Pris på service

ENBART för motorrelaterade topics
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

Hej!

Kollade just med en service verkstad gällande pris för 8000 mil service på ctr, han sa 3900:-

Tycker det låter dyrt om man läser vissa inlägg på detta forum, nån som vet hur det ligger till?

sen sa han också att honda inte har ett "service" kort längre, ni vet typ som volvokort, utan det slutade dom med för ca 1 år sedan, stämmer det?

//Rickie
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

beställde just en sk. ekonomiservice på honda i sisjön i gbg. 2800 kr. inte billigt, bara att gråta i kudden på kvällen o hoppas du har råd att leva efter servicen.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

jo,det är väl inte mkt mer att göra. men ska ringa runt lite och kolla på andra verkstäder, kanske skiljer lite...vem vet.
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Vad gör de vid denna service som man inte med enkla verktyg kan göra själv?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

Det är oljeservice och ventiljustering. Oljan kan man ju göra själv, men jag vill ju ha stämplarna....
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

Det är sant, det var iofs inte min fråga, Jag bara undrade om priset var rimligt, eller kan det skilja mellan olika verkstäder?

Och om hondakortet verkligen inte fanns kvar.
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Tror jag betalade 3.2k för 4000-mils-service i höstas i Örebro. Kan rota fram kvittot och kolla.
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

men ärligt talat vet ni hur jävla billigt det är?
jämför med konkurrenter...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
luckan
Inlägg: 494
Blev medlem: 8 maj 2007, 18:56
Namn: Daniel Lukjanovic
Ort: Halmstad

haha, om ni bara visste vad exempelvis inspektion 2 kostar för en M3a... detta är som vi halmstadbor skulle kalla för "piss i nissan" jämförelsevis ;)

Mvh,
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

haha, här tar de 3200:- för en 1000milaservice hos "Honda"
Honda Civic Type R -15
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

3500:- var det visst, men det var inkl alla torkarblad också. Och det var ju som sagt vid 4k mil, dvs en av de större servicarna. Är väl bara 12k mil som är större, med tändstift och så.

Bara oljeservice brukar väl kunna kosta i de här regionerna hos vissa märken så det känns billigt, ja.
Blixten
Inlägg: 0
Blev medlem: 5 april 2008, 10:39
Ort: Sthlm

Bra för att jämföra lite, på min förra bil en S40N flexifuel, alltså så långt ifrån en snabb bil man kan komma, kostade en "oljebyteservice" dvs en service som man var tvungen att göra var 1000 mil där det i princip bara byttes olja lite över 3000:-. Så allt är relativt, jag tyckte de priser som ni pratar om låter väldigt billigt ;)
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

tobbe: jo alla har garage, verktygen, tiden, orken och kunskapen. själv vill jag inte meka på min bil. jag vill köra. o spenderar hellre helgen på en gräsmatta med ett sexpack öl i solen än i ett garage... som jag inte har. plus att om nåt pajjar som har med servicen att göra så har du en mycket större säkerhet.

det här 2800 som jag betalar nu är nåt specialerbjudande de har i sisjön nu med olja o filter och tändstift samt genomgång av de 20 viktigaste punkterna o lite sånt smått. så det var lite billigare än vanligt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

PatrikGBG skrev:men ärligt talat vet ni hur jävla billigt det är?
jämför med konkurrenter...
Håller med!
Ca 9000 spänn för en storservice (12.000 mil) på en saab 9-3.
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

omg hur fan har folk råd att ha såna bilar om det kostar så mycket? jag som pendlar totalt 10 mil om dagen med bilen tycker det svider riktigt mycket i plånboken av att lämna in bilen. drömmer bara om att få lägenhet här ute vid jobbet så jag kan cykla på jobb! e ju löjligt dyrt att behöva bilen till jobbet.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag hade inte haft råd att lämna bilen på service om det kostade 10 000kr. Eller rättare sagt jag hade aldrig lagt 10 000kr på en service. En halv månadslön för att bilen ska rulla är inte friskt. Det finns inte ens en Legendservice som kostar 10 000kr, och då pratar vi ultra hitech lyxbil med massvis av servicepunkter. Honda är verkligen billiga med sina servicar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

de e ju verkligen en ren sanning med...honda äroch har alltid varit riktigt billiga i drift, oavsett modell...
visserligen kan vissa servicar vara dyrare,men så är de ju vart man än köper sin bil o oavsett märke.

attklaga över 3000:- för en riktig service, ja då borde man tänkt på det innan man köpte bilen, o istället skaffat cykel.
där räcker de med o smörja kedja o byta bromsklossar ibland, o de e inte så dyrt på verkstaden
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

3900:- för service och ventiljustering låter mycket rimligt. Det är vad jag betalde hos Rosenholtz har jag för mig.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

PatrikGBG skrev:de e ju verkligen en ren sanning med...honda äroch har alltid varit riktigt billiga i drift, oavsett modell...
visserligen kan vissa servicar vara dyrare,men så är de ju vart man än köper sin bil o oavsett märke.

attklaga över 3000:- för en riktig service, ja då borde man tänkt på det innan man köpte bilen, o istället skaffat cykel.
där räcker de med o smörja kedja o byta bromsklossar ibland, o de e inte så dyrt på verkstaden

Ursäkta mig!! Klagade jag på priset nånstans i mitt inlägg? Det var en fråga om priset var rimligt och om det var för dyrt,eller om det var vad det låg isnitt. Det var fasen vad man utläser egna ord och meningar?

Men för all del, jag ska inte skriva fler inlägg gällande pris eller så, utan jag ska framöver bara betala glatt och inte vara så nyfiken. :saythat:

Btw..ska vi vara sånna så är ju 3900:- närmare 4000:- än 3000:-...
Senast redigerad av rickie den 23 april 2008, 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

ziggy skrev:3900:- för service och ventiljustering låter mycket rimligt. Det är vad jag betalde hos Rosenholtz har jag för mig.
Tack,det var det jag ville veta. :thumbup:
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

inte för att 2800 är dyrt i sammanhanget, men relaterat till vad jag har att lägga ut på bilen varje månad så är det en hel del.

o jag vill ju ha cykel.. men har 10 mil, tänker fan inte cykla 10 mil om dagen. o nej, går ingen lokaltrafik just var jag jobbar. sku man kunna cykla till jobbet, då skulle man kunna serva bilen varje månad bara föratt! Iaf sådär så det märks för oss som inte har råd att serva en merca.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

hehe glöm inte o ta mina svar med en nypa salt,de som kännermig vet det..jag är en Kraft i mindre förpackning (dock bredare).

syftade mest inte på dej rickie

för övrigt så e inte mercor så dyra o serva om man har de mindre motorerna.
Senast redigerad av PatrikGBG den 23 april 2008, 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
rickie
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 november 2004, 13:59
Ort: Delaryd

mmm..ok..men tänkt lite på dom som inte känner dig patrik...alla vet inte hur du funkar. Men skit samma, ingen skada sked :P
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

ne jag vet...låter ofta väldigt tyken utan o mena de...menmen...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
maxxan
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 juli 2006, 17:41
Ort: Helsingborg

Trycker in en liten fråga här!

Jag va på strandells motor i helsingborg idag. Snackade men en kille ang service på min ctr som gått 4500 mil nu!
Tänkte göra den lite större servicen med ventiljustering! Killen jag snackade med sa att det inte var något större ide att göra den
redan vid 4000 mil. Dom bilar som dom hade gjort det på innan var det inte något problem med alls och inget som behövt jysteras. killen tyckte det var lika bra att vänta och göra det vid 8000mil istället. Priset skulle bli 2350kr utan ventiljustering och ca 1000 spänn mer med ventiljustering.

Vad tycker ni? Själv är jag lite kluven ska man göra det eller inte ????

mvh markus
[b]Markus Nilsson[/b]

Kör:
Honda Civic Type-R

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Invidia,CAI,ToyoR888,ATE,Temp/tryckmätare.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Tack till Streetpower för fina priser<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Jag skulle nog ha valt att lägga den där extra 1.000 lappen och ha med mig matlåda till jobbet i en månad så har jag 2.000 kr kvar att köpa något annat roligt till bilen för i och med att jag iaf spar 3.000 kr på att ha matlåda med mig. Bara min lilla mening.

Någon här som kan bekräfta att en 12.000 mila service ligger på runt 7.500 kr?
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Det bäst man kan göra är att ringa runt till verkstäderna och fråga hur mkt de tar och vad som ingår. Vi här kan aldrig ge lika bra svar som verkstäderna själva. Jämför sedan priserna och om ni ändå vill åka till en lite dyrare verkstad men som ni gillar så kan ni alltid säga att ni fick si och så pris där borta och om de kan matcha det priset.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

bara för att jämföra...gjorde 12000 mila idag...
13500:-

kamrem vxlådsolja kupefilter samt vanlig service...bara o vara glad o betala!
helt sjukt me svenssonbil!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vilken normal familj har råd med en bil där servicen i all enkelhet går på nästan 14 000kr? Och så var det lite slitna däck, bromsar, lite lampor, nya torkarblad. Oj, passerade vi precis 25 000kr? Älskling, tyvärr blir det ingen semester i år, vi måste serva vår volvo....
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

men Martin de e ju de som e de sjuka, folk betalar GLATT!de kör ju svenskt!
asså de finns inget som gör mig mer irriterad än okunskapen från såväl mig som gemene man!
ALDRIG mer Volvo, jag skiter i vad Bolaget säger...lägger ner skiten hellre!

ett litet exempel på hur man kan pumpa ur pengar...

När V70 II lanserades så märkte de att de va mkt bekymmer me motorna efter partikelfiltret i V70N så de ändrar serviceintervallen till 2000 mil.
växellådor gick på rykande band,kunden får helt enkelt betala två oljebyten inom 12000 mil.automater gäller detta o de flesta väljer ju det.
tiderna på aukt volvo skjuter iväg nåt enormt per jobb, o vem får betala?bilen står ju för fan på utsidan i tre timmar som de tar betalt för!minst!

på tal om torkarblad, på förra bilen hade jag de nya flatblade i 10k mil, byter nu VARJE service a' 600:-

det är helt otroligt att folk fortfarande köper skiten...

är så jävla besviken på mig själv att man tror att de blir bättre!allt blir sämre...allt!

neee inget mer svenskt
Senast redigerad av PatrikGBG den 29 maj 2008, 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar