Är marknaden mättad?
-
EG_project
Vad tror ni?
Hur ser japanska import marknaden ut i framtiden? Kommer allt fler å fler köpa högerstyrda bilar eller kommer folk lägga pengar på hederliga vänsterstyrda bilar?
Import å bil marknaden i övrigt är rätt låg nu i finnanskris/miljösynpunkt. Men vad tror ni?
/Sebastian
Hur ser japanska import marknaden ut i framtiden? Kommer allt fler å fler köpa högerstyrda bilar eller kommer folk lägga pengar på hederliga vänsterstyrda bilar?
Import å bil marknaden i övrigt är rätt låg nu i finnanskris/miljösynpunkt. Men vad tror ni?
/Sebastian
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Personligen så tror jag att endast ett fåtal entusiastbilar importeras nu och i den närmaste framtiden.
Jag själv skulle aldrig köra en högerstyrd bil på högertrafikerad väg. Måste vara mer eller mindre livsfarligt att försöka köra om en lastbil tex.
Jag själv skulle aldrig köra en högerstyrd bil på högertrafikerad väg. Måste vara mer eller mindre livsfarligt att försöka köra om en lastbil tex.
Senast redigerad av Steffo den 22 september 2009, 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
sk8micke
- Bil: prelude bb6
- Namn: Micke svensson
- Been thanked: 1 time
det finns så många supror.skylines osv som e hö styrda som inte blir sålda å tror inte det kommer vända innan finanskrisen e över!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Man kan väl inte direkt påstå att det nånsin varit fart på försäljningen av högerstyrda fordon i Sverige, det är och förblir entusiastfordon där det verkligen krävs rätt köpare för att få loss de pengar som är aktuellt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Steffo skrev:Personligen så tror jag att endast ett fåtal entusiastbilar importeras nu och i den närmaste framtiden.
Med en ctr kan jag tänk mig att det är livs farligt, men med en supra med 450hk, så hinner du knappt gasa innan du är förbi, sen borde du testa en högerstyd bil innan du uttalar dig.
På tal om högerstyrda bilar, marknaden är mätt på alla bilar.
Vilka köper en högerstyrd bil=jo personer som är ifrån 18-30 år gamla som förtillfället inte har nåt jobb p.g.a krisen osv, detta gäller inte bara högerstyrda bilar även väsnterstyrda är inte lätta att kränga iväg.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- Martin_M

- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Största felet med högerstyrda bilar är folk som pratar negativt om dem utan ens kört. Jag äger en för tillfället samt kört 50-60 tal andra högerstyrda bilar och kommer inte dra mig för köra högerstyrt i framtiden.
Sen så är det ju till viss del entusiastfordons ägare som vill ha just denna modellen. Supror finns ju både vänster och högerstyrt så till viss del förstår jag inte resonemanget med den bilen när folk importerar billigare ifrån england. Men som min ITR den finns inte som vänsterstyrd så jag ville ha just denna modell och "fick ta" att den va högerstyrd.
Och tillbaks till frågan om marknaden är mättad så tror jag inte det för bilar kommer och bilar går, just nu är det oroligt på finansmarknaden och folk förlorar tydligen jobb. tror det påverkar folk till vara mer restrektiva med pengarna så att de inte vågar på sig projekt eller ligga ute med pengar.
När väl det börjar gå bättre igen så kan folk känna sig mer trygga.
Att jag ska sälja min högerstyrda bil nu är pga att jag vill ha ett projekt igen, och visst märker jag av att det inte är samma tryck som det varit tidigare år. Men tror inte alls det är pga att marknaden är mättad
Sen så är det ju till viss del entusiastfordons ägare som vill ha just denna modellen. Supror finns ju både vänster och högerstyrt så till viss del förstår jag inte resonemanget med den bilen när folk importerar billigare ifrån england. Men som min ITR den finns inte som vänsterstyrd så jag ville ha just denna modell och "fick ta" att den va högerstyrd.
Och tillbaks till frågan om marknaden är mättad så tror jag inte det för bilar kommer och bilar går, just nu är det oroligt på finansmarknaden och folk förlorar tydligen jobb. tror det påverkar folk till vara mer restrektiva med pengarna så att de inte vågar på sig projekt eller ligga ute med pengar.
När väl det börjar gå bättre igen så kan folk känna sig mer trygga.
Att jag ska sälja min högerstyrda bil nu är pga att jag vill ha ett projekt igen, och visst märker jag av att det inte är samma tryck som det varit tidigare år. Men tror inte alls det är pga att marknaden är mättad
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
- Steffo

Junior, det handlar inte så mycket om hur snabbt man kan köra om för mig. Bara att försöka kika ut bakom lastbilen när man sitter på "passagerarsidan" kräver att man har hela bilen ute på fel sida vägen i princip (iallafall om vägen inte är speciellt bred). Om det då kommer någon lirare i hög fart från motsatt håll så lär risken för katastrof vara betydligt högre än om jag sitter på vänster sida och kör och bara behöver vika ut ett par decimeter av bilen på fel sida för att kika ut bakom lastbilen.
Jag har kört högerstyrt och tycker att det funkar bra utom just i den situation som jag beskrev. Alltså omkörningar på smalare vägar.
Men detta var helt off topic! Sorry för det!
Jag har kört högerstyrt och tycker att det funkar bra utom just i den situation som jag beskrev. Alltså omkörningar på smalare vägar.
Men detta var helt off topic! Sorry för det!
Stockholm
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Jag kör högerstyrt och smala vägar dagligen och kan inte se några problem med att köra om. Måste man ligga i röven på bilen framför så ser man inte ett piss men vad är farligast? ligga mega nära eller ha en bra sikt lite längre ifrån?? Som sagt ligger man en bit bakom så ser man rätt bra. Man kanske får luta sig jätte lite men inte farligt.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- Steffo

Här i Stockholm har man inget val under de tider då jag oftast kör... Ligger man med lucka till bilen framför så kommer det en bil bakifrån och täpper till den omedelbart. Man måste ligga nära konstant vare sig man vill eller inte.
Men jag ger mig! Högerstyrt funkar säkert kanon för de flesta.
Men jag ger mig! Högerstyrt funkar säkert kanon för de flesta.
Stockholm
De flesta RHD bilar som importeras är entusiastbilar som folk inte vanligtvis använder som bruksbilar.
Och med tanke på priset är det klart ett bra val att leta RHD.
Skylines, Suprer, Evosar säljer bra då utbudet på LHD är väldigt liten och priskillnaden stor.
En RHD Evo 5-9 eller Supra kostar nästan halva priset mot en LHD. Och Skyline och gammelevosar finns inte ens i RHD så där bryr dig inte den som söker den typen av bil vilken sida ratten sitter på.
Om jag personligen vill köpa t.ex en Supra MK4 så finns det ingen schans i världen att jag lägger ~250k för en 6vxl LHD modell när man få en RHD för ~100k i UK.
Och med tanke på priset är det klart ett bra val att leta RHD.
Skylines, Suprer, Evosar säljer bra då utbudet på LHD är väldigt liten och priskillnaden stor.
En RHD Evo 5-9 eller Supra kostar nästan halva priset mot en LHD. Och Skyline och gammelevosar finns inte ens i RHD så där bryr dig inte den som söker den typen av bil vilken sida ratten sitter på.
Om jag personligen vill köpa t.ex en Supra MK4 så finns det ingen schans i världen att jag lägger ~250k för en 6vxl LHD modell när man få en RHD för ~100k i UK.
Only M Matters
-
EG_project
Ohh boy.
Här ble det liv i luckan. Precis som jag hade hoppats på.
Personligen tror jag inte att marknaden är mättad, å i vissa fall tror jag att marknaden ser ljusare ut för rhd/entusiastfordon. Pga att köparen vet va de vill ha, och i många fall inte har nått att välja mellan. Vill man ha en bil som inte finns här i sverige/eu eller att priserna e på tok för stor marginal, Då tror jag dom väljer att köpa den importerade RHD bilen.
/S
Här ble det liv i luckan. Precis som jag hade hoppats på.
Personligen tror jag inte att marknaden är mättad, å i vissa fall tror jag att marknaden ser ljusare ut för rhd/entusiastfordon. Pga att köparen vet va de vill ha, och i många fall inte har nått att välja mellan. Vill man ha en bil som inte finns här i sverige/eu eller att priserna e på tok för stor marginal, Då tror jag dom väljer att köpa den importerade RHD bilen.
/S