Det blir ingen NSX?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
henkoh
Bil: Honda Civic 1,5T Sport´19
Namn: Henrik Celmins

Saxat från Temple of VTEC, hela artikeln här; <a href="http://www.vtec.net/news/news-item?news_item_id=804405" target="_blank">TOV - Honda cancels NSX development</a>

"{ R&D }

* ・The development of the NSX successor model equipped with V10 engine will be cancelled."

Någon som vet mer?

EDIT: kan kanske understryka att det inte är så mycket av en artikel, mer vad som låter som en handlingsplan.
Senast redigerad av henkoh den 17 december 2008, 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Celmins
Honda Civic 1,5T Sport ´19
Suzuki Swift 1,0T Inclusive ´17
Acura RSX Type S ´02
Honda Prelude VTI ´98
Elvis_EG2
Namn: Elvis

man blir iallafall inte förvånad ,kanske starta försäljningen när den här finnanskrisen har löst sig ltie
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Jag kan förstå att Honda gör så i dessa tider. Helt klart. Dock tycker jag det skule vara välldigt tråkigt om dom tottalt dödar planerna på en efterträdare till NSX. En senareläggninge i väntan på bättre ekonomiska tider vore melodin enligt mig. Tråkigt men sant. :(
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

troligtivs handlar det om en senareläggning. jag menar, att försöka marknadsföra en svindyr prestandabil till en värld i finansiell kris.. är nog inte det fiffigaste draget.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister

Eller så sadlar de om till den biltillverkare som är störst på miljöfronten... en sportbil med v10 passar inte riktigt in i den profilen.
Lågkonjunkturen kommer med största sannolikhet hänga sig kvar ett tag och då när den väl släpper så kommer miljöbilar vara ännu mer i ropet än det är idag.

Däremot en miljövänlig sportbil ser jag som mer troligt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Men samtidigt, om man tittar på statisitker så har t ex sportbilar som Ferrari, Porsche etc inte tappat så mycket i försäljning.

Tror att den köp gruppen inte bryr sig så mycket om det, sen om det är en "image" grej från Honda är ju klart en annan aspekt. Så tror jag ändå att sportbilar förblir sportbilar. Undantag är väll den el bilen från Tessla, vilket verkar hel grym.

Nej ja tror att Honda kommer ta fram NSX, vafan GTR är ju i full framfart. Då kan inte Honda ha råd att sitta coh titta på. Räcker väll med att dom lägger ned F1..
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Regge skrev:Nej ja tror att Honda kommer ta fram NSX, vafan GTR är ju i full framfart. Då kan inte Honda ha råd att sitta coh titta på. Räcker väll med att dom lägger ned F1..
Vad har de inte råd med? :)
Krister

Regge: Går ju tydligen bra för Toyota att profilera sig utan någon sportvagn... eller har jag glömt bort nån kärra nu?

Att det finns köpkraft för Ferrari, Porsche och dylikt stämmer ju inte riktigt, deras försäljning är ju även den påväg nedåt... speciellt i USA som trots allt är en väldigt betydelsefull marknad.
Men att det finns de som fortfarande köper är det ju inga tvivel om, men frågan är om de skulle köpa en NSX istället.

Kör:
Användarvisningsbild
Regge

Det är många frågor på en gång Krister, NSX enligt mig har haft en väldigt dpridd köp grupp. Förmögna som vill ha en lite udda sportbil i sitt garage, nu pratar jag om när bilen var splitter ny.

Eller en fin begagnad som en investering i sitt garage.

Toyota har väll en ny Supra på gång om jag inte minns mig helt fel, men även den är kanske på nedläggninsfronten.

Oavsett, så kommer det alltid vara finnas en marknad för sportbilar. Det finns i vårt DNA, iallafall mitt :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

"The NSX is no more. Despite recent images of the car being leaked out, and a a test version taking laps at the 'Ring, Honda CEO Takeo Fukui made the sudden announcement that the company will no longer work on development of the Honda NSX (also called the Acura NSX).

Honda is also indefinitely delaying the introduction of the Acura brand in Japan.

This surprise statement was made during Fukui's end of the year speech. Fukui stated the reason as being Honda's need to focus on its environmental efforts. In his speech, the CEO said, "the most realistic path for CO2 reduction at this moment" is in hybrid technologies. Instead of supercars, Honda will work more diligently in this arena, with the goal of "achieving mass market penetration as soon as possible".

On the surface, turning all attention to green technologies and moving away from performance makes sense in the social arena, where climate change has reigned as a top issue. The decision also makes sense in light of an economic crisis and retreating demand for oil.

However, Honda runs the risk of alienating a very dedicated fan base that heralded the company's decision to bring back the NSX and make it a legitimate supercar. The NSX was proposed as an aluminum-bodied four-seater with a 500 horsepower 5.0-liter V10 engine. Lightweight, high-powered, and an anticipated above-average fuel economy would have made the NSX an everyday supercar, with enough room in back for the kids.

But every mention of the NSX by executives included talk of the car needing to be environmentally friendly. Perhaps this was the deathblow, as company officials nixed the idea that the NSX would return with a hybrid drivetrain. The current state of the global economy may also have played into the decision.

The Honda NSX / Acura NSX was to be introduced in 2009, and had been lusted after by fans of the old version. Today is definitely a day of morning for fans of the brand."

Så är det slut med TYPE R eran nu ?

/Jocke
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE

Regge skrev:Toyota har väll en ny Supra på gång om jag inte minns mig helt fel, men även den är kanske på nedläggninsfronten.
Vad jag hör och läst så är det ingen ny Supra på gång från Toyota.

/Jocke
mark.lindgren

Tror att detta är spiken i kistan för Honda som "performance" märke... Ingen F1, inga snabba bilar...

Honda är välan relativt finansiellt stabilt jämfört med många andra, så att bara skylla på ekonomin håller inte, utan det är nog mer marketing, en image grej...att totalt styra bort från bilsport.

"Honda performance club" borde byta namn till "Honda green future" eller något :) ... Volvo kommer att vara sportigare om 3år (förutsatt att de finns kvar).
Krister

Nja, Honda har fortfarande sin MCdivision och där är de kvar i t.ex. MotoGP och deras hojjar är ju trots allt bland de värre. :)

Kör:
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE

mark.lindgren skrev:"Honda performance club" borde byta namn till "Honda green future" eller något :) ... Volvo kommer att vara sportigare om 3år (förutsatt att de finns kvar).
Honda Green future :biglaugh2:

Ja nu är det slut med trim och bankörningar, nu blir det äventyr i skogen med Scotte istället !

/Jocke
Antonio
Kontakt:

Regge skrev:Men samtidigt, om man tittar på statisitker så har t ex sportbilar som Ferrari, Porsche etc inte tappat så mycket i försäljning.
Sant, Ferrari går som tåget. Från ca 600 bilar/månad ner till under 100 under Nov 08. :whistling:
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist

Min reflektion är inte att det är slut på någon era, utan snarare att det går trender i allt, sport miljö mm. Nu är det miljötrenden som gäller, men titta på Tesla eller likvärdiga märken som poppar upp, klart Honda kommer kasta fram något liknande det kan rent av ligga på ritbordet nu.

Märken som Ferrari, och andra liknande märken har en sportbilshistoria som får Honda att blekna, går inte att jämföra dom två märkena på det viset.

Toyota äger Lexus som har en "supra" liknande bil som snurrat länge nere på ringen och det är en Toyota bil :)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

om honda sadlar om till att vara miljövänligast. så försvinner ju "without racing, there is no honda" och då kan jag säga att jag sadlar om själv med till ett annat märke.

jag hoppas det bara är en uppskjutning vilket jag tycker är helt korrekt av honda att göra just nu. men sadlar de om... ja... hemska tanke
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister

Eccibaka: Hur mycket racing är din bil egentligen? Vad är det som säger att din typ av bil inte kommer finnas kvar i modellkatalogen flera flera år framöver?

Nu vet ju jag inte riktigt hur förknippad Type R är med Racing hos Honda men att de lägger ned F1 ser jag inte som en signal att de slänger Type R i soptunnan också.
Folk kommer alltid vilja ha bilar med lite mer tryck än svenssonbilarna, men det betyder inte att det finns en marknad för 5liters v10or.

Kör:
Antonio
Kontakt:

Det ryktas om att Ferrari byggt sin sista V12:a, hemska tanke.
Som ersättning talas om V8 med dubbelturbo, alt en mindre överladdad V12:a.
Som Krister är inne på så kommer ju lite vassare versioner alltid att krävas, oavsett hur bilarna ska drivas fram.
Men framåt i tiden tror jag downsizing och hybrider kommer att växa fram och vara vägen att gå för de allra flesta.
På längre sikt blir det väl vätgasen som tar över allt. Väte & syre är ju allt som behövs. Vi flög/flyger ju till månen med väte & syre. Allt som behövs.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Regge

Antonio skrev:Det ryktas om att Ferrari byggt sin sista V12:a, hemska tanke.
Som ersättning talas om V8 med dubbelturbo, alt en mindre överladdad V12:a.
Som Krister är inne på så kommer ju lite vassare versioner alltid att krävas, oavsett hur bilarna ska drivas fram.
Men framåt i tiden tror jag downsizing och hybrider kommer att växa fram och vara vägen att gå för de allra flesta.
På längre sikt blir det väl vätgasen som tar över allt. Väte & syre är ju allt som behövs. Vi flög/flyger ju till månen med väte & syre. Allt som behövs.
Hehe okey jag kollade kanske inte statistikerna senaste månaden, men annars tycker jag ändå "prestige" märkena gått relativt starkt. Men men...

Att Ferrari ska bygt sin sista V12a är ju katastrof =(
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

Att honda väljer att satsa på miljövänligare bilar i dessa tider ser jag bara som ett smart drag. miljöbilar är framtiden och en storsatsning på det kan göra honda till en av världens största biltillverkare, om inte den största, dock har jag inte så mycke koll på var tex toyota ligger i sin miljöbilsutväckling. jag är ganska säker på att honda kommer fortsätta komma med sportigare modeller och det skulle inte förvåna mig om dom även vill vara först med den första riktiga miljö-supersportbilen.
Honda har sett vad den stora marknaden vill ha och behöver, hade dom inte brytt sig om det hade dom likaväl kunnat sitta där saab och volvo sitter idag.. hade det varit bättre?
Trist att NSX inte kommer, men lyckas dom inte slå GTR och inte heller lyckas pressa priset tillräckligt för att konkurrera med GTR ser jag bara NSX som ett slöseri på resurser, som behövs för att bli ledande i framtiden. Och hur många här i klubben kan säga att dom hade köpt den nya NSX om den kom hit? antagligen ingen..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Charly

Krister skrev:Eccibaka: Hur mycket racing är din bil egentligen? Vad är det som säger att din typ av bil inte kommer finnas kvar i modellkatalogen flera flera år framöver?

Nu vet ju jag inte riktigt hur förknippad Type R är med Racing hos Honda men att de lägger ned F1 ser jag inte som en signal att de slänger Type R i soptunnan också.
Folk kommer alltid vilja ha bilar med lite mer tryck än svenssonbilarna, men det betyder inte att det finns en marknad för 5liters v10or.
crx - död
prelude - död
integra - död
accord type-r - död
s2000 - slutar tillverkas snart

Jag vet att det finns ett annat program i japan men det är en pyttemarknad i sammanhanget.

det är på den vägen honda går...
Honda prioriterar helt enkelt inte sportbilsköpare ö.h taget längre och överlåter gärna det till andra tillverkare mer och mer.
Medlem 427
Krister

Charly: Man kan tolka det på olika sätt... men Honda Civic Type R är mycket levande, Accord Type S har trots allt mer krut och än standardvagnen. Sen vet vi alla här att Honda har missat en del vad gäller sina prestandamodeller men personligen tror att det kommer fler mer prestandamaskiner när de löst det på ett miljövänligt sätt.

Featherweight: Vad gäller Toyota så kan väl sägas att de slår på den STORA trumman med sin Prius... så de ligger nog också i framkant vad gäller miljöbilar.

Kör:
Charly

Accord type S har väl exakt 190hk precis som standardvagnen?

När det gäller Civic Type-R så kan man ju aldrig lita på att honda kommer med en till nästa generation.
Modeller kommer och går precis hur som helst.

Jag vill ju inget annat än att ha fel, att man ska kunna lita lika mycket på att honda spottar ur en äkta R på civic (och helst Accord också) som att bmw tar fram en M, att Mercedes producerar en AMG, att Audi spottar ur en S och en RS.
Men det är inte lika självklart...

Jag vet faktiskt ingenting om hur mycket honda tjänar respektive förlorar på de sportigare bilarna i sortimentet, men jag undrar om ekonomerna räknar på alla som köper ur det vanliga sortimentet enkom för att det finns en sportigare version...
Medlem 427
SiR

Det mest spännande honda har in nuvarande lineup är Honda Fit/jazz sport
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Antonio
Kontakt:

SiR skrev:Det mest spännande honda har in nuvarande lineup är Honda Fit/jazz sport
Och den ligger på deras hemsida i vissa foldrar, men inte i andra. Kommer den ens hit till Sverige?
Nya Jazzen har legat på deras hemsida i flera veckor, men ingen aktuell prislista. Varför lägger man ut den på hemsidan om man ändå inte kan få priser. Inte så bra synkat.

Läser man PDF:en för nya Jazzen så finns bilder och fakta om sporten, men inte utrustning osv. Vad betyder det? Att nån lagt in bilderna av misstag & att bilen inte går att få, eller att nån glömde att speca utrustningen.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag tycker att det är lite trist när det ständigt tas upp att det inte längre finns någon "riktig" Type R.
CTR är väl en Type R om Honda kallar den för det. EP3 var ju lika snabb som DC2 var och mycket snabbare än Accord Type R. FN2 är lite långsammare, men fortfarande snabbare än Accorden. Att jämföra med Japanversioner är ju inte någon vits, för de har ju aldrig sålts i Sverige (FD2 eller DC5 eller NSX Type R eller Accord Euro R).

Men visst har Honda minskat sin sportighet markant. Jag tycker att man satsat helt fel också, det är inget snack om saken. Rätt satsning kade varit att utveckla en K16 som klarat 9000 varv, haft turbo och 250 hästar samt givetvis diffbroms. Bränslesnål vid normal körning och ett monster över 5000 varv. Det bästa av två världar helt enkelt.
Väghållning är inget som inte är miljövänligt, så man borde ha gjort en Typ S som är som nuvarande FN2 och sedan haft en mindre utgåva Type R med riktigt grymma prestanda väghållningsmässigt. Men detta är som vanligt min åsikt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Antonio skrev:<!--quoteo(post=520273:date=19 Dec 2008, 10:38:25:name=SiR)--><div class='quotetop'>QUOTE(SiR @ 19 Dec 2008, 10:38:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=520273"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det mest spännande honda har in nuvarande lineup är Honda Fit/jazz sport
Och den ligger på deras hemsida i vissa foldrar, men inte i andra. Kommer den ens hit till Sverige?
Nya Jazzen har legat på deras hemsida i flera veckor, men ingen aktuell prislista. Varför lägger man ut den på hemsidan om man ändå inte kan få priser. Inte så bra synkat.

Läser man PDF:en för nya Jazzen så finns bilder och fakta om sporten, men inte utrustning osv. Vad betyder det? Att nån lagt in bilderna av misstag & att bilen inte går att få, eller att nån glömde att speca utrustningen.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jazz 1.4 Sport kommer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)
Jag tror man ska försöka tänka lite längre än näsan räcker, och försöka se saker ur ett annat perspektiv än ens eget :)
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

nu finns de ju dock en o annan här som kan rätt mkt mer än såväl dig som martin när de kommer till o driva business.
sen att de inte speglar sig i denna tråden e en annan femma :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar