Seriös HiFi/HemBio

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

En fråga.

Är det möjligt att köra med 2 små bokhylle högtalare fram + center. och 2 stora golvhögtalare bak? eller får man en skev ljud bild då? kan tyvär inte köra med golvhögtalare fram pga av platsbrist.. gäller 5.1 system.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Kressler

insigma skrev:En fråga.

Är det möjligt att köra med 2 små bokhylle högtalare fram + center. och 2 stora golvhögtalare bak? eller får man en skev ljud bild då? kan tyvär inte köra med golvhögtalare fram pga av platsbrist.. gäller 5.1 system.
Först vill jag bara betona att även om jag jobbar för tidningen HemmaBio så är jag layoutare, inte journalist, testare eller på något sätt en expert på området. Men med det sagt så har jag ett privat filmintresse, har tidigare byggt anläggning (på gamla goda Pro Logic-tiden) och snappat upp en del genom åren.

Kort svar Fredrik:
Ja, med rätt inställning så funkar det.

Det lite längre svaret:
Ställer du bara in nivån på bakkanalerna så dom inte tar över så ska det inte vara några problem att använda den uppställningen.

Men, nästan all ljudinformation på dom flesta filmer ligger i front- och centerkanalen. Bakhögtalarna används just till att skapa en rums- och miljökänsla dvs det vi kallar surroundeffekt. Att använda golvare bak blir lite då som att elda för kråkorna, dom högtalare du har som kan leverera mest (obs! kanske inte bäst*) får spela minst.

Mitt tips skulle vara att sälja golvarna, köpa ett par mindre stativare/satelliter till bak-kanalerna och lägga övriga pengarna på en bra subbas, uppgradera frontarna, kablar eller annan hårdvara.

* Observera att golvare inte automatiskt spelar "bättre" än stativare. Golvare kan oftast gå lite djupare på grund av sin volym men för samma pengar låter ofta stativare bättre ur ren "hifi-synpunkt" med högre upplösning men saknar det där sista trycket (som man gärna vill ha vid film) och behöver kombineras med en subbas för att uppnå det.
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Det är fullt möjligt, men varför bry sig om golvare bak? Kör med stativare runt om istället... en bra subwoofer som tar hand om allt under 100Hz är förstås en förutsättning.

För att det skall funka bra bör självklart dina mindre högtalare klara av att spela ner till 60-70Hz utan att rulla av för mycket, annars får du dela från subwoofern för högt upp och det är inte optimalt (pga att delningsfiltret sällan är så brant att inte högre frekvenser kryper igenom och gör att ljudbilden blir skev då den helt plötsligt inte är så okänslig för placering längre).

Annars är det inget problem, en riktig stativare är fortfarande mycket bättre än de pyttesmå satelliterna som många system använder.

Hur hade du tänkt placera dem dock? Inte i en bokhylla hoppas jag ;)

Det enda tråkiga är att du vid ren stereolyssning bara har ett par stativare, men om subwoofern är väl integrerad ljudmässigt och det stöds så kanske du kan köra 2.1 s.a.s. när du lyssnar på musik.

EDIT: Haha, du hann före Jonas, men jag tror kontentan av våra svar är ungefär samma så det gör inte så mycket :)
Senast redigerad av David Lundin den 8 oktober 2008, 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
stegen
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:52

Hm, beror på hur mkt man verkligen LYSSNAR på musiken men har då aldrig hört ett subsystem som låtit ok (samspelar bra) om man spisar lite olika typer av musik... är många fler än jag som tycker detsamma. Är förmodligen svårt att fåtill alla parametrar rätt... rum, placering, förstärkare som ska samverka, kablar... förmodligen så är vi/de som inte gillar dessa system känsliga för musikens timing.
MMen till viss musik så blir det helt klart en extra dimension med riktigt låg (och kanske högre i nivå) bas... men då skall man helst försöka ställa in basen för varje låt;-)
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Det går utmärkt att integrera en subwoofer bra i en musikanläggning, men det kräver en del av subwoofern. Tyvärr är ju många subwoofers nuförtiden riktade till hemmabioanläggningar där man satsar mer på djup och kraftig bas och låter precisionen lida.

Men en bra subwoofer, korrekt placerad och som matchas in bra med högtalarna den stödjer (rätt delningsfrekvens) kan göra underverk för ren musiklyssning.

Man skall inte förväxla detta med Bose-varianten, där högtalarna som spelar med subwoofern är alldeles för små för att kunna ha ett bra register längre ned, där subwoofern får spela alltför höga frekvenser. Detta låter nästan ofelbart skräp.
stegen
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:52

David: Håller med om att det naturligvis blir bättre med en bra sub som dessutom delas lågt... men för att slippa nackdelarna så måste man ha så låg delingsfrekvens att den endast bidrar med något positivt på ett fåtal låtar... + att bästa placeringen ofta hamnar på en sådan plats i rummet där man helst inte önskar ha en många ggr ful låda. Bland de bättre subar jag provat/lyssnat på var REL... Till FILM så är de nästan (se nedan:-) en nödvändighet däremot!
Vet som sagt många som aldrig skulle ha på en sub om man verkligen skall njuta av musik... och det är även sådana som säljer subarna:-)
Vår hjärna är känslig för om ljud kommer samtidigt och detta dribblas ofta bort när två (för-) förstärkare är inblandade...

Hm, håller med om att det verkar en aning konstigt att ha golvare i bakkanalerna och stativare framtill... kanske bättre att försöka sälja dessa och klöpta ett par stativare till? Bruakr vara bra att ha exakt samma modeller då ljudbilden blir mest homogen då...

Hm, nr 2 :)
Kan verkligen rekomendera ett par Mirage (rundspridande) högtalare (golvhögtalare då tyvärr) och en BRA förstärkare och DVD som komplett bioljud... de är härligt baskapabla högtalare och som dessutom känns som at de har inbyggd centerkanal och en STOR ljudbild (från en lika stor vinkel i soffan). Är många som har sagt men vilket fint bioljud du har utan att jag haft på något :)
Ni behöver inte tro mej men prova innan ni släpar hem 5 (eller 7:-) förstärkare (inbyggd i en låda), 5 högtalare och en sub som helt naturligt måste vara av en relativt låg kvalitet om det inte skall bli väääldigt dyrt...

Lita alltid på pojkarna över 35... är över 40 år själv:-)
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

All musik har massor av innehåll under 100Hz där subwoofern jobbar, om det inte är instrumenten i sig (även om alla basar, piano etc går bra djupt!) så har själva rummet som inspelningen är gjord i mycket att erbjuda ;)

Det är verkligen en extra dimension med en bra subwoofer till i princip all musik, svårt att sätta fingret på men till viss del är det som att rummet växer :P

Jag var skeptisk till subwoofer själv efter ha läst mycket (det finns MYCKET åsikter om hur man SKALL göra i hifivärlden), men efter att ha hört en bra anläggning med en väl integrerad subwoofer kom jag på mig själv med att sakna något hemma, och då spelar ändå mina högtalare ner till 30Hz nånstans.

Visst är det som du säger att den optimala placeringen sällan funkar i t ex ett vanligt vardagsrum, men det finns inga genvägar etc... Man måste möblera efter ljudet om det skall bli riktigt bra, annars utnyttjar man inte sina prylar.

Jag vet effekten du pratar om med riktigt bra stereoljud, folk som inte är vana vid hur en bra anläggning faktiskt låter tycker sig höra surround :)

EDIT: Anläggningen jag hörde var med ett par stora Martin Logan elektrostater, väldigt precisa högtalare som borde vara svåra att få att lira med en subwoofer, men det gick fint.
Senast redigerad av David Lundin den 10 oktober 2008, 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Såhär ser det ut i min stereohörna:
<a href="http://forumbilder.se" target="_blank">Bild</a>

Vet att det är lite trångt.. men så är det :)
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Tips till framtida uppgraderingar:

Matta
Duk till bordet med glasskiva
Ommöblering av rummet med symmetrisk placering av högtalarna

Sorry, jag är übernörd :prop:

Seriöst dock, ser nice ut!

Flyttlådan?
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

haha, har även ett hemmabiosystem i samma rum.. därav trångheten.
Matta är på gång, har inte hittat någe bra än bara.
Bordet skall bort, men sålänge kan det ju firras en duk :D

I flyttlådan står det LP-plattor, den ska bytas ut mot någe vackert sen... å placeras på någe annat ställe.
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Ah, men då har flyttlådan ett ädelt syfte iaf!

Jäkla tråd det här, har totalt ignorerat hifivärlden i flera år... så ser man typ nån som köper en pryl (DU!) och så börjar galenskaperna snurra i huvudet igen...

Skulle fotat min anläggning och visat här men min lägenhet är så stökig att det får vänta :oops:
stegen
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:52

Jopp, HIFI är kul! Ett stort företag med mängder av mätutrustning kan göra en bra högtalare... men en piprökande knepig engelsman (ofta:-) kan också han göra en bra högtalare... kunnandet, känslan och materialet tycker jag är det som gör HIFI så spännande...
Däremot så vet man nästan säkert att det som säljs på stormarknaderna inte är något att hänga i julgranen (eller det kanske vore det bästa man kunde göra med en del prylar:-)

Martin Logans stora elektrostater låter bra helt klart... tråkigt att man måste vara så fastnaglad mitt emelllan högtalarna dock...
En sub som spelar ända upp till 100 hz tycker jag låter som n hög delning? Vi kanske inte har så lätt att riktningsbestämma sådan toner... men min erfarenhet är att det är väldigt lätt för att någonting bredvid vibrerar av dessa toner och skapar övertoner som man helt plötsligt hör... sedan är det många delninsfilter som är dåliga (släpper igenom förhöga toner). Å andra sidan om man delar för brant så hörs det på vissa skivor hur ett instrument växlar i ljudstyrka beroende på om tonerna hamnar i subben eller inte...

Nä, för att njuta av all musik så föredrar jag nog ett par golvhögtalare av bra kvalitet.. Tvåvägare verkar också vara att föredra...

Jo, möbleringen är viktig! Jag föredrar att ställa en anläggning med högtalarna efter långväggen i ett rum... dämpning är inte fel... bor man i betonglägenhet så krävs det mkt dämpning... Själv så sänkte jag som sagt taket och ljudisolerade med 100mm gullfiber och gipsplatta... en del har "modernt" eller vad man skall kalla det med nästan noll prylar i ett rum och då är det inte lätt att få bra ljud..
WAF-faktor är ett uttryck inom HIFI och detta står för (Woman Acceptance Factor) och detta innebär helt enkelt möjligheten att ex. få bära in sina hembygggda tvåmeters bashorn i vardagsrummet :)
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

100Hz var bara en siffra taget ur luften som exempel ;)

Min morbrors rum är möblerat efter stereon så bortsett från skålen som han hade på subwoofern innan den skakade i golvet så är det inget som kan vibrera/störa i den änden av rummet.

Jag hade sådan bonnröta att mitt vardagsrum (dvs lyssningsrum; några soffor, en bokhylla och stereon... TV? bah!) hade nån typ av tjock målad vävtapet i taket som hänger i nån form av reglar och dämpar alldeles perfekt, mitt sovrum som ligger vägg i vägg har stenhårt tak och golv och hade inte alls varit nån höjdare för ljudet, lite flyt skall man ha :)
Senast redigerad av David Lundin den 13 oktober 2008, 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
stegen
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:52

Japp! Ett bra rum gör stereon billigare... eller rättare sagt ett dåligt rum/uppställning ger inte ett bra ljud ens med en dyr/bra stereo:-)
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Glömde nästan, för er som har vinyl har jag ett enkelt verktyg som jag skickar till er gratis, som används för att justera in pickupen ordentligt. Finns att läsa om här, där man hittar instruktioner och min adress: <a href="http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm" target="_blank">http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm</a>

Här kan man också se den i action, adressen till mig som står där stämmer dock inte längre: <a href="http://www.tnt-audio.com/sorgenti/dimae.html" target="_blank">http://www.tnt-audio.com/sorgenti/dimae.html</a>
Jimmy
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Hasse få höra ett utlåtande om XTC förstärkarn, skulle va kul å prova en sån, är ju en jäkla massa som gillar den
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
HansG
Inlägg: 83
Blev medlem: 2 augusti 2004, 09:56
Ort: Malmö

Jomenvisst, XTZ Class-A 100 D3 (alltså den senaste versionen, som släpptes för några veckor sedan) är en trevlig apparat, speciellt med tanke på priset! Mycket gediget bygge, lådan jag hämtade ut hos postombudet vägde in på 28kg.
Största anledningen till att jag köpte den är att den är en modern konstruktion som arbetar i äkta klass A, till ett vettigt pris. Jag har tidigare haft en engelsk klass A stärkare (Sugden A21a, anyone?) som jag tyckte var helt suverän, MEEEEN den hade några år på nacken (= glappade en del, speciellt innan den fått en halvtimmes uppvärmningstid) och var fullständigt analog, hade ingen fjärrkontroll. Ljudet var (är) underbart tycker jag, ny kostar den en bit över 15kkr, tror den produceras fortfarande faktiskt (typ samma konstruktion som funnits sedan 60-talet!).

XTZ'an är som sagt en modern konstruktion, har bra fjärr, digitala ingångar, inbyggd RIAA, omställbar mellan klass A och AB med en tryckning på fjärren, och gott om pulver (2x50W i klass A och 2x110W klass AB (2x350W och över 60A dynamiskt)).

Även högtalarna är nya för mej, så jag har ingen referens att jämföra XTZ'an mot vad jag hört hemma innan. Fick tag på ett par gamla Dali 18 mkII i gott skick till bra pris. Det är ett ganska stort rum (~50kvm) så det behövs något som kan flytta lite luft, 4st 8" basar och bra frekvensgång neråt 30Hz ska nog kunna göra susen :whistling:

Jag har inte haft tid att djupgranska den ännu, den ska få lite tid att "bränna in sej", komma upp i sina dryga 50 grader drifttemperatur, men än så länge känns det riktigt bra. Har heller inte skaffat en rättvis signalkälla ännu, kör med en äldre bärbar CD. Siktet är inställt på en beg schysst CD med HDCD.

Jag återkommer gärna med mer intryck när jag har fått mer tid med grejorna!
Senast redigerad av HansG den 22 oktober 2008, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Ta vilken stationär skräp-CD som helst och kör med tills du skaffar en riktig om möjligt. Det är ENORM skillnad på ljudet i en bärbar, oavsett hur dyr den är, och vilken billig stationär skitspelare som helst.

Min mammas Yamaha CD-spelare som kom i ett paket (visserligen med lösa komponenter, men ändå) som inkluderade vinylspelare (vilket säger en del om åldern) åkte ringar runt en dyr ny Sony bärbar CD-spelare när jag testade. Skulle tro att det är ungefär likadant med det mesta, problemet är att analogdelen i en bärbar i regel är totalt undermålig.
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

HansG skrev:XTZ'an är som sagt en modern konstruktion, har bra fjärr, digitala ingångar, inbyggd RIAA, omställbar mellan klass A och AB med en tryckning på fjärren, och gott om pulver (2x50W i klass A och 2x110W klass AB (2x350W och över 60A dynamiskt)).
Jag trodde jag hade lite koll på Hifi, men detta var rena grekiskan för mig, vad är A, AB etc specifikation på för något? I min värld specar man effekten som den kontinuerliga i 4 respektive 8 ohm..?
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Klass A och Klass AB är olika typer av förstärkarsteg. Det har att göra med hur transistorerna kopplas.
Rent krasst kan man säga att klass A är optimalt för ljudförstärkning med väldigt låga brusvärden tex.
Däremot så suger det ur effektivitetssynpunkt eftersom massor av energi bara blir till värme.

Klass AB är en bra kompromiss som är mer effektiv och levererar högre uteffekter med samma inmatad ström, men rent ljudkvalitetsmässigt är det inte lika optimalt för Hi Fi.

Klass C och klass D finns också. Men D används uteslutande till att driva sub-bas där brus inte stör så mycket. Klass C är sällan eller aldrig använt i ljudsammanhang.

En klass A förstärkare som levererar 50W uteffekt i högtalarkablarna kan dock driva ett element bättre än en AB förstärkare på samma effekt eftersom signalen helt enkelt är renare.

Ungefär så var det om jag minns rätt från de gamla elektronikkurserna på högskolan :).


Edit* Lade till info om klass C
Senast redigerad av Steffo den 22 oktober 2008, 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<a href="http://sound.westhost.com/class-a.htm" target="_blank">http://sound.westhost.com/class-a.htm</a>

Tilläggas bör att nästan alla normala (Svensson) förstärkare är klass AB. Endast kompromisslösare system är klass A nuförtiden eftersom utvecklingen gått framåt på AB-fronten med bra OP-ampar etc.

Jag får visst revidera mig lite angående klass D. Det erkar som att det går att få till skapliga sådana förstärkare också numera... Det var ju 10 år sedan man pluggade detta :blush:
Senast redigerad av Steffo den 22 oktober 2008, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Wikipedia kicks ass :)
Här kan man klicka på de olika typerna för att få veta mer än vad jag mindes...
<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektf%C3 ... C3%A4rkare" target="_blank">http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektf%C3 ... A4rkare</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Fast den där wiki artikeln som förklarar klasserna stämmer sådär... det är inte klass B som är vanligast i audiosammanhang, det används typ inte alls, det är som du Steffo säger AB som används i typ 99% av alla förstärkare.

Däremot alla försteg i princip kör klass A, så kan man läsa "100% Class A" eller annat dravel på ett försteg så är det bara marknadssnack och inget speciellt ;)

AB är för övrigt vad i princip alla kör med, även riktiga super high-end produkter, så att man måste köra ren klass A för att få bra ljud stämmer inte, även om det säkert kan ha varit skillnad förr i tiden. Sen finns det gott om Klass A fortfarande, men det är på intet sätt ett självändamål längre utan mer för att gamla purister skall få den där mysiga känslan att infinna sig :)
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Någon som har ett "bra" 2.1 system att rekomendera?
Jag har kollat in detta system <a href="http://www.netonnet.se/?iid=se087040" target="_blank">http://www.netonnet.se/?iid=se087040</a>

Jag har läst om den på nätet en del men jag har inte hittat någon butik där man kan provlyssna den.

Jag gillar främst desigen och att den spelar upp musik väldigt bra sägs det, frågan är om den funkar bra som hemmabio också.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Känner inte till några sådana tyvärr, men undvik för allt du gör att köpa ett sådant system innan du provlyssnat med lite av din egen musik, på de volymer du vill kunna lyssna på hemma.

Tycker specen ser sådär ut på det du länkar till... 80db signal/brus? Låter väldigt lågt. (Fanns specat i manualen för övrigt).
Senast redigerad av David Lundin den 22 oktober 2008, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
HansG
Inlägg: 83
Blev medlem: 2 augusti 2004, 09:56
Ort: Malmö

Oj, här blev det livat! :)
Steffo skrev:Klass A och Klass AB är olika typer av förstärkarsteg. Det har att göra med hur transistorerna kopplas.
Rent krasst kan man säga att klass A är optimalt för ljudförstärkning med väldigt låga brusvärden tex.
Däremot så suger det ur effektivitetssynpunkt eftersom massor av energi bara blir till värme.

En klass A förstärkare som levererar 50W uteffekt i högtalarkablarna kan dock driva ett element bättre än en AB förstärkare på samma effekt eftersom signalen helt enkelt är renare.
Prexis så är det, en klass A stärkare kan man likna vid en gammaldags rörförstärkare som är moderniserad och arbetar med transistorer. Poängen med klass A är att det inte finns någon s k övergångsdistorsion, vilket en AB-stärkare alltid har, mer eller mindre. Den stora nackdelen är som sagt förlusteffekten... XTZ'an som ger 2x50W ut i klass A har en (konstant) förbrukning på över 500W, som ett schysst element. Den går alltid 'för fullt' så fort man slår igång den. Som att hålla gasen i botten och reglera farten med kopplingen, vilket ju iofs inte är så smart. Bor man i hus och betalar för uppvärmningen så är det dock inte ren förlust om man använder den mycket under vintern, värmen måste ju komma nånstans ifrån. :whistling:

Sen är det absolut sant som David säger, det finns många bra AB-stärkare som är jämförbara med en A-stärkare, men jag är lite extra förtjust i den tekniken så jag håller mej till det ett tag till.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Skriv svar