Turbo Boost Electric Supercharger

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Nej men jag har skrattat åt andra liknande produkter :)

Finns massor av grymt på eBay!
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

och det har diskuterats tidigare i en lång tråd.. sök och du skall finna.... (eller med den sökfunktionen som finns nu så är det väll snarare bläddra och du skall finna)
Senast redigerad av Kristian den 20 oktober 2008, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Jag hitta inget när jag sökte

Du får gärna länka till den tråden, tack
Senast redigerad av Lars P den 21 oktober 2008, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Hahah vilka skojare alltså,att man ens försöker sälja sånt.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Tänk såhär, det måste vara ganska många människor som går på all spam som skickas ut på mail, annars hade spammen sett annorlunda ut efter så här lång tid.

Slutsats: Det finns gott om idioter som gärna blir av med sina pengar.
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

så om du är en idiot så köp den o släng den på din EJ9 o se om de funkar haha :D hade faktist varit kul o se :D
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Hade jag haft mer pengar hade jag lätt kunnat köpa en och testa :)
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Finns ju dem man sätter i insuget som bara är en turbin som ska drivas av insugsluften.
Det känns inte som nån riktigt bra idé heller. Den blockerar ju bara.

Den här tror jag kan funka om man har en liten motor med dålig litereffekt.
Tex en 1,2 liters motor som suger i sig lite dåligt med luft.
Men mer än ett par hästar lär den inte ge.

Däremot har den inget att göra på en D16 eller B16/18 eller mer.

Så nån som har en gammal golf 1 eller polo eller liknande kanske kan prova.
Är ju om inte annat skoj på besiktningen. -Jo det är min turbo, deluxe!!!
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
blown
Inlägg: 108
Blev medlem: 30 april 2007, 13:54
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson
Ort: Anderstorp

låter ju logiskt det welen skriver, men är det inte så att generatorn ändå tar energin från motorn och kommer inte belasta mer för att man kränger på en sån här manick?
Viktor Andersson när han är som bäst
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

men varför skulle en elmotor bli vek med tiden? iofs så slits ju lagrena..
tänker man rent ideellt kring en sån här har man möjlighet att ha reglerbart laddtryck över hela kurvan, man kan ha samma laddtryck från 0rpm som vid 8000rpm. om man vill ha en snål bil kan man köra utan och så när man behöver effekt så drar man igång elturbon.. lite i stil med prestandahybridfunktionen typ som de sitter på civic hybrid?
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Har en känsla av att en motor med kraft som en lövblås skulle vara omöjlig eller åtminstone extremt opraktiskt att ha i motorrummet, samt skulle dra alldeles för mycket ström...

Den skulle bromsa luftflödet rejält om den inte var igång också.
Dennies
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Namn: Dennis Gullberg
Ort: Helsingborg

ifall man inte kör den med en extern elkälla som tex solceller eller något annat.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Skulle vilja se det batteriet med solceller som kan driva en sådan motor :)
forget_it
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:01

Lars P skrev:<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Bo ... QQtcZphoto" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Bo ... cZphoto</a>

Någon som testat en sån här?

Va inne på en sån när jag hade 1,4 motorn.... men lockande o bara köpa o testa..... va låg den på.. typ 600 spänn.... kanske man gör iaf.....
går alltid o sälja sen till Nån 740snubbe..... hehe
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Om vi räknar på fläkten som behövs...

vi räknar på 6000rpm, 1,6Lmotor.
6000*2= 12000 insugstakter/minut * 0.4Lper insugstakt = 4800L/minut. om man räknar om det till L/sekund så får vi 80L/sek och om vi har en fyllnadsgrad på 90% så blir det 72L/s. Detta är altså vad en motor drar själv. ska man då börja bygga ett övertryck såmåste vi ha en fläkt som klarar det dubbla för att ha en möjlighet att bygga ett tryck som ger någon effekt.
Denna fläkt kommer att bli alldeles för stor för att få in i ett normalt motorrum och uppskattningsvis dra runt 30-40A.
Kristian, Hondalös.
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

en turbo gör ju samma sak med skillnaden att den drivs av avgaserna istället för en elmotor, så plats för fläkten borde inte va så svårt egentligen, men hur mycket effekt det går åt för att trycka ihop luften, det vet vi inte, är bara att sätta igång och räkna på om man vill får ut en verkningsgrad.
jag tror att det går att tjäna effekt på detta sätt men avgasturbinen hos ett modernt turboaggregat är lite högre än verkningsgraden gos en generator+elmotor
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

eftersom man inte har en elmotor som snurrar 150000 rpm så får man kompensera med ett större fläkthjul, därav att det skulle bli problem att få plats i motorrummet
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Jag har luffarturbo på min delsol, jag märker skillnad och har till o med mätt upp laddtrycket till nästan 0,02 bar men då i hastigheter kring 200km/h. Måste upp till ca 150 innan det är mätbart överhuvudtaget. Om vi räknar på luftmängden i dom hastigheter, om vi har en dm2 öppning får vi ca 500liter/sekund vid 180km/h. Att en elfläkt skulle lyckas leverera liknande är bara o glömma. Även om en mindre motor vid lägre rpm inte kräver dessa mängder så är det på tok för mycket för en elfläkt på 36W.

Förövrigt så kapar jag tiden 150-200km/h med en sekund med luffarturbon :prop:
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

att luffarturbon kapar tid är ju för att bilen suger sig framåt likt ett flygplan ;)
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Jag tycker iaf att nån borde testa som har en slö mindre motor.
Eftersom den går på fullvarv hela tiden så borde man få lite bättre bottendrag.
På toppen kommer den inte göra nånting men upp till 2000 varv kanske den hjälper till lite på en motor som är nerstrypt.
En 60-hästars 1.3l kan nog få lite extra vid start.

Men att räkna på en B16 är ju ingen mening. Men en liten motor med 60% fyllnad kanske.
Släng in det i beräkningen så får man 13 liter/sekund vid 2000 varv och det har den kanske lite chans att matcha
Matar den på 15 liter från 0 så har man ju tjänat lite upp till 2000 varv.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Problemet är väl isåfall att den sitter i vägen och sabbar prestanda över 2000 varv när den bara bromsar luften...
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

då går det ganska enkelt att koppla bort den när den inte längre räcker till
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Skriv svar