Den ständiga avgasfrågan...

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag går och funderar på att byta ut mitt älskade BC IV för att få ner ljudnivån. Mitt problem idag är att bilen låter för mycket på VTEC för att få köra bana. Observera att jag är totalt utfattig och måste vända på varenda slant!

Jag har lite olika alternativa lösningar i åtanke:
1, Köra originalsystemet på bana.
Nackdel: Detta är dock en hemskt tråkig lösning eftersom jag tappar märkbar effekt på toppen och det är ju just på bana som jag vill ha ur varenda liten åsna som finns att frambringa.
Fördel: Tyst som i graven och jag har ett hemma, dvs ingen kostnad.
2, Köpa en B-pipa av någon sort. Spoon finns, men kostar en del. Magnex är också ett alternativ. Är det någon som testat Magnex och kan berätta om kvalitén?
Fördel: Jag behåller min original slutburk som är tyst och snäll och gratis.
Nackdel: Jag tycker att originalburken är riktigt fisigt ful efter att ha haft ett fläskigt BC-system på.
3, Hitta något annat catbacksystem som är tyst. Men då ska det fan vara riktigt tyst och det får absolut inte strypa effekten ändå.

Tanken är att vilken lösning jag än väljer så ska den bli min banåkar, vardagsåkar och besiktningslösning. Jag vill inte hålla på och byta avgas flera gånger per säsong för att blidka någon dB-mätare.

Det ultimata vore alltså att få tag på ett snyggt men tyst catback som jag i princip kan byta jämnt med mitt BC IV prismässigt.

Ett sista alternativ som dök upp i mitt lilla huvud nu vore att på något vis modifiera mitt BC IV så att det blir riktigt tyst.
Stoppa om det med någon högkvalitativ lösning, eller kanske till och med montera en extra dämpare (men det blir nog sjukt svårt att få till pga platsbrist). Någon som har några ideer?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
christer_carlsson
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 januari 2005, 01:07
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson
Ort: göteborg

Hehe, den här frågan har jag också funderat på i evigheter :-) Klockrent.

Min lösning verkar bli en supersprint slutburk tillsammans med ett eget tillverkat mellanrör med dämpare.
Alternativt kör jag supersprint hela vägen...

Jag tror att en twinloop skulle göra mycket på våra bilar, men nu köpte jag en beggad supersprint istället. Saknar bara mellanröret nu.

Magnex mellanrör verkar populärt i england, fast jag undrar om det är verkligen är lika grovt som supersprint/spoon. kolla upp det först.

Annars är faktiskt standarddämparen plus ett nytt mellanrör ingen dålig idé om du vill spara pengar.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Twin loop (antar att du menar Mugens) kostar ju svinet... ca 12 000:- hos Unit-8 i England :o! Å då är det bara själva slutdämparen... Jag är också väldigt skeptisk till twin loop-designen där avgaserna vänder 360 grader. Det borde hämma flödet ganska bra tycker jag?

Magnex och supersprint B-pipor är bara 2" båda två enligt Unit-8's hemsida. Hur grovt Spoons B-pipa är vet jag inte...
<a href="http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Cat_Back.html" target="_blank">http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Cat_Back.html</a>

Billigaste är ju att plocka hem en Magnex B-pipa, men fan vad det svider att behöva ha den tråkiga originalslutburken på rent utseendemässigt :(

Det ultimata vore ju att få ordning på mitt BC så att det blir tyst. jag älsker verkligen det systemet. Det är väldigt lätt och kvalitén är superb. Dessutom är det tyst och fint i marschfart. Om jag bara kunde få det att skrika lite tystare under VTEC :crybaby:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

toda racing är riktigt tyst. tok nöjd med mitt. kvaliten är toppen och man slipper japsutblås.
som ni ser är slutdämparn ganska stor.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Den mest prisvärda lösningen är att bara byta mellanröret, förslagsvis Supersprint då de håller mycket bättre kvalite än Magnex.
Och även om du kör med den odämpade versionen så är det ingen fara med dB gränsen så länge du kör org slutburk.
Supersprint är dessutom 60mm och inte 2" som det står på unit-8.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Invidia 300 ngt är tyst och fint. Andra alternativ som jag vet låter perfekt på andra bilar med låg ljudnivå är:

Greddy Evo2
Tanabe (har många tysta avgas, vet ej om de har till EP3)
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Om Mugen och Hytech använder Twinloop så tror jag att det är bra flöde i dem. Jag litar på båda de företagen.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Mugen ligger helt out of my plånbok prismässigt, även om det flödar bra.
Todas system ser ju fint ut med en ganska stor mellandämpare och slutburk. Du vill inte byta mot mitt BC IV Malakai ;)?

Ingen som har några bra id+eer eller tips på hur jag kan få mitt BC IV att bli tystare? Jag vill ju helst inte köpa ett helt nytt catback eftersom det jag har är bra (förutom just ljudnivån på högvarv).

Jag kanske ska ringa till lUppsala avgas och kolla om de är sugna på att ta sig an problemet för en rimlig slant...

I värsta fall blir det en B-pipa och original slutburk med lite komplex som följd :blush:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du är beredd att kapa upp ditt BC så köp en OBX twin loop dämpare på ebay och svetsa dit där bak istället.
Bör ge rimlig ljudnivå och flödar fortfarande mycket bra.
NeMoo
Inlägg: 932
Blev medlem: 29 november 2006, 19:05
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson
Ort: Hobbyskåning

Jag postar bild på mitt nya system när jag kommer hem. Är Sjukt nöjd...
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

du kan inte peta i ett kors i slutet för att slå sönder ljudvågorna? det ska ju vara bra säjs det.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ja, det skulle ju kunna vara steg 1 om jag hade haft tillgång till en svets... Dock så undrar jag om det räcker.
Jag är just nu inne på att köpa en Hytech twin loop och svetsa dit på mitt BC IV mha typ Uppsala avgas eller någon annan händig som klarar att svetsa i 0,8mm superhårt stål och få det bra.

OBX kanske duger, men det känns lite B att sabba ett BC IV för att dra dit en billig kopia av Mugen. Jag har mailat till Hytech för att kolla vad de vill ha för en muffler med frakt och lite fix.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

borde gå att testa med typ 2 gängstavar utan att svetsa för att se om det ger någon effekt, det är ju den absolut billigaste lösningen om det funkar...
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Var ska man gänga in demi så fall?
Innan slutdämparen är nog det enda stället som funkar på ett BC IV.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ablazed
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 mars 2008, 18:12
Ort: Gislaved

synd att du bodde så långt bort annars så hade du ju kunnat lyssna om mitt låter mindre.

har ett SRS modell??? satt på när ja köpte bilen.
den dämpartratten man får mä kan man ställa som spjället på grillen där hemma.
lossa lite på fyra muttrar, å så vips!!! mindre ljud.
va guld värt när bilen skulle gå på motorvägen till nynäshamn från småland.
om du e medlem på garaget.org så gå in å kolla på min sida (samma användarnamn som här) så får
du se hur de ser ut.

kostar 399 eur på akr-performance
Senast redigerad av ablazed den 24 juli 2008, 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
christer_carlsson
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 januari 2005, 01:07
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson
Ort: göteborg

Jag var själv inne på hytech dämparen. En twinloop släpper lite avgaser redan i första passeringen i sidled..tror inte det är så tokigt och böjarna tar dessutom ned ljudet.

Här är de mått jag hittat:
(och som vanligt kan man inte alltid lita forum, men jag tror detta stämmer)

Measurements:
-2.5" inlet and outlet
-From twinloop bend one end to the other is 20"
-Muffler canister length itself is 11"
-Muffler canister width is 8"
-From twinloop bend to the muffler tip is 25.5"

Jag kom fram till att det borde gå, det kommer inte att bli mycket över men det verkar passa bra i höjdled med ingången mellan kränghämmaren. Det finns några cm extra på en rsx som hytech har gjort den för, något att tänka på.

Går det att testa med korset i slutet istället utan att förstöra för mycket? Tänkte mest på om du behöver sälja det sedan...
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kanske det... Eller nej förresten... Det skulle inte funka med lambdgivarna tror jag. Jag har ju DC-grenrör utan kat. Min första tanke var att jag skulle kunna kapa DC-röret och svetsa dit en väldigt värmetålig dämpare, men hur fanken ska jag då kunna montera lambdan?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

christer_carlsson skrev:Jag var själv inne på hytech dämparen. En twinloop släpper lite avgaser redan i första passeringen i sidled..tror inte det är så tokigt och böjarna tar dessutom ned ljudet.

Här är de mått jag hittat:
(och som vanligt kan man inte alltid lita forum, men jag tror detta stämmer)

Measurements:
-2.5" inlet and outlet
-From twinloop bend one end to the other is 20"
-Muffler canister length itself is 11"
-Muffler canister width is 8"
-From twinloop bend to the muffler tip is 25.5"

Jag kom fram till att det borde gå, det kommer inte att bli mycket över men det verkar passa bra i höjdled med ingången mellan kränghämmaren. Det finns några cm extra på en rsx som hytech har gjort den för, något att tänka på.

Går det att testa med korset i slutet istället utan att förstöra för mycket? Tänkte mest på om du behöver sälja det sedan...
Det borde gå att få dig en Hytech twin loop muffler på EP3. Mannen på Hytech trodde dock att det var olika infästningar på RSX oxh EPO3 längst bak. Jag är tveksam... Jag menar, de system som finns till RSX passar ju ganska bra på EP3, så då borde det väl vara samma?

Att montera ett kors efter sista burken är inte möjligt utan att förstöra den utseendemässigt iallafall. Sista burken är ju typ utblåset på BC IV.
Bild
Senast redigerad av Steffo den 25 juli 2008, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Här är lite bilder och info om Hytechs twinloop: <a href="http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=38207" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=38207</a>
Den är inte direkt billig dock, ca 350 för en lös dämpare.
Men kan hända att de har börjat tillverka färdiga dämpare med org-anslutning nu.
När jag kontaktade dem i Januari i år så påstod de iaf att den skulle vara klar inom några månader.
De är väl iofs inte kända för att vara snabba men man vet ju aldrig.

Slänger in en tråd om OBX's variant också:
<a href="http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=45141" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=45141</a>
intothered
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 juli 2008, 13:27
Namn: Christian Homrighausen
Ort: Nollåtta

Kan, med min ringa erfarenhet, inte tillföra mycket mer än sympati för ditt problem i den här frågan. :icon_book:
Jag, som kör en standard-ctr, håller ju på att göra en shortlist över framtida inköp o uppgraderingar och hade, tills du startade den här topicen, riktat in mig på BC IV.
Det låter som ett system som jag är ute efter, ett som inte gör så mycket väsen av sig på lägre varv men som släpper det mesta av hämningarna på högre varv.
Problemet för mig skulle väl inte vara att få byta när den ska besiktigas utan snarare att man inte kan åka bana utan att behöva byta, det kan ju bli drygt att behöva byta varje gång.

Hur kommer det sig att vi (jo, medlemsavgiften är numera betald, så jag vågar skriva vi :D) har krav på låga db när det finns andra banträffar som har 100-110 som gräns?
Är det banan eller klubben som sätter gränsen?

Säljer inte BC någon form av plugg?
Är det olika dimensioner på mellanrören på BC IV och original-slutdämpare så att det inte går att klämma på den på bankörningarna (vilket jag skulle kunna göra, trots att det skulle kännas en del att behöva göra det)?
Senast redigerad av intothered den 25 juli 2008, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Homrighausen
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Det är banan som sätter db gränserna... eller rättaresagt komunen som banan ligger i om man ska vara petig.
Kristian, Hondalös.
NeMoo
Inlägg: 932
Blev medlem: 29 november 2006, 19:05
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson
Ort: Hobbyskåning

Lite försenat......


Mitt nya system.
*strikt 2.5" från kollektor på extractorgrenröret (2.5" det också)
*Rund smal simonsdämpare under bilen (420mm).
*Simons största ovala dämpare bak (500mm).
*Krökar från ferrita
*ändröret av en 3" kort 90gradare kluven på mitten.

Designat av och byggt av Odense Performance i Göteborg


Lika tyst som japsedämpare med plugg i fast minus effektförlusten och flåsljuden.
Fullt långfärdsåkbart utan tinnitus eller dövhet.
I vtec vrålar den fint men absolut inte för högt. Låter lagom helt enkelt med bibehållet flöde och en effektökning som är kännbar med butt-dynon mot original+japseburk.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

intothered skrev:Kan, med min ringa erfarenhet, inte tillföra mycket mer än sympati för ditt problem i den här frågan. :icon_book:
Jag, som kör en standard-ctr, håller ju på att göra en shortlist över framtida inköp o uppgraderingar och hade, tills du startade den här topicen, riktat in mig på BC IV.
Det låter som ett system som jag är ute efter, ett som inte gör så mycket väsen av sig på lägre varv men som släpper det mesta av hämningarna på högre varv.
Problemet för mig skulle väl inte vara att få byta när den ska besiktigas utan snarare att man inte kan åka bana utan att behöva byta, det kan ju bli drygt att behöva byta varje gång.

Hur kommer det sig att vi (jo, medlemsavgiften är numera betald, så jag vågar skriva vi :D) har krav på låga db när det finns andra banträffar som har 100-110 som gräns?
Är det banan eller klubben som sätter gränsen?

Säljer inte BC någon form av plugg?
Är det olika dimensioner på mellanrören på BC IV och original-slutdämpare så att det inte går att klämma på den på bankörningarna (vilket jag skulle kunna göra, trots att det skulle kännas en del att behöva göra det)?
BC IV är ett system som jag varit sjukt nöjd med just för att det är förhållandevis tyst på jämn gas och nästan helt fritt från resonanser vilket är ett krav om man ska köra längre sträckor utan att skallen ska gå i bitar. Problemet för mig började när jag satte på CD-grenröret. Bilen är fortfarande nästan lika tyst på jämn gas, men helt bisarrt högljudd på VTEC. Katalysatorn dämpade väldigt mycket ljud på högvarv vad det verkar.

Just eftersom det är så fritt från resonanser så vill jag gärna behålla det. Jag kör nämligen en del längre resor lite då och då. Samtidigt så vill jag inte behöva byta inför bankörningar. Därför är jag mest inne på att behålla den eminenta första burken i systemet och byta slutpip. Eller om möjligt göra enligt Weléns förslag och sätta dit en fullflödesdämpare där katten satt och på så vis lösa biffen. Dock så tror jag att den lösningen faller på att jag måste ha en flexbit där för att inte grenröret ska spricka samt att det kan bli svårt att få till lambdagivarna...

Om man kör med katalysatorn kvar så bör dB gränsen inte vara något problem eftersom BC IV är ett av de tystare systemen på marknaden.

BC IV finns det ingen plugg till. Det är en lite annorlunda konstruktion jämfört med många andra system. Det finns liksom ingen slutpip att sätta en plugg i. Dessutom är pluggen som finns till tex BC III helt förkastlig då den stryper effekten så pass att det är klart bättre att köra med originalsystemet.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
intothered
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 juli 2008, 13:27
Namn: Christian Homrighausen
Ort: Nollåtta

Skulle man kunna köra med nytt grenrör o racekat, eller tjänar man inget på det?
Christian Homrighausen
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det går om man köper ett grenrör som tillåter en racekatt att få plats. Med ett vanligt DC-rör så går det inte så bra eftersom katten hamnar för långt bak och man dessutom måste ha flexbiten kvar om man inte ska spräcka röret ganska kvickt.

Det ska alltså vara ett tvådelat grenrör för att det ska funka bäst.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar