Fråga: Har du fått jobb via arbetsförmedligen?
Halloj.
Jag satt och diskuterade med en kollega på jobbet idag och vi kom in på Arbetsförmedlingen.
"Funkar" det? Varken jag eller min kollega har fått några förfrågningar om jobb via dem som vart av större ”värde”.
Exempel, jag har haft min sida offentlig på deras hemsida sedan 2001-05-30 och uppdaterat den kontinuerligt med jobb/meriter/utbildningar.
Utöver det har jag, enligt mig, en bra presentation som jag lagt ner tid på att knåpa ihop. Absolut ingen ”Hej, ge mig jobb..” utan den är seriöst skriven.
Totalt har jag fått 3 (tre) arbetsförfrågningar och varav 2 är (gissar jag) någon typ av massutskick till alla om nått "Jobba hemma och bli rik...". ¨
Den tredje arbetsförfrågan var visserligen helt okej men jag ringde samma dag jag fick den men då var det redan för sent och de anställt en kille. Dock inte Arbetsförmedlingens fel att någon var snabbare än mig…
Jag har iofs fast anställning på en firma och har haft det sen jag tog studenten. Anledningen till att jag är offentlig på Arbetsförmedlingen är att man kan ju alltid hoppas att få ett erbjudande om ett nytt roligt jobb…
Mitt nuvarande jobb var något jag fick via kontakter. Känns som det är det ända sättet att få jobb utöver ”enklare” jobb...
Eller har jag fel? Har ni/du fått jobb via Arbetsförmedlingen eller är det helt enkelt ett stort ”skämt”?
Mvh
Jag satt och diskuterade med en kollega på jobbet idag och vi kom in på Arbetsförmedlingen.
"Funkar" det? Varken jag eller min kollega har fått några förfrågningar om jobb via dem som vart av större ”värde”.
Exempel, jag har haft min sida offentlig på deras hemsida sedan 2001-05-30 och uppdaterat den kontinuerligt med jobb/meriter/utbildningar.
Utöver det har jag, enligt mig, en bra presentation som jag lagt ner tid på att knåpa ihop. Absolut ingen ”Hej, ge mig jobb..” utan den är seriöst skriven.
Totalt har jag fått 3 (tre) arbetsförfrågningar och varav 2 är (gissar jag) någon typ av massutskick till alla om nått "Jobba hemma och bli rik...". ¨
Den tredje arbetsförfrågan var visserligen helt okej men jag ringde samma dag jag fick den men då var det redan för sent och de anställt en kille. Dock inte Arbetsförmedlingens fel att någon var snabbare än mig…
Jag har iofs fast anställning på en firma och har haft det sen jag tog studenten. Anledningen till att jag är offentlig på Arbetsförmedlingen är att man kan ju alltid hoppas att få ett erbjudande om ett nytt roligt jobb…
Mitt nuvarande jobb var något jag fick via kontakter. Känns som det är det ända sättet att få jobb utöver ”enklare” jobb...
Eller har jag fel? Har ni/du fått jobb via Arbetsförmedlingen eller är det helt enkelt ett stort ”skämt”?
Mvh
Jag fick mitt jobb via arbetsförmedlingen, men det var några år sedan
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
indirekt ja.......
körde på en bekant till chefen för arbetsförmeddlingen i östergötlands bil när jag skulle göra en handbromsvändning en gång.....fick en utbildning som jag senare hoppade av för att ta det jobbet jag har nu.....annars hade jag säkert jobbat med något så obskyrt som it....
körde på en bekant till chefen för arbetsförmeddlingen i östergötlands bil när jag skulle göra en handbromsvändning en gång.....fick en utbildning som jag senare hoppade av för att ta det jobbet jag har nu.....annars hade jag säkert jobbat med något så obskyrt som it....
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
- Nibbe
- Bil: EG5, EJ9
- Namn: Niklas Walkin
- Has thanked: 10 times
Har fått 3 förfrågningar sen år 2000, varav en också var jobba hemma o blir rik, den andra var nått jäkla pyramidspel av nått slag, den 3:e var seriös.
Mitt nuvarande jobb hittade jag på platsbanken.ams.se, men eftersom det är ett bemanningsföretag där jag jobbar för timlön när jag har uppdrag så är det inte så hett. Inget uppdrag = inga pengar alls. Söker annat jobb.
Syrran vart avrådd att söka jobben på platsbanken för det är så många ansökningar per jobb.
Tycker dom borde avskaffas, enda dom säger när man kommer dit är fortsätt söka jobb.
Mitt nuvarande jobb hittade jag på platsbanken.ams.se, men eftersom det är ett bemanningsföretag där jag jobbar för timlön när jag har uppdrag så är det inte så hett. Inget uppdrag = inga pengar alls. Söker annat jobb.
Syrran vart avrådd att söka jobben på platsbanken för det är så många ansökningar per jobb.
Tycker dom borde avskaffas, enda dom säger när man kommer dit är fortsätt söka jobb.
Har aldrig haft någon nytta av arbetsföredlingen, ville bara pracka på mig praktiker och utbildningar [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
Mitt jobb skaffade jag själv, klampade in på kontoret o frågade om de hade nåt ledigt jobb o det fanns det minsann [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Mitt jobb skaffade jag själv, klampade in på kontoret o frågade om de hade nåt ledigt jobb o det fanns det minsann [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
Jag har blivit skickad till min utbildning av arbetsförmedlingen.
Är ett så kallat arbetsmarknadsprojekt jag går på, räknas alltså inte som studier.
Jobb är jag just nu glad om jag inte får från dom eftersom jag isåfall är skyldig att sluta skolan och vill verkligen gå där.
Måste dock hålla med sen, var inskriven för ett par år sen men hörde ingenting.
Är ett så kallat arbetsmarknadsprojekt jag går på, räknas alltså inte som studier.
Jobb är jag just nu glad om jag inte får från dom eftersom jag isåfall är skyldig att sluta skolan och vill verkligen gå där.
Måste dock hålla med sen, var inskriven för ett par år sen men hörde ingenting.
Lina Axblom, Trollhättan
Honda Civic GL -91
Honda Civic GL -91
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Har aldrig fått jobb genom Arbetsförmedlingen eller något liknande.
Men sen har jag ju bara jobbat på 2 olika ställen i mitt yrkesliv.
Men sen har jag ju bara jobbat på 2 olika ställen i mitt yrkesliv.
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Jag var nära att få jobb på Scania, men så blir det inte. Fick praktikplats genom arbetsförmedlingen och den praktiken har jag en vecka kvar att avverka. Allt lutade åt att jag skulle få jobb eftersom två redan hade slutat plus att en tredje skulle sluta inom det snaraste. Men så går konjukturen(tror jag det heter) ner, och det behövs inte något folk. Även någon visstidsanställd måste gå. Så nu måste jag ut igen o söka....Någon som har nått bra tips?????
------------------------
Christopher Nilsson
Christopher Nilsson
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Har fått ett sommarjobb via arbetsförmedlingen, resten av jobben har jag gjort som så att jag kikat i gula sidorna o fundera vad som låter intressant sen har jag helt enkelt farit dit, eller ringt dit o "sålt" mej själv. Funkar absolut bäst.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Har läst om sånt här tidigare och det beror tydligen på att arbetsförmedlingen är det sista stället som företag vänder sig till då de söker folk. Först och främst använder de sig av sina kontaker och sedan annonseras det i nån tidning och efter det har de oftast så många sökande att de inte behöver gå till arbetsförmedlingen.
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
Lustigt igentligen hur ett verk ska fungera när ingen litar på dem, att dem inte förstår? Borde lägga stålar på reklam och liknande.
Har aldrig fått nått genom arbetsförmedlingen, aldrig riktigt litat på den.
Har aldrig fått nått genom arbetsförmedlingen, aldrig riktigt litat på den.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
ÖSK/Linköping
-
Anonymous
Har aldrig fått något jobb den vägen.
Har alltid fått fixa själv.
Har alltid fått fixa själv.
Hmm. Kan inte minnas att jag någonsin varit på arbetsförmedlingen?
Jobb är det gott om. Alltid någon man känner som antingen behöver folk eller känner någon som behöver folk...
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Jobb är det gott om. Alltid någon man känner som antingen behöver folk eller känner någon som behöver folk...
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
haha. Snacka om falsk marknadsföring. Arbetsförmedlingen : när förmedlade dom ett arbete sist ?!?!
Praktikförmedlingen borde det heta. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Håller med föregående talare. Jobb finns det gott om. Vill man ha ett jobb så åker man runt till företagen. Så enkelt är det.
Praktikförmedlingen borde det heta. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Håller med föregående talare. Jobb finns det gott om. Vill man ha ett jobb så åker man runt till företagen. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Judge den 29 oktober 2004, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->[Fredrik Bengtsson][SAAB 9-5]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
krister"albin"
- Bil: civic vt -91
- Namn: krister johannesson
nej har alldrig varit på abetsförmedlingen.
fixat jobb själv.
fixat jobb själv.
krister johannesson
civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09
i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09
i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
Skulle ha fått hjälp av AF att få min praktikplats... Började prata med dem redan i juni.. De fick reda på all info de behövde, väntade och väntade.. Ringde flera ggr/vecka och frågade hur det gick.. De ville bara kolla några saker till så att verkligen skulle klaffa. Ok sa jag och väntade lite till.. Fick i september komma dit och skulle skriva på papprena.. Sååå glad blev jag.. Men fick jag skriva på papprena då?! Nopz!! Var nåt mer som skulle kollas, var där 2 dagar i rad för att skriva på. Hade hela tiden kontakt med han jag skulle vara hos och han undrade vad som var problemet.. Jag sa till han att min handläggare bara skulle ringa och fråga han en sak till sen var det klappat och klart.. Jasså sa han, de har inte ringt mig än.. VA?? Så jag jag ringde AF igen (för 149859 gg) och nu var jag riktigt arg på skatan där.. Tror ni inte hon hade "GLÖMT" bort mig i 5 veckor.. *fy fan*
Men det slutade iaf med att jag INTE fick min praktik.. För skatan hade inte alls lyssnat på all info hon fått.. Han jag skulle vara hos har Starta-eget-bidrag och då får man inte ha en praktikant.. Är såå arg på AF.. Var en plats jag verkligen ville ha.. Skulle få lägga in artiklar på datorn, ev provköra olika bilar och skriva om dem och åka på olika bilmässor... Så nu deppar jag järnet och säker massor med andra jobb, dock inte på AF utan genom telekatalogen och alla jag känner...
Men det slutade iaf med att jag INTE fick min praktik.. För skatan hade inte alls lyssnat på all info hon fått.. Han jag skulle vara hos har Starta-eget-bidrag och då får man inte ha en praktikant.. Är såå arg på AF.. Var en plats jag verkligen ville ha.. Skulle få lägga in artiklar på datorn, ev provköra olika bilar och skriva om dem och åka på olika bilmässor... Så nu deppar jag järnet och säker massor med andra jobb, dock inte på AF utan genom telekatalogen och alla jag känner...
A Girl With A Need For Speed
Viveka Lundbom
Tojta Camry -89 (skruttig som få) ;-)
SAAB 9000 turbo -88 (nästan utan rost, kanonfin)(borta)
Ford Eskrot -95 (löst)
Honda Crx -89 (såld)
Corrado G60 -89 (bortbytt)
Viveka Lundbom
Tojta Camry -89 (skruttig som få) ;-)
SAAB 9000 turbo -88 (nästan utan rost, kanonfin)(borta)
Ford Eskrot -95 (löst)
Honda Crx -89 (såld)
Corrado G60 -89 (bortbytt)
Arbetsförmedlingen har lite tagit över Socialstyrelsens jobb när det kommer till invandrare och personer med problem i samhället.
Den verkar mer vilja skicka folk på "utbildning" eller praktik än verkligen ge dem jobb. Ett stort problem som dem dock har är att många inte har så goda kunskaper i svenska. Därför måste dem se till att folk först utbildar sig vilket inte jag iag tycker borde vara deras uppgift.
Vem blev ny social/invandrarminister...?
Den verkar mer vilja skicka folk på "utbildning" eller praktik än verkligen ge dem jobb. Ett stort problem som dem dock har är att många inte har så goda kunskaper i svenska. Därför måste dem se till att folk först utbildar sig vilket inte jag iag tycker borde vara deras uppgift.
Vem blev ny social/invandrarminister...?
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
ÖSK/Linköping
Får man jobb hos arbetsförmedlingen?????? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... shock1.gif[/img]
jag har varit där en gång och jag blev bara arg.. det enda dom kunde erbjuda var alfa kassa... men jag ville ju ha ett jobb inte bara pengar...
en annan rolig sak mejlar man till arbetsförmedlingen så svarar dom via vanlig post smidigt...
jag har varit där en gång och jag blev bara arg.. det enda dom kunde erbjuda var alfa kassa... men jag ville ju ha ett jobb inte bara pengar...
en annan rolig sak mejlar man till arbetsförmedlingen så svarar dom via vanlig post smidigt...
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
Att företag vänder sig sist till AF är just för att de vet att det strömmar in ansökningar isåfall.
Nä de enda som funkar här i världen är 3 saker,
starta eget
gå till företagen/butiken själva och sälja sig (funkar oftast för mindre ställen)
eller kontakter.
Hur svårt är det inte för en ingenjör att få ett någorlunda bra jobb?
väldigt svårt här i sverige, startar han däremot eget som konsult så kommer det löna sig i längden både ekonomiskt och arbetstrygghet.
Nä de enda som funkar här i världen är 3 saker,
starta eget
gå till företagen/butiken själva och sälja sig (funkar oftast för mindre ställen)
eller kontakter.
Hur svårt är det inte för en ingenjör att få ett någorlunda bra jobb?
väldigt svårt här i sverige, startar han däremot eget som konsult så kommer det löna sig i längden både ekonomiskt och arbetstrygghet.
//Sulle Hepptas
.................................................................
Manpower och sådana bolag då, hur funkar det?
Senast redigerad av esset den 29 oktober 2004, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
ÖSK/Linköping
<!--QuoteBegin-esset+29 Oct 2004, 15:09:23--><div class='quotetop'>QUOTE(esset 4 29 Oct 2004, 15:09:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Manpower och sådana bolag då, hur funkar det?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Har en kompis som jobbade åt adecco och en som jobbade åt manpower.
Vill du avancera i yrket är det inte att föredra, vill man däremot ha ett jobb för att klara sig så kan det vara värt att söka.
Han som jobbade åt manpower slutade där eftersom han fick en heltidstjänst av företaget manpower skickade honom till. Fast de e itne många gånger dedär händer.
De bästa hade dock varit att ta reda på vilket företag som du ska jobba hos och sedan knalla dit själv och fråga ifall du kan jobba som tillsvidare/vikarie.
Manpower och sånna företag har oftast många kunder(företag) som söker personer från dom, mest pga att slippa lägga ut annons på AF och gå igenom 2000 ansökningar.
Varför inte sikta högre? starta din egna rekryteringsfirma.
Min fd granne gjorde det för sjuksköterskor och undersköterskor. Han har ca 90st anställda så gissa vilken fet plånbok han har?
Tror att de tar ut 5% av timlönen som avgift, dock märker du som anställd inte av det eftersom företagen betalar dig ibörjan dessa 5% i högre lön som sen hamnar i din arbetsgivares ficka.
Men som sagt inte alla som lyckas, du kan mycket väl gå arbetslös i 2år. Lyckas du däremot då äre [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Har en kompis som jobbade åt adecco och en som jobbade åt manpower.
Vill du avancera i yrket är det inte att föredra, vill man däremot ha ett jobb för att klara sig så kan det vara värt att söka.
Han som jobbade åt manpower slutade där eftersom han fick en heltidstjänst av företaget manpower skickade honom till. Fast de e itne många gånger dedär händer.
De bästa hade dock varit att ta reda på vilket företag som du ska jobba hos och sedan knalla dit själv och fråga ifall du kan jobba som tillsvidare/vikarie.
Manpower och sånna företag har oftast många kunder(företag) som söker personer från dom, mest pga att slippa lägga ut annons på AF och gå igenom 2000 ansökningar.
Varför inte sikta högre? starta din egna rekryteringsfirma.
Min fd granne gjorde det för sjuksköterskor och undersköterskor. Han har ca 90st anställda så gissa vilken fet plånbok han har?
Tror att de tar ut 5% av timlönen som avgift, dock märker du som anställd inte av det eftersom företagen betalar dig ibörjan dessa 5% i högre lön som sen hamnar i din arbetsgivares ficka.
Men som sagt inte alla som lyckas, du kan mycket väl gå arbetslös i 2år. Lyckas du däremot då äre [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
//Sulle Hepptas
Tänkte mer på att Manpower/Adecco kan vara en smart lösning för folk som inte får jobb genom AF. Verkar ju vara rätt hög sysselsättning hos dem bolagen ..... eller?
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
ÖSK/Linköping
Har aldrig ens satt min fot på varken Arbetsförmedlingen eller http://www.ams.se eller vad länken nu kan tänkas vara... jag har alltid fixat mina jobb via kontakter eller självsäljande och det har funkat bra de senaste 10 åren... nu är jag dock egen företagare så nu skiter jag i sånt... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
jag har blivit förmedlad ett jobb via arb. förmedlingen
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>