Vilken Bank är bäst?

För Topics som ej är motorrelaterade
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

tja!
Vi börja prata lite om vilken bank man har och varför man hade just den banken inatt på jobbet.
Många (inkl. jag) hade den bank som deras föräldrar hade. Sen så är de ju inte så ofta man kollar upp andra banker när man redan har en.

Vilken bank är bäst?
Är de krångligt byta bank?
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

kan ju börja då..

jag har swedbank och är nöjd. Internetbanken funkar bra. (har inte så mycket o jämföra med)

men ja är lite nyfiken och kanske byta för kan tänka mej swedbank kanske inte är den bästa :) förlora ju 9 miljarder i bolag i USA haha.
Senast redigerad av Malakai den 17 september 2008, 07:36, redigerad totalt 1 gånger.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Jag bytte nyligen. Jag hade Swedbank på den tiden de hette Föreningssparbanken och Sparbanken, men bytte sedan till Nordea eftersom de hade gratis betalkort mm till studenter. Nu i somras var jag runt till massa banker, men slutade till slut på Länsförsäkringar Bank. De hade bra ränta på lånet, gratis betalkort, inga dolda avgifter på allting, bra service samt att jag fick avsevärda rabatter på de försäkringar jag hade hos dem när jag flyttade mina bankaffärer dit.

Framför allt så fick jag bemötandet att "Vi skall bara räkna på det så att du tjänar pengar på att flytta dina affärer till oss, för det är ju inte lönt att du byter om du inte tjänar på det". Ett sådant bemötande har jag ALDRIG fått på någon bank innan.

Efter ett par månader är jag fortfarande lika nöjd!
Team Kalmar
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

hur funkar deras internet bank?? dosa eller sånna där skrap koder?
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

jag har nordea och det funkar bra, de har detta året bytt ut skrapkoderna mot en electronkortläsare, funkar riktigt smidigt
har nordea för att mina föräldrar har det och jag ser ingen anledning till att byta till t.ex swedbank då jag tycker deras internetbank verkar betydligt krångligare
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
wriid
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

jag kör lönekonto och sparkonto på SEB mest för att jag haft den banken sen liten pga min föräldrar. Inte haft några problem och det är enkelt med internetbanken. Sen så har jag även sparkonto och fonddepå hos Skandiabanken. Detta på grund av lite försäkringar och lite annat som vi får från jobbet hos dem. Tycker deras internetbank fungerar jäkligt bra och det enda man behöver är en mobiltelefon för att logga in. Så det är alltid enkelt att komma åt pengarna :)

Sen vilken som är bäst är ju beroende på vad man ska ha banken till. Sen så är ju självklart räntan viktig också.
[b]Medlem #1535[/b]
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

ja e mest ute efter smidig bank. bra internetbank. Sen bra ränta på lån är nog de viktigaste. Tänkt flytta mitt lån samt utöka för att samla dom avbetalningar (små grejer man köpt) och få 1 kostnad med så låg ränta som möjlig.

Så låneräntan är ju bland de viktigaste självklart. De är de nog för dom flesta.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
wriid
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

Malakai skrev:ja e mest ute efter smidig bank. bra internetbank. Sen bra ränta på lån är nog de viktigaste. Tänkt flytta mitt lån samt utöka för att samla dom avbetalningar (små grejer man köpt) och få 1 kostnad med så låg ränta som möjlig.

Så låneräntan är ju bland de viktigaste självklart. De är de nog för dom flesta.
Jag tänkte även på räntan på ens tillgångar :)
Men självklart är nog det bästa att samla alla sina krediter/avbetalningar/lån till en och samma bank och under ett lån. Det spar man nog en del på.
Om du vill ha en bra internetbank så rekomenderar jag Skandiabanken.
[b]Medlem #1535[/b]
jmoller
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 september 2006, 12:00
Ort: Malmö
Kontakt:

Jag har även jag Swedbank, sedan jag var liten, dvs föräldrarna hade banken :P
Frågan du ska ställa dig är varför du vill byta och sedan titta på dem alternativen hos de olika bankerna på marknaden.
De brukar vara rätt så hjälpsamma om du vill byta... Ny kund ju :D
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Oj, och här trodde jag att min vänskapskrets avspeglade det nya beteendet väl men icke... regel ett, man skall med jämna mellanrum (binder man lånen så när de går ut) jämföra bankerna sins emellan och då även köpslå med de så man får bästa tänkbara ränta.
Att vara trogen en bank bara för att föräldrarna haft samma bank är något som enbart banken tjänar på, visst, ni kanske får nån rabatt på räntan för att ni är en trogen kund, men jag vågar nästan lova att ni kan få ned räntan ytterligare om ni hotar med att gå till en annan bank istället.

Själva har vi Danske Bank, mycket för att vi är i ett sparande skede och i vissa omgångar haft runt 200.000 på vårt spenderarkonto, då kan det vara bra med bra ränta på pengarna och då har vi fått samma ränta som vi har på huslånet. Inte fel när det dimper ned en tusenlapp i ränta varje månad medans man sparar till bröllopsresan eller renoveringen.

Vad gäller SEB´s förlust på 9 miljarder så måste det sättas i perspektiv, för det första är de inte ensamma om att förlora stora pengar. Men viktigt är också att ta in deras egna vinst när man pratar om sånt också, har för mig att de gjorde en vinst på 4,5 miljarder under årets första kvartal... och det går fyra kvartal på ett år... så tro mig, de lär nog bara kvitta den där förlusten mot en del av sin vinst när det är dags att deklarera.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Så länge man har bra kontakter på banken så är det nog svårslaget att stanna på samma. Om ens föräldrar bara råkar använda banken av gammal vana kan man nog inte räkna med några speciellt bra erbjudanden dock.

Jag fick ca 3% lägre ränta på SEB än jag skulle fått på Länsförsäkringar när jag tog lån på bilen. Ganska enkelt val, stanna på SEB så klart.
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

David: När det gäller att ta lån för annat än bostäder så är det ju ganska godtyckligt från bankens sida att sätta räntan, nu vet jag att SEB alltid haft ganska förmånliga bil-lån med tillhörande försäkringar. Men det jag menar är när man lånar till bostad, där baseras bankernas räntor oftast på samma mätvärden och därmed handlar det om att få banken att sänka sig mer än konkurrenterna.
Men att bara jämföra med t.ex. Länsförsäkringar (som sällan har de bästa räntorna) så är det som att jämföra bolånet med Bluestep (inriktar sig på de kreditsvaga i samhället och har därmed några procent högre ränta)

Sen självklart, har man en aktiv och god kontakt med sin bank så kanske de anstränger sig lite mer från början, men om du inte jämför med andra banker och visar att du kan tänka dig att byta bank så kommer ju inte banken att toksänka sin ränta för dig bara för att du varit en bra kund tidigare, de vet ju att du stannar ändå.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Detta var inget billån utan ett blancolån då jag köpte privat, och räntan jag fick var lägre än deras datorsystem tillät så de var tvungna att manuellt ändra räntan efter att lånet lagts upp.

Självklart jämförde jag, men jag hittade då inga som var ens i närheten med vad jag fick.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Efter att ha varit "kund" hos Swedbank i flera år så tröttnade jag på deras sk. service. Kände mig verkligen inte som kund.
Har nu Länsförsäkringar Bank. Den personliga servicen är galet bra jämfört med mina tidigare erfarenheter hos Swedbank.
Bäst? Vet inte, men bra nog :)
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Jag har som ni tagit bank efter föräldrarna och har Handelsbanken.
Tjejen har Nordea och har även testat några andra banker. Personligen ser jag Handelsbankens internet loggin som överlägset bättre är dosor hit och dit.
Är jag på datorn hemma så har jag en liten fil i datorn som identifierar mig och en kod sen är jag inne, är jag på jobbet eller vart som helst i världen så har jag skrapkoder.

Jag har en personlig och bra kontakt med min bank vilket har gjort att jag inte har bytt. Jag står fortfarande skriven på banken uppe i värmlands skogar trots att jag bott i Örebro över tre år. Det gör jag eftersom det räcker med att jag ringer dit så vet de vem jag är och mina föräldrar. De godkänner lån direkt över telefonen och fixar alla papper snabbt och smidigt, är det något som ska skrivas på skickar de pappren tillsammans med frankerat returkuvert.

Sen kanske de inte är bäst på sparräntor och andra saker men det är ingen som slår dem med service till mig.
Ica Banken har jag tittat på lite eftersom de har fått pris som årets bank två år i rad om jag inte läst fel. De har höga sparräntor men lite konstiga begränsningar på dessa konton som jag inte tycker om.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

De där skrapkoderna är dock rätt obehagliga säkerhetsmässigt.
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

vilken tur då att de inte finns kvar.

har Nordea, enbart för att de ger mig mest.
den dagen de är dyrare så byter jag...
sparkapital sätts in på bensinkorten, som slår alla banker!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Handelsbanken har visst kvar skrapkoderna, fick nya förra veckan.

Säkerhetsmässigt är det väl inga problem, du måste fortfarande ha en personlig kod för att komma in. Som jag ser det så är det lika stor risk att dosorna blir stulna.
När du väl har dosan så har du precis som skrapkoderna en personlig kod som de måste ha, vad är skillnaden?
Senast redigerad av adio den 18 september 2008, 08:36, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Nej du måste stoppa in ditt visa kort oxå.

Förövrigt ligger säkerhetsbristen i att folk blev lurade att skriva in sin personliga kod samt en skrapad kod på en exakt kopia av bankens sida.. dessa koder skickades i sin tur vidare till bedragaren som då, när som helst kunde använda dina koder eftersom du förmodligen tror att de redan är förbrukade.
Senast redigerad av insigma den 18 september 2008, 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Det är väl bara Nordea som har det med kortet va?
SEB har det inte, de har vi på jobbet och där är det en liten dosa enbart.

Jag ser personligen inte detta som ett problem eftersom jag aldrig skulle lämna koder i ett mejl från banken eller något annat. Det har ju varit artikel på artikel och brevutskick till kunder om att de absolut inte ska lämna koder eller lösenord, ändå är det personer som gör det. Då får man ärligt talat skylla sig själv om man är så dum.

Är det för övrigt någon som har ICA Banken och kan utala sig om dem?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Nu skulle ju nån kunna till exempel kapa din dator, få den att köra mot fel DNS-server och därmed kunna presentera en inloggningssida som ser identisk ut med Handelsbanken (adress och allt), lyckas lura av dig din kod, lyckas få dig att skriva in ett gäng engångskoder ("fel lösenord, försök igen") och sen är det ju fritt fram att knycka alla dina stålar. Det kanske låter långsökt men det har hänt. Speciellt obehagligt är det att använda dessa koder på datorer man inte har 100% koll på.

Det här är inget jag hittat på själv, utan Handelsbanken har fått mycket kritik från säkerhetsmänniskor. Varför de fortsätter är väl en kostnadsfråga antar jag, antalet kunder som blir blåsta är väl så pass små så det är billigare att ersätta dom än att fixa problemet. Men det hjälper ju inte när kontot är tömt när man står vid en bankomat i Långbortistan och inte kan ta sig hem. *måla fan på väggen* :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nu behöver ni diskutera om hur det fungerar med inlogg osv. jag tror att detaljerna är aningen oväsentliga i tråden. Däremot det som är väsentligt är hur just du tycker att det fungerar och varför du har den banken du har för tillfället.

Jag drar mina banker:
-Föreningsparbanken, då mina föräldrar hade den. Tyckte inte om att det alltid var lång kö på den i Oskarshamn.
-Nordea, när jag pluggade på högskolan så va den gratis så då bytte jag till den. det fungerade bra fast med rätt dålig service, kanske hade jag otur med att få prata med gamla sura kärringar hela tiden.
-Ica-banken, bra ränta men kass service och alltid jobbigt att överföra pengar då det tar 3dagar till annan bank, värdelöst att låna pengar hos då de har så krångliga ansökningsystem. Nej usch och fy. Däremot är det ett väldigt bra kompliment om man har annan bank då man kan ha Icakort som man kan handla med överallt (Mastercard). tex perfekt om det vanliga bankkortet strular som det ofta gör när man står i kassan och ska betala julklappar med lång kö bakom.

Men sen när jag började jobba och skulle låna pengar till bil så funderade jag på att gå tillbaka till Nordea, dock var det hur krångligt som helst, behövde borgennär samt få vänta i 3v på ledig tid hos banktjänsteman. å testade jag Swedbank där lånet va beviljat på mig själv, efter 45min satt pengarna på mitt konto.
-Swedbank, de har faktiskt gjort ett rejält uppsving de sista 2-3åren, nuförtiden måste jag påstä att de fungerar hur bra som helst, dock någon gång ibland har de små irriterande avgifter, typ om man tar ut pengar i Danmark så kostar det 35kr, men inte om man handlar direkt med Visakortet. Jag är helhetsmässigt med Swedbank. Deras Internetbank funger kanonbra när man väl har lärt sig din och det går himla smidigt att överföra pengar hit och dit.
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

läste igår att banker ska börja tra betalt för att man betalar räkningarna via internet!!! vafan är dehär!!!

swedbank, nordea, SEB tar/ska börja ta 12-13kr/månaden för man betalar räkningar via internet. Enda sättet som fortfarande e gratis är autogiro och långt ifrån alla räkningar kan man ju ha som autogiro!
Sen är de ju rena rånet att tex Nordea tar 75kr/PER RÄKNING och man betalar dom över disk. Tänker på den lite äldre generationen som kan inte har så lätt med datorer..

Finns de nån internetbank som kommer va helt gratis nu när svensk kassaservice helt försvinner?
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Swedbank tar ju redan betalt för att man ska kunna betala via PG/BG, ska dom ta ännu mer betalt nu eller?
Kristian, Hondalös.
Skriv svar