Vågar inte låta nån skära sönder bilen än dock är fortfarande för kär i originaldesignen.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

Smoothy vi vill gjärna också veta vad ALLT kostade ???
och om det var du som monterade på det ????
själv funderar jag på kanske ferrita system som det verkar vara på gång nu
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag har "stealth"-versionen, alltså sitter trekanterna kvar och bilen ser original ut.
Tittar man noga så sticker millteks slutpipor ut kanske två centimeter längre. De syntes jätteväl när de var nymonterade men smutsades snabbt ner och nu syns de i princip inte alls om man inte sticker fram näsan och kollar riktigt noga.

Jag antar i och med det att jag har det tystare systemet, visste faktiskt inte att det andra låter mer.
Finns ju bilder på millteks sida med runda rör istället för trekanterna och jag tyckte inte det ser bra ut.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Smoothy: Nja det innebär inte att det automatiskt är det tystare systemet, man kan (eller kunde iaf) få både det tystare och det ljudligare i båda utseendena.
Dom benäms som "resonated" (det tystare) och "non-resonated" (ljudligare).
Hur var passformen? Det man sett av Milltek tidigare har sett bra ut.
Jag håller med om att dom runda rören som sticker ut inte ser speciellt bra ut.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Soren K
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 augusti 2005, 11:26
Ort: Stockholm

Welen XLR8 Performance skrev:Jag gillar inte ferrita.. Deras grejjer verkar vara byggda av gamla bärgade wasa kanoner eller nått.. Väger bly. De har helt enkelt inte hängt med i utväcklingen... Till en lastbil skulle jag kanske åkt till ferrita men inte till en japsare som strävar efter at vara lätt.. De ferrita gör är att bocka egna avgas av standard rör som har 1,6mm i godstjocklek upp till 3 tum. sedan blir det 2mm.. Waaaaaaayyy to heavy. Du kan säkert lägga 5 buddyclub system på ett feriita i vikt..
:whatever: Milltek väger 30 kilo lite väl tungt det också. Håller på att försöka hitta ett lättare system till min bil.

Sören
Sören Klingborn, Stockholm
CTR -07 Race, Svart
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

shit freddej jag tänkte ej alls på vikten, och fan brukar ferrita väga sååå mycket ????? :annoyed:

Soren K väger milltek också så mycket, hela 30 kg .... daim. men hittar du något bättre o lättare så hör gärna av dig tack

Smoothy du borde veta hur mycket det skiller i vikt??? och så undrar jag nu när du har cai och avgas på så märker du någon skillnad????????

mvh
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Honda_kim
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

Senast redigerad av Honda_kim den 6 april 2008, 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Användarvisningsbild
henkoh
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 augusti 2005, 17:00
Bil: Honda Civic 1,5T Sport´19
Namn: Henrik Celmins
Ort: Stockholm/Enköping

Honda kim: big no no på det där i mina ögon, hjälp!

tacka vet jag originalkittet :thumbup:
Henrik Celmins
Honda Civic 1,5T Sport ´19
Suzuki Swift 1,0T Inclusive ´17
Acura RSX Type S ´02
Honda Prelude VTI ´98
cell
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2008, 09:25

Gillar inte heller de speciellt mycket...tycker man ska behålla de som gör bilen lite unik i sitt uteseende. Kanske luftintagen i huven hade funkat.
Adrian Hansson
Honda_kim
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

Hehe nää detta var inget jag i heller upplevde som en fröjd för själen direkt ...men som sagt som cell säger kanske huven men inte riktigt som den är då drar ju in all mög i motor utrymmet .....
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Skriv svar