Koppling eller V-låda

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag har ibland känt att det varit knepigt att få i typ 3:an eller 2:an när jag varvar ur bilen. Tar typ stopp. Oftast om jag drar ur 1:an och ska i med 2:an kvickt.

Märkte idag då jag stod still och skulle åka hem att om jag trycker ner kopplingen och snabbt (normalt) efter trycker i 1:an så rycker bilen till lite grann. Trycker jag istället ner kopplingen och väntar 2 sek så är det nästan inget ryck alls.
Kopplingen låter lite som sandpapper när man har den i neutral (annan tråd och det var ganska normalt) och när jag trycker ner kopplingen så hör jag hur det tystnar men det "fadear" också ut i typ 1,5 sek så det borde väl innebära att kopplingen inte är helt ur förrens efter 1,5 sek. Samma sak när jag kom hem och bilen var varm.

Nu så, vad ska jag göra om jag nu ska göra något åt det?
Kan det vara luftning av koppling som gäller? Andra som behövt göra det? Hur gör man det isåfall?
Byta v-lådsolja tänkte jag göra snart iallafall, kan det bli bättre då?

Har gått 8k mil.

Tack på förhand :)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
tuleboy80

hm...
8kmil låter lite för att de skulle vara urtrampningslagret som kärvar?
Kan nog vara så att lamellen och allt i lådan snurrar rätt friskt när du vill skicka i nästa växel...och tvärt om då du växlar ner...antar att de är lika då??

Alla känner nog av detta skulle jag tro...vet inte om de finns så mycke att göra mer än att kanske försöka växla i de varvtal som allt synkar...typ om du varvar 6000 på en växel sen väntar tills du lätt får i nästa...släpper upp kopplingen å kollar vilket varvtal mätaren visar.....de varvtalet med lite + är då allt synkar....om du växlar vid 6000 vill säga å mellan dessa växlar.
Kanske kan hjälpa lite att lätta svänghjulet för att få ner varven fortare men de har ja mindre direkt erfarenhet av....

Många gillar Red-line oljan...men även där har jag mindre erfarenhet....
Gert Johansson
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag ska köra Honda MTF 3 på v-lådan.
Jag mellangasar så det är aldrig problem att växla ner, där är det väldigt smidigt. Kan det vara att typ lufta koppling eller något sånt?
Senast redigerad av Yobaman den 22 april 2009, 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Det är troligtvis synkringarna.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Junior

Låter en uttrampning lagret som börjar ge sig.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Mitt urtrampningslager lät efter 5000 mil, men det kärvade inte. Det bara lät lite sandpapprigt / svarvljud.
Att det är lite bökigt att få i tvåan är ju som sagt inget ovanligt. Vid vissa varvtal är det svårare och ibland får man lite skrap. Synkringarna behöver inte vara slut för det. Synkningen till tvåan är inte helt 100 i konstruktionen. Min låda kan krångla ibland just mellan ettan och tvåan, men det har inte blivit sämre på snart 10 000 mil så jag tror inte att synkringarna är problemet, utan snarare grundkonstruktionen.

Kom förbi med din bil om du vill ha ett hyfsat kvalificerat utlåtnde på ifall du behöver åtgärda eller inte.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det är en racebil, den rycker, låter, gnisslar, kärvar osv.

Bara tuta och kör.
element

fast dina synkringar är väl bytta?? det gjordes väl på rätt många mellan -02 -03, men dina kanske aldrig byttes?
Användarvisningsbild
Yobaman

Ingen aning eftersom jag inte haft den sen ny men jag tror nog att detta är ett mer normalt problem. Varvar man 1:an till lite dryga 8k och sen ska slänga i 2:an snabbt så är det ju en del som ska klicka och om det då ibland blir strul så är det inte så konstigt.

Tack Steffo men grejen är att du nog inte kommer kunna få fram det. dock märks ju det med att man lägger i växel och den rycker till lite. Det är inte mycket eftersom jag inte tänkt på det innan men likväl så hör jag och märker ju att kopplingen inte släpper 100% direkt utan det tar nån sekund innan den har släppt helt. Frågan är om det är normalt, kanske du kan testa Steffo om du märker skillnad på att stå still och lägga i växel direkt efter kopplingen blir nedtryckt eller om du väntar 2 sek och sen i med växel. Min låter precis så, sandpapprigt när den står i neutral. Kopplingen känns för övrigt väldigt bra och bettar fint. V-lådan låter aldrig konstigt heller förutom då om jag sla slänga i och missar lite, kan skrapa till lite då.
Senast redigerad av Yobaman den 22 april 2009, 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
cru
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

Känner faktiskt igen det där.. hade likadant på min eg6, men då visste jag att kopplingen va helt paj, kunde rycka till och nästan dö om jag lyckades få i ettan.. men då va kopplingen helt förfärlig. Försökte dra på för att se hur kopplingen reagerade på fullregister körning och då fick jag inte i 2:an eller 3:an.

Lägger upp en bild på den grymt trasiga kopplingen. (org)
Och att den delen som ligger lös bredvid, lossnade när jag fick bort den ifrån svänghjulet.

Bytte koppling och v-låds olja (mtf) och så försvann skrapen jag hade när jag skulle växla ifrån 2:an till 4:an t.ex! har bara lite skrap på 5:an som visar sig mer när jag växlar ifrån vtec!

Bild

EDIT: skramla om fjädrarna rätt mycket för att tillägga.. inte lustigt att inget funka nästan!
Senast redigerad av cru den 25 april 2009, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yobaman

Det där lät inge vidare.. Men så illa har jag det inte som tur är :)
Ska byta v-lådsolja och sen köra på helt enkelt. Blir det behov så byter jag kopplingen helt enkelt.
cru
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

Jag kanske kom med lite skräckexempel iofs.. Min är ju en aning äldre bilrackarn.

Ja, bara att bita i det sura tyvärr om det skulle vara så! ;)
Användarvisningsbild
Yobaman

Jo precis. Tror nog det kommer hålla ett bra tag (ta i trä) med tanke på att det känns helt schysst i kopplingen osv. Det lilla rycket är liksom ingen stor grej.
Quick
Namn: Olof Karlsson

Om du står still med bilen och kopplarur och lägger i växeldirekt är det ju inget konstigt om det låter lite. Efter som ingående axel i växelådan inte stannar på en gång utan tar en lite stund innan den slutar snurra och står du helt still så är ju utgående axel i växelådan helt still. Så när du lägger i växel tvärstannar ingåendeaxel. Att växelådan rasslar lite utan växel i och kopplingen uppsläppt är ju inte heller något konstigt och sen när du trycker ner kopplingen tar det en lite stund innan det tystnar efter som ingående axel inte stannar på en gång som sagt. Att växlarna kan vara svåra att få i ibland kan du ju prova med lite ny olja i lådan och kolla så det är tillräckligt med olja i oxå.
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
Yobaman

Jävligt bra information Quick, att du varit så tyst innan? :)

Ska byta lådans olja snarast, tror det blir en bra lösning.
Användarvisningsbild
Yobaman

Bytte oljan idag, den var rejält skitig. Nu är det mycket smidigare när jag lägger i ettan och står still. Det jävliga var att på jobbet har vi inte en enda 3/8 tapp så jag letade och svor i säkert 1,5h. Fanns 1/2" men inte den jag ville ha. Tillverkade en egen av en 1/2" grej och slipade ner till passande fyrkant. Perfekt :)
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Härligt att det kanske var så enkelt som ny olja :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Quick
Namn: Olof Karlsson

Gött att det löste sig och enkelt dessutom. Lite ny olja kan göra underverk i en växelåda. Är ofta så när man upptäcker nått som verkar lite konstigt och så prövar man och lyssnar extra noga och då hör man saker som man inte tänkt på alls innan som har varit där hela tiden och är helt normalt.
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
Yobaman

Jo lådan är överlag smidigare. Med tanke på att oljan såg ut som den gjorde så var det bara positivt att byta :) Känns smidigare i lådan överlag men verkligen skillnad när jag står still och lägger i växel.

Konstigt att intervallet ska ligga på runt 16k mil för v-lådsoljebyte. Kan ju köra det varje år eller nåt, det kostar ju ingenting. När man till och med känner skillnaden. Jag betalade typ 180 för 2,5L + bricka. Materialet som gick åt var då kanske 120kr eftersom jag fick 1 l över.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

16 000Mils intervall? Var läste du det?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

12 000 mil eller 6 år är det enligt manualen, men känns ändå lite väl tilltaget.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För normal användning räcker 12 000 mil/6 år. För dem som kör hårdare så byt den vartannat år eller 4000 mil
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Yobaman

Jo men med CTR finns väl inte "normal" användning ;)
Blir ju alltid mer bus än med en slöare bil.
Skriv svar